2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Admin »

2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Inför: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=154467
Livesändning: https://live.hockeyettan.se/livestream?id=24373
Matchreferat: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=154484
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Göran Strid »

Nya tag! Ny utmanare! Nybro är ett mycket bra lag över hela banan från målvakt till fjärdefemman och det har man visat under hela säsongen. Nu har även solen sina fläckar i förluster mot Halmstad (hoppsan ett bottenlag!) och brunkarlaget från ön, men ändå en riktigt tuff utmanare för Skövde.

Om Skövde stäppar upp och börjar lära sig vad som behövs för att rätt värdera varje läge och kunna se vad som fortlöpande behövs under matchens gång - och det gäller både spelare och coach - och kan anpassa sig, så finns det goda möjligheter! Individuella skills finns nämligen i överflöd för det. Lektionerna har varit minst sagt lärorika på senare tid, så nu håller vi tummarna!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Göran Strid »

Mikael Tisell, Nybros coach, säger inför matchen:
"...Skövde är ett lag som gör många mål, de har en riktig bra spets framåt, så det är ett lurigt lag. Vi får se hur det går imorgon. Halmstad gjorde det bra senast mot Skövde och jag hoppas att vi ska kunna göra något liknande..."

http://nybrovikings.com/tisell-gora-var ... -grejerna/
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Göran Strid »

Utmärkt "inför"! Mycket klarläggande funderingar kring fore-checkingen som kan gå fel ibland som bekant och hur man försöker komma till rätta med det. Bra läsarfråga, som många har funderat kring, tror jag! Likaså vikten av att värdera, när man skall ta en utvisning och inte göra det! Och till sist då, Johan Hellströms egna ord, som man prata om inom laget och som belyser en av de mer centrala nyckelfrågorna, som jag tjatat om en del på senare tid:

"Men vissa taktiska grejer som att ska man vara passiv eller aggressiv i vissa moment, det är klart att där kan de anpassa sig där man typ vet om motståndarnas spelvändningar och powerplay och lite sådana saker." Klockrent!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 19 Jan 2020, 11:37 Utmärkt "inför"! Mycket klarläggande funderingar kring fore-checkingen som kan gå fel ibland som bekant och hur man försöker komma till rätta med det. Bra läsarfråga, som många har funderat kring, tror jag! Likaså vikten av att värdera, när man skall ta en utvisning och inte göra det! Och till sist då, Johan Hellströms egna ord, som man prata om inom laget och som belyser en av de mer centrala nyckelfrågorna, som jag tjatat om en del på senare tid:

"Men vissa taktiska grejer som att ska man vara passiv eller aggressiv i vissa moment, det är klart att där kan de anpassa sig där man typ vet om motståndarnas spelvändningar och powerplay och lite sådana saker." Klockrent!
Personligen tycker jag det är superbra att få hjälp med läsarfrågor så fortsätt att komma med det. Skicka till per-erik.odh@Rebellerna.com

Är ju andra läsarfrågan på rad nu och bägge två är riktigt bra frågor/funderingar.

Tyvärr blev svaret på läsarfrågan i inför Halmstad kanske inte så fylligt som det var från start och det är mitt fel. Johan pratade på en hel del om den men jag lyckades pilla bort inspelningen från intervjun, fick göra om den på telefon och det blev inte i närheten av det utförliga svar från första gången.

Hellas är för övrigt helt fantastisk i att anstränga sig med svaren när man sitter med honom.

Till Nyvromatchen då. Jättesvår match men om vi kan förstå vad vi gjort bra i matcherna vi vunnit och vad som varit mindre bra när vi förlorat och sedan falla tillbaka på det, ja då har vi helt okej chanser att ta med både en, två och tre poäng hem. Om inte, ja då kommer det en tredje torsk på raken.

Min teori om när det funkar för oss, respektive inte funkar är rätt enkel.
Många av spelarna som aldrig varit i en alletta förut. Nu när de kom rätt in i det med ett par segrar så tror jag att det någonstans i bakhuvudet smög sig in en liten övertro på sig själva hos en del. Då är det lätt gjort att tappa någon procent och det straffar sig.

Jag tycker att Skövde IK hela säsongen visat att man spelar sina resultatmässigt bästa matcher mot tungt motstånd. I det perspektivet borde en alletta passa oss som hand i handske. Men tappar man bara så lite respekt för hur bra motstånd kan utnyttja de egna misstagen så straffas man obönhörligen.

