Div 1 västra

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Håkan Peterson wrote: 05 Oct 2019, 18:28 Skotten 21-47 :eh:
Frågan är om den verkligen stämmer!!!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Div 1 västra

Post by Niklas Hjalmarsson »

Gunwaldh Johansson wrote: 05 Oct 2019, 19:45
Håkan Peterson wrote: 05 Oct 2019, 18:28 Skotten 21-47 :eh:
Frågan är om den verkligen stämmer!!!
Kändes verkligen inte så, då jag såg matchen!
Silly season is just another season!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Skulle gissa på att Köping gör ett tränarbyte efter kvällens match. Man har inte presterat så bra som man egentligen borde ha gjort.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Jag vill inte vara negativ, men jag har nu läst ett antal kommentarer - främst externa - under sju omgångar och det är slående att ingen tar just Skövde IK på allvar. Om laget vinner mot andra lag eller tar poäng som till exempel mot Forshaga, Köping och Nyköping så beror det mera på att de lagen inte kommer upp i nivå enligt tipsen mer än att Skövde har gjort bra matcher. Om laget förlorar mot Surahammar och Linden så är det mer tillkortakommanden som inträffar för Skövde som den nivå laget har och att man inte har ett tillräckligt bra grundspel(!) och har mycket kvar att bevisa, något man inte skriver om andra lag.

Om laget hade vunnit mot Linden och Surahammar - vilket man borde ha gjort enligt genomförandet - så hade man varit i ledningen just nu...

När omgångarna kommenteras så är det de förväntade topplagen som bois, Forshaga, Borlänge, Köping, Nyköping, Grums (just nu!) och Lindlöven som beskrivs i kommentarerna som de topplag som de verkar - eller förväntas - vara. Matcher mellan de lagen benämns regelmässigt för toppmatcher mellan topplag.

Jag blev inte så lite förvånad, när den utmärkte Kristoffer Bennemyr-Porath skriver i rubriken "rånade Nyköping på tre poäng". Det tycker inte jag, för hemmalagets överlägsenhet i skott och spel var till stora delar en chimär och man kom inte till så många avslut som var allvarliga, för att benämningen "rån" skall vara riktigt trovärdigt.

Vi här på forum - även jag! - är snabba med att skriva "jättedålig period", "uselt spel", "utspelade efter noter", "sämsta jag sett", "sista matchen jag sett" etc.

Varför är det så? Eller har jag fel?
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Div 1 västra

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 10 Oct 2019, 18:14 Jag vill inte vara negativ, men jag har nu läst ett antal kommentarer - främst externa - under sju omgångar och det är slående att ingen tar just Skövde IK på allvar. Om laget vinner mot andra lag eller tar poäng som till exempel mot Forshaga, Köping och Nyköping så beror det mera på att de lagen inte kommer upp i nivå enligt tipsen mer än att Skövde har gjort bra matcher. Om laget förlorar mot Surahammar och Linden så är det mer tillkortakommanden som inträffar för Skövde som den nivå laget har och att man inte har ett tillräckligt bra grundspel(!) och har mycket kvar att bevisa, något man inte skriver om andra lag.

Om laget hade vunnit mot Linden och Surahammar - vilket man borde ha gjort enligt genomförandet - så hade man varit i ledningen just nu...

När omgångarna kommenteras så är det de förväntade topplagen som bois, Forshaga, Borlänge, Köping, Nyköping, Grums (just nu!) och Lindlöven som beskrivs i kommentarerna som de topplag som de verkar - eller förväntas - vara. Matcher mellan de lagen benämns regelmässigt för toppmatcher mellan topplag.

Jag blev inte så lite förvånad, när den utmärkte Kristoffer Bennemyr-Porath skriver i rubriken "rånade Nyköping på tre poäng". Det tycker inte jag, för hemmalagets överlägsenhet i skott och spel var till stora delar en chimär och man kom inte till så många avslut som var allvarliga, för att benämningen "rån" skall vara riktigt trovärdigt.

Vi här på forum - även jag! - är snabba med att skriva "jättedålig period", "uselt spel", "utspelade efter noter", "sämsta jag sett", "sista matchen jag sett" etc.

Varför är det så? Eller har jag fel?
Jag håller delvis med dig Göran. Lite märkligt att vi aldrig fått någon som helst positiv kritik av "Experterna".

Men man får också inse att de 4 matcherna vi har kvar innan serien vänder är mot lagen som är placerade 1-4.. 4 förluster här är inte otänkbart, och då kommer förmodligen de där förlusterna att stå oss dyrt. Så jag tycker fortfarande att laget har en del att bevisa. Dessutom är det ju så att vi faktiskt hade ett klart grepp om både matchen mot Linden och Sura, vilket gör förlusterna ännu surare.

