2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Admin »

2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Inför: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=150674
Livesändning: https://live.hockeyettan.se/skovdeik
Matchreferat: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=150689
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Per Lundell får lämna som tränare för Forshaga. Allt enligt denna länk. Som är en pluslänk.
https://www.vf.se/2019/11/16/huvudtrana ... a-sparkas/
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote: 16 Nov 2019, 14:33 Per Lundell får lämna som tränare för Forshaga. Allt enligt denna länk. Som är en pluslänk.
https://www.vf.se/2019/11/16/huvudtrana ... a-sparkas/
Brr, det är ofta ett tränarbyte ger åtminstone en kortvarig effekt så morgonens match blev nog inte enklare där?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Det finns många frågetecken kring morgondagens match. Flera än vanligt faktiskt. Här är några:
- Varför sparkas Per Lundell just nu? Chansen till allettan är mycket liten, i praktiken borta. Är det inte bättre att göra eventuella förändringar i så fall längre fram?
- En översiktlig granskning av Forshagas line-up visar variationer i uppställningen som om man söker efter lösningar. Erkgärds till exempel ibland även forward. I och för sig oftast back under senare säsongen, men har han någonsin varit back egentligen?
- Robin Sterner - killen som skulle lyfta laget till nya höjder och på allvar utmana topplagen - har spelat sparsamt på grund av skador och när han så här långt spelat sju matcher endast presterat totalt en assist. Ibland som center, ibland som forward. Något som inte stämmer?
- Ofta i referaten skrivs det om en bra början och sämre avslut på matcherna och att "målen uteblivit". Kan inte bara vara oflyt eller otur?
- Hur är läget med Brandhammar? Kommer han spela? En viktig spelare för Skövde och det inte finns något sparkapital att ta till.

Skövde gjorde en spelmässigt bra bortamatch mot Forshaga och tog en pinne med mycket mersmak och kraftig skottövervikt (även om det ofta inte betyder så mycket!). Dags för revansch! Viktig match? Tjavars, så där...Nyköping lyckades dessutom bara ta en pinne i Grums...
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 16 Nov 2019, 21:42 ....
...
- Hur är läget med Brandhammar? Kommer han spela? En viktig spelare för Skövde och det inte finns något sparkapital att ta till.

Skövde gjorde en spelmässigt bra bortamatch mot Forshaga och tog en pinne med mycket mersmak
.....
...
Brandhammar spelar.

Angående bortamatchen mot Forshaga så råkar jag veta att den är på tapeten när inför dyker upp på söndag förmiddag :shifty:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

3-1 efter första och 8-18 i skott? Så uppfattade jag inte skotten och där ser man skottens betydelse, när de inte fyras av rätt. Jag blir mer och mer tveksam till detta med skotten och vad de betyder statistiskt kopplat till matchen i sig, men det är en annan historia. Mycket bra period av Skövde och så här långt är hemmalaget ett bättre lag. Inget snack om det. Jag får mer och mer vissa favoriter i laget. Kvalité! Återkommer om det efter matchen.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

4-3 med mersmak. Varför då? Jo, för att man är ett bättre lag än Forshaga och det visade man ikväll med ett bättre spel och med bättre spelare överlag. Känns lite som att "myten" om Värmlandslagens storhet fick sig en törn igen. Forshaga är inget lag för allettan, men det är Skövde. Jag vill absolut inte vara elak, men var fanns Robin Sterner och forwarden för ikväll Johan Erkgärds? För den som eventuellt följt snacket här på forum, så har jag hela tiden varit milt sagt ljummen till hajpen kring Forshaga och Grums. Grums spelar en synnerligen medioker basalhockey och satsar på kontringar och Forshaga försöker spela teknisk och kreativ hockey, som inte motsvaras av materialet.

Lovade att komma igen med "nya favoriter" och här kommer dom!
- Ström är årets värvning. Vilken spelare!
- Nyman är mycket - mycket! - bättre än vad de flesta kanske inser. Han har ett stort spel i sig.
- Kardewall kan bli något verkligt extra framöver och visade ikväll ett överraskande "kort" skott utan förvarning. Har inte sett det förut, men det kommer överraska många om det håller i sig! Jäkla kommande back det där!
- Santesson fascinerar och det här kan sluta precis hursomhelst i vår! Tolkning? Det är upp till läsaren (och Santesson själv!).

Nästan liten orättvist att glömma bort Thilander och Thegel för de är ju alltid bra, men vilka lirare! Håller allsvensk klass och det är gott nog det...!

Som sagt, en bra match och det finns flera lag som får problem med Skövde i allettan, även om man som brukligt är kommer att dissas av experter både i grannskapet och i huvudstaden.