Har jag rätt i min fundering? Ja då kanske vi är på väg åt rätt håll igen och det blir Nybro som straffas för det. Hoppas :)
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 19 Jan 2020, 12:39 Jag tycker att Skövde IK hela säsongen visat att man spelar sina resultatmässigt bästa matcher mot tungt motstånd. I det perspektivet borde en alletta passa oss som hand i handske. Men tappar man bara så lite respekt för hur bra motstånd kan utnyttja de egna misstagen så straffas man obönhörligen.

Har jag rätt i min fundering? Ja då kanske vi är på väg åt rätt håll igen och det blir Nybro som straffas för det. Hoppas :)
Jag tror absolut att det kan vara så! Både vad gäller att spela bra mot bra motstånd och att inte föra matchen samt det där med respekten, när man märker att de tippade topplagen går att besegra, en känsla som nog smyger sig in omedvetet.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 19 Jan 2020, 13:45
Per-Erik Odh wrote: 19 Jan 2020, 12:39 Jag tycker att Skövde IK hela säsongen visat att man spelar sina resultatmässigt bästa matcher mot tungt motstånd. I det perspektivet borde en alletta passa oss som hand i handske. Men tappar man bara så lite respekt för hur bra motstånd kan utnyttja de egna misstagen så straffas man obönhörligen.

Har jag rätt i min fundering? Ja då kanske vi är på väg åt rätt håll igen och det blir Nybro som straffas för det. Hoppas :)
Jag tror absolut att det kan vara så! Både vad gäller att spela bra mot bra motstånd och att inte föra matchen samt det där med respekten, när man märker att de tippade topplagen går att besegra, en känsla som nog smyger sig in omedvetet.
Ja för mig och många andra så borde det vara rätt lätt att köpa den förklaringen. Det är inte alltid vi är ödmjuka när vi vinner :angel:
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Marcus Lundgren »

2 mål, två gånger har backarna tappat pucken klantigt på offensiv blålinje och bjudit på frilägen.
Lägg därtill ett par frilägen utöver det så inser man snabbt att om det fortsätter såhär så kan det rinna iväg idag :oops:
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Urban Stahel »

2-0 och det är ju skämmigt vad kasst försvarsspelet är,kan bli stora siffror idag!
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Joakim Blomquist »

Bra start... ger bort två mål genom två blindpass på offensiva blå. Behöver inte nämna några namn men det är inte första gången som den ena backen ger bort lägen..

Jättebra start annars..
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Urban Stahel »

2-1 bara.vi får nog vara nöjda som fan med det resultatet efter 1 period!
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Joakim Blomquist »

Tycker skövde är bättre i spelet. Slutar man att GE bort lägen så kan man fixa det här..

Fokusera på att minimera detta nu. Tycker de har anammat att inte ta onödiga utvisningar i alla fall. Den enda som varit var en så kallad ”nödvändig”.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Göran Strid »

Spännande på gamlar dar att få uppleva självmordshockey! Kan det hålla? Så jobbigt att man i vissa sekvenser likt f:t inte lärt sig vad det kan betyda om man går högt! Två bjudningar och kan en gammal krittavla komma fram nu i omklädningsrummet? Visst beröm av kommentatorerna till Skövde men det står 2-1 till hemmalaget...lite som man vill vara snäll och artig? Vi får se!
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Joakim Blomquist »

Joakim Blomquist wrote: 19 Jan 2020, 16:23 Bra start... ger bort två mål genom två blindpass på offensiva blå. Behöver inte nämna några namn men det är inte första gången som den ena backen ger bort lägen..

Jättebra start annars..
Ska faktiskt rätta mig själv. Det andra målet är inte någon back inblandad i. Men vi tappar puck nära blå o offensiv zon och är alldeles för långa i laget, mycket att jobba på där.
Johan Nykvist
Reactions:
Posts: 1241
Joined: 02 Feb 2014, 14:01

Re: 2020-01-19 kl. 16.00 Nybro Vikings IF – Skövde IK, Liljans Arena

Post by Johan Nykvist »

Riktigt tillbaka pressade långa stunder. Helt klart Nybro s period. Dock viktiga 2-1 innan paus. Kom ut tagade. Till andra nu.

Trevligt att träffa våran gamla hjälte Jarno för en pratstund innan match. Lika sympatisk och trevlig som alltid. :thumbup:
Valar Morghulis!
Valar Dohaeris!
Post Reply