Jag håller dock med dig om Nyköpingsmatchen, visst, de hade mycket puck och skott. Men det var i de flesta fallen skott som Viktor tar alla dagar i veckan (även om han såklart gjorde det bra, som han gjort hela säsongen!).
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Att som Forshaga på bortais vända 2-6 till 7-6 mot Sura i sista perioden och göra fem mål på nio slutminuter är en bedrift i sig! Mycket starkt!

Frågan är hur snacket gick i de de båda omklädningsrummen efter matchen... :shock:

Fin hemresa till Forshaga ikväll!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Göran Strid wrote: 13 Oct 2019, 17:40 Att som Forshaga vända 2-6 till 7-6 mot Sura i sista perioden och göra fem mål på nio slutminuter är en bedrift i sig! Mycket starkt!

Frågan är hur snacket gick i de de båda omklädningsrummen efter matchen... :shock:
Ja det undrar man verkligen. Man ska inte tappa en sådan ledning till förlust.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Div 1 västra

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote: 13 Oct 2019, 17:42
Göran Strid wrote: 13 Oct 2019, 17:40 Att som Forshaga vända 2-6 till 7-6 mot Sura i sista perioden och göra fem mål på nio slutminuter är en bedrift i sig! Mycket starkt!

Frågan är hur snacket gick i de de båda omklädningsrummen efter matchen... :shock:
Ja det undrar man verkligen. Man ska inte tappa en sådan ledning till förlust.
Samtidigt är det skönt att det händer då och då så man inte glömmer bort att det går o vända matcher :)
Fruktansvärt starkt naturligtvis av Forshaga.
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Lindén-Nyköping 6-2. 18-45 i skott varav 5-21 i första! Underlig är hockeyns värld! Och charmig! :)
Jag skulle inte vilja sitta i bussen hem som spelare och Mälberg sitter därframme någonstans eller också drog han direkt hem till Sthlm...?
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Göran Strid wrote: 18 Oct 2019, 20:32 Lindén-Nyköping 6-2. 18-45 i skott varav 5-21 i första! Underlig är hockeyns värld! Och charmig! :)
Jag skulle inte vilja sitta i bussen hem som spelare och Mälberg sitter därframme någonstans eller också drog han direkt hem till Sthlm...?
Frågan är väl om inte Mällberg rycker snart. 18 - 45 i skott och 6 - 2 i baken. Skrämmande dåligt.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Linden skräller borta mot Forshaga och vinner med 4 - 3!!!
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Div 1 västra

Post by Krister Holm »

Två SIKare med i veckans lag när jag för första gången tar ut laget för den västra ettan.
hockey365.se/veckans-lag-3-vastra/
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Krister Holm wrote: 21 Oct 2019, 10:20 Två SIKare med i veckans lag när jag för första gången tar ut laget för den västra ettan.
hockey365.se/veckans-lag-3-vastra/
KH skriver att Grums "välte" Skövde och berömmer Hedlund för sina tre mål. Nåja, Grums var det sämre laget av det två i åtminstone två perioder och imponerade definitivt inte. Hedlund var förvisso duktig precis som hela förstafemman, men de två sista gjordes i öppen kasse. Men visst, kul att Grums ligger där de ligger, men jag skulle bli mycket förvånad om de finns kvar i det skiktet, när serien är slut.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Div 1 västra

Post by Urban Stahel »

Göran Strid wrote: 21 Oct 2019, 13:27
Krister Holm wrote: 21 Oct 2019, 10:20 Två SIKare med i veckans lag när jag för första gången tar ut laget för den västra ettan.
hockey365.se/veckans-lag-3-vastra/
KH skriver att Grums "välte" Skövde och berömmer Hedlund för sina tre mål. Nåja, Grums var det sämre laget av det två i åtminstone två perioder och imponerade definitivt inte. Hedlund var förvisso duktig precis som hela förstafemman, men de två sista gjordes i öppen kasse. Men visst, kul att Grums ligger där de ligger, men jag skulle bli mycket förvånad om de finns kvar i det skiktet, när serien är slut.
Jag resonerar precis som du Göran,skoj för Grums,men dom håller nog inte i längden!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Efter halva serien ser det ut så här efter mötena mellan de fem i topp i poäng:
bois 7
Grums 11(!)
Borlänge 3
Lindlöven 2
Skövde 7

Några reflexioner:
- Det passar Grums förträffligt att ligga på kontring och låta andra sköta spelet. Svårare att själv föra spelet mot sämre motstånd.
- bois lite sämre än väntat.
- Skövde bättre än väntat, men mött topplagen andra halvan, när spelet blivit så mycket bättre än i början. God prognos!
- Borlänge klart sämre än väntat mot topplagen.
- Lindlöven dalat betänkligt, när man fick möta topplagen andra halvan. Får svårt att hålla platsen?

Det stora hotet mot topp 3-5 är Nyköping? Jag tror det!
Post Reply