2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Nämen Jocke, vadfalls??? Jag har aldrig påstått att du begärt lite för mycket eller gnällt?!? Nu får du och någon annan som Anders andas lite. Hockey är bara en lek och nu skall vara glada över att det snart är jul. En gång till då, jag försökte bara vara lite rolig över dessa försök att analysera sönder matcher med termer och tankar, som nog inte en del andra förstår. INGENTING ANNAT! För min del tror jag inte att hockey är så mycket mer avancerat än basket, bandy, handboll eller fotboll, men ibland kan man börja tro att det verkar så. Jag har säkert fel här också och då ber jag om överseende för det.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Göran Strid wrote: 20 Dec 2020, 20:58 Nämen Jocke, vadfalls??? Jag har aldrig påstått att du begärt lite för mycket eller gnällt?!? Nu får du och någon annan som Anders andas lite. Hockey är bara en lek och nu skall vara glada över att det snart är jul. En gång till då, jag försökte bara vara lite rolig över dessa försök att analysera sönder matcher med termer och tankar, som nog inte en del andra förstår. INGENTING ANNAT! För min del tror jag inte att hockey är så mycket mer avancerat än basket, bandy, handboll eller fotboll, men ibland kan man börja tro att det verkar så. Jag har säkert fel här också och då ber jag om överseende för det.
Ok jag förstår nu och ber om ursäkt för att jag trott det, att jag överanalyserar... Men ville inte heller klaga så mycket över det. Mer förklara vad jag försöker få fram.

Hoppas du godtar det som förklaring Göran?!
God jul å gott nytt år 😘
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Anders Edman »

Hoppas ni alla precis som jag önskar er Jocke B som bisittare/expert på Sikens matcher i allettan 🙌🙌🙌🙌
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Joakim Blomquist wrote: 20 Dec 2020, 21:09
Göran Strid wrote: 20 Dec 2020, 20:58 Nämen Jocke, vadfalls??? Jag har aldrig påstått att du begärt lite för mycket eller gnällt?!? Nu får du och någon annan som Anders andas lite. Hockey är bara en lek och nu skall vara glada över att det snart är jul. En gång till då, jag försökte bara vara lite rolig över dessa försök att analysera sönder matcher med termer och tankar, som nog inte en del andra förstår. INGENTING ANNAT! För min del tror jag inte att hockey är så mycket mer avancerat än basket, bandy, handboll eller fotboll, men ibland kan man börja tro att det verkar så. Jag har säkert fel här också och då ber jag om överseende för det.
Ok jag förstår nu och ber om ursäkt för att jag trott det, att jag överanalyserar... Men ville inte heller klaga så mycket över det. Mer förklara vad jag försöker få fram.

Hoppas du godtar det som förklaring Göran?!
God jul å gott nytt år 😘
:D
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 274
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Juha Ojajärvi »

Joakim Blomquist wrote: 20 Dec 2020, 16:46 Ja jag undrade just var inför var Perka..
Juha! Du sköter det ju utmärkt på egen hand. Jag hade varit överflödig.. men 7-10 i skott efter första? Det föll ju på sin egen orimlighet..😂
Gillar i alla fall dina målande beskrivningar, såsom smaska upp den i nätet etc etc.

Skövde IK klart bättre i första och det syns att nerven är borta. Kanske ingen jättematch med närkamper och så men det är ju inte att vänta heller.. även om man ser, framför allt Frödelius, kasta sig och täcka skott titt som tätt.. som vanligt...

Undrar vad Forshaga tycker om att Lindlöven nu får spela sin sista match i efterhand? Vilken jättespurt de har åstadkommit. 😯
Tack JB! Till mitt försvar ska sägas att det är galet svårt att höra speakern när ljudet studsar runt inne i ett på sånär, tomt Billingehov. 😊
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 274
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Juha Ojajärvi »

Anders Edman wrote: 20 Dec 2020, 20:04 Oj, det va mycket info på en gång
Göran😳, nu till något viktigare,
eftersom jag aldrig får respons på mina inlägg här på forum så kommer jag varje gång jag skriver här framöver att föreslå att Jocke B får rollen som ”bisittare” eller ”expert” framöver. Hur kan ni ignorera en supporter som Jocke som lagt sin själ för Siken i över 30 år och som oftast alltid kommit med kloka kommentarer och välbyggd analys. Jag kommer inte sluta puffa för Jocke förrän jag hört om honom som bisittare. Punkt och slut. Och grattis förresten till Allettan Siken 🙌🙌🙌
JB fick förfrågan inför dagens match av mig personligen, men kunde inte. 😉
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Anders Edman »

