(T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 25 Aug 2021, 20:23
Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 20:11 4-1 till slut efter mål i öppen kasse. Skillnaden som kommentatorn sade var Dalens förstafemma med bröderna Thörnberg. Helt klart ett fall framåt och en högre nivå, inte minst försvarsspelet och att hålla i pucken. Fritz riktigt bra! Skövde det bättre laget i sista.
Ursäkta Göran men jag håller inte med :oops:
Jag tycker att Dalen över 60 minuter är bättre i det mesta och vi är absolut inte kompisar med pucken.
Vårt mål är snyggt och det får vi trösta oss med. Söder dribblar in pucken och passar Emanuelsson som står mitt i slottet men han väljer att passa vidare till Blomman som kommer till höger om målvakten, drämmer till och skottet är välplacerat. Men viss var tredje perioden vår bästa.
Men tydligen håller vi med om det mesta. :crazy:
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 20:39
Per-Erik Odh wrote: 25 Aug 2021, 20:23
Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 20:11 4-1 till slut efter mål i öppen kasse. Skillnaden som kommentatorn sade var Dalens förstafemma med bröderna Thörnberg. Helt klart ett fall framåt och en högre nivå, inte minst försvarsspelet och att hålla i pucken. Fritz riktigt bra! Skövde det bättre laget i sista.
Ursäkta Göran men jag håller inte med :oops:
Jag tycker att Dalen över 60 minuter är bättre i det mesta och vi är absolut inte kompisar med pucken.
Vårt mål är snyggt och det får vi trösta oss med. Söder dribblar in pucken och passar Emanuelsson som står mitt i slottet men han väljer att passa vidare till Blomman som kommer till höger om målvakten, drämmer till och skottet är välplacerat. Men viss var tredje perioden vår bästa.
Men tydligen håller vi med om det mesta. :crazy:
Håller med dig. Tittar man på det lilla var detta ett skutt framåt, tycker man kan lägga till att det var lite hårdare ingångar i närkamperna också och det är ett gott tecken på att de börjar vakna till.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Marcus Lundgren »

Bröderna Thörnberg hade skaplig lekstuga, och det får man nog leva med då de helt enkelt är minst en klass bättre än Div 1.

Söder såg ut ungefär som jag hade förväntat mig, ganska "oflashig" i sin spelstil där han mestadels bara är där han ska vara och gör det enkelt (ingen kritik, det är så han bör spela).

Dalen vinner som sagt rättvist, de var lite bättre rakt igenom helt enkelt. Finns en hel del att jobba på, men känns ändå bättre nu än efter Grästorp.
Hoppas på att få se Martin Olsson snart igen!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Göran Strid »

Micke Därth wrote: 25 Aug 2021, 20:44
Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 20:39
Per-Erik Odh wrote: 25 Aug 2021, 20:23
Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 20:11 4-1 till slut efter mål i öppen kasse. Skillnaden som kommentatorn sade var Dalens förstafemma med bröderna Thörnberg. Helt klart ett fall framåt och en högre nivå, inte minst försvarsspelet och att hålla i pucken. Fritz riktigt bra! Skövde det bättre laget i sista.
Ursäkta Göran men jag håller inte med :oops:
Jag tycker att Dalen över 60 minuter är bättre i det mesta och vi är absolut inte kompisar med pucken.
Vårt mål är snyggt och det får vi trösta oss med. Söder dribblar in pucken och passar Emanuelsson som står mitt i slottet men han väljer att passa vidare till Blomman som kommer till höger om målvakten, drämmer till och skottet är välplacerat. Men viss var tredje perioden vår bästa.
Men tydligen håller vi med om det mesta. :crazy:
Håller med dig. Tittar man på det lilla var detta ett skutt framåt, tycker man kan lägga till att det var lite hårdare ingångar i närkamperna också och det är ett gott tecken på att de börjar vakna till.
Kom på en sak till efter att nu sett matchen en gång till och hört kommentatorerna som helt riktigt pekade på en skillnad mellan lagen. Backpassen från Skövde togs emot av spelare utan fart och kunde därför hanteras av Dalen ganska bekvämt. Dalenforwards däremot tog oftare emot sina backpass i fart och var till stort besvär för Skövde. Alltså snabbare uppspelsfas från Dalen än Skövde. Intressant att Dalen behärskade detta bättre trots första matchen för deras del.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 26 Aug 2021, 09:57
Micke Därth wrote: 25 Aug 2021, 20:44
Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 20:39
Per-Erik Odh wrote: 25 Aug 2021, 20:23
Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 20:11 4-1 till slut efter mål i öppen kasse. Skillnaden som kommentatorn sade var Dalens förstafemma med bröderna Thörnberg. Helt klart ett fall framåt och en högre nivå, inte minst försvarsspelet och att hålla i pucken. Fritz riktigt bra! Skövde det bättre laget i sista.
Ursäkta Göran men jag håller inte med :oops:
Jag tycker att Dalen över 60 minuter är bättre i det mesta och vi är absolut inte kompisar med pucken.
Vårt mål är snyggt och det får vi trösta oss med. Söder dribblar in pucken och passar Emanuelsson som står mitt i slottet men han väljer att passa vidare till Blomman som kommer till höger om målvakten, drämmer till och skottet är välplacerat. Men viss var tredje perioden vår bästa.
Men tydligen håller vi med om det mesta. :crazy:
Håller med dig. Tittar man på det lilla var detta ett skutt framåt, tycker man kan lägga till att det var lite hårdare ingångar i närkamperna också och det är ett gott tecken på att de börjar vakna till.
Kom på en sak till efter att nu sett matchen en gång till och hört kommentatorerna som helt riktigt pekade på en skillnad mellan lagen. Backpassen från Skövde togs emot av spelare utan fart och kunde därför hanteras av Dalen ganska bekvämt. Dalenforwards däremot tog oftare emot sina backpass i fart och var till stort besvär för Skövde. Alltså snabbare uppspelsfas från Dalen än Skövde. Intressant att Dalen behärskade detta bättre trots första matchen för deras del.
Dalen går generellt rakare på mål än vad Skövde gör, det kan upplevas som att Dalen åker mycket fortare, men jag tycker nog med facit att SIK hängde med i deras tempo, hur många avslut hade Dalen i slottet? Hur många rena målchanser hade de efter två perioder? 11 skott på mål.