Tack för underhållningen och btw, bra att kommentator Dahl har uppmärksammat bristen på bland annat matchklocka genom att nu mera än tidigare faktiskt talar om vad som återstår av perioden och utvisningen. Man får vara glad för det lilla.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Blev till slut en skön arbetsseger med 4 - 3. Rätt spelare får priset som matchens lirare Nr 13 Jesper Erlandsson. Även nr 12 Erik Möller var bra idag. Nu får laget ladda om till på onsdag mot Köping borta. :clap: :clap:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Glömde en sak, Skövde har nu 11 poäng mer än Nyköping med sex matcher kvar och mycket bättre målskillnad. Det betyder att Nyköping skall plocka in 12 poäng - vinna fyra fler matcher än Skövde - på dessa matcher och det kommer givetvis inte att gå. Grattis Skövde till en välförtjänt alletteplats!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Göran Strid wrote: 17 Nov 2019, 18:49 Glömde en sak, Skövde har nu 11 poäng mer än Nyköping med sex matcher kvar och mycket bättre målskillnad. Det betyder att Nyköping skall plocka in 12 poäng - vinna fyra fler matcher än Skövde - på dessa matcher och det kommer givetvis inte att gå. Grattis Skövde till en välförtjänt alletteplats!
Än är inget klart. Skövde har 4 riktigt svåra borta matcher kvar mot Köping, Mariestad, Borlänge och Lindlöven. Och 2 hemma mot Nyköping och Grums. Inga lätta där heller. Man måste minst vinna 2 av dom för kunna säkra en allettan plats.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Gunwaldh, nej inget är klart, men det är klart! Nyköping har kvar att möta Lindlöven, Skövde, Malung, Linden, Kumla och Surahammar. Skövde har kvar Köping, Nyköping, bois, Borlänge, Grums och Lindlöven. Och de skulle vinna fyra flera matcher än Skövde med det programmet? Nej, det är klart! :)
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by peter johansson »

Ja det blev ju en seger till slut SIK är det bättre laget men jag tycker att Forshaga trycker fast SIK rätt rejält emellanåt framförallt i PP men även i 5 mot 5 Santesson nja det var väl någon bra passning men han måste börja att åka skridskor för det finns ju en hel del i den kroppen om han vill ?! Erlandsson börjar bli en riktig favorit men det finns fler, tycker ändå att det blir en arbetsseger och rättvis också ja det ser ju ganska bra ut 11 p ner till Nyköping å jag tycker att dom borde fixa detta men den som lever får se ;)
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Vad fantastiskt roligt det är när segrarna radar upp sig. Slänger ut frågan här, när var det senast som vårt Skövde IK hade satt sig i ett liknande läge i grundserien med hela sex matcher kvar att spela?

Att Forshaga skulle vara jobbiga det visste vi på förväg och att de dessutom skulle vara energiboostade visste vi när nyheten om tränarbytet kom. Självklart skulle det innebära en hel del spel i Skövdes zon men även om det emellanåt vart riktigt jobbigt så klarade vi ju det galant. Att ha 3-1 efter första måste ju vara precis det bästa läge man kunnat önska sig. Bara att bocka och buga. Tredje perioden känns det som vi kontrollerar hur bra som helst tills Forshagas slutforcering kommer.

Jesper Erlandsson som blir matchens lirare, vilken fantastisk kille vi har där som verkligen är som klippt o skuren i den skitjobbiga roll han har. Han superkrafter utnyttjas verkligen på bästa sätt och han är ta mig faan överallt.

Sen tycker jag att Brandhammar ska ha creed för sin insats idag. Det måste vara en av hans bättre insatser från honom denna säsong. En riktigt bra spelare om han bara ger tusan i att sätta sig i tighta situationer. Kolla in hans passningar på bladet.

Viktor Anderssons säsong verkar bli en riktig solskenshistoria. Hur stabil som helst.

Sist men inte minst, Rickard Dahl som pratar med spelarna på efteRsnacket. Ska det bli bättre krävs det ett proffs.

Tack Skövde IK för den roligaste grundserien på länge :clap: :clap: :clap:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Skäms lite efter att ha läst Perkas inlägg. Så klart att Brandhammar, Erlandsson och Viktor A skall ingå i min skara av lirare som sticker ut lite extra och så har gjort inte bara i denna match och det är det som räknas! :clap:
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2019-11-17 kl. 16:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 17 Nov 2019, 22:35 Skäms lite efter att ha läst Perkas inlägg. Så klart att Brandhammar, Erlandsson och Viktor A skall ingå i min skara av lirare som sticker ut lite extra och så har gjort inte bara i denna match och det är det som räknas! :clap:
Brandhammar blandar och ger lite för mycket, även om man såklart ser att han har väldigt mycket hockey i sig.
Viktor är säsongens spelare utan tvekan om ni frågar mig. Han har gett oss chansen i VARENDA match han står, och mot bois vann han ta mig fan matchen nästan på egen hand!
Erlandsson är jag dock inte riktigt överens med er om, absolut att han åker mycket och kämpar och sliter. Men jag kan tycka att det ibland blir lite för mycket åkande när det inte behövs vilket gör att han hamnar ur position vilket sätter andra spelare i knipa då de får försöka täcka upp.

Och för att det inte ska misstolkas, jag har absolut ingenting emot Erlandsson och jag tycker han gör ett jättebra jobb. Det jag inte är överens med er om är att han ska höra till skaran "spelare som sticker ut".
Post Reply