Skövde IK 2022/23

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
Richard Augustsson
Reactions:
Posts: 168
Joined: 31 Jan 2014, 15:55

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Richard Augustsson »

När det gäller Kardewall och Lundmark så undrar jag om det är utlåning säsongen ut eller har dom lämnat för gott??
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Per-Erik Odh »

Richard Augustsson wrote: 17 Feb 2023, 05:28 När det gäller Kardewall och Lundmark så undrar jag om det är utlåning säsongen ut eller har dom lämnat för gott??
Bägge två har väl utgående kontrakt och bägge två har ju högre ambitioner än division ett. Jag tror att det är dåliga odds för att få se dem i Skövdedressen igen.
/Perka
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Anders Edman »

En sak som jag tycker sportchef/styrelse bör ta med sig inför nästa säsong är att ”vi har så bra stämning i truppen” inte räcker för att ta sig till play-off ! Man skulle ha agerat mycket tidigare än vad som var fallet inför årets alletta. Som ansvarig för truppen går det inte att vara kompis och stryka medhårs när det gäller vad som presteras på träning och matcher. Utanför och på fritid ser jag väl inga problem med detta, men som ansvarig gäller det att ibland ta obekväma beslut. Och visst kan en och annan bli sur eller förbannad, men det får man ta. Som ansvarig gäller det att se till lagets bästa och att man även har ett ansvar gentemot sponsorer och publik. Se på bois. Där var det ju rena vändkorsen ut och in med spelare i truppen i början på säsongen. Men….man va inte rädd för att skicka iväg de som inte höll måttet. Uthållighet och bra scouting gjorde till slut att man fått ihop den trupp man har idag och som får spela ett lukrativt play-off. Se och lär SIK !
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Per-Erik Odh »

/Perka
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 278
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Juha Ojajärvi »

Anders Edman wrote: 17 Feb 2023, 11:52 En sak som jag tycker sportchef/styrelse bör ta med sig inför nästa säsong är att ”vi har så bra stämning i truppen” inte räcker för att ta sig till play-off ! Man skulle ha agerat mycket tidigare än vad som var fallet inför årets alletta. Som ansvarig för truppen går det inte att vara kompis och stryka medhårs när det gäller vad som presteras på träning och matcher. Utanför och på fritid ser jag väl inga problem med detta, men som ansvarig gäller det att ibland ta obekväma beslut. Och visst kan en och annan bli sur eller förbannad, men det får man ta. Som ansvarig gäller det att se till lagets bästa och att man även har ett ansvar gentemot sponsorer och publik. Se på bois. Där var det ju rena vändkorsen ut och in med spelare i truppen i början på säsongen. Men….man va inte rädd för att skicka iväg de som inte höll måttet. Uthållighet och bra scouting gjorde till slut att man fått ihop den trupp man har idag och som får spela ett lukrativt play-off. Se och lär SIK !
Som att jämföra äpplen och päron med tanke på skillnaden i storlek på penningpåsen.
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Anders Edman »

Absolut Juha, men utan riktig insikt i klubbens ekonomi så var det mina egna funderingar och tankar. Andra får givetvis tycka helt olika. Tycker det är bra med detta forum då man får vädra sina åsikter såväl positiva som negativa.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1841
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Niklas Hjalmarsson »

Bra/intressant intervju!
Verkar vara en sympatisk kille!
Silly season is just another season!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1841
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Niklas Hjalmarsson »

