Hav tröst!

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Hav tröst!

Post by peter johansson »

Jag hoppas att du fortsätter att skriva Göran dessa inlägg är kul att läsa och angående Pelle H så är det hela pinsamt från Pelles sida riktigt dåligt och som sagt vad ska han säga till sina lagkompisar ?!?!? Riktigt bra gjort av bois som släppte det hela men vem vet han kanske dyker upp senare om dom skulle vara intresserade fortfarande ?! Angående SIK:s trupp så borde det väl in åtminstone 2 backar till och förmodligen 2 forwards till då Santessons vara eller icke vara vet vi inget om Planeby har väl vad jag förstått flyttat till GBG och då skulle de 2 fattas så behövs ju 2 ersättare och varför inte höra av sig till Oscar Norlöv som inte verkar få förlängt med bois en pålitlig poängmakare ?!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Så blev det tillåtet att resa, men med ett omochajajintegörasåellersåhålladistans.

Det fanns förmodligen inget annat att göra än att släppa på reserestriktionerna inför sommaren. Frågan är nu bara om någon bryr sig om att följa främst den sociala distanseringen? Folk har tröttnat. Det vi får hoppas på är att man åtminstone fortsätter tvätta händerna och att vi fått någon form av immunitet. Men en andra våg kommer, frågan är bara när.

Givet detta, så är beslutet att starta hockeyettan satt till preliminärt den 4 okt, alltså lite senare än normalt. En slags försiktighetsprincip kanske där man försöker sitta på två stolar samtidigt. Diskussionen har ju handlat om att starta som vanligt i september eller senare längre in i oktober. Man valde - preliminärt! - att starta någonstans i mitten och det blev därmed ett svenskt "lagombeslut". Vad händer om ett eller flera lag smittas och sätts i karantän i 14 dagar? Ja, för det måste man ha en plan B, som kanske innebär uppskjutna matcher med snäva tidsmarginaler. En normal start i september hade kanske riskerat att fördröjas ändå av att vi får en tidigare andra våg orsakad av att vi slarvar med anvisningarna för mycket. En senare start långt in i oktober riskerar att spelschemat kan krascha direkt för att tiden inte räcker till att få in uppskjutna matcher. Alltså, den svenska lösningen med seriestart den 4 oktober är svenskt lagom och så balanserad man kan begära, när ingen egentligen vet ett skvatt om hur hösten kommer att te sig.

Förslaget till hockeyettans nya slutspel är väl det bästa man kan tänka sig med tanke på att endast en plats finns till allsvenskan. Dels ett play in med åtta lag, dels åttondelsfinaler, dels en kvalserie med dubbelmöten med de fyra återstående lagen. Slutspelet bygger dessutom på val av motståndare med ranking som grund. Här har man lyckats bra och det finns egentligen inget som talar för att förslaget inte går igenom!

Och så väntar vi på att truppen blir komplett! Och till sist, vilka övriga motståndare blir det mer än Enköping i träningsmatcherna och blir det färre matcher?

Trevlig helg!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hav tröst!

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 12 Jun 2020, 09:05 ......
.....
Och till sist, vilka övriga motståndare blir det mer än Enköping i träningsmatcherna och blir det färre matcher?

Trevlig helg!
bois, Grästorp och Borås är väl heta kandidater och även Dalen vad jag hört?

Ett möjligt scenario om nu seriestarten senareläggs är att man ökar på antalet träningsmatcher?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Dags för den traditionsrika helgen tillsammans med släkt och vänner och dans kring midsommarstången, smörgåsbord, sill och nubbe, jordgubbar och glass och grill! Nja, kanske inte riktigt ändå. Vi lever just nu i en egendomlig tid och skaran som samlas är säkert mer begränsad och vi får kompensera det med att tänka på alla som inte kan vara med i stället!

En vacker slant på 210 000 kr till Skövde IK från Coronafonden, som kompenserar en del för uteblivna intäkter från ungdomscuper med mera. Det beloppet skall nog föreningen vara tacksam för.

