2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Joakim Blomquist »

Micke Därth wrote: 01 Nov 2020, 22:25
Marcus Lundgren wrote: 01 Nov 2020, 21:38 Jag håller såklart med om att detta inte var någon bra insats. Men man får ändå försöka se nyktert på det. Grabbarna har fortfarande inte förlorat en enda match på ordinarie tid, Wallin kanske inte tog något extra idag, men det var ju inga stora tabbar heller direkt.

Bara glömma detta och gå vidare! :)
Inte lätt att hoppa in kall som målvakt, och det var inga fel på Malungs avslut. Tyvärr fick de ta för många i slottet då backarna vid flera tillfällen överarbetade bakom mål och stötte ner båda två samtidigt och lämnade centrarna ensamma framför mål - då alldeles för nära Fagerblom/Wallin. Det såg konstigt ut vid flera av målen och målchanserna så jag var tvungen att spela tillbaka och kolla en extra gång. Är väl lätt att det blir överarbete när matchen inte startat så bra.

Tycker SIK på plussidan behöll kylan, framförallt i anfallsspelet, de kom tillbaka fyra gånger, det är trots allt jävligt starkt. Det man coach-mässigt kan ta med sig var att fjärdelinan kanske blev lite för "lätt" utan att sätta fingret på någon individuell insats. Med facit i hand kanske 20 skulle dubblerat och kört med fyra par yf, eller ev placerat 12 på 9:s plats, och 24 kvar i fjärde. :think: Samtidigt spelade 24 bra med 25 och 13. Svårt beslut.

Enklare beslut, tycker jag, är att formstarkast målvakt står. Fick lite flashbacks från de två senaste säsongerna med målvaktstombola, och även om jag fattar att alla målvakter behöver istid så kanske det kan vänta tills antingen formen sviker för den som för tillfället är bäst och vinner matcher åt laget, eller att laget säkrat sin målsättning oavsett hur den ser ut. Tycker kalkylerad vinst att ge istid och hålla igång två målvakter är för liten jämfört med kalkylerad risk att självkänslan och momentumet ger vika hos den formstarke keepern och inte per automatik hoppar över till nästa. Har man hållit nollan är väl det den första spelaren man tar ut till nästa match?
Håller helt med gällande målvaktsval.
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Simon Henriksson »

Micke Därth, tack för ditt engagemang, synd bara att din statistik inte är den officiella. Statistiken som är på Eliteprospects är idag automatiserad från Swehockey, och måste förhålla sig dit, även om vi alla vet hur inkorrekt den kan vara. Jag la märke till Thegels assistpoäng hemma mot Borlänge, och ser att du såklart inte antecknade den, bra - rätt ska vara rätt. Ideella krafter styr statistiken i Hockeyettan och nedåt, därav får man tyvärr ta allt med en nya salt. Jag har själv jobbat åt SHL, och varje poäng i ligan granskas en eller flera gånger från olika vinklar om något skulle vara oklart. Gäller även skott på mål, skott utanför, tekningar osv. Dagens statistikskandal är bland det värre jag har varit med om.

Håller med om målvaktsvalet, och det är ett problem vi har haft i flera år tycker jag. Jag vill ha en tydlig förstamålvakt, och i år har vi verkligen det. Matcha Wallin så mycket han orkar, det kommer att gynna oss i längden tror jag.

Ingen förlust på ordinarie tid än, om man ska lyfta något positivt. Kul och positivt är väl också att Real Mariestad åkte på pumpen hemma mot tokjumbon.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by peter johansson »

Ja det är väl trevligt och en styrka att vi inte har förlorat någon match efter ordinarie tid men därför ska vi inte vara nöjda tycker jag iaf från att gå från att spela en av de bästa matcherna för säsongen mot Borlänge till att falla i genom så som dom gjorde mot Malung i går tycker inte jag är okej och sedan när man tänker efter så var det ju jättebra lägen mitt i slottet som dom fick så det var en otacksam uppgift för målisarna och sådant har vi heller inte bjudit på i föregående matcher iaf inte ofta och när det gäller målvaktsfrågan så är ju den solklar att den som är bäste målvakten för dagen skall spela PUNKT.

