2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Man of The Match Karlskrona HK - Skövde IK

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
4
31%
#66 Fritz Abrahamsson
0
No votes
#2 Axel Abrahamsson
0
No votes
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#22 Tom Olsson
0
No votes
#27 Max Kardevall
1
8%
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
3
23%
#68 Adam Thilander
0
No votes
#70 William Johansson
0
No votes
#9 Erik Dahné
0
No votes
#10 Jesper Emanuelsson
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#15 David Lundmark
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
1
8%
#17 Anton Lundmark
1
8%
#18 Anton Weiler
0
No votes
#19 Lukas Johansson
0
No votes
#20 Jonathan Ström
0
No votes
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Henrik Thegel
3
23%
#29 Dennis Santesson
0
No votes
#49 William Frödelius
0
No votes
#91 Martin Olsson
0
No votes
 
Total votes: 13

Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Jani Eriksson »

Den största "orsaken" till vinsten idag är alla passningarna satt på bladet.. Och såklart inställningen.. Mycket täckta skott m.m..

:clap: :clap:
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Joakim Blomquist »

Vill utveckla mitt svar till Markus. Det blir för mycket snirklande med puck när vissa bärande spelare "ska ha puck". Och ut i hörnen, särskilt det vänstra. Antagligen för att försöka få till långa anfall..? Men då måste man i så fall in och grisa och vinna puck först och främst. Nummer två är att få snurr på motståndarna genom att åka skridskor, få fart på puck etc etc.
Såg inte en gång att man åkte in i något hörn idag. Åkte man inte rakt på mål så sökte man sig bakom mål och försökte lägga bakåt mot anstormande medspelare. Vackert så det förslår och effektivt, särskilt när man åkte in och krigade.
Likaså i försvarsspelet. Man gjorde det enkla, kom med understöd och uppträdde som ett LAG! Det gav en hel del friläge eller numerära överlägen. Så enkelt och så effektivt för att inte säga genialt taktiskt.

Så.. nu har jag plusat tillräckligt. Jag drar inte några slutsatser av bara en match. Men ser i alla fall att man landar på utmärkta dryga 18% i skotteffektivitet. Att jämföras med dryga 2% i föregående match....
För att inte nämna superfina 66,67% i pp
Och 100% i bp... Nu var det ju väldigt få utvisningar, även om kommentatorerna inte håller med..., Men det ska ju göras i alla fall.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Marcus Lundgren »

Joakim Blomquist wrote: 24 Jan 2021, 22:56 Vill utveckla mitt svar till Markus. Det blir för mycket snirklande med puck när vissa bärande spelare "ska ha puck". Och ut i hörnen, särskilt det vänstra. Antagligen för att försöka få till långa anfall..? Men då måste man i så fall in och grisa och vinna puck först och främst. Nummer två är att få snurr på motståndarna genom att åka skridskor, få fart på puck etc etc.
Såg inte en gång att man åkte in i något hörn idag. Åkte man inte rakt på mål så sökte man sig bakom mål och försökte lägga bakåt mot anstormande medspelare. Vackert så det förslår och effektivt, särskilt när man åkte in och krigade.
Likaså i försvarsspelet. Man gjorde det enkla, kom med understöd och uppträdde som ett LAG! Det gav en hel del friläge eller numerära överlägen. Så enkelt och så effektivt för att inte säga genialt taktiskt.

Så.. nu har jag plusat tillräckligt. Jag drar inte några slutsatser av bara en match. Men ser i alla fall att man landar på utmärkta dryga 18% i skotteffektivitet. Att jämföras med dryga 2% i föregående match....
För att inte nämna superfina 66,67% i pp
Och 100% i bp... Nu var det ju väldigt få utvisningar, även om kommentatorerna inte håller med..., Men det ska ju göras i alla fall.
Absolut är det som du skriver.

Det intressanta med PP är ju att där ställer man om helt, och spelar istället ett BLÄNDANDE snabbt passningsspel, men det ska man ju såklart klara av när man är en man mer.
Och vi har ju några riktiga snipers ute på sidorna (Thegel, Henriksson, Santesson framförallt), så när de får skjuta medans målvakten är mitt i en förflyttning så blir det såklart livsfarligt.

