2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Admin »

2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Inför:
Livesändning:
Matchreferat: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=153877
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Mjörnbergs senaste podd behandlar de båda lagen och snacket är intressant hur man ser på lagen just nu. Skövde nämns i förvånansvärt positiva ordalag och bois som ett möjligt lag i kris inför derbyt. Onekligen en vindkantring jämfört med hur det brukar låta när Mjörnberg och Skoglund diskuterar de bägge lagen.

Vidare kommenteras Törnqvist och hans avstängning och om den var för lång (sju matcher) eller var ok. Jag har själv sett den på nätet flera gånger och det är som vanligt svårt att vara överens om mer än att det var givet matchstraff och avstängning. Men sju matcher? I mina ögon är det för mycket. Å andra sidan, man vill tydligen markera när det är tackling mot huvudet och det är i sig bra, för huvudtacklingar får ofta alldeles för svåra konsekvenser. Hur som helst, det verkar ganska tydligt att lagkaptenens frånvaro betyder en del.

En av flera frågor som hänger i luften är givetvis hur det hade det sett ut om man inte fått in Lukas Söderlund? En kille som betyder lika mycket som Skövdes Jesper Samuelsson. Onekligen en match i matchen att också se fram emot! Oviss även den!

http://www.mjornberg.se/2020/01/06/127- ... fralsaren/
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Derby imorgon och precis dött :shifty:
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote: 07 Jan 2020, 22:37 Derby imorgon och precis dött :shifty:
Nästan samma på Oxarnas sida...NU finns 56 sittplatser kvar & fler än 99 på stå, kom i tid!
Silly season is just another season!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote: 07 Jan 2020, 22:37 Derby imorgon och precis dött :shifty:
Tror folk är osäkra på statusen på sina lag, iallafall jag!

Vi slog Troja hemma, ni förlorade mot Troja hemma.
bois har en vinst och två raka förluster och släppt in 4 resp 5 mål, Skövde har två vinster och en förlust där ni också släppte in många mål...

Tror det kan bli många mål i morgon då inget lag verkar prioritera back, eller hjälpa mv!
Silly season is just another season!
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Marcus Lundgren »

Niklas Hjalmarsson wrote: 07 Jan 2020, 22:49
Per-Erik Odh wrote: 07 Jan 2020, 22:37 Derby imorgon och precis dött :shifty:
Tror folk är osäkra på statusen på sina lag, iallafall jag!

Vi slog Troja hemma, ni förlorade mot Troja hemma.
bois har en vinst och två raka förluster och släppt in 4 resp 5 mål, Skövde har två vinster och en förlust där ni också släppte in många mål...

Tror det kan bli många mål i morgon då inget lag verkar prioritera back, eller hjälpa mv!
Jag tror snarare det är så att folk återgår till jobb osv. efter ledigheterna nu och har fullt upp med det.
Det är så det är för mig iaf!

Angående matchen så vill jag ha bättre skärpa i försvarsspelet från Skövdes sida, bättre att slå en säker sarg ut än att försöka vara kreativ och att pucken fastnar på motståndarnas blad.

Under allettan nu så gör man väldigt mycket rätt, men det kommer fortfarande de där klantiga uppspelen alldeles för ofta.

Ska man vinna matcherna på det här sättet som Skövde (medvetet eller omedvetet) gör, genom hårt arbete och snabba omställningar, så kommer det inte hålla i längden att släppa ett par enkla varje match (även om det höll mot både Tranås och Visby).
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Om man får spekulera lite om matchen, så känns det som att det passar bra att i detta läge möta Mariestad. Mariestad är desperata och skall ta revansch för allt, t ex två förluster på raken, två raka förluster mot Skövde, bortdömda av domaren mot Kallinge, lagkaptenen för hårt dömd, har fått veta av känd bloggare (Mjörnberg) att laget kan vara i kris, fått kritik för att inte hålla högt tempo, ett försvar som hackar, för få som producerar med mera - detta kan räcka ett tag, men risken för övertändning finns där.

Samtidigt är tydliga drag hos Skövde att låta lag snurra runt och hålla motståndaren utanför, för att blixtsnabbt vända och kontra och avsluta effektivt och göra det med fart. Tydliga drag hos Mariestad har väl varit, att man anfaller med allt man har och är lite sävliga vid förlorad puck, vilket riskerar att bli en mot två eller tre hemåt. I alla fall har det varit så mot Skövde denna säsong. Och kanske att man har en tro på att man är bättre än vad man egentligen är? Det är bara att läsa och lyssna på intervjuer inför matchen om "klasskillnad, sköljer över dom" mm. Till detta en favoritstämpel från kända tyckare (Mjörnberg m fl), som gränsar till överslag.

Nog finns det en hel del att titta på, när pucken släpps!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Bra inför matchen med Hellström.
https://hockeynews.se/articles/12373/
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

Intressanta funderingar där bäste Göran. Du är lika finurlig som alltid.

Hur som helst en mycket viktig match som nog kan utröna om vilket lag som blir fågel eller fisk i denna alletta.

För vinner inte Mariestad ikväll så tror jag att de får väldigt svårt att hävda sig i toppen framöver. Vinner SIK däremot så tror jag att tuppkammen växer utav bara helvete och att man helt plötsligt börjar tro på det ordentligt. Att man inte behöver rädas något lag i serien har man redan bevisat men en vinst tror jag betyder otroligt mycket.
En förlust skulle innebära att bois ståtar på samma poäng men ändå ingen katastrof. Däremot ”kan” det betyda att självförtroendet får sig en törn.

Jag hoppas bara att SIK får ordning på i tur och ordning;
Närkampsspelet
Inräkning av spelare i försvarszon vid tryck både i bp och 5-5.
PP!!! Mot Visby Roma var det bra. Mot Troja Ljungby nästan katastrof.
Till sist in med folk framför mål vid skottläge.

Jag är däremot inte lika orolig att man försöker spela sig ur försvarszon och ibland bjuder på lite pga det... mycket bättre att försöka få dessa omställningar än att bara jaga puck.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Vad säger vi om att inget av lagen kommer till spel med sina ordinarie kaptener?

Undrar om det blir någon mer viktig pjäs som saknas i något av lagen?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Kul att du är tillbaka Jocke! Det var på tiden! :thumbup:
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

Tror det är ungefär lika viktigt. I synnerhet då det gäller derbyn då båda verkar höja sig ett snäpp.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

Tack för det Göran!😜
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Marcus Lundgren »

Joakim Blomquist wrote: 08 Jan 2020, 15:50 Intressanta funderingar där bäste Göran. Du är lika finurlig som alltid.

Hur som helst en mycket viktig match som nog kan utröna om vilket lag som blir fågel eller fisk i denna alletta.

För vinner inte Mariestad ikväll så tror jag att de får väldigt svårt att hävda sig i toppen framöver. Vinner SIK däremot så tror jag att tuppkammen växer utav bara helvete och att man helt plötsligt börjar tro på det ordentligt. Att man inte behöver rädas något lag i serien har man redan bevisat men en vinst tror jag betyder otroligt mycket.
En förlust skulle innebära att bois ståtar på samma poäng men ändå ingen katastrof. Däremot ”kan” det betyda att självförtroendet får sig en törn.

Jag hoppas bara att SIK får ordning på i tur och ordning;
Närkampsspelet
Inräkning av spelare i försvarszon vid tryck både i bp och 5-5.
PP!!! Mot Visby Roma var det bra. Mot Troja Ljungby nästan katastrof.
Till sist in med folk framför mål vid skottläge.

Jag är däremot inte lika orolig att man försöker spela sig ur försvarszon och ibland bjuder på lite pga det... mycket bättre att försöka få dessa omställningar än att bara jaga puck.
Jag förstår vad du menar, men man måste väga sina tillfällen mycket bättre.

1-0 målet som dom precis totalbjöd Mariestad på är exakt vad jag menade att jag inte ville se.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-08 kl. 19.00 Mariestad bois HC – Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

Ja det är ju misstag som inte finns på kartan ens...
En fruktansvärt urusel period av SIK. Sista 30 sekunderna var det enda som var något att höja på ögonbrynen åt...
Post Reply