Jag förstår att man måste lufta båda sina målisar men att göra det i detta läget när det flyter på osv är inte bra och som Jocke Blomqvist nämnde så var det en sån här match där det kunde hända det som hände jaja skit samma gjort är gjort hoppas att man lär sig en läxa av detta sedan i all bedrövelse så är det starkt att komma tillbaka gång efter annan som dom gjorde i går så det finns positivt också SÅ nu lämnar jag detta ämne och ser fram mot onsdagens match och TRE SOLKLARA POÄNG ;) ;) ;)
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by peter johansson »

Glömde även att nämna Micke Därth vilken kung du är på på statistik och förklaringar och mycket annat kul att du är tillbaka och skriver några rader alltid trevligt tycker jag :thumbup: :thumbup: Kul också att du Jocke Blomqvist också är tillbaka ;) :thumbup:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Göran Strid »

Plötsligt slog det mig denna mulna, blåsiga och regniga måndagsförmiddag. Frågan om exakthet och noggrannhet och rättvisa och det jag ser och inte ser. I det här fallet hockeymatchen som spelas framför mina ögon och till exempel gårdagens match.

Utgångspunkten är att jag precis som de allra flesta med Micke i spetsen hyllar exaktheten och att det som skett har skett och att det återges i sann form i statistiken. Men vem eller vad gagnar det? Egentligen? Om det är rätt till 99% eller 90%? Förlorar då upplevelsen i värde av det som sker? Domaren gör en felbedömning och visar ut trots att det inte var en utvisning. Jaha, den bokförs som en utvisning men var ingen utvisning. Egentligen, eller? Det faktiska som hände var att det var ingen utvisning, men den "alternativa sanningen" blev att det den bokförs då som en utvisning, för att domaren dömde fel. Så kan man fortsätta och fundera på detta med att VAR i strävan på korrekthet med allt vad det innebär om diskussionen om dess för-och nackdelar och som leder till vad?

När allt kommer omkring, borde inte jag (och vi andra) kanske inse att alla granskning från domare och övriga ansvariga som räknar tekningar och assist och vilka som var på isen med mera måste inse att alla gör misstag och att det är fråga om enskilda bedömningar, när det inte kan mätas eller klockas? Skeendet på isen minskar ju inte i upplevelsevärde för det? Eller? Det globala skeendet och människans livsvillkor påverkas ju inte precis om domaren missade utvisningen eller assistpoängen blev fel.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Micke Därth »

Nja, Göran, du jämför äpplen och päron. En utvisning är ett beslut, rätt eller fel, men övrig statistik går ju att hantera på ett annat sätt. T ex m hjälp av att alla i princip matcher i hockeyettan sänds, även om det inte är 80 kameravinklar går det läsa kroppsspråk och annat i döda vinklar.

Genomtaget så låter domarna spelarna rapportera själva, vilket i sig bara skapar åtråvärda cv:n istället för att spegla verkligheten, och det är väl det enda syftet om man som spelare åker fram och tigger till sig poäng man inte gjort. Alla gör det inte, ska noteras.

Gör det inget om statistiken är fel? Kika på rekordtabellerna på historiksidan, det skiljer tre poäng mellan Trygg och Åstemo. Åstemo led av att spela i en tid när andra-ass inte noterades särskilt ofta. Trygg led av att jag skötte Siks statistik under hela sin karriär. 😎

Även om det inte är viktigt så måste väl grundförutsättningen för att mäta något, mäta så rätt som möjligt, även om du utan hjälpmedel inte kan nå 100%?
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Micke Därth »

peter johansson wrote: 02 Nov 2020, 12:20 Glömde även att nämna Micke Därth vilken kung du är på på statistik och förklaringar och mycket annat kul att du är tillbaka och skriver några rader alltid trevligt tycker jag :thumbup: :thumbup: Kul också att du Jocke Blomqvist också är tillbaka ;) :thumbup:
😄
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Göran Strid »

