Skövde IK 2021/22

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Gunwaldh Johansson wrote: 22 Jul 2021, 11:51 Då var målvaktsidan klar. Då har Skövde 12 av 23 spelare som är egna produkter.
https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=193304
Nu j:r! Detta trodde jag aldrig att de båda från förra säsongen skulle rita på igen! Nu har Skövde ett av de bättre paren i ettan helt klart och dessutom en finfin back up i Fritz Abrahamsson! Alltså, detta ser riktigt bra ut. På allvar. :clap:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Per-Erik Odh »

Härligt att Söder nu är helklar. Nog för att många har trott sig veta men så länge det inte är officiellt så är det inte helt klart.
Att han dessutom kritat för tre år är fantastiskt :)

Wallin har ju också tre års kontrakt och i hans fall handlar det väl en del om studier tror jag?
Det är nog inte långsökt att gissa detsamma på Kristoffer?

Med tanke på hur det såg ut i lördags så skadar det nog inte att han är med imorgon mot Dalen :lol:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Äntligen klart! Välkommen Kristoffer Söder! Grattis till föreningen och oss andra som suktat efter nyheten och nu ser fram mot säsongen på kanske ett annat sätt! Överraskande längd på avtalet, vilket tyder på att här kommer Kristoffer att stanna. Hemkomsten kommer givetvis inte bara att lyfta laget i sig utan få många positiva följdeffekter. T ex, ökat intresse från media, sponsorer och publik samt inte minst som en allmän dragningskraft att som spelare tänkas spela för Skövde.

Snyggt jobbat av alla inblandade! :clap:
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Jani Eriksson »

Jävlar.. 3 år.. Nice
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Kristoffer Söder(9), Jesper Emanuelsson(62), Anton Blomberg(68), Alexander Henriksson(91) och Adam Thilander(26) är med på Mjörnbergs 100-lista på de bästa spelarna i HE(drygt 1000 spelare). En av de bättre pp-femmorna, när det är dags för slutsummering av säsongen?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 08 Sep 2021, 07:04 Kristoffer Söder(9), Jesper Emanuelsson(62), Anton Blomberg(68), Alexander Henriksson(91) och Adam Thilander(26) är med på Mjörnbergs 100-lista på de bästa spelarna i HE(drygt 1000 spelare). En av de bättre pp-femmorna, när det är dags för slutsummering av säsongen?
Vore väldigt kul att göra en slutsummering på hela listan när säsongen är slut och få ett facit.
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Så här en lördagskväll efter god mat och brist på bra tv, så finns det utrymme att fundera på laget en stund:
- Supervärvningar i Blomberg och Söder kan få lag skryta med. De håller nämligen allsvensk klass. Söder är precis den arbetare i vingården som presterar så mycket klass att det krävs extra tittningar för att egentligen inse det. Det är liksom ingen slump att Kristoffer har presterat det han gjort i SHL och HA för det gör man inte utan kvalité. Samma med Blomberg i HA för han är enorm inte minst med sitt skott och att vara på rätt plats och det kan han befästa, om han bestämmer sig för att fortsätta så. Det är sällan man ser sådana spelare på tredjenivån i svensk hockey. Passa på och njut!
- Av god anledning kan föreningen vara stolt över en imponerande lokal rekrytering. Det kan bara vara Kiruna IF, som konkurrerar. Frågan är bara - och den är lite jobbig - räcker det för vidare satsningar? Ekonomiskt blir svaret ja, men sportsligt? Tveksamt, se bara på grannen i norr, som inte tvekar att värva spelare och dammsuger bland annat sina konkurrenter på riktiga spetsar! Var får de sina slantar ifrån? Skövde har 14 egna produkter och Mariestad 6 i sina lag. Mariestad har av hävd med stolthet framhävt sin egen unika storhet med att leverera egna produkter, men nu är det uppenbarligen inte tillräckligt?
- Av det ovan sagda kan man fundera kring vad som är rätt eller fel. Något mitt emellan? Mariestad har uppenbarligen insett att egenproduktionen inte är tillräcklig för att nå högre höjder. Skövde är så illa tvunget att förlita sig på egna produkter? Imponerande i sig och värt applåder, men nog är det rätt att ställa frågan om dessa produkter under senare år är mer dugliga än en hygglig nivå i HE? Jag vill att flera bevisar motsatsen!
- Spetsen i laget är hur bra som helst, men bredden? Klarar man skador på nyckelspelare? Där är jag orolig. På riktigt. Att gå till AE löser laget tämligen bekvämt, men sedan?
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Göran Strid wrote: 18 Sep 2021, 19:03 Så här en lördagskväll efter god mat och brist på bra tv, så finns det utrymme att fundera på laget en stund:
- Supervärvningar i Blomberg och Söder kan få lag skryta med. De håller nämligen allsvensk klass. Söder är precis den arbetare i vingården som presterar så mycket klass att det krävs extra tittningar för att egentligen inse det. Det är liksom ingen slump att Kristoffer har presterat det han gjort i SHL och HA för det gör man inte utan kvalité. Samma med Blomberg i HA för han är enorm inte minst med sitt skott och att vara på rätt plats och det kan han befästa, om han bestämmer sig för att fortsätta så. Det är sällan man ser sådana spelare på tredjenivån i svensk hockey. Passa på och njut!
- Av god anledning kan föreningen vara stolt över en imponerande lokal rekrytering. Det kan bara vara Kiruna IF, som konkurrerar. Frågan är bara - och den är lite jobbig - räcker det för vidare satsningar? Ekonomiskt blir svaret ja, men sportsligt? Tveksamt, se bara på grannen i norr, som inte tvekar att värva spelare och dammsuger bland annat sina konkurrenter på riktiga spetsar! Var får de sina slantar ifrån? Skövde har 14 egna produkter och Mariestad 6 i sina lag. Mariestad har av hävd med stolthet framhävt sin egen unika storhet med att leverera egna produkter, men nu är det uppenbarligen inte tillräckligt?
- Av det ovan sagda kan man fundera kring vad som är rätt eller fel. Något mitt emellan? Mariestad har uppenbarligen insett att egenproduktionen inte är tillräcklig för att nå högre höjder. Skövde är så illa tvunget att förlita sig på egna produkter? Imponerande i sig och värt applåder, men nog är det rätt att ställa frågan om dessa produkter under senare år är mer dugliga än en hygglig nivå i HE? Jag vill att flera bevisar motsatsen!
- Spetsen i laget är hur bra som helst, men bredden? Klarar man skador på nyckelspelare? Där är jag orolig. På riktigt. Att gå till AE löser laget tämligen bekvämt, men sedan?
Jag tänker så här när det gäller egna produkter så är det väl ändå som så att det räcker inte om man vill vara med och störa de stora bestarna så enkelt är det och det gäller ju de flesta lag som är de där bestarna faktiskt så antingen är man nöjd att tex ta sig till AE för att där bara vara med och retas och i bland/någon/några enstaka matcher för att sedan säga jaha tidigt säsongsslut som vanligt eller också gör man som våra kollegor 3,5 mil bort våga friskt och var med och fightas in till mållinjen och jag för min egna personliga del skulle gärna se en satsning för att försöka våga ta chansen för satan i gatan vad kul det var när vi väl var där med Hakanen,Honkonen och co :lol: :lol:

