2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Admin »

2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Inför: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=154268
Livesändning: https://live.hockeyettan.se/skovdeik
Matchreferat: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=154296
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Då startar vi väl igång tråden här då...

Tänkvärt:
SIK har gjort flest mål i serien.
SIK har släppt in flest mål i serien.
SIK är bland de sämsta i pp.
SIK är bland de sämsta att teka.
SIK är klart sämst i bp.

Trots detta är vi med och krigar längst upp men det är också nära till botten.

En otroligt jämn serie så här långt således.

Något vi är klart bäst på är ju effektiviteten. Där är vi överlägsna.

Nu verkar det som om att vi hittat receptet i bp och där ökar procenten stadigt.

Vi behöver nu hitta receptet i pp. Där är vi otroligt svaga att ens ta in pucken.

Tycker vi ibland går ifrån det fina säkra passningsspelet och söker de långa avgörande passen.... håll er till de uppsatta linjerna!

Ha lite mer variation att ta in puck i pp och skjut mer med mycket folk på mål.

Och till sist. Ska vi släppa in färre mål så måste vi nog tänka om med den hårda forechecking som oftast sker, både 5-5 och 4-5??!! Det gör att de ofta kommer både 3-2 och även 4-2 i sin omställning. Vi måste vara säkra på att erövra puck om vi går med hela kedjan..

Hoppas på mycket folk på onsdag.

Äntligen kan jag gå...
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Lite lustigt att det är hela två st som skrivit på Oxarnas forum efter hemmaförlust mot jumbon... :shh: :silent: :think:
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Nu minns jag varför jag la ner skrivandet förra gången...
Vilket drag!!! :roll:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Joakim Blomquist wrote: 13 Jan 2020, 20:42 Nu minns jag varför jag la ner skrivandet förra gången...
Vilket drag!!! :roll:
Så är det Jocke men satan vad gott det är när ingen säger emot en :lol:

Jättekul att du har vaknat till Jocke och jag hoppas verkligen att du inte ger upp denna gången. :angel:
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Joakim Blomquist wrote: 13 Jan 2020, 13:07 Då startar vi väl igång tråden här då...

Tänkvärt:
SIK har gjort flest mål i serien.
SIK har släppt in flest mål i serien.
SIK är bland de sämsta i pp.
SIK är bland de sämsta att teka.
SIK är klart sämst i bp.

Trots detta är vi med och krigar längst upp men det är också nära till botten.

En otroligt jämn serie så här långt således.

Något vi är klart bäst på är ju effektiviteten. Där är vi överlägsna.

Nu verkar det som om att vi hittat receptet i bp och där ökar procenten stadigt.

Vi behöver nu hitta receptet i pp. Där är vi otroligt svaga att ens ta in pucken.

Tycker vi ibland går ifrån det fina säkra passningsspelet och söker de långa avgörande passen.... håll er till de uppsatta linjerna!

Ha lite mer variation att ta in puck i pp och skjut mer med mycket folk på mål.

Och till sist. Ska vi släppa in färre mål så måste vi nog tänka om med den hårda forechecking som oftast sker, både 5-5 och 4-5??!! Det gör att de ofta kommer både 3-2 och även 4-2 i sin omställning. Vi måste vara säkra på att erövra puck om vi går med hela kedjan..

Hoppas på mycket folk på onsdag.

Äntligen kan jag gå...
Jag håller med dig i mycket, dock så är det så att den där höga forechecken är också anledningen till de allra flesta mål vi har gjort, så det är lite tudelat.

Jag skulle snarare vilja påstå att vi behöver bli bättre i uppspelsfasen, och gärna bygga upp lite mer strukturerat anfallsspel.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 13 Jan 2020, 21:40 Jag håller med dig i mycket, dock så är det så att den där höga forechecken är också anledningen till de allra flesta mål vi har gjort, så det är lite tudelat.

Jag skulle snarare vilja påstå att vi behöver bli bättre i uppspelsfasen, och gärna bygga upp lite mer strukturerat anfallsspel.
Det är möjligt att det höga forecheckandet är anledning till många Skövde-mål, men som i allt - även i hockey - bör man situationsanpassa sig. Jag bara konstaterar att mot Huddinge bidrog det spelsättet till att Huddinge gjorde 2-3 mål ganska bekvämt. Jag var för övrigt inte den ende som förundrades, utan även på läktaren kommenterades det allt eftersom matchen fortsatte.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 13 Jan 2020, 22:16
Marcus Lundgren wrote: 13 Jan 2020, 21:40 Jag håller med dig i mycket, dock så är det så att den där höga forechecken är också anledningen till de allra flesta mål vi har gjort, så det är lite tudelat.

Jag skulle snarare vilja påstå att vi behöver bli bättre i uppspelsfasen, och gärna bygga upp lite mer strukturerat anfallsspel.
Det är möjligt att det höga forecheckandet är anledning till många Skövde-mål, men som i allt - även i hockey - bör man situationsanpassa sig. Jag bara konstaterar att mot Huddinge bidrog det spelsättet till att Huddinge gjorde 2-3 mål ganska bekvämt. Jag var för övrigt inte den ende som förundrades, utan även på läktaren kommenterades det allt eftersom matchen fortsatte.
Jag menade på intet sätt att ni har fel! Men, de flesta lagen i den här serien ÄR spelskickligare än vad vi är, då måste vi få matchbilden dit vi vill och där tror jag att den höga forecheckningen bidrar till det.