Jag personligen har alltid varit ett fan av att rulla runt med snabbt passningsspel i PP, det gör inget om man inte kommer till avslut första 30s. Motståndarna KOMMER bli trötta och då kommer lägen mer eller mindre gratis.

Jag vet inte hur mycket av detta som är helt inplanerat, och hur mycket som bara hände med de spelare borta som vi redan nämnt. Men jag ser det såklart gärna fortsätta såhär även när (om?) de är tillbaka.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 24 Jan 2021, 23:43 Det intressanta med PP är ju att där ställer man om helt, och spelar istället ett BLÄNDANDE snabbt passningsspel, men det ska man ju såklart klara av när man är en man mer.
Och vi har ju några riktiga snipers ute på sidorna (Thegel, Henriksson, Santesson framförallt), så när de får skjuta medans målvakten är mitt i en förflyttning så blir det såklart livsfarligt.
Efter att ha sett de tre pp som Skövde hade i repris ett par gånger är det bara att hålla med Marcus ord. Det är ju lätt att man rycks med i ögonblicket, när det görs mål, men faktum är att lagets pp var så bra att jag för min del inte sett något liknande på denna nivå. Kommentatorernas beröm av Skövdes passningsspel "utan kladd" säger det mesta. KHK "vågar inte gå på och störa som man brukar göra i bp mot andra lag. Det vågar dom inte göra, när Skövde spelar så här bra", säger det mesta.

Det skall bli mycket intressant på vilket sätt man kan förvalta detta "nya" med att andra klev fram och tog ansvar och spelade hockey inklusive bländande pp och blockerade och gjorde allt rätt för att inte tala om dessa pass som satt på bladet och att utan större åthävor bara stänga ner den allsvenska aspiranten och hålla honom utanför. Imponerande är ordet.

Kommentatorernas slutord om att man inte förstår att Skövde inte tagit fler poäng var fint att höra och säger något om matchen. Kommentatorerna var för övrigt bland det bästa man kan få lyssna till efter att deras chock över första baklängesmålet lagt sig och man började förstå att detta var ett riktigt bra lag KHK mötte. De var oerhört bra.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 25 Jan 2021, 12:57
Marcus Lundgren wrote: 24 Jan 2021, 23:43 Det intressanta med PP är ju att där ställer man om helt, och spelar istället ett BLÄNDANDE snabbt passningsspel, men det ska man ju såklart klara av när man är en man mer.
Och vi har ju några riktiga snipers ute på sidorna (Thegel, Henriksson, Santesson framförallt), så när de får skjuta medans målvakten är mitt i en förflyttning så blir det såklart livsfarligt.
Efter att ha sett de tre pp som Skövde hade i repris ett par gånger är det bara att hålla med Marcus ord. Det är ju lätt att man rycks med i ögonblicket, när det görs mål, men faktum är att lagets pp var så bra att jag för min del inte sett något liknande på denna nivå. Kommentatorernas beröm av Skövdes passningsspel "utan kladd" säger det mesta. KHK "vågar inte gå på och störa som man brukar göra i bp mot andra lag. Det vågar dom inte göra, när Skövde spelar så här bra", säger det mesta.

Det skall bli mycket intressant på vilket sätt man kan förvalta detta "nya" med att andra klev fram och tog ansvar och spelade hockey inklusive bländande pp och blockerade och gjorde allt rätt för att inte tala om dessa pass som satt på bladet och att utan större åthävor bara stänga ner den allsvenska aspiranten och hålla honom utanför. Imponerande är ordet.