SIK behöver i offensiven våga kliva in mer i mitten och inte leta pass ut i kanterna i azon så kommer de upplevas som snabbare också. 10 behöver fundera på om det är så smart att många gånger söka upp notståndaren och sedan passa eller om det är bättre att vända inåt tidigare (utan droppass).
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Göran Strid »

Det Micke skriver om tempot är helt rätt (förstås). Angående tempot i övrigt var denna match på en helt annan och högre nivå än premiärmatchen och det lovar gott och är enligt förväntan.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by peter johansson »

Dessutom så saknades ju en hel kedja med tanke på bröderna Lundmark och Martin Olsson vilket kommer att höja anfallsspelet ytterligare nivåer och Anton Sundin kommer att skärpa försvaret med sin tyngd och pondus när han nu kommer i gång :roll: :o . Jag tycker att det är kul att släppa fram Fritz i målet och som verkar ha gjort en klart godkänd match för att släppa (3) mål borta mot Dalen sista(4) i tom kasse är ingen skam för Dalen är ett BRA lag så detta var säkert ett steg i rätt riktning så vi ska nog inte vara allt för nedstämda ;) ;)
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by peter johansson »

peter johansson wrote: 26 Aug 2021, 13:45 Dessutom så saknades ju en hel kedja med tanke på bröderna Lundmark och Martin Olsson vilket kommer att höja anfallsspelet ytterligare nivåer och Anton Sundin kommer att skärpa försvaret med sin tyngd och pondus när han nu kommer i gång :roll: :o . Jag tycker att det är kul att släppa fram Fritz i målet och som verkar ha gjort en klart godkänd match för att släppa (3) mål borta mot Dalen sista(4) i tom kasse är ingen skam för Dalen är ett BRA lag så detta var säkert ett steg i rätt riktning så vi ska nog inte vara allt för nedstämda ;) ;)
Finns det någon som vet om Sundin var skadad eller rehabade redan när han skrev på för klubben och OM så var fallet hur tänker man då undrar jag!?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Per-Erik Odh »

peter johansson wrote: 26 Aug 2021, 13:49
peter johansson wrote: 26 Aug 2021, 13:45 Dessutom så saknades ju en hel kedja med tanke på bröderna Lundmark och Martin Olsson vilket kommer att höja anfallsspelet ytterligare nivåer och Anton Sundin kommer att skärpa försvaret med sin tyngd och pondus när han nu kommer i gång :roll: :o . Jag tycker att det är kul att släppa fram Fritz i målet och som verkar ha gjort en klart godkänd match för att släppa (3) mål borta mot Dalen sista(4) i tom kasse är ingen skam för Dalen är ett BRA lag så detta var säkert ett steg i rätt riktning så vi ska nog inte vara allt för nedstämda ;) ;)
Finns det någon som vet om Sundin var skadad eller rehabade redan när han skrev på för klubben och OM så var fallet hur tänker man då undrar jag!?
Inte helt säker men jag har för mig att jag hörde att han gjorde någon form av kirurgisk justering I våras/försomras, att man visste det och vet hur länge man får vara försiktig med honom. Med tanke på att han är med och tränar på is så bör det inte vara någon fara med seriepremiären.
/Perka
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by peter johansson »

Per-Erik Odh wrote: 26 Aug 2021, 13:57
peter johansson wrote: 26 Aug 2021, 13:49
peter johansson wrote: 26 Aug 2021, 13:45 Dessutom så saknades ju en hel kedja med tanke på bröderna Lundmark och Martin Olsson vilket kommer att höja anfallsspelet ytterligare nivåer och Anton Sundin kommer att skärpa försvaret med sin tyngd och pondus när han nu kommer i gång :roll: :o . Jag tycker att det är kul att släppa fram Fritz i målet och som verkar ha gjort en klart godkänd match för att släppa (3) mål borta mot Dalen sista(4) i tom kasse är ingen skam för Dalen är ett BRA lag så detta var säkert ett steg i rätt riktning så vi ska nog inte vara allt för nedstämda ;) ;)
Finns det någon som vet om Sundin var skadad eller rehabade redan när han skrev på för klubben och OM så var fallet hur tänker man då undrar jag!?
Inte helt säker men jag har för mig att jag hörde att han gjorde någon form av kirurgisk justering I våras/försomras, att man visste det och vet hur länge man får vara försiktig med honom. Med tanke på att han är med och tränar på is så bör det inte vara någon fara med seriepremiären.
Låter bra det ;) man blir alltid lite fundersam när någon spelare är skadad/rehabar redan innan det drar i gång framförallt när det är en helt ny spelare som man inte har koll på ;)
Post Reply