Corona och ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Nu kan man läsa på förbundets hemsida om vad som gäller för hockeyn. Det blev som vi hade trott.

https://www.swehockey.se/Covid-19/Covid ... iktionerna
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Jag har fått information från en säker källa att det finns gott hopp om ett ljus i tunneln, när det gäller Skövde IK:s ekonomi:
- Sponsorer bidrar fortsatt i hög utsträckning och över förväntan
- Engagerade supportrar bidrar på olika sätt också över förväntan
- Inskickade ansökningar om bidrag från förbundet kommer att behandlas utifrån dels allmänt intäktsbortfall, dels särskilt när det gäller förlorade publikintäkter baserat på förra säsongens publiksnitt, vilket är väldigt bra för Skövdes del.

Föreningen och vi andra borde därför hysa gott hopp om att vi tillsammans klarar detta! Fortsätt bidra! Många bäckar små osv!

Några fler detaljer i detta lämnar jag inte, men som sagt, det ser hoppfullare ut än vad som fanns anledning att tro.

PS. Källan lämnade ok att sprida denna information. DS
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Corona och ekonomi

Post by peter johansson »

Göran Strid wrote: 05 Nov 2020, 19:32 Jag har fått information från en säker källa att det finns gott hopp om ett ljus i tunneln, när det gäller Skövde IK:s ekonomi:
- Sponsorer bidrar fortsatt i hög utsträckning och över förväntan
- Engagerade supportrar bidrar på olika sätt också över förväntan
- Inskickade ansökningar om bidrag från förbundet kommer att behandlas utifrån dels allmänt intäktsbortfall, dels särskilt när det gäller förlorade publikintäkter baserat på förra säsongens publiksnitt, vilket är väldigt bra för Skövdes del.

Föreningen och vi andra borde därför hysa gott hopp om att vi tillsammans klarar detta! Fortsätt bidra! Många bäckar små osv!

Några fler detaljer i detta lämnar jag inte, men som sagt, det ser hoppfullare ut än vad som fanns anledning att tro.

PS. Källan lämnade ok att sprida denna information. DS

Skönt att få något sorts besked när det gäller denna ack så viktiga detalj som ekonomin och samtidigt att både sponsorer och supportrar ställer upp så gott de kan :clap: :clap: för det är ju "många bäckar små" som gäller fortsätt kämpa :thumbup: :thumbup:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Jag tror inte det spelar någon som helst roll för SIK om det är 50 eller 8.

Tycker inte det vittnar om någon större tankeförmåga hos de som har hand om det när de först flaggade för att höja till 500, bestämde sig för 300 som de nästan omedelbart sänkte till 50 igen och nu är det 8.

Det kan inte varit många av de Svenska gräsrötterna som inte förstod för länge sedan att det skulle komma en andravåg under hösten!
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 16 Nov 2020, 15:03 Jag tror inte det spelar någon som helst roll för SIK om det är 50 eller 8.

Tycker inte det vittnar om någon större tankeförmåga hos de som har hand om det när de först flaggade för att höja till 500, bestämde sig för 300 som de nästan omedelbart sänkte till 50 igen och nu är det 8.

Det kan inte varit många av de Svenska gräsrötterna som inte förstod för länge sedan att det skulle komma en andravåg under hösten!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

I novembermörkret finns det ändå en klar ljuspunkt. Jag tänker på det tydliga beskedet som kulturministern gav i Agenda igår. Ingen förening skall behöva stänga sin verksamhet eller gå i konkurs pga pandemin. Statens - dvs skattebetalarnas inbetalda skatter (min anm) - bidrag skall förhindra att så sker.

Dessutom var det fint att höra kommunkillen från Kiruna som förklarade att "ingen av våra föreningar skall gå under". Lite fint att också lyssna på Kiruna AIF:s Kristina Aldén och hennes idéella insats. Vi får anta att Skövde kommun ställer upp lika bra och till att börja med tar noll kronor för alla plan- och hallhyror och givetvis efterskänker slantarna. Man borde förutsätta att så sker. Summor som för övrigt är felräkningspengar i kommunens budget på TRE MILJARDER kronor. Nej då, ingen felskrivning.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Efter presskonferensen i eftermiddags rådde det helt naturligt total förvirring. Inte minst inom Idrottsverige. Nu verkar det ha klarnat så tillvida att t ex hockeyn kan fortsätta sin tävlingsverksamhet och om inte regionala bestämmelser säger annat upp till 300 personer i
publik...! Ack ja, det är inte lätt att veta vad som gäller för vilka under vilka förutsättningar och i vilken region.

Men nog känns det som att snaran dras åt och med tanke på smittspridningen, hur i jösse namn skall grundserien hinna spelas klart före jul och sedan på det allettor och fortsättningsserier? Nej, jag tror inte på det utan allettorna bör strykas och bestäm det nu på studs. Fortsätt grundserierna efter jul med 33 omgångar och fixa ett smart utslag som leder till en kvalserie. Micke M har ett bra förslag om hur det skulle gå till. Kan studeras på tråden "Div 1 västra".
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Så har det klarnat något till. "Huvudregeln" skall vara max åtta personer och tävlingsverksamheten från viss nivå tillåts fortsätta och man kan söka "undantag" för "huvudregeln" om åtta personer upp till maxtalet 300 personer, något som de 21 regionerna var och en för sig(!) kan besluta om.

Nu är jag på riktigt glad över att vara pensionär och därmed befriad från att borra i allehanda antaganden och luddiga och stundtals helt obegripliga bestämmelser om vad som verkligen gäller och från när och hela tiden försöka inse vad som är alternativa fakta och vilket alternativt fakta som gäller. För stunden, för dagen, för veckan och för månaden. Till att börja med.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Corona och ekonomi

Post by Micke Därth »

Per-Erik Odh wrote: 16 Nov 2020, 15:03 Jag tror inte det spelar någon som helst roll för SIK om det är 50 eller 8.

Tycker inte det vittnar om någon större tankeförmåga hos de som har hand om det när de först flaggade för att höja till 500, bestämde sig för 300 som de nästan omedelbart sänkte till 50 igen och nu är det 8.

Det kan inte varit många av de Svenska gräsrötterna som inte förstod för länge sedan att det skulle komma en andravåg under hösten!
Fortsatt en skrotgammal ordningslag som måste skrivas om pronto. En hall som lätt sväljer 500 pers med tre meters avstånd, samtidigt som vi var åtta stycken inne på ICA Blomman idag vid 18:30. Självklart ska vi i dessa tider inte utmana ödet och knö, men det är ju skillnad på knö och knö.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Så kom beskedet om bidragen för tredje kvartalet. 22 000 kr till Skövde IK. Över 200 000 kr till Borlänge, 0 kr(?) till Mariestad, 72 000 till Köping, Nybro 152 000 kr, Tranås 10 000 kr, Vimmerby 16 000 kr, Boden 334 000 kr. Halmstad 0 kr.
Nu får vi se vad ansökan för fjärde kvartalet ger, en ansökan som skall in i januari och där uteblivna publikintäkter vägs in. Borde gynna Skövde.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Göran Strid wrote: 20 Nov 2020, 18:39 Så kom beskedet om bidragen för tredje kvartalet. 22 000 kr till Skövde IK. Över 200 000 kr till Borlänge, 0 kr(?) till Mariestad, 72 000 till Köping, Nybro 152 000 kr, Tranås 10 000 kr, Vimmerby 16 000 kr, Boden 334 000 kr. Halmstad 0 kr.
Nu får vi se vad ansökan för fjärde kvartalet ger, en ansökan som skall in i januari och där uteblivna publikintäkter vägs in. Borde gynna Skövde.
Det var 4 lag från div 1 Västra som inte sökte något bidrag. Mariestad var ett av dom.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote: 20 Nov 2020, 23:09
Göran Strid wrote: 20 Nov 2020, 18:39 Så kom beskedet om bidragen för tredje kvartalet. 22 000 kr till Skövde IK. Över 200 000 kr till Borlänge, 0 kr(?) till Mariestad, 72 000 till Köping, Nybro 152 000 kr, Tranås 10 000 kr, Vimmerby 16 000 kr, Boden 334 000 kr. Halmstad 0 kr.
Nu får vi se vad ansökan för fjärde kvartalet ger, en ansökan som skall in i januari och där uteblivna publikintäkter vägs in. Borde gynna Skövde.
Det var 4 lag från div 1 Västra som inte sökte något bidrag. Mariestad var ett av dom.
Men å andra sidan, hockeyettan fick idag strax över 30 miljoner idag och av dessa ska Skövde ha 4,6%. Vi snackar 1.4 miljoner och det är oavsett hur läget än är en ansenlig summa!
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Corona och ekonomi

Post by Marcus Lundgren »

Per-Erik Odh wrote: 20 Nov 2020, 23:48
Gunwaldh Johansson wrote: 20 Nov 2020, 23:09
Göran Strid wrote: 20 Nov 2020, 18:39 Så kom beskedet om bidragen för tredje kvartalet. 22 000 kr till Skövde IK. Över 200 000 kr till Borlänge, 0 kr(?) till Mariestad, 72 000 till Köping, Nybro 152 000 kr, Tranås 10 000 kr, Vimmerby 16 000 kr, Boden 334 000 kr. Halmstad 0 kr.
Nu får vi se vad ansökan för fjärde kvartalet ger, en ansökan som skall in i januari och där uteblivna publikintäkter vägs in. Borde gynna Skövde.
Det var 4 lag från div 1 Västra som inte sökte något bidrag. Mariestad var ett av dom.
Men å andra sidan, hockeyettan fick idag strax över 30 miljoner idag och av dessa ska Skövde ha 4,6%. Vi snackar 1.4 miljoner och det är oavsett hur läget än är en ansenlig summa!
Får man fråga hur du vet det? Jag menar alltså inte att jag inte tror dig eller så, utan bara hur denna procent har tagits fram?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Marcus Lundgren wrote: 21 Nov 2020, 02:51
Per-Erik Odh wrote: 20 Nov 2020, 23:48
Gunwaldh Johansson wrote: 20 Nov 2020, 23:09
Göran Strid wrote: 20 Nov 2020, 18:39 Så kom beskedet om bidragen för tredje kvartalet. 22 000 kr till Skövde IK. Över 200 000 kr till Borlänge, 0 kr(?) till Mariestad, 72 000 till Köping, Nybro 152 000 kr, Tranås 10 000 kr, Vimmerby 16 000 kr, Boden 334 000 kr. Halmstad 0 kr.
Nu får vi se vad ansökan för fjärde kvartalet ger, en ansökan som skall in i januari och där uteblivna publikintäkter vägs in. Borde gynna Skövde.
Det var 4 lag från div 1 Västra som inte sökte något bidrag. Mariestad var ett av dom.
Men å andra sidan, hockeyettan fick idag strax över 30 miljoner idag och av dessa ska Skövde ha 4,6%. Vi snackar 1.4 miljoner och det är oavsett hur läget än är en ansenlig summa!
Får man fråga hur du vet det? Jag menar alltså inte att jag inte tror dig eller så, utan bara hur denna procent har tagits fram?
Det beräknas utifrån förra säsongens publiksiffror.
Du kan bland annat läsa om det i hockeyettans supportergrupp på Facebook.
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 21 Nov 2020, 08:28
Marcus Lundgren wrote: 21 Nov 2020, 02:51
Per-Erik Odh wrote: 20 Nov 2020, 23:48
Gunwaldh Johansson wrote: 20 Nov 2020, 23:09
Göran Strid wrote: 20 Nov 2020, 18:39 Så kom beskedet om bidragen för tredje kvartalet. 22 000 kr till Skövde IK. Över 200 000 kr till Borlänge, 0 kr(?) till Mariestad, 72 000 till Köping, Nybro 152 000 kr, Tranås 10 000 kr, Vimmerby 16 000 kr, Boden 334 000 kr. Halmstad 0 kr.
Nu får vi se vad ansökan för fjärde kvartalet ger, en ansökan som skall in i januari och där uteblivna publikintäkter vägs in. Borde gynna Skövde.
Det var 4 lag från div 1 Västra som inte sökte något bidrag. Mariestad var ett av dom.
Men å andra sidan, hockeyettan fick idag strax över 30 miljoner idag och av dessa ska Skövde ha 4,6%. Vi snackar 1.4 miljoner och det är oavsett hur läget än är en ansenlig summa!
Får man fråga hur du vet det? Jag menar alltså inte att jag inte tror dig eller så, utan bara hur denna procent har tagits fram?
Det beräknas utifrån förra säsongens publiksiffror.
Du kan bland annat läsa om det i hockeyettans supportergrupp på Facebook.
Intressant information och då är det alltså redan klart med slantarna för utebliven publik? På vilket sätt kommer detta att påverka ansökan för det fjärde kvartalet som skall vara inne i januari och vars beslut om bidrag grundas bl a på uteblivna publikintäkter under okt-dec?

Mina siffror är hämtade från Riksidrottsförbundets uppdatering igår em och avser således Q3.
Post Reply