Kommentatorernas slutord om att man inte förstår att Skövde inte tagit fler poäng var fint att höra och säger något om matchen. Kommentatorerna var för övrigt bland det bästa man kan få lyssna till efter att deras chock över första baklängesmålet lagt sig och man började förstå att detta var ett riktigt bra lag KHK mötte. De var oerhört bra.
Kan ju bero på att de inte sett några matcher med SIK tidigare och hur de uppträtt då?
Silly season is just another season!
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Joakim Blomquist »

Göran Strid wrote: 25 Jan 2021, 12:57
Marcus Lundgren wrote: 24 Jan 2021, 23:43 Det intressanta med PP är ju att där ställer man om helt, och spelar istället ett BLÄNDANDE snabbt passningsspel, men det ska man ju såklart klara av när man är en man mer.
Och vi har ju några riktiga snipers ute på sidorna (Thegel, Henriksson, Santesson framförallt), så när de får skjuta medans målvakten är mitt i en förflyttning så blir det såklart livsfarligt.
Efter att ha sett de tre pp som Skövde hade i repris ett par gånger är det bara att hålla med Marcus ord. Det är ju lätt att man rycks med i ögonblicket, när det görs mål, men faktum är att lagets pp var så bra att jag för min del inte sett något liknande på denna nivå. Kommentatorernas beröm av Skövdes passningsspel "utan kladd" säger det mesta. KHK "vågar inte gå på och störa som man brukar göra i bp mot andra lag. Det vågar dom inte göra, när Skövde spelar så här bra", säger det mesta.

Det skall bli mycket intressant på vilket sätt man kan förvalta detta "nya" med att andra klev fram och tog ansvar och spelade hockey inklusive bländande pp och blockerade och gjorde allt rätt för att inte tala om dessa pass som satt på bladet och att utan större åthävor bara stänga ner den allsvenska aspiranten och hålla honom utanför. Imponerande är ordet.

Kommentatorernas slutord om att man inte förstår att Skövde inte tagit fler poäng var fint att höra och säger något om matchen. Kommentatorerna var för övrigt bland det bästa man kan få lyssna till efter att deras chock över första baklängesmålet lagt sig och man började förstå att detta var ett riktigt bra lag KHK mötte. De var oerhört bra.
Ja jag är benägen att hålla med om pp. Det var snabbt och snabbt krympte Karlskronas box. Det fanns liksom inget motvapen. Och med minst tre skickliga snipers beredda att ta skott så blev det också så oerhört effektivt som det blev.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by peter johansson »

Nu hoppas jag innerligt att samma uppställning i femmor resp pp får fortsatt förtroende i morgon oavsett om det kommer tillbaka spelare
för summa summarum så måste det ju onekligen varit något riktigt bra fortsätt att ge dom förtroende nu !!!
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Anders Edman »

Håller helt med dig Peter 👍. Vilka 3 härliga utmaningar Siken står inför nu närmast. Mörrum borta (lång resa), därefter Troja hemma samt därefter Nybro borta (lång resa ånyo) i den bästa av världar vågar man hoppas på 4 poäng då efter dessa 3 matcher och totalt 7p innan man vänder mot Vimmerby. Skulle ge ordentligt råg i ryggen och möjligtvis en liten, men bara lite möjlighet att ta 6.e platsen vilket vore sensationellt bra i mina ögon. Kriga nu Silen och lycka till imorgon 🙌🙌🙌
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Anders Edman »

Ber om ursäkt för dålig stavning 🤨
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2021-01-24 16:00 Karlskrona HK - Skövde IK, NKT Arena Karlskrona A-Hall

Post by Joakim Blomquist »

Anders Edman wrote: 26 Jan 2021, 18:43 Ber om ursäkt för dålig stavning 🤨
??? Möjligen missade du ett "n"...
Ja 4 poäng minst, med tanke på den urusla starten. Men poäng mot Finland.. eeehhh f"låt Nybro borta är nog lite för mycket att hoppas på.. men jag vill i alla fall se att de kämpar och tar i. Och ingenting är omöjligt, förutom att låta bli att dö..så...

Jag håller också med Peter. Inte fan tar man bort ett vinnande koncept. Det vore tjänstefel. Med den farten i pp och den kämpaglöd som man såg (samtliga såg ut som Frödelius i det avseendet) så ska de fortsätta kamperat ihop till stora delar. Givetvis måste ju en sån som Thilander, om han är frisk, in bland backarna, men självskriven i pp 2 minuter varje gång? Njae...och övriga får väl stärka upp i tredje och fjärdekedjorna.

Nu vill vi ha fart!!!
Post Reply