Skövde IK 2021/22

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 278
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Juha Ojajärvi »

peter johansson wrote: 22 Sep 2021, 08:27
Juha Ojajärvi wrote: 21 Sep 2021, 21:00
peter johansson wrote: 21 Sep 2021, 08:22 Jävligt tråkigt för Martin och Skövde IK och inte minst oss supportrar för det han visade upp mot Hammers fick iaf mig att drömma tillbaka till Timo Hakanen! med det sagt så är det alltid extra lurigt med axelskador och tyvärr så kan det ju bli detsamma med herr Sundin då det även där är en axel som krånglar därav tycker jag att det är en märklig värvning att värva en spelare som redan är dålig i axeln innan säsong och som dessutom är en spelare som gillar att spela fysiskt det kan ju (gud förbjude) bli samma visa där tyvärr!

En enkel lösning när det gäller ersättare till Martin Olsson kunde ju vara att prata med Henrik Thegel som spelat en hel del som center och gjort det bra dessutom en stabil 40 poängare han kanske ändrar sig och kör en säsong till och ställer upp för sin gamla klubb ;)
Lägger spelarna korten på bordet eller hoppas man på det bästa bara när man skriver kontraktet? Får hålla med dig lite där om att det känns konstigt.



Vad jag däremot INTE håller med om är Thegel. Har svårt att se karln motiverad när han själv valt att lägga av. Då är inte han vad vi behöver. Vi har tre fullgoda centrar i Söder, Ström och Siwert.
Du behöver INTE hålla med mig det var en högst personlig åsikt att dom kunde höra av sig jag menar alla kan ändra sig eller hur?? dessutom missade du Ternblad som center som ligger före Siwert i min värld åtminstone just nu!
Lugn i bussen nu, bara för att man inte får ryggdunkningar för sina inlägg varje gång behöver man inte brusa upp. Likväl som jag respekterar att någon vill ha in Thegel bör ju andra respektera vad jag tycker.

Vi har Forsmark också som center, men han gör sig bättre ute på en kant kan jag tycka. Vad tycker du?
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Juha Ojajärvi wrote: 22 Sep 2021, 11:59
peter johansson wrote: 22 Sep 2021, 08:27
Juha Ojajärvi wrote: 21 Sep 2021, 21:00
peter johansson wrote: 21 Sep 2021, 08:22 Jävligt tråkigt för Martin och Skövde IK och inte minst oss supportrar för det han visade upp mot Hammers fick iaf mig att drömma tillbaka till Timo Hakanen! med det sagt så är det alltid extra lurigt med axelskador och tyvärr så kan det ju bli detsamma med herr Sundin då det även där är en axel som krånglar därav tycker jag att det är en märklig värvning att värva en spelare som redan är dålig i axeln innan säsong och som dessutom är en spelare som gillar att spela fysiskt det kan ju (gud förbjude) bli samma visa där tyvärr!

En enkel lösning när det gäller ersättare till Martin Olsson kunde ju vara att prata med Henrik Thegel som spelat en hel del som center och gjort det bra dessutom en stabil 40 poängare han kanske ändrar sig och kör en säsong till och ställer upp för sin gamla klubb ;)
Lägger spelarna korten på bordet eller hoppas man på det bästa bara när man skriver kontraktet? Får hålla med dig lite där om att det känns konstigt.



Vad jag däremot INTE håller med om är Thegel. Har svårt att se karln motiverad när han själv valt att lägga av. Då är inte han vad vi behöver. Vi har tre fullgoda centrar i Söder, Ström och Siwert.
Du behöver INTE hålla med mig det var en högst personlig åsikt att dom kunde höra av sig jag menar alla kan ändra sig eller hur?? dessutom missade du Ternblad som center som ligger före Siwert i min värld åtminstone just nu!
Lugn i bussen nu, bara för att man inte får ryggdunkningar för sina inlägg varje gång behöver man inte brusa upp. Likväl som jag respekterar att någon vill ha in Thegel bör ju andra respektera vad jag tycker.