Truppen ser allt bättre ut och den snart (Werner!) kompletta backuppsättningen är klart bättre än förra säsongen. Riktigt vass faktiskt. Med en forward in så är givetvis topp fem ett realistiskt mål till att börja med. Viktor Wänghult till Kumla förvånar nog inte bara mig. Att han skulle (få) lämna Västervik var nog ganska klart, men Kumla? Varför inte Skövde? Han hade varit en kanonförstärkning. Viktor ville vara kvar i Skövde för några år sedan, men fick inte vara kvar och gick till Tibro istället. Taffligt agerande från föreningens sida. Ungefär lika taffligt som när man tappade Filip Törnqvist till Mariestad.

Allas vårt orakel Mjörnberg tippar hockeyettan redan nu (Aftonbladet) och sticker ut hakan ordentligt. Bara detta att tippa Vimmerby och Vallentuna som sexa i sina serier och därmed missa allettan, eller för den delen hissa Grums och Teg till höjder som förvånar en del. Han skriver pliktskyldiga rader om Skövde som tippas femma, men bedöms ändå bli bättre än förra säsongen.

Glad midsommar!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Det tänks och sägs och påstås och surras just nu om villkoren för säsongsstarten inom hockeyn. Och uppfattningarna går isär, vilket inte är konstigt alls. Ingen - inte ens världens alla experter - har en aning om vad som väntar närmast nu under sommaren och hösten. För min del tror jag att vår tillvaro kommer delas upp två delar, nämligen tiden före och efter vaccinet. Och detta vaccin som nu världens samlade resurser kommer ta fram verkar bli klart under rekordtiden på kanske ett år. Ofattbart i sig med tanke på den tid det tagit tidigare på ibland upp mot tio år och i sällsynta fall fem år.

Att då redan nu verka utgå från att det kan bli publik redan i höst är optimistiskt i överkant, något som  SHL och HA  räknar med eller i varje fall planerar för. Begränsningar i åskådarantal kan vara något? Kanske det är en lösning, men handen på hjärtat, vem ställer sig i en halvfuktig sunkig ishall och står i korvkön, innan vi har ett vaccin? Inte jag i alla fall och det är flera än jag som tänker så.

Funderar vi sedan lite längre framåt på hur det skall gå rent ekonomiskt för väldigt många föreningar, så är det ju inte bara publikbortfall som drabbar föreningarna, utan kanske än mer uteblivna sponsorintäkter. Det är många företag runt om i vårt land som har lite annat att tänka på just, till exempel att överhuvudtaget överleva.

Nej usch, det finns annat att avsluta dessa rader med och det är att även Mariestad har fått ett imponerande tillskott av Coronaslantarna för ekonomiskt bortfall. Drygt en halv miljon förutom tidigare utbetalda 30 000 är. Säkert välavvägt och rättvist och därmed är ordningen återställd kan man tro. 

Trevlig helg i sommarhettan!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Mjörnberg har i Aftonbladet listat de 25 bästa nyförvärven i ettan. Bland annat Anton Björkman, Casper Andersson, Eric Gustafsson, Kristian Ferletak, Simon Rodling. Hyggligt bra spelare i och för sig...men inte Martin Olsson! Bakläxa!

Jättetorka på hockeyfronten i övrigt och jag kände inte för att skriva om något som inte finns.  Vad finns då att skriva om? Ett underbart glädjeämne är naturligtvis Oskar Lindbloms närmast osannolika tillfrisknande från sin skelettcancer. Man blir alldeles tjock i halsen av att se bilderna på Oskar och sjukhuspersonalen, när han blev friskförklarad och lagkamraternas känsloladdade möte.

Så till annat. Ganska mycket är skrivet och tyckt om vad som har gjorts rätt och fel i Coronasverige. Väldigt mycket svart och vitt och en jakt på vem eller vilka som har ansvaret och om det finns något ansvar och om det i så fall skall delas eller någon annan har ansvaret och om det är så, skall det då analyseras och sedan när det klart stoppas ner i någon låda till det är dags för nästa pandemi eller katastrof. Och så håller det på. När skall man prata klartext och tala om att någon måste peka med hela handen och bestämma vad som skall göras och också ta ansvaret för det? Något som alla vet är det rätta, inte minst i kris.

