Hockeyettan 21/22

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

En del nyheter inför säsongen:
-ATG ALLETTAN
Lag 1-5 i respektive grundserie delas in geografiskt i två Allettor, norra och södra.
Tio lag i respektive serie, lagen möts tre gånger. 27 omgångar.
Speldatum: 5 december-2 mars.
Seriesegrarna och tvåorna (lag 1 och 2 i båda serierna) direkt till semifinal, speldatum 15-19 mars.
Lag 3-8 från respektive serie till kvartsfinal, speldatum 8-12 mars.
Lag 9-10 klart för spel i ATG Hockeyettan 22/23.

Alltså, inte fyra utan fem lag till allettan, tre omgångar och dessutom sex lag i kvalserien efter årsmötet.
Kul!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Per-Erik Odh »

Följer inte den infekterade striden mellan Boden och hockeyettan men kan ju inte låta bli att notera vilka konsekvenser det ändå får.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... e-pa-plats
/Perka
Bo Karlsson
Reactions:
Posts: 295
Joined: 12 Sep 2017, 17:31

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Bo Karlsson »

Det är samma bisarra situation i södra serien där Mörrum vägrar spela mot Karlskrona av samma orsaker :roll:
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Niklas Hjalmarsson »

Bo Karlsson wrote: 11 Oct 2021, 20:45 Det är samma bisarra situation i södra serien där Mörrum vägrar spela mot Karlskrona av samma orsaker :roll:
Bra att de står upp för kollektivet!!!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Klubb efter klubb utrycker nu sitt fulla stöd för de föreningar som inte kommer spela borta mot Boden och Karlskrona. Så nu även Forshaga och Huddinge som inte spelar i aktuella serier. Strömmen lär fortsätta för nu får det vara slut på det här tjafset från Boden och Karlskrona. När kommer stödet från Mariestad och Skövde?
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 12 Oct 2021, 12:13 Klubb efter klubb utrycker nu sitt fulla stöd för de föreningar som inte kommer spela borta mot Boden och Karlskrona. Så nu även Forshaga och Huddinge som inte spelar i aktuella serier. Strömmen lär fortsätta för nu får det vara slut på det här tjafset från Boden och Karlskrona. När kommer stödet från Mariestad och Skövde?
Vet vi att Skövde (eller Mariestad) som förening verkligen stödjer just denna sidan?

Såvitt jag vet så har det aldrig riktigt kommit ut exakt vad det står i detta TV-Avtal, så för oss vanliga dödliga så är det ju egentligen omöjligt att välja sida i denna diskussionen.
Men om man ska tro på det som framförallt KHK har kommunicerat så bör Skövde vara ett av de lagen som hade tjänat på att driva det i egen regi?

Och om det nu är så förbannat dåligt avtal(vilket inte skulle förvåna mig), så kanske motstånd mot hockeyettan som förening är bra för alla klubbar i slutändan.

En jävla soppa är det i vilket fall, som jag givetvis hoppar löser sig. Men jag tvivlar på att det kommer lösa sig "fredligt".
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 12 Oct 2021, 22:33
Göran Strid wrote: 12 Oct 2021, 12:13 Klubb efter klubb utrycker nu sitt fulla stöd för de föreningar som inte kommer spela borta mot Boden och Karlskrona. Så nu även Forshaga och Huddinge som inte spelar i aktuella serier. Strömmen lär fortsätta för nu får det vara slut på det här tjafset från Boden och Karlskrona. När kommer stödet från Mariestad och Skövde?
Vet vi att Skövde (eller Mariestad) som förening verkligen stödjer just denna sidan?

Såvitt jag vet så har det aldrig riktigt kommit ut exakt vad det står i detta TV-Avtal, så för oss vanliga dödliga så är det ju egentligen omöjligt att välja sida i denna diskussionen.
Men om man ska tro på det som framförallt KHK har kommunicerat så bör Skövde vara ett av de lagen som hade tjänat på att driva det i egen regi?

Och om det nu är så förbannat dåligt avtal(vilket inte skulle förvåna mig), så kanske motstånd mot hockeyettan som förening är bra för alla klubbar i slutändan.