Vi har en del härliga diamanter i våran nuvarande trupp men det kommer inte att räcka för att vara med där i slutet av säsongen i den slutliga kvalserien så är det bara det behövs ytterligare påfyllnad av kreativa duktiga(inte bara) poängproducerande spelare utan också en större bredd än den vi har i dag + en riktig toppmålis!

Jag tror att vi kan vara med och störa lite grann men inte tillräckligt mycket OM alla är hela och friska men vi är inte bättre just nu det blir AE men inte mer tyvärr denna säsong heller!
Erik Karlsson
Reactions:
Posts: 84
Joined: 05 May 2019, 20:29

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Erik Karlsson »

Martin Olsson missar denna säsong.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Per-Erik Odh »

Erik Karlsson wrote: 20 Sep 2021, 16:43 Martin Olsson missar denna säsong.
Jättetråkigt, naturligtvis och det både för Martin och klubben :cry:
Jag vill inte säga att det var väntat, men jag vet ju att det för många inte var oväntat. Med det sagt så skulle det förvåna mig om det kommer oväntat för klubbledningen?
Har man en reservplan i bakfickan eller hanterar man det med vetskapen att man har en skapligt bred trupp?
Med tanke på att Martin är en av de som skall tillföra spets hoppas jag att man redan har en plan.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Per-Erik Odh »

Tycker för övrigt att Anders är väldigt öppen och rak på hemsidan när nyheten presenteras :thumbup:
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Marcus Lundgren »

Per-Erik Odh wrote: 20 Sep 2021, 18:30
Erik Karlsson wrote: 20 Sep 2021, 16:43 Martin Olsson missar denna säsong.
Jättetråkigt, naturligtvis och det både för Martin och klubben :cry:
Jag vill inte säga att det var väntat, men jag vet ju att det för många inte var oväntat. Med det sagt så skulle det förvåna mig om det kommer oväntat för klubbledningen?
Har man en reservplan i bakfickan eller hanterar man det med vetskapen att man har en skapligt bred trupp?
Med tanke på att Martin är en av de som skall tillföra spets hoppas jag att man redan har en plan.
Skulle tippa på att marknaden är rätt sval just nu.