Juha Ojajärvi wrote: 17 Feb 2023, 19:17
Anders Edman wrote: 17 Feb 2023, 11:52 En sak som jag tycker sportchef/styrelse bör ta med sig inför nästa säsong är att ”vi har så bra stämning i truppen” inte räcker för att ta sig till play-off ! Man skulle ha agerat mycket tidigare än vad som var fallet inför årets alletta. Som ansvarig för truppen går det inte att vara kompis och stryka medhårs när det gäller vad som presteras på träning och matcher. Utanför och på fritid ser jag väl inga problem med detta, men som ansvarig gäller det att ibland ta obekväma beslut. Och visst kan en och annan bli sur eller förbannad, men det får man ta. Som ansvarig gäller det att se till lagets bästa och att man även har ett ansvar gentemot sponsorer och publik. Se på bois. Där var det ju rena vändkorsen ut och in med spelare i truppen i början på säsongen. Men….man va inte rädd för att skicka iväg de som inte höll måttet. Uthållighet och bra scouting gjorde till slut att man fått ihop den trupp man har idag och som får spela ett lukrativt play-off. Se och lär SIK !
Som att jämföra äpplen och päron med tanke på skillnaden i storlek på penningpåsen.
Vad är skillnaden i ”penningpåsen” då??
Silly season is just another season!
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Marcus Lundgren »

Niklas Hjalmarsson wrote: 17 Feb 2023, 20:56
Juha Ojajärvi wrote: 17 Feb 2023, 19:17
Anders Edman wrote: 17 Feb 2023, 11:52 En sak som jag tycker sportchef/styrelse bör ta med sig inför nästa säsong är att ”vi har så bra stämning i truppen” inte räcker för att ta sig till play-off ! Man skulle ha agerat mycket tidigare än vad som var fallet inför årets alletta. Som ansvarig för truppen går det inte att vara kompis och stryka medhårs när det gäller vad som presteras på träning och matcher. Utanför och på fritid ser jag väl inga problem med detta, men som ansvarig gäller det att ibland ta obekväma beslut. Och visst kan en och annan bli sur eller förbannad, men det får man ta. Som ansvarig gäller det att se till lagets bästa och att man även har ett ansvar gentemot sponsorer och publik. Se på bois. Där var det ju rena vändkorsen ut och in med spelare i truppen i början på säsongen. Men….man va inte rädd för att skicka iväg de som inte höll måttet. Uthållighet och bra scouting gjorde till slut att man fått ihop den trupp man har idag och som får spela ett lukrativt play-off. Se och lär SIK !
Som att jämföra äpplen och päron med tanke på skillnaden i storlek på penningpåsen.
Vad är skillnaden i ”penningpåsen” då??
Och om det nu är skillnad, varför är det skillnad? Inte direkt så det saknas möjligheter i Skövde.
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 278
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Juha Ojajärvi »

Är väl bara kolla på boksluten för respektive förening 10 år tillbaka. Sen får man lägga ihop 1+1 själv. Ingeb raketforskning direkt.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6068
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Gunwaldh Johansson »

Förra säsongen omsatte Skövde ca 7,5 miljoner och Mariestad ca 10 miljoner om jag inte kommer ihåg fel.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Marcus Lundgren »

Juha Ojajärvi wrote: 19 Feb 2023, 12:24 Är väl bara kolla på boksluten för respektive förening 10 år tillbaka. Sen får man lägga ihop 1+1 själv. Ingeb raketforskning direkt.
Nja, riktigt så enkelt är det inte.
Jag vet inte om det fortfarande är så men Mariestad skötte iaf tidigare driften av ishallen själva och fick för detta driftbidrag från kommunen. Det ökar omsättningen per automatik, men inte nödvändigtvis något som gör att man har mer pengar till spelare tex.

Sen om man kollar på spelarbudget specifikt så finns det också en hel del som spelar in, jag vet tex. att vissa lag inte har med tränarkostnaden där, medans andra har det osv.

Så visst, det är inte raketforskning. Men det är då inte "1+1" heller.

Sen är ju frågan varför inte Skövde har lika stor "pengasäck" från första början? Det beror helt enkelt på att klubben har varit misskött. Jag är också medveten om att det har gjorts mycket och bra jobb på den punkten de senaste åren. Men vi måste också inse att det är ett misslyckande att Skövde som förening inte lyckats växa mer över tid, både omsättningsmässigt och spelmässigt.
Post Reply