Micke, du har så rätt. Se mina funderingar som just funderingar oavsett om det är äpplen eller päron. Det jag försöker säga är att i alla fall jag måste ha en större toleransnivå och respektera att folk gör fel och bedömer fel, även om de gör sitt bästa. Det är i längden inte nödvändigt eller ens hälsosamt att gång efter annan låta topplocket gå för att jag ser ett uppenbart felbslut hos en domare eller att den uppenbara assistpoängen blev fel. Ungefär så.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Joakim Blomquist »

peter johansson wrote: 02 Nov 2020, 12:20 Glömde även att nämna Micke Därth vilken kung du är på på statistik och förklaringar och mycket annat kul att du är tillbaka och skriver några rader alltid trevligt tycker jag :thumbup: :thumbup: Kul också att du Jocke Blomqvist också är tillbaka ;) :thumbup:
Tackar för detta :P
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 02 Nov 2020, 13:40 Micke, du har så rätt. Se mina funderingar som just funderingar oavsett om det är äpplen eller päron. Det jag försöker säga är att i alla fall jag måste ha en större toleransnivå och respektera att folk gör fel och bedömer fel, även om de gör sitt bästa. Det är i längden inte nödvändigt eller ens hälsosamt att gång efter annan låta topplocket gå för att jag ser ett uppenbart felbslut hos en domare eller att den uppenbara assistpoängen blev fel. Ungefär så.
Inget fel på vare sig äpplen eller päron för den delen. Förstår hur du resonerar, och inget fel i det, men det är som sagt en sak att göra fel utan att veta om det, men att medvetet förstöra protokollet som på den här nivån kan vara det enda av historiskt värde som bevaras är aldrig ok.

Och sen är ju även vad ett ”felaktigt” domslut är hyfsat individuellt. 😎😎

Sen går inte topplocket på mig, noterar bara vad som protokollförs och jämför med vad jag ser. 😎 Det är bara tråkigt att när tekniken finns så används den inte.

Som den gamle domaren Bengt Wejshag brukade säga till sekretariatet i Skövde: ”Ja, i så la själva vem de va!”
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Micke Därth »

Simon Henriksson wrote: 01 Nov 2020, 23:09 Micke Därth, tack för ditt engagemang, synd bara att din statistik inte är den officiella. Statistiken som är på Eliteprospects är idag automatiserad från Swehockey, och måste förhålla sig dit, även om vi alla vet hur inkorrekt den kan vara. Jag la märke till Thegels assistpoäng hemma mot Borlänge, och ser att du såklart inte antecknade den, bra - rätt ska vara rätt. Ideella krafter styr statistiken i Hockeyettan och nedåt, därav får man tyvärr ta allt med en nya salt. Jag har själv jobbat åt SHL, och varje poäng i ligan granskas en eller flera gånger från olika vinklar om något skulle vara oklart. Gäller även skott på mål, skott utanför, tekningar osv. Dagens statistikskandal är bland det värre jag har varit med om.

Håller med om målvaktsvalet, och det är ett problem vi har haft i flera år tycker jag. Jag vill ha en tydlig förstamålvakt, och i år har vi verkligen det. Matcha Wallin så mycket han orkar, det kommer att gynna oss i längden tror jag.

Ingen förlust på ordinarie tid än, om man ska lyfta något positivt. Kul och positivt är väl också att Real Mariestad åkte på pumpen hemma mot tokjumbon.
Fast någon på som uppdaterat eliteprospects bakåt i tiden (inte jag), ung från 1999 och bakåt, har plockat statistik från historiksidorna, så man kan glädjas över att det stämmer för ganska många. :-) Och sen är den officiell, Skövde IK:s officiella, det räcker för mig (och många av de fd spelarna som uppskattat att jag rättat genom åren).
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Simon Henriksson »

Micke Därth wrote: 02 Nov 2020, 21:09
Simon Henriksson wrote: 01 Nov 2020, 23:09 Micke Därth, tack för ditt engagemang, synd bara att din statistik inte är den officiella. Statistiken som är på Eliteprospects är idag automatiserad från Swehockey, och måste förhålla sig dit, även om vi alla vet hur inkorrekt den kan vara. Jag la märke till Thegels assistpoäng hemma mot Borlänge, och ser att du såklart inte antecknade den, bra - rätt ska vara rätt. Ideella krafter styr statistiken i Hockeyettan och nedåt, därav får man tyvärr ta allt med en nya salt. Jag har själv jobbat åt SHL, och varje poäng i ligan granskas en eller flera gånger från olika vinklar om något skulle vara oklart. Gäller även skott på mål, skott utanför, tekningar osv. Dagens statistikskandal är bland det värre jag har varit med om.

Håller med om målvaktsvalet, och det är ett problem vi har haft i flera år tycker jag. Jag vill ha en tydlig förstamålvakt, och i år har vi verkligen det. Matcha Wallin så mycket han orkar, det kommer att gynna oss i längden tror jag.