Ser våra nordiska grannar och många EU-länder i övrigt på oss som paria?

Närmast katastrof i USA på precis alla sätt. En president, en arbetslöshet, en ekonomi, en pandemikatastrof, ett rashat, en raskamp, ett statykrig, ett "köp-allt-remdesvir" och "America First" i dess värsta bemärkelse. Frågan är om USA är på väg att förlora precis alla vänner, precis som Kina gjort med sitt lagvidriga beteende enligt internationell lag under decennier?

Trevlig helg!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Åtta träningsmatcher blir det och bland annat dubbla möten mot Mariestad. Minst en match för mycket. Räcker det inte med två riktiga - kanske fyra - derbyn under säsongen? Dessutom kommer sannolikt träningsmatcherna att spelas utan publik. Om det nu kommer att spelas träningsmatcher? Så här ser bestämmelserna ut just nu. Folkhälsomyndigheten:- "Från och med den 14 juni är idrottstävlingar, matcher och cuper utan publik tillåtna i alla åldrar. Beslutet gäller för alla yrkesutövande idrotter, på alla nivåer, på både dam- och herrsidan under förutsättning att det sker utomhus och i enlighet med restriktionerna kring offentliga tillställningar". Hockeyförbundet skriver på sin hemsida vad som gäller för hockey och då endast för barn och ungdomar, som bedriver träning, träningsmatch och tävlingsmatch.

Alltså, för tränings- och tävlingsmatcher gäller just nu utomhus för alla åldrar och vad gäller ishockey inomhus tillåtet endast för barn och ungdomar. Om några veckor inleds träningsmatcherna är det tänkt. Kanske dags att tala om vad som kommer att gälla?

Apropå Mariestad, flera tunga avbräck inför säsongen med till exempel Davidsson och Törnqvist. Det gäller för många i laget att kliva in och kompensera förlusten av dessa toppspelare. Kommer det att lyckas? Tveksamt.

Läser att Kalmar HC går back 2,1 miljoner och att man nu skall minska spelarlönerna med 1 milj. Bara det är ungefärliga kostnaden för Skövdes och många andra klubbars spelartupp i HE. I vilken virtuell hockeyvärld lever Kalmar? 

Till sist, samhällets äldreomsorg under decenniers vanskötsel är förfärlig. Man har använt äldreomsorgen som sparbössa och det har bara rullat på. Antalet äldreboenden har stadigt minskat samtidigt som antalet äldre ökar! Hur många har dött i onödan i förtid? Hur många har dött alldeles för tidigt, därför att basala hygienrutiner som att tvätta händerna och inte hosta eller nysa rakt ut inte har skötts?! "Vi har inte fått information om vad som gäller" har det också sagts. Vadå inte fått information? Man tar sig för pannan. En skandal utan dess like. Om samma hantering hade gällt omsorgen om barn och barnfamiljer eller medelålders? Då hade det blivit revolution och ansvariga politiker hade kastats ut med huvudet före!

Trevlig helg!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Läser på hemsidan om sponsrande företag och hajar till. 16 sponsorer, där väl i och för sig beloppet borde vara femsiffrigt för respektive namngivna. Men 16 större sponsorer - småsponsorer oräknat och all heder till dem! - så här långt och vi närmar oss augusti ?! Översiktlig beräkning från tidigare erfarenheter orsakar oro, åtminstone hos mig. Vi får hoppas att det kommer en uppdatering på antalet företag, som bör öka. Annars blir det rejält tufft till nästa år och säsongen 21/22, då vi kan räkna med att årets mildare bedömning på bland annat eget kapital och likviditet inte kommer att gälla. Situationen förvärras, om det blir kraftigare publikbegränsningar. Vem vill se en fantastisk förening, som gjort så mycket för till exempel alla Volvoanställdas barn och ungdomar under decennier kollapsa på grund av Corona? Apropå Volvo som är giganten bland Skövdes arbetsgivare, det duger inte längre att skylla på någon annan högre instans för att inte sponsra. Jag vet, för det har man sagt i decennier. Volvo, dags nu att visa samhällsansvar om inte annat!   