Vi har Forsmark också som center, men han gör sig bättre ute på en kant kan jag tycka. Vad tycker du?
Jag är lugn och du får naturligtvis tycka som du vill det var bara ditt "Vad jag däremot INTE håller med om är Thegel." just det där INTE med stora bokstäver var det jag reagerade på men det är lugnt ;). När det gäller Forsmark som är vi helt överens han är en vinge inget annat ;)
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Så här några dagar före hemmapremiären är det givet att man funderar på truppen som skall spela i 27 matcher på tre månader och förhoppningsvis några matcher i play off - och då vara som starkast.

Det är ju så att med det tuffa spelprogrammet är truppen tunn och i princip får inte en enda nyckelspelare gå sönder och ens då är det frågan om det räcker. Martin Olsson är borta och frågan är hur det egentligen står till med Jesper Emanuelsson och Elias Dynell? Det jag snappat upp från viskningar i kulisserna, så ser det dystert ut med de två.

Oavsett eventuellt dystra prognoser, så är det nödvändigt med två riktigt bra backar och minst en toppforward/center för att laget skall kunna bli konkurrenskraftigt på allvar och helst hålla distansen ut. För saken är den att de övriga nio lagen är precis så starka - eller starkare! - som man kan förvänta sig. Förstärkningar borde nog varit på plats redan nu för att spela in sig till premiären, men inte ens rykten om förstärkningar förekommer vad jag vet eller läst eller hört om. Finns det något att hämta ute på "marknaden"? Javisst gör det det, men som sagt klockan går och den ene efter den andre droppar av till andra allettanlag och hämtas företrädesvis från snabbköpet som heter vårserie-lag.

Kom i efterhand på att man kan gräva längre ner i nivåerna och snegla på div 3. Oliwer Fjellström till exempel. Oliwer har ju redan förövat.
Last edited by Göran Strid on 30 Nov 2021, 21:35, edited 1 time in total.
Erik Karlsson
Reactions:
Posts: 85
Joined: 05 May 2019, 20:29

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Erik Karlsson »

Läste ju innan säsongen att man letade ersättare till Martin.
Därefter inte ett skit.
Tråkigt när man inte lever upp till satta målen man har.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6069
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Gunwaldh Johansson »

Fritz Abrahamsson är med Töreboda nere i Gislaved. Töreboda har endast 12 utespelare med sig mot Gislaveds 19.
https://stats.swehockey.se/Game/LineUps/549594
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Gunwaldh Johansson wrote: 01 Dec 2021, 19:29 Fritz Abrahamsson är med Töreboda nere i Gislaved. Töreboda har endast 12 utespelare med sig mot Gislaveds 19.
https://stats.swehockey.se/Game/LineUps/549594
Såg även att Jacob Emanuelsson var med ;)
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Per-Erik Odh »

SLA har pratat med Dynell inför allettan. Han lider fortfarande av sviter efter sin hjärnskakning och är inte aktuell för spel när matcherna nu kommer igång.
/Perka
robin lillienberg
Reactions:
Posts: 196
Joined: 24 Aug 2014, 13:19

Re: Skövde IK 2021/22

Post by robin lillienberg »

Nu måste Lundström agera. Thilander Emanuelsson Dynell Olsson borta. En lång alletta det måste in nytt minst 2 backar o 2 forwards.
robin lillienberg
Reactions:
Posts: 196
Joined: 24 Aug 2014, 13:19

Re: Skövde IK 2021/22

Post by robin lillienberg »

Även om Thilander är tillbaka så behövs det minst en back av klass till. Emanuelsson tillbaka efter nyår ser vi fram emot, men som på backsidan så behövs det lite tyngd till forwardssidan. Ska siken klara topp 8 så måste vi vara fria från skador samt lite förstärkningar annars blir detta tufft.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Mjörnberg skriver på Hockeysverige (utdrag):
"...Alldeles för få spelare bidrar konsekvent i offensiven och vinnarmentaliteten är lika frånvarande som ett tryggt spel att luta sig tillbaka mot. Skövde kan göra lysande insatser, men dippar lika snabbt tillbaka ner i stunder där de framstår i betydligt sämre dager. Ingenting tyder på att det är en trend som är någonstans i närheten av att vända.