Okidoki då vet vi 👍
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 20 Dec 2020, 20:58 Nämen Jocke, vadfalls??? Jag har aldrig påstått att du begärt lite för mycket eller gnällt?!? Nu får du och någon annan som Anders andas lite. Hockey är bara en lek och nu skall vara glada över att det snart är jul. En gång till då, jag försökte bara vara lite rolig över dessa försök att analysera sönder matcher med termer och tankar, som nog inte en del andra förstår. INGENTING ANNAT! För min del tror jag inte att hockey är så mycket mer avancerat än basket, bandy, handboll eller fotboll, men ibland kan man börja tro att det verkar så. Jag har säkert fel här också och då ber jag om överseende för det.
Finns forskning på det, en hockeyspelare måste ta ett nytt beslut varje tiondel av en sekund kom de bland annat fram till. Lite svårt att jämföra det med framförallt handboll och bandy men fotboll och basket (där basket anses svårast av dessa fyra) inte är lika komplexa att utföra. Det är väl bara boxning som anses svårare om jag tytt forskningen rätt av det som finns att tillgå på nätet.

Sen är nog en supporters analys lika intressant för mig att läsa som en tränares analys eftersom de har så olika utgångspunkt och synvinkel, och inte alls samma mått på vad som är bra och vad som inte är bra. Om alla skulle se lika på saken vore det ganska tråkigt.

Inte meningen att peka ut dig. Jonas Björkman delgav denna information för ett antal år sen, och kikar man på nätet nu så finns det inget som pekar på att det forskningsresultatet ändrat något i någon större mening, och det kanske var kul att veta. :-)

God Jul och Gott Nytt År! Hälsa Li så gott! :-)
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Det finns monokroma konstverk med en linje på den vita duken eller fyra små kvadrater i varsitt hörn. Dessa tavlor genererar analyser sida upp och sida ner och kostar ofta en förmögenhet. Fascinerande hur det enstaka konstverket ses i betraktarens ögon och analyserna varierar ofta högst påtagligt! Då är det givet att en hockeymatch med sin "komplexa" natur som Micke skriver, innebär  att "en hockeyspelare måste ta ett nytt beslut varje tiondel av en sekund". Ja, då måste det generera och snarast kräva avancerade analyser av händelseförloppet.
 
Det jag närmast funderar över är om inte analyserna av spelet - det må vara ishockey, fotboll eller handboll - har tenderat till att mer eller mindre analyseras sönder, när vi fått bisittare eller "experter" vid sidan av kommentatorn - för att inte tala om analyserna kring bordet i studion i pauserna. Ibland slår det över helt, när en enskild passning (gäller även under en fotbollsmatch) analyseras sönder en god stund av en entusiastisk expert som ofta är den före detta spelare. Jag har sett matcher i olika sporter på ett hyggligt aktivt sätt under snart sju decennier och tror mig begripa något i alla fall av spelet i sig och det borde gälla även hockey. Men i takt med analysernas alltmer sofistikerade språk och "termexplosion" så fjärmas man från uppfattningen av den egna upplevelsen till vad experten tydligen ser. Är vi på väg att få en överklass och en underklass som består av dem som "begriper" vad det verkligen handlar om och dem som inte "begriper"? Jag kommer osökt att tänka på ett samtal med ett tränarpar i Skövde IK, där jag framförde några som jag trodde var berättigade frågor om spelet. Reaktionen var tydlig med några små leenden att "det där begriper inte du" och man gav mig ett ironiskt icke-svar.

Jag är övertygad om att den skissade utvecklingen kommer att förstärkas och det är något supportern i underklassen - som jag tillhör - bara får acceptera och givetvis har respekt för. Bara att acceptera alltså och fortsätta njuta av sportupplevelsen utifrån egen basal kompetens och det räcker en bra bit. I alla fall för mig.

Till sist en liten undran, är spelaren själv medveten om hur komplicerat spelet uppenbarligen är? Jag har under årens lopp på nära håll ganska ofta lyssnat till tränarens beordrade hockey-femmans snack i bussen inför bortamatchen - och med förlov sagt - inte alltid som resonemanget var sådär väldigt komplicerat. Liksom.

God fortsättning!
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 26 Dec 2020, 11:33 Är vi på väg att få en överklass och en underklass som består av dem som "begriper" vad det verkligen handlar om och dem som inte "begriper"? Jag kommer osökt att tänka på ett samtal med ett tränarpar i Skövde IK, där jag framförde några som jag trodde var berättigade frågor om spelet. Reaktionen var tydlig med några små leenden att "det där begriper inte du" och man gav mig ett ironiskt icke-svar.

