2021-11-03 16.00 Borlänge HC - Skövde IK, Borlänge Ishall

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matches lirare

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
1
5%
#52 Fritz Abrahamsson
14
74%
#2 Axel Abrahamsson
0
No votes
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
1
5%
#68 Adam Thilander
0
No votes
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
1
5%
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
0
No votes
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
0
No votes
#29 Anton Lundmark
0
No votes
#49 William Frödelius
0
No votes
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
2
11%
#74 Jesper Emanuelsson
0
No votes
 
Total votes: 19

Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Ingvar Persson »

Helt otroligt från 3-0 till 3-6 borta mot starka Borlänge, det målvaktsbytet var guld värt, Fritz stängde målet helt och hållet och spelarna hittade plötsligt målet. Anton suverän och klättrar i poänglistorna.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 07 Nov 2021, 18:19 Fyfan vad skönt!

Bästa matchen på mycket mycket länge.
Jag tycker Skövde var bättre även i första, så det här var verkligen rättvist.

OERHÖRT starkt att vända 3-0 borta mot Borlänge.

Massa som är bra idag. Jag orkar inte ens fundera på vem som var bäst :D
Jag har inte sett så mycket av de två sista perioderna - kanske ngn minut - men skall se i efterhand. Men jag vill anmäla avvikande mening angående första perioden och det är att jag kan inte förstå hur det är en bra period av Skövde med de missar man gör, uselt pp och får pisk med 3-0. Det kan i mina ögon aldrig vara en bra period hur bra spel man än presterar stundtals. Vad är det spelet värt om det står 3-0 på tavlan? Om det med exakt samma spel rent hypotetiskt hade stått 6-0 (vilket det mycket väl kunde ha gjort). Fortfarande en bra period?
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 07 Nov 2021, 18:28
Marcus Lundgren wrote: 07 Nov 2021, 18:19 Fyfan vad skönt!

Bästa matchen på mycket mycket länge.
Jag tycker Skövde var bättre även i första, så det här var verkligen rättvist.

OERHÖRT starkt att vända 3-0 borta mot Borlänge.

Massa som är bra idag. Jag orkar inte ens fundera på vem som var bäst :D
Jag har inte sett så mycket av de två sista perioderna - kanske ngn minut - men skall se i efterhand. Men jag vill anmäla avvikande mening angående första perioden och det är att jag kan inte förstå hur det är en bra period av Skövde med de missar man gör, uselt pp och får pisk med 3-0. Det kan i mina ögon aldrig vara en bra period hur bra spel man än presterar stundtals. Vad är det spelet värt om det står 3-0 på tavlan? Om det med exakt samma spel rent hypotetiskt hade stått 6-0 (vilket det mycket väl kunde ha gjort). Fortfarande en bra period?
Det kan i princip alltid stå 6-0 rent hypotetiskt. Spelmässigt vidhåller jag att Skövde var bättre än Borlänge i första perioden.
Framför allt så är det spelmässiga viktigt när det har sett så fruktansvärt illa ut tidigare.

Att det är en "bra period" är ju såklart beroende på vad man menar, men jag tycker ändå att det tydligt framgår av mina inlägg att jag pratade om just det spelmässiga.
Sen att man inte är nöjd med 3-0 underläge efter första är ju såklart en helt annan historia.
Johan Nykvist
Reactions:
Posts: 1241
Joined: 02 Feb 2014, 14:01

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Johan Nykvist »

Underbart detta.

Lagmoral och vilja. Utryket finns inga svårare ledningar än 3-0 stämmer. Dessutom draghjälp av Kumla. Jäkla synd bara att de torska straffarna.