Föreslagen åtgärd: Jag är inte mycket för tränarförändringar, men kanske är det en sista utväg för Skövde. Det har sett ungefär likadant ut under en och en halv säsong under Fredrik Ljunggren och i stort sett ingenting alls tyder på förändring. Truppen behöver skakas om och det ordentligt. Vad gör Fredrik Mälberg nu för tiden?"
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Göran Strid wrote: 14 Jan 2022, 10:15 Mjörnberg skriver på Hockeysverige (utdrag):
"...Alldeles för få spelare bidrar konsekvent i offensiven och vinnarmentaliteten är lika frånvarande som ett tryggt spel att luta sig tillbaka mot. Skövde kan göra lysande insatser, men dippar lika snabbt tillbaka ner i stunder där de framstår i betydligt sämre dager. Ingenting tyder på att det är en trend som är någonstans i närheten av att vända.

Föreslagen åtgärd: Jag är inte mycket för tränarförändringar, men kanske är det en sista utväg för Skövde. Det har sett ungefär likadant ut under en och en halv säsong under Fredrik Ljunggren och i stort sett ingenting alls tyder på förändring. Truppen behöver skakas om och det ordentligt. Vad gör Fredrik Mälberg nu för tiden?"
Han har så rätt käre Mjörnberg! Frågan vad de längre upp hierarkin säger?? det står lika still där som i truppen och det är där jag tror problemet ligger tyvärr!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

"Föreslagen åtgärd: Jag är inte mycket för tränarförändringar, men kanske är det en sista utväg för Skövde", skriver Mjörnberg.

Instämmer. Jag är heller inte mycket för tränarförändringar under pågående säsong. Exemplen är få att det har lyckats. Men nu är det ju så att man kan inte byta ut ett helt lag och att en förändring måste ske om chansen skall finnas till en åttondeplats. Vill man inte pröva, så är det bara att sitta still i båten och hoppas på det bästa, även om det nu ser dystert ut, för laget behöver ruskas om - och det ordentligt - och det är det nog fler än jag som tycker.

Annars har man nu fått ett gyllene tillfälle med hänsyn till spelpausen att göra något! Vi får vänta och se. Mitt tips är att inget händer.
Magnus Hagman
Reactions:
Posts: 312
Joined: 30 Jan 2014, 21:41

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Magnus Hagman »

Fast jag tror lösningen inte är så långt bort....om bara första line med Blomberg och Söder i spetsen slutar med att släppa in alla mål. -10 och -9 är inte godkänt för en första line. Känslan är att Blomberg är det största problemet i försvarszonen. Skulle han bara stäppa upp lite i egen zon så tror jag att vi kommer ta en del poäng framöver :thumbup:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Magnus Hagman wrote: 15 Jan 2022, 10:31 Fast jag tror lösningen inte är så långt bort....om bara första line med Blomberg och Söder i spetsen slutar med att släppa in alla mål. -10 och -9 är inte godkänt för en första line. Känslan är att Blomberg är det största problemet i försvarszonen. Skulle han bara stäppa upp lite i egen zon så tror jag att vi kommer ta en del poäng framöver :thumbup:
Intressant! Hade inte koll på det. Underkänt förstås, men borde kunna åtgärdas.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Krister Holm ställer bland annat frågan till Skövdes sportchef i en intervju (bra att någon intervjuar sportchefen mht läget!):
-"Följer man proffstyckaren Mikael Mjörnberg så kan man läsa att han tycker att tränaren borde sparkas för att undvika en ny bottenplacering, hur ser du på det?

– Jag har inte läst hans krönika, annars är han en underhållande herre. Det är ju hans jobb att tycka saker och det vore konstigt om han inte tyckte att någon tränare skulle få sparken. Men vi bryr oss inte om vad media eller folk tycker...men det är kul att han tycker."

Utan att tycka rent sakligt vad som svaras på frågan, kan jag nog tycka att svaret är raljant. Tyvärr. Nog hade i alla fall jag hoppats på ett mer seriöst svar.
Post Reply