2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by David Johansson »

Per-Erik Odh wrote: 07 Dec 2020, 10:05
David Johansson wrote: 06 Dec 2020, 22:51 ...
..
Har du tillstånd förresten att dela filmen hur som helst? Har bois gett dig tillstånd till detta??

Du brukar ju ALLTID vara så noggrann med regler, För att du har köpt matchen så är det inte fritt fram att dela
....
....
Nej jag har inget tillstånd från bois för att dela en taskig mobilfim på en dataskärm.

Varför skulle jag förresten fråga bois när det är hockeyettan som äger rättigheterna?

Ja, det är noga med regler.

Du får väl anmäla mig till hockeyettan då David!
Nej det tänker jag inte göra, det skiter jag i... :)
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Micke Därth »

Tycker nog att det ser ut som att 27 startar med en cross-check o bois är väl inte sena att reagera, skulle skövde gjort också. Oavsett vilket finns det i mina ögon ingen förmildrande omständighet att slåss från båset. Möller ska skyddas av ngn på isen, t ex #60 som körde curling eller nåt istället. Man skyddar alltid sin yngsta spelare.

Klart från mig i ämnet.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Till något helt annat då som inte har med bråket att göra och som egentligen är att svära i kyrkan. Men man måste ju ge en eloge till gårdagens bisittare, Filip. Jag tyckte han var grym som bisittare och trots att det var ett derby mot Skövde så var han ju hur ödmjuk som helst. Riktigt bra där!

Något som också är bra men knappast något plåster på såren är ju att grabbarna kan ta sig samman så pass att de kunde gå ut och vinna sista perioden. Det hade inte många av oss supportrar klarat av i en läktarkamp!
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Håller med om Filip. Han var bra och inte bara som bisittare. Kan inte släppa att han kastades ut från Skövde som synnerligen lovade junior från BHC för att hamna i Mariestad. Ungefär lika obegripligt och korkat som hanteringen av Wänghult. Här tappade Skövde två riktiga vassingar, som var och en och tillsammans hade lyft Skövde rejält.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

Göran Strid wrote: 07 Dec 2020, 18:53 Håller med om Filip. Han var bra och inte bara som bisittare. Kan inte släppa att han kastades ut från Skövde som synnerligen lovade junior från BHC för att hamna i Mariestad. Ungefär lika obegripligt och korkat som hanteringen av Wänghult. Här tappade Skövde två riktiga vassingar, som var och en och tillsammans hade lyft Skövde rejält.
Håller med om allt och inte första eller sista gången sånt händer.. tråkigt för alla inblandade. Håller också med om Filip som bisittare, men vill också nämna Robin Brewitz (för det var väl han som var kommentator?), som bara blir bättre för varje match han kommenterar. Tror han fick dig en tankeställare när han vrålade som en stucken, som också blev rikskänt, vid derbyt för några år sedan.. tror även att hockeyettan har vissa uttalade krav på objektivitet, vilken jag tycker nästan väger över åt andra laget ibland/rätt ofta...
Synd att man inte ställt krav på hockeykunnighet i alla lägren....
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Joakim Blomquist wrote: 08 Dec 2020, 23:57
Göran Strid wrote: 07 Dec 2020, 18:53 Håller med om Filip. Han var bra och inte bara som bisittare. Kan inte släppa att han kastades ut från Skövde som synnerligen lovade junior från BHC för att hamna i Mariestad. Ungefär lika obegripligt och korkat som hanteringen av Wänghult. Här tappade Skövde två riktiga vassingar, som var och en och tillsammans hade lyft Skövde rejält.
Håller med om allt och inte första eller sista gången sånt händer.. tråkigt för alla inblandade. Håller också med om Filip som bisittare, men vill också nämna Robin Brewitz (för det var väl han som var kommentator?), som bara blir bättre för varje match han kommenterar. Tror han fick dig en tankeställare när han vrålade som en stucken, som också blev rikskänt, vid derbyt för några år sedan.. tror även att hockeyettan har vissa uttalade krav på objektivitet, vilken jag tycker nästan väger över åt andra laget ibland/rätt ofta...
Synd att man inte ställt krav på hockeykunnighet i alla lägren....
Nej det var inte Robin som var kommentator!
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Urban Stahel »

Per-Erik Odh wrote: 09 Dec 2020, 06:06
Joakim Blomquist wrote: 08 Dec 2020, 23:57
Göran Strid wrote: 07 Dec 2020, 18:53 Håller med om Filip. Han var bra och inte bara som bisittare. Kan inte släppa att han kastades ut från Skövde som synnerligen lovade junior från BHC för att hamna i Mariestad. Ungefär lika obegripligt och korkat som hanteringen av Wänghult. Här tappade Skövde två riktiga vassingar, som var och en och tillsammans hade lyft Skövde rejält.
Håller med om allt och inte första eller sista gången sånt händer.. tråkigt för alla inblandade. Håller också med om Filip som bisittare, men vill också nämna Robin Brewitz (för det var väl han som var kommentator?), som bara blir bättre för varje match han kommenterar. Tror han fick dig en tankeställare när han vrålade som en stucken, som också blev rikskänt, vid derbyt för några år sedan.. tror även att hockeyettan har vissa uttalade krav på objektivitet, vilken jag tycker nästan väger över åt andra laget ibland/rätt ofta...
Synd att man inte ställt krav på hockeykunnighet i alla lägren....
Nej det var inte Robin som var kommentator!
Stackars Robin,när han får beröm så är det inte han som kommenterar :o
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Citat från dagens SLA och slagsmålet mellan Emanuelsson i båset och en Mariestadsspelare på andra sidan sargen

"Det bedöms som att han inte initierade något slagsmål. Han straffas för att ha bråkat från båset"
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Urban Stahel »

Per-Erik Odh wrote: 11 Dec 2020, 07:43 Citat från dagens SLA och slagsmålet mellan Emanuelsson i båset och en Mariestadsspelare på andra sidan sargen

"Det bedöms som att han inte initierade något slagsmål. Han straffas för att ha bråkat från båset"
Man kan säga att du hade rätt för en gång skull Perka,hur känns det? :o
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Urban Stahel wrote: 11 Dec 2020, 08:13
Per-Erik Odh wrote: 11 Dec 2020, 07:43 Citat från dagens SLA och slagsmålet mellan Emanuelsson i båset och en Mariestadsspelare på andra sidan sargen

"Det bedöms som att han inte initierade något slagsmål. Han straffas för att ha bråkat från båset"
Man kan säga att du hade rätt för en gång skull Perka,hur känns det? :o
Det var som någon annan skrev någon gång av alla de andra gångerna jag haft rätt, även en blind höna... :lol:

Sen att blinda hönor påminner mer om roadkills är ju en annan femma ;)

Förresten, tack så mycket Urban. Är du snäll bara för att det närmar sig jul nu?
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Urban Stahel »

Per-Erik Odh wrote: 11 Dec 2020, 10:07
Urban Stahel wrote: 11 Dec 2020, 08:13
Per-Erik Odh wrote: 11 Dec 2020, 07:43 Citat från dagens SLA och slagsmålet mellan Emanuelsson i båset och en Mariestadsspelare på andra sidan sargen

"Det bedöms som att han inte initierade något slagsmål. Han straffas för att ha bråkat från båset"
Man kan säga att du hade rätt för en gång skull Perka,hur känns det? :o
Det var som någon annan skrev någon gång av alla de andra gångerna jag haft rätt, även en blind höna... :lol:

Sen att blinda hönor påminner mer om roadkills är ju en annan femma ;)

Förresten, tack så mycket Urban. Är du snäll bara för att det närmar sig jul nu?
Var det så genomskinligt :D
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Om man nu ska prata lite allvarligt om avstängningar istället för att skoja. Såhär har jag fattat att det fungerar.

När någon får game så skall domarna skriva en rapport som skickas in till disciplinnämnden. De har, beroende på vad som hänt mer eller mindre olika parametrar som de skall bedöma för att bestämma straffets längd. Till exempel vid en huvudtackling så är det saker som rörelsemönster, rörelseriktning, avsikten, farten och flera andra grejer. Man gör sedan en sammanvägning och har sedan i princip ett facit som man stämmer av mot och så ramlar det ut en siffra på hur många matcher en avstängning ska vara.

Tidigare hade de bara domarrapporten och yttrande från svarande parter att gå på men nu har de ju dessutom oftast ganska hyggliga matchbilder också. Även om man som part i målet eller ännu mer som supporter kan tycka att deras domar kan vara godtyckliga eller felaktiga så är det nog bara i undantagsfall som de faktiskt är det. Det är istället rätt väl underbyggda beslut disciplinnämnden tar.

I fallet med Emanuelsson kunde det inte bli mindre än en match avstängning och det var ju det som det också blev. Han fick med andra ord det absolut minsta straffet han kunde få och det efter att verkliga experter skärskådat filmbilder som ganska bra visade händelseförloppet.

Med det lägger jag för egen del ned snacket om derbybråket :silent:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Jag måste bara få tycka något om skriverierna i fallet Jesper E:
- Av totalt 56 inlägg på denna tråd har 34 handlat om en utvisning, som ledde till en match avstängning.
- Fascinerande att nästan en icke-händelse - för det var det - i det stora hela helt dominerar tråden.
- Avsaknaden av eventuella mera djupgående analyser av själva spelet lyser nästan helt med sin frånvaro.
- Fascinerande att just i detta fall vaknar supportrarna från det segrande laget och häver ur sig det ena efter det andra med avslöjande känslor, som är lätt obehagliga.
- Oxarnas forum är sedan länge som bekant stendöd. Kan detta forum vara en chans att få häva ur sig, när den minsta chans ges?
- Derbyn mellan Skövde och Mariestad fascinerar, men det kanske inte oftast handlar om spelet i sig.

En önskan kan vara att detta inlägg nu inte startar en ny meningslös härva av inlägg, för det var inte meningen!

Trevlig helg!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 11 Dec 2020, 18:09 Jag måste bara få tycka något om skriverierna i fallet Jesper E:
- Av totalt 56 inlägg på denna tråd har 34 handlat om en utvisning, som ledde till en match avstängning.
- Fascinerande att nästan en icke-händelse - för det var det - i det stora hela helt dominerar tråden.
- Avsaknaden av eventuella mera djupgående analyser av själva spelet lyser nästan helt med sin frånvaro.
- Fascinerande att just i detta fall vaknar supportrarna från det segrande laget och häver ur sig det ena efter det andra med avslöjande känslor, som är lätt obehagliga.
- Oxarnas forum är sedan länge som bekant stendöd. Kan detta forum vara en chans att få häva ur sig, när den minsta chans ges?
- Derbyn mellan Skövde och Mariestad fascinerar, men det kanske inte oftast handlar om spelet i sig.

En önskan kan vara att detta inlägg nu inte startar en ny meningslös härva av inlägg, för det var inte meningen!

Trevlig helg!
Här vet jag inte vad du menar riktigt, ärligt talat?
4 sidor inför/efter matchen och de enda Boisarna som kommenterat/svarat är jag, David och Joakim....vi har gjort...är det 6-7 inlägg sammanlagt!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-12-06 16:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote: 11 Dec 2020, 18:51 Här vet jag inte vad du menar riktigt, ärligt talat?
4 sidor inför/efter matchen och de enda Boisarna som kommenterat/svarat är jag, David och Joakim....vi har gjort...är det 6-7 inlägg sammanlagt!
Det måste bero på att jag tydligen tycker så hjärtligt illa om Mariestad. Vilket jag alltså inte gör. Jag feltolkar det ni skriver och det måste vara mitt fel. Bra så? Alla dina hånfulla symboler som visar gapflabb, när det gäller just Skövdes sämre insatser är också givetvis en feltolkning från min sida och det ber jag också om ursäkt för. Ok?
Post Reply