Till sist en liten undran, är spelaren själv medveten om hur komplicerat spelet uppenbarligen är? Jag har under årens lopp på nära håll ganska ofta lyssnat till tränarens beordrade hockey-femmans snack i bussen inför bortamatchen - och med förlov sagt - inte alltid som resonemanget var sådär väldigt komplicerat. Liksom.

God fortsättning!
Två mycket intressanta iakttaganden, gällande din första har jag kommit underfund med i min egen lilla verklighet att det ställer ganska höga krav på programledaren för att få en expert att verkligen "ge" dig något med sin feedback. Det räcker inte att säga "eeeh" och "oooh" och sen ställa en nära nog likadan fråga igen som experten redan besvarat och då blir det "olyssningsbart" som konversation. Experten behöver onekligen få rätt frågor för att det ska bli intressanta svar. Jag tänker på André Pops som är bra på att höja och sänka tempot i sin frågeställning, just för att tittarna ska slippa "eeeh" och "ooh" och därefter en dålig fråga som inte leder någonvart, och han har alltid en väg ut med ett litet ironiskt skoj när frågorna börjar tryta. Han är skicklig, och när han sitter i vinterstudion brukar det vara mycket mer intressant att lyssna till experterna. Samma sak på Viasats sändningar som är fantastiska där jag tycker alla tre stora programledare är duktiga på att ställa bra, notera väldigt pålästa, frågor till experterna och de får bra betalt från Erik, Martin, Pontus, Lars L och Glenn. Bojan orkar jag inte med, han pratar bara sanningar hela tiden, och det blir tinnitusskapande. Där håller jag Ola Wenström väldigt högt som jag inte gillade på TV4 (men vem får blomma ut i TV4..., där det viktigaste är att säga play, och streama och cmore och reklam och fan's moster), men jädrar vad påläst han är, och hur snabb han är på att ställa bra följdfrågor till sina experter. Detsamma gäller kommentatorer och Jacob Hård måste ju nämnas som en av de allra bästa när det gäller balans, när ska jag själv säga något, vad ska jag säga för att ge tittarna en bättre upplevelse, när ska jag släppa fram Anders, när ska jag vara euforisk och när ska jag låta bilderna tala och när ska jag själv analysera utan att ta ifrån Anders någonting. Mycket, mycket skicklig.

Sen är det nog så att ledare på lägre nivå gärna vill äga sanningen om lagets prestation, men samtidigt som de kanske är mer kritiska än de ger sken av och förstår den "korkade" frågan så kan de inte där och då besvara den för att de samtidigt är en del av laget och på lägre nivå fungerar det inte att leka Mourinho i officiella sammanhang då det skulle slå sönder för mycket. Om det är detsamma på tu man hand är det dock oförsvarligt, men där tycker jag nog alla ledare SIK haft genom åren har delat med sig av sig själva och vad de tycker väldigt mycket. Spaak och Kvarnström ville t o m gärna höra din synpunkt på hur du tyckte något sett ut, så det var många trevliga off-the-record samtal. Även med Kempe för övrigt, som gärna släppte lite på fasaden när den officiella delen var över och det var många trevliga korta samtal efter framförallt bortamatcherna.

Din andra undran om spelaren är medveten. I vissa fall får vi väl hoppas innerligt att de inte vet det, och det är ju här som mängdträning och nötning ska göra sitt. Det är väl det svåraste för tränaren som hela tiden får jämka i sitt speltänk - det är ju inte ens enkelt på landslagsnivå - och beror på många saker som man kan analysera in absurdum, och det är väl där balansen måste in, hur mycket som ska och behöver ältas och vad man kan släppa lite på för att locka fram kreativitet och glädje. Som Kempe sa till en orolig forward inför en bortamatch om han skulle åka till vänster eller höger i uppspelsfasen och Kempe bara svarade: "Kör bara, för helvete". :-)
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Tack för trevligt och berikande tankeutbyte, som startade med mitt försök att vara liiite ironisk och liiite rolig....! ;) :thumbup:
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-12-02 19:00 Skövde IK - Grums IK, Billingehov

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 26 Dec 2020, 14:57 Tack för trevligt och berikande tankeutbyte, som startade med mitt försök att vara liiite ironisk och liiite rolig....! ;) :thumbup:
Ironi är aldrig fel, fråga hunden. :lol:
Post Reply