KHK sannolikt ner i ettan och så kanske det skall vara, men det tycker inte jag. Här finns det nämligen tre syndabockar och det är förutom KHK, SHL och inte minst förbundet. KHK har under några år visat närmast självskadebeteende med närmast permanent skuldsättning på 5-10 miljoner i sin jakt på att nå SHL och få vara kvar där och det skedde på stupkanten med bindel för ögonen. Att pröjsa 7 milj för den nya hallen som SHL krävde (kommunen betalade 80 milj) var något som man tvingades till. Varför då? SHL har storhetsvansinne med kraven på en ishall och allt annat runtomkring. Förbundet går som vanligt - som jag tidigare påpekat - i SHL:s ledband och plussar på med galna ekonomiska villkor för att få licens och därmed tippar KHK över kanten. Någon mer än jag som får flashbacks från våren och försommaren 2005? Efter att ha missat allsvenskan med ett missat öppet mål mot Nybro kommer den närmast eviga väntan på Halmstad Hammers och eventuell konkurs och nedflyttning, som fått Skövde att spela i allsvenskan. Svaret dröjde och spelare efter spelare lämnade laget. Usch, det var ingen rolig tid. Hoppas det nu ändå löser sig för Väsby, som erbjuds plats och som därmed har en tuff tid att fixa ett konkurrenskraftigt lag, även om stommen är klart godkänd för spel i HA.

Jag plitade ner några rader till HE om rabatterat pris och att kunna köpa eventuella månads- eller säsongsabonnemang till webb-sändningarna, en fråga jag ställde tidigare i våras och man lovade att återkomma. Några påminnelserader till HE i veckan gav detta svar:  
"Vi tog fram ett paket tillsammans med ATG i slutet på förra säsongen som jag hoppas sjösätts i år. Syftet är att öka antalet tittare rejält och det tror ATG de kan göra genom säsongs- och eller månadsabonnemang. Så det är på gång. Beträffande publik eller inte publik på matcherna pågår ett febrilt arbete med att påverka Folkhälsomyndigheten att tillåta fler än 50 personer på en match. Den ekonomiska konsekvensen tar död på föreningarna och det gäller både SHL och HockeyAllsvenskan samt kan komma att drabba Hockeyettan. Vi arbetar med frågan så vi får se men jag är optimist och tror att vi kommer landa i en nödlösning som är betydligt bättre än 50. Och, det är bara juli, säsongen drar igång i september och oktober."

Detta låter lovande! Som sagt, vi byter denna gång symboliskt trådrubriken "Hav tröst" till det mer passande "Hav hopp"!

Trevlig helg!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hav tröst!

Post by Per-Erik Odh »

Vad det gäller Volvo och deras förhållandevis blygsamma sponsring till SIK kan jag i min värld inte annat tycka än att det är ynkligt. Volvos vagga stod i Skövde och det är ett historiskt arv som de borde vårda ömt. Ett sätt för en mångmiljardkoncern att ömt vårda sina rötter borde vara att vara storsponsorer till Skövdes föreningsliv!

Angående Coronan och spel inför tomma läktare är min tro att så länge det inte finns vaccin så kommer möjligheterna att se hockey live att vara väldigt begränsade. Hur genomför man en begränsning på ett trovärdigt sätt där en hockeypublik håller en meters avstånd till sin granne? Ja det blir intressant att se vad som händer i höst?

Det var några synpunkter kring Görans tankar denna vecka och jag tror vi är rätt många som ser fram emot hans fredagskrönikor och för egen del hoppas jag att de fortsätter att återkomma även den dag vi skakat av oss den här jävla influensan?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Spekulationerna och gissningarna ökar ju närmare vi kommer träningsmatcherna och seriespelet. Publik eller inte? Och om publik, begränsat antal? Till att börja med har inget officiellt besked kommit, om hockey tillåts inomhus överhuvudtaget och som sagt, klockan går