Vi har dock häng nu och det är långt ifrån kört.
Valar Morghulis!
Valar Dohaeris!
Mattias Sjöberg
Reactions:
Posts: 99
Joined: 18 Aug 2014, 19:04

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Mattias Sjöberg »

Mikael Mjörnberg har på Hockey Sverige skrivit om två exempel när det kommer till losermentalitet kontra vinnarkultur. Skövde som klubben som står och stampar och Hudiksvall som gått från medelmåttiga till en klubb som är ett av hockeyettans bästa.
Verkar som den texten gick bussen runt upp till Borlänge med tanke på resultatet.

SEGER ÄR ALLTID MÖJLIGT FÖR DEN SOM ALDRIG SLUTAR STRIDA!
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Ingvar Persson »

Ursäkta, jag lovade att efter matchen berätta hur flera andra div 1 lag skapar sig bättre lag men jag flyttar fram den informationen lite framåt. Skulle SIK:s makalösa och ytterst oväntade kapacitet fortsätta så kanske min information inte är behövlig. Vi får se vad som händer i följande matcher..
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Micke Därth »

Onsdag, fredag, söndag. Det är som Amen Corner i golf som väntar och det räcker inte med eagle på 13, det behövs minst en birdie och par före det. Spännande vecka. Helst bogey-fri.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Per-Erik Odh »

Och dagens match innebar ju dessutom en kaffe kaka tredje raka förutom födelsedagen som Stoffe så fint uppmärksammar i referatet :thumbup:

51 skott som tog sig ända fram till målburen, woow, idag hade krigarna verkligen bestämt sig för att ha kul :thumbup:

Och Axel får göra sitt andra mål för säsongen. Är det nytt säsongsrekord för honom? Jag tror faktiskt att det var Axel som fick igenom flest skott av alla till mål idag så dagens mål var han verkligen värd :thumbup:

Enormt svårt att rösta på matchens lirare enligt mig men för de flesta var det inget problem att rösta på Fritz och det är naturligtvis riktigt välförtjänt. Själv tycker jag att #60 var matchens lirare men det var många i dagens match som kunde fått rösten :thumbup:

Det blir svårt att varva ned inatt och somna :lol:
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Ingvar Persson »

Nu har vår Anton Blomberg klättrat upp till 7:e plats i poängligan i Västra divisionen, men han har 2 Boisare före sig på 4e och 6:e plats.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Per-Erik Odh »

Enligt info ska det vara ok med Möller.

Därth eller någon annan som vet. Vi gör ju vår tvåa under en avvaktande utvisning. Ja, det är equal playet men vore det ändå inte mest rättvisande att räkna det som ett pp mål?

Man är ju de facto en utespelare extra och motståndarna kan ju aldrig göra något mer än att se till att spelet blåses av tänker jag. För mig känns det mer pp än eq.
/Perka
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Jani Eriksson »

Idag vann man bara för att man slet hela matchen.. :clap:
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Simon Henriksson »

Per-Erik Odh wrote: 07 Nov 2021, 20:57 Enligt info ska det vara ok med Möller.

Därth eller någon annan som vet. Vi gör ju vår tvåa under en avvaktande utvisning. Ja, det är equal playet men vore det ändå inte mest rättvisande att räkna det som ett pp mål?

Man är ju de facto en utespelare extra och motståndarna kan ju aldrig göra något mer än att se till att spelet blåses av tänker jag. För mig känns det mer pp än eq.
Jag tycker att det ska vara ett EQ-mål, som regeln är nu. Dels för att man får "börja" med puck, i många fall i anfallzonen, redan där har man ett övertag till skillnad från en tekning.