En jävla soppa är det i vilket fall, som jag givetvis hoppar löser sig. Men jag tvivlar på att det kommer lösa sig "fredligt".
Det må så vara att allt inte är som det borde vara, men skulle alternativet vara att 38 klubbar som skrivit under avtalet - och uppenbarligen accepterat det - låta två klubbar ta över och visa vägen? Det är i mina ögon inte en framkomlig väg och är det något vi då skulle få, så är det totalkaos, kanske en spolierad säsong.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 13 Oct 2021, 00:10
Marcus Lundgren wrote: 12 Oct 2021, 22:33
Göran Strid wrote: 12 Oct 2021, 12:13 Klubb efter klubb utrycker nu sitt fulla stöd för de föreningar som inte kommer spela borta mot Boden och Karlskrona. Så nu även Forshaga och Huddinge som inte spelar i aktuella serier. Strömmen lär fortsätta för nu får det vara slut på det här tjafset från Boden och Karlskrona. När kommer stödet från Mariestad och Skövde?
Vet vi att Skövde (eller Mariestad) som förening verkligen stödjer just denna sidan?

Såvitt jag vet så har det aldrig riktigt kommit ut exakt vad det står i detta TV-Avtal, så för oss vanliga dödliga så är det ju egentligen omöjligt att välja sida i denna diskussionen.
Men om man ska tro på det som framförallt KHK har kommunicerat så bör Skövde vara ett av de lagen som hade tjänat på att driva det i egen regi?

Och om det nu är så förbannat dåligt avtal(vilket inte skulle förvåna mig), så kanske motstånd mot hockeyettan som förening är bra för alla klubbar i slutändan.

En jävla soppa är det i vilket fall, som jag givetvis hoppar löser sig. Men jag tvivlar på att det kommer lösa sig "fredligt".
Det må så vara att allt inte är som det borde vara, men skulle alternativet vara att 38 klubbar som skrivit under avtalet - och uppenbarligen accepterat det - låta två klubbar ta över och visa vägen? Det är i mina ögon inte en framkomlig väg och är det något vi då skulle få, så är det totalkaos, kanske en spolierad säsong.
Jag säger inte att jag tycker att dessa två klubbar gör rätt. Jag säger bara att vi har för lite information för att kunna avgöra vilka som gör rätt och fel.
Det jag framförallt inte förstår är varför dessa avtal ska vara så hemliga? Vad SHL lag får ut för sina avtal är ju alltid officiellt.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 13 Oct 2021, 09:53
Göran Strid wrote: 13 Oct 2021, 00:10
Marcus Lundgren wrote: 12 Oct 2021, 22:33
Göran Strid wrote: 12 Oct 2021, 12:13 Klubb efter klubb utrycker nu sitt fulla stöd för de föreningar som inte kommer spela borta mot Boden och Karlskrona. Så nu även Forshaga och Huddinge som inte spelar i aktuella serier. Strömmen lär fortsätta för nu får det vara slut på det här tjafset från Boden och Karlskrona. När kommer stödet från Mariestad och Skövde?
Vet vi att Skövde (eller Mariestad) som förening verkligen stödjer just denna sidan?

Såvitt jag vet så har det aldrig riktigt kommit ut exakt vad det står i detta TV-Avtal, så för oss vanliga dödliga så är det ju egentligen omöjligt att välja sida i denna diskussionen.
Men om man ska tro på det som framförallt KHK har kommunicerat så bör Skövde vara ett av de lagen som hade tjänat på att driva det i egen regi?

Och om det nu är så förbannat dåligt avtal(vilket inte skulle förvåna mig), så kanske motstånd mot hockeyettan som förening är bra för alla klubbar i slutändan.

En jävla soppa är det i vilket fall, som jag givetvis hoppar löser sig. Men jag tvivlar på att det kommer lösa sig "fredligt".
Det må så vara att allt inte är som det borde vara, men skulle alternativet vara att 38 klubbar som skrivit under avtalet - och uppenbarligen accepterat det - låta två klubbar ta över och visa vägen? Det är i mina ögon inte en framkomlig väg och är det något vi då skulle få, så är det totalkaos, kanske en spolierad säsong.


Jag säger inte att jag tycker att dessa två klubbar gör rätt. Jag säger bara att vi har för lite information för att kunna avgöra vilka som gör rätt och fel.
Det jag framförallt inte förstår är varför dessa avtal ska vara så hemliga? Vad SHL lag får ut för sina avtal är ju alltid officiellt.
Vimmerbys uttalande (utdrag):
"Det finns saker i avtalet som vi skulle vilja se vara annorlunda, men det får vi ta i nästa upphandling. Vi har skrivit på ett avtal och är lojala mot det avtalet. Det här att bara köra sin egen grej är fel väg att gå. Man får acceptera att man är i division 1 och utan något avtal kanske klubbarna inte får en spänn. Det är det vi riskerar, att ATG ledsnar ur på det här och att de andra samarbetsparterna gör det också."