Ingen förlust på ordinarie tid än, om man ska lyfta något positivt. Kul och positivt är väl också att Real Mariestad åkte på pumpen hemma mot tokjumbon.
Fast någon på som uppdaterat eliteprospects bakåt i tiden (inte jag), ung från 1999 och bakåt, har plockat statistik från historiksidorna, så man kan glädjas över att det stämmer för ganska många. :-) Och sen är den officiell, Skövde IK:s officiella, det räcker för mig (och många av de fd spelarna som uppskattat att jag rättat genom åren).
Det är bland annat jag som har pysslat med det. Du ska veta att grundaren av EP (Johan Nilsson) har varit inne och tjuvkikat på din statistik, den har varit till stor hjälp. Ett tag satt vi och byggde historik. Mycket som förbundet inte har digitalt, mycket har du hjälpt till med kring Skövde med omnejd. Lag, och spelare har även skapats pga din historik
:thumbup:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Göran Strid »

Vi övriga tackar Micke och Simon för denna historieskrivning "mini"! Det är mycket man inte har en aning om vad som händer bakom kulisserna av idéella krafter! :thumbup:

Btw Micke, kommer osökt tänka på serien "Bakom kulisserna" för ett antal åt sedan på hemsidan. Den var bra om jag får säga det själv. För att inte tala om serien "Varför så". Och "Hunden"... :thumbup:
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 03 Nov 2020, 13:32 Vi övriga tackar Micke och Simon för denna historieskrivning "mini"! Det är mycket man inte har en aning om vad som händer bakom kulisserna av idéella krafter! :thumbup:

Btw Micke, kommer osökt tänka på serien "Bakom kulisserna" för ett antal åt sedan på hemsidan. Den var bra om jag får säga det själv. För att inte tala om serien "Varför så". Och "Hunden"... :thumbup:
:thumbup: Det var en rolig tid! :-) Jag tror du och jag fnissade mer åt Hunden än alla andra ihop. :lol:
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-11-01 16:00 Malungs IF - Skövde IK, Malungs Ishall

Post by Micke Därth »

Simon Henriksson wrote: 03 Nov 2020, 13:08
Micke Därth wrote: 02 Nov 2020, 21:09
Simon Henriksson wrote: 01 Nov 2020, 23:09 Micke Därth, tack för ditt engagemang, synd bara att din statistik inte är den officiella. Statistiken som är på Eliteprospects är idag automatiserad från Swehockey, och måste förhålla sig dit, även om vi alla vet hur inkorrekt den kan vara. Jag la märke till Thegels assistpoäng hemma mot Borlänge, och ser att du såklart inte antecknade den, bra - rätt ska vara rätt. Ideella krafter styr statistiken i Hockeyettan och nedåt, därav får man tyvärr ta allt med en nya salt. Jag har själv jobbat åt SHL, och varje poäng i ligan granskas en eller flera gånger från olika vinklar om något skulle vara oklart. Gäller även skott på mål, skott utanför, tekningar osv. Dagens statistikskandal är bland det värre jag har varit med om.

Håller med om målvaktsvalet, och det är ett problem vi har haft i flera år tycker jag. Jag vill ha en tydlig förstamålvakt, och i år har vi verkligen det. Matcha Wallin så mycket han orkar, det kommer att gynna oss i längden tror jag.

Ingen förlust på ordinarie tid än, om man ska lyfta något positivt. Kul och positivt är väl också att Real Mariestad åkte på pumpen hemma mot tokjumbon.
Fast någon på som uppdaterat eliteprospects bakåt i tiden (inte jag), ung från 1999 och bakåt, har plockat statistik från historiksidorna, så man kan glädjas över att det stämmer för ganska många. :-) Och sen är den officiell, Skövde IK:s officiella, det räcker för mig (och många av de fd spelarna som uppskattat att jag rättat genom åren).
Det är bland annat jag som har pysslat med det. Du ska veta att grundaren av EP (Johan Nilsson) har varit inne och tjuvkikat på din statistik, den har varit till stor hjälp. Ett tag satt vi och byggde historik. Mycket som förbundet inte har digitalt, mycket har du hjälpt till med kring Skövde med omnejd. Lag, och spelare har även skapats pga din historik
:thumbup:
Det var inte kattskit det, suveränt Simon. Hade ingen aning. :-) :thumbup:
Post Reply