Special teams är också väldigt taktiskt såklart, vilket skulle göra att Borlänge i detta fall inte får matcha sina bästa boxplayspelare. De blir mer noggrannare att inte byta, Skövde kan fylla på och rulla runt med spelare. På så vis blir special teams lite missvisande, tycker jag.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Göran Strid »

Nu har jag sett hela matchen efter att i frustration stängt av direktsändningen efter första perioden. Och visst, inget snack, Skövde gör en bra match, där andra perioden är riktigt bra och det mesta sitter på plats mot ett topplag som gått fram som en ångvält. Några reflektioner:
- Hade laget haft fler poäng om man spelat som man gjorde främst i andra perioden? Helt sannolikt.
- Hade laget haft fler poäng med Fritz i målet flera matcher? Inte osannolikt. Killen har ju imponerat varje gång han vaktar kassen!
- Hade laget haft fler poäng om Blombergs ramträffar under hösten gått in? Inte osannolikt. Killen har en bössa som få har på denna nivå.
- Hade laget haft fler poäng om alla idiotmissar under hösten åtminstone till del resulterat i mål? Helt sannolikt.

Vad vill jag säga med detta? Jo, att laget har en klar potential att göra bra ifrån sig i en alletta. Men - och det är ett stort men - segern är inte mycket värt om inte veckans matcher visar att segern mot Borlänge inte var en tillfällig spasm. En gång är ju som bekant ingen gång, vassa matcher kan alla lag göra och det är inte förrän man upprepar prestationen igen och igen och igen som det är särskilt mycket värt. Tycker man att man är världsmästare nu eller ser man det ödmjukt som ett bra avstamp att jobba vidare utifrån? Härlig utmaning för ledarskapet och inte minst för laget! Upp till bevis på onsdag till att börja med!
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Micke Därth »

Per-Erik Odh wrote: 07 Nov 2021, 20:57 Enligt info ska det vara ok med Möller.

Därth eller någon annan som vet. Vi gör ju vår tvåa under en avvaktande utvisning. Ja, det är equal playet men vore det ändå inte mest rättvisande att räkna det som ett pp mål?

Man är ju de facto en utespelare extra och motståndarna kan ju aldrig göra något mer än att se till att spelet blåses av tänker jag. För mig känns det mer pp än eq.
Solklart EQ. Pp kan det bara vara om du är fler än motståndaren, eftersom ingen extra spelare för komma in utan att mv byts ut är det samma antal och det är bara det som räknas. Det händer ju att mv plockas i soel fyra mot fem i slutet i jakt på mål, men det betyder inte att det inte är pp mål om motståndaren slår in den i öppen bur. Som Borlänge gjorde i slutet nör 28 gjorde pp mål i öppen kasse, eller ska det vara eq med, tycker du?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Per-Erik Odh »

Micke Därth wrote: 08 Nov 2021, 13:27
Per-Erik Odh wrote: 07 Nov 2021, 20:57 Enligt info ska det vara ok med Möller.

Därth eller någon annan som vet. Vi gör ju vår tvåa under en avvaktande utvisning. Ja, det är equal playet men vore det ändå inte mest rättvisande att räkna det som ett pp mål?

Man är ju de facto en utespelare extra och motståndarna kan ju aldrig göra något mer än att se till att spelet blåses av tänker jag. För mig känns det mer pp än eq.
Solklart EQ. Pp kan det bara vara om du är fler än motståndaren, eftersom ingen extra spelare för komma in utan att mv byts ut är det samma antal och det är bara det som räknas. Det händer ju att mv plockas i soel fyra mot fem i slutet i jakt på mål, men det betyder inte att det inte är pp mål om motståndaren slår in den i öppen bur. Som Borlänge gjorde i slutet nör 28 gjorde pp mål i öppen kasse, eller ska det vara eq med, tycker du?
Nej det är ett pp mål i slutet.

Solklart skriver du, menar du då att det är oviktigt att det laget som har en utvisning hängande över sig inte kan göra mål av egen kraft?

Det är ju nämligen den biten, som ju ger en oerhörd fördel, som gör att bedömningen inte är solklar!

Obs att jag inte vill tjafsa utan funderar bara varför detta är oviktigt när pp och bp är bland det viktigaste som finns både statistiskt och speltekniskt. Som jag förstår det så förs denna statistik inte i Svensk hockey? En brist där och också en spelform som borde kunna utvecklas ordentligt. :)
/Perka
Post Reply