Det vettigaste (skulle jag tro) vore nog att invänta vilka som kan tänkas bli över i allsvenska klubbar och efter det vara intresserade av ettårskontrakt (eller kanske till och med utlåning).
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Jävligt tråkigt för Martin och Skövde IK och inte minst oss supportrar för det han visade upp mot Hammers fick iaf mig att drömma tillbaka till Timo Hakanen! med det sagt så är det alltid extra lurigt med axelskador och tyvärr så kan det ju bli detsamma med herr Sundin då det även där är en axel som krånglar därav tycker jag att det är en märklig värvning att värva en spelare som redan är dålig i axeln innan säsong och som dessutom är en spelare som gillar att spela fysiskt det kan ju (gud förbjude) bli samma visa där tyvärr!

En enkel lösning när det gäller ersättare till Martin Olsson kunde ju vara att prata med Henrik Thegel som spelat en hel del som center och gjort det bra dessutom en stabil 40 poängare han kanske ändrar sig och kör en säsong till och ställer upp för sin gamla klubb ;)
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 274
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Juha Ojajärvi »

peter johansson wrote: 21 Sep 2021, 08:22 Jävligt tråkigt för Martin och Skövde IK och inte minst oss supportrar för det han visade upp mot Hammers fick iaf mig att drömma tillbaka till Timo Hakanen! med det sagt så är det alltid extra lurigt med axelskador och tyvärr så kan det ju bli detsamma med herr Sundin då det även där är en axel som krånglar därav tycker jag att det är en märklig värvning att värva en spelare som redan är dålig i axeln innan säsong och som dessutom är en spelare som gillar att spela fysiskt det kan ju (gud förbjude) bli samma visa där tyvärr!

En enkel lösning när det gäller ersättare till Martin Olsson kunde ju vara att prata med Henrik Thegel som spelat en hel del som center och gjort det bra dessutom en stabil 40 poängare han kanske ändrar sig och kör en säsong till och ställer upp för sin gamla klubb ;)
Lägger spelarna korten på bordet eller hoppas man på det bästa bara när man skriver kontraktet? Får hålla med dig lite där om att det känns konstigt.

Vad jag däremot INTE håller med om är Thegel. Har svårt att se karln motiverad när han själv valt att lägga av. Då är inte han vad vi behöver. Vi har tre fullgoda centrar i Söder, Ström och Siwert.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Juha Ojajärvi wrote: 21 Sep 2021, 21:00
peter johansson wrote: 21 Sep 2021, 08:22 Jävligt tråkigt för Martin och Skövde IK och inte minst oss supportrar för det han visade upp mot Hammers fick iaf mig att drömma tillbaka till Timo Hakanen! med det sagt så är det alltid extra lurigt med axelskador och tyvärr så kan det ju bli detsamma med herr Sundin då det även där är en axel som krånglar därav tycker jag att det är en märklig värvning att värva en spelare som redan är dålig i axeln innan säsong och som dessutom är en spelare som gillar att spela fysiskt det kan ju (gud förbjude) bli samma visa där tyvärr!

En enkel lösning när det gäller ersättare till Martin Olsson kunde ju vara att prata med Henrik Thegel som spelat en hel del som center och gjort det bra dessutom en stabil 40 poängare han kanske ändrar sig och kör en säsong till och ställer upp för sin gamla klubb ;)
Lägger spelarna korten på bordet eller hoppas man på det bästa bara när man skriver kontraktet? Får hålla med dig lite där om att det känns konstigt.



Vad jag däremot INTE håller med om är Thegel. Har svårt att se karln motiverad när han själv valt att lägga av. Då är inte han vad vi behöver. Vi har tre fullgoda centrar i Söder, Ström och Siwert.
Du behöver INTE hålla med mig det var en högst personlig åsikt att dom kunde höra av sig jag menar alla kan ändra sig eller hur?? dessutom missade du Ternblad som center som ligger före Siwert i min värld åtminstone just nu!
Post Reply