Vimmerbys uttalande överensstämmer helt med min uppfattning.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Alexander Fornsjö (ordf) uttalar sig i SLA (utdrag):

"Vi står ifrån Skövde IK:s solidariskt bakom i hop med övriga föreningar som också har visat stöd. Någonstans måste konflikten få ett slut.
...
– Vi har inte uppmanat de här föreningarna att agera. Det är på egna initiativ när man någonstans tröttnar på att två föreningar vill ha mer än alla andra. Vi har beslutande organ i bland annat årsmötet. För mig är det ganska självklart att man efterlever det här avtalet. Att två föreningar sätter sig över alla andra föreningar är synd. Det skadar varumärket och Hockeyettan i stort, fortsätter han.
...
– Det är klart att jag också kan konstatera att vi som klubb med vårt stora publikstöd skulle kunna tjäna mer pengar på att sända matcherna själva men samtidigt är det här en början någonstans med det här avtalet. Nu har vi valt den här modellen med en ligaorganisation som ska arbeta för att utveckla ligan och jobba för medlemsföreningarna och då ska man följa det.
...
– Det förs diskussioner om att förnya avtalet. Jag tror inte att någon ligaorganisations första avtal är gynnsamt för alla. Generellt är det ofta så med avtal att de blir bättre och bättre. Man får ha is i magen och leverera det man har åtagit sig i avtalet."

Utmärkt uttalande! Delar helt hans uppfattning.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Marcus Lundgren »

Jag delar i grunden också uppfattningen att det är Boden/KHK som ”har fel”.

Jag känner bara att det har gnällts nu i flera säsonger om avtal och annat, och risken är ju att det inte faktiskt blir någon ändring om alla bara skriver på och sen tänker ”det blir bättre nästa gång”. Och att ingen av oss vet vad som står i det berömda avtalet gör det som sagt svårt att veta exakt hur upprörda klubbarna har rätt att vara.

Men för att vara tydlig igen, jag håller med både Vimmerby och Fornsjö i det de säger, och de har ju ändå insyn i avtalet, så de vet ju vad pratar om.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Gunwaldh Johansson »

Är inte alls förvånad till detta beslutet.
Ishockeyförbundet uppmanar till spel i Hockeyettan
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ockeyettan
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Per-Erik Odh »

Uttalande från Hockeyettan igår kväll.

https://www.hockeyettan.se/2021/10/24/u ... lidaritet/
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Efter att ha fått insyn i senaste ordförandemötet angående eländet i HE, som bl a refererats i AB undrar man:
- Hur i helvete väljer man ordföranden i vissa föreninger?
- Hur kan man uttala sig som testosteronstinna tonåringar och tro att det skulle vara lösningen?
- Sämsta tänkbara marknadsföringen för hela HE och för vissa föreningar.
- Hur skall denna sandlådefars med så många inblandade tonårsponkar kunna få en lösning?

Ynkedom är ordet.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Igår kväll passade det bra att se lite på andra matcher från andra grupper och lite närmare granska nivån. Jag granskade sex matcher och med repriser så tror jag att jag fick en ganska god bild av hur det ser ut. Följande matcher såg jag:
- Kalix-Kiruna, Piteå-Boden, Hanviken-Visby/Roma, Mörrum - Hanhals och Krif-Kalmar.

Ett lag stack ut lite mer än övriga 11 och det var Kalmar som spelade en frejdig hockey utan spärrar i högt tempo. Problemet var bara att man fick pisk...

Om jag försöker lägga krut på att vara så objektiv som det bara går, kan jag inte med bästa vilja i världen påstå att det var någon nivå någonstans som höjde sig över det vi ser i västra gruppen, utom möjligen då Kalmar och i viss mån matchen Väsby-Hudiksvall. Jag vet inte, men kan det möjligen vara så att beundrare av de övriga gruppernas standard ser det de vill se och blundar för det de inte vill se? Ok, det kan givetvis gälla mig också, men ändå...

För övrigt, har någon sett någon annan matchdräkt som matchar Kalmars? Den är stört omöjlig att inte förhålla sig till, om man säger så.
Post Reply