Corona och ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Undra jag hur coronapaniken kommer påverka ekonomi, elitlicensen och faan och hans moster för alla föreningar?
/Perka
Kristoffer Bennemyr
Reactions:
Posts: 192
Joined: 27 Jan 2014, 19:47
Location: Skövde

Re: Corona och ekonomi

Post by Kristoffer Bennemyr »

Efter vad jag hört ska de slopa elitlicensen kommande säsong, på grund av läget med coronaviruset..
Men det är inget jag tänker ta gift på.
För Rebellerna I Tiden!
Håkan Peterson
Reactions:
Posts: 197
Joined: 09 Sep 2017, 19:10

Re: Corona och ekonomi

Post by Håkan Peterson »

Kristoffer Bennemyr wrote: 17 Mar 2020, 12:49 Efter vad jag hört ska de slopa elitlicensen kommande säsong, på grund av läget med coronaviruset..
Men det är inget jag tänker ta gift på.
Har hört samma sak, så logiskt, om de tänker att alla lag ska spela i de serier som de gjort 2019/2020 så kommer de uppgifter de fick licens för även gälla 2020/2021.
Det blir precis som den gångna säsongen aldrig existerat.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Kan inte tänka mig något annat än att man pausar licenskraven och startar om från boksluten säsongen 18/19 inför säsong 20/21. Om det nu blir något kommande säsong, om vilket vi inte har en aning om än.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Åter igen är det en ansträngd ekonomisk situation för Skövde IK!! Ser ut att gå back 600 000 pga inställda cuper mm.
https://www.sla.se/2020/03/23/anstrangt ... ufft-lage/
Frågan är hur ska klubben klara av detta.

Antingen får man sänka sin ambition och köra med en rejäl låg budget variant till spelartrupp eller i värsta fall t.o.m. ta steget ner till div 2
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote: 24 Mar 2020, 10:55 Åter igen är det en ansträngd ekonomisk situation för Skövde IK!! Ser ut att gå back 600 000 pga inställda cuper mm.
https://www.sla.se/2020/03/23/anstrangt ... ufft-lage/
Frågan är hur ska klubben klara av detta.

Antingen får man sänka sin ambition och köra med en rejäl låg budget variant till spelartrupp eller i värsta fall t.o.m. ta steget ner till div 2
Nej, de går inte back 600.000. De missar 600.000 i intäkter på uteblivna cuper vilket ger problem med likviditeten. Det säger inget om resultatet.
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Corona och ekonomi

Post by Urban Stahel »

Det är inte lätt detta med att driva en förening,folket uteblir om inte laget vinner,därför måste man ha ett bra lag,vilket i sin tur kostar mer pengar..jag är glad att jag slipper det ansvaret och bara behöver kolla på matcherna!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Riksidrottsförbundet har fått 500 miljoner kronor att disponera för stöd till alla föreningar. Jag har uppfattat det så att pengarna i första hand skall användas för stöd till föreningar som missat intäkter på grund av planerade och inställda arrangemang. Således INTE för att hjälpa till med spelarersättningar eller behålla anställda, något som får komma i andra hand. Då är en halv miljard en hel del slantar och nog får en förening som Skövde IK en del av kakan om än inte fullt ut förstås. Samma gäller givetvis lag i ettan som missade intäkter på grund av inställda play off-matcher, t ex bois.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

En hemsk tanke över de långvariga effekterna dök precis upp. Corona leder naturligtvis till ett uppsving för e-sport och det kan vi ju bara fantisera om hur det kommer påverka irl sport :(
Å andra sidan kanske det bara snabbar på en oundviklig utveckling?
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Ja varför inte satsa på publikrekord :ugeek:

https://www.hockeyettan.se/2020/03/25/a ... shkampanj/
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Per-Erik Odh wrote: 25 Mar 2020, 16:22 Ja varför inte satsa på publikrekord :ugeek:

https://www.hockeyettan.se/2020/03/25/a ... shkampanj/
Betalt in för 3 biljetter.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Löst entré! :thumbup:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Per-Erik Odh wrote: 25 Mar 2020, 16:22 Ja varför inte satsa på publikrekord :ugeek:

https://www.hockeyettan.se/2020/03/25/a ... shkampanj/
En får ju hoppas att kommunen inte tar hyra för hallen till denna matchen :shifty:

310 första dagen är väl en helt okej start, bara hoppas att det hänger i sig.
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 412
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Corona och ekonomi

Post by David Johansson »

Ronnie Glysing har sagt i en i intervju angående elitlicensen att INGA hänsyn kommer att tas för Coronautbrottet.. De kommer INTE ens ta hänsyn till klubbar med kontrollår i fjol
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Corona och ekonomi

Post by peter johansson »

David Johansson wrote: 31 Mar 2020, 19:20 Ronnie Glysing har sagt i en i intervju angående elitlicensen att INGA hänsyn kommer att tas för Coronautbrottet.. De kommer INTE ens ta hänsyn till klubbar med kontrollår i fjol

Ja det är klart att vill han begrava hockeyettan då ska dom ju göra så :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Post Reply