Vad jag menar är att om vi inte släppt in 3 alldeles för enkla mål så hade vi absolut kunna få med oss poäng i den här matchen trots alla lägen Huddinge fick, vi saknade inte lägen för att göra ett par mål till.

Sen såklart så håller jag ju med om att man behöver bli bättre på att värdera sina lägen.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Johan Hellström säger i SLA att man blev för lång i laget och att Huddinge kunde vända spelet lite för lätt och lite för mycket och komma till avslut och att man behövt hålla ihop laget bättre över hela banan.

Nu får vi hoppas att man tar lärdom av den matchen mot Halmstad och som Markus också skriver bör värdera sina lägen!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1841
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Niklas Hjalmarsson »

Joakim Blomquist wrote: 13 Jan 2020, 13:20 Lite lustigt att det är hela två st som skrivit på Oxarnas forum efter hemmaförlust mot jumbon... :shh: :silent: :think:
Finns andra ”dolda/privata” forum som används väldigt frekvent både hos Oxarna och andra Boisare så tyvärr känns det som ”öppna forum” håller på att dö ut mer och mer!
Silly season is just another season!
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Krister Holm »

Niklas Hjalmarsson wrote: 14 Jan 2020, 09:58
Joakim Blomquist wrote: 13 Jan 2020, 13:20 Lite lustigt att det är hela två st som skrivit på Oxarnas forum efter hemmaförlust mot jumbon... :shh: :silent: :think:
Finns andra ”dolda/privata” forum som används väldigt frekvent både hos Oxarna och andra Boisare så tyvärr känns det som ”öppna forum” håller på att dö ut mer och mer!
Ja vi har en chattgrupp med ett 30-tal Boisare som heter Boissnack där den mesta diskussionen förs numer. Efter senaste matchen så var det väldigt livligt där kan jag säga.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Per-Erik Odh wrote: 13 Jan 2020, 21:06
Joakim Blomquist wrote: 13 Jan 2020, 20:42 Nu minns jag varför jag la ner skrivandet förra gången...
Vilket drag!!! :roll:
Så är det Jocke men satan vad gott det är när ingen säger emot en :lol:

Jättekul att du har vaknat till Jocke och jag hoppas verkligen att du inte ger upp denna gången. :angel:

😂😂😂😂😂
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Inför kvällens match finns det anledning att fundera kring några saker och det handlar främst om kvällens motståndare.

Halmstad tippades i princip dyngsist i södra höstserien och ända in på upploppet tippades att Kalmar skulle ta sista platsen till allettan, för Halmstad var ju i grund och botten ett klart sämre lag än pop-laget, men det blev inte så för Halmstad överraskade ju ideligen och skrällvann mot det ena laget efter det andra och ännu inne i slutomgångarna var det lika överraskande att Halmstad gick och vann. Tänka sig!

Halmstad tippades i princip dyngsist i södra allettan (tillsammans med övriga bottenlag som Grums och (förstås) Skövde. Hittills har det inte blivit så för Halmstad har tre segrar, varav två skrällsegrar (givetvis) mot Nybro och Tranås borta samt en seger mot tippade bottenlaget Grums hemma som givetvis skrällvann - vad annars - mot Mariestad borta med 1-3. Tänka sig!

Halmstad har under hela säsongen spelat bra och fortsätter så i allettan och varje seger är en skräll. Och så håller det på. Tänka sig!

Och ikväll möter man skräll-laget Skövde som har skrällvunnit tre matcher mot Tranås, Visby och Kallinge. Tänka sig!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Göran Strid »

A pro på, det går bara inte att undahålla någon från detta. Mjörnberg skriver om kvällens match:

"Det här kan visa sig vara ett grymt viktigt möte för utvecklingen i striden om de sista platserna till playoff. Båda lagen tippades i botten av Allettan-tabellen på förhand och utvecklingen av serien talar väl helt ärligt ganska mycket för att det ska bli så. Båda har inlett oväntat starkt med tre segrar av sex möjliga, men det faktum att alla slår alla och att inga egentliga bottenlag (mer än möjligtvis Grums) dykt upp i deras ställe gör att de inte vunnit någon mark i tabellen. Sannolikheten är ganska stor att de lite mer pompösa topplagen kommer att öka takten och att de här två underdogsen kommer falla tillbaka. Med andra ord, poängen de kan ta av varandra kan bli oerhört viktiga i kampen om att klara en playoff-plats."
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-15 kl. 19.00 Skövde IK – Halmstad HF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Så lätt att glömma bort att tala om, fantastiskt bra inför-reportage Perka! Historieskrivningen satt som ett smäck! Måtte du aldrig sluta (åtminstone inte före min död)! Och på samma gång, jag fattar inte denne Spock och hans resor och hans referat nästan på störten efter varje match, oavsett den äger rum i Visby eller någon annan stans! Och killen bor i Lysekil! Vi alla andra lyfter på hatten hundrafalt (för bägge herrarna!) och ser redan fram emot nästa referat och "inför"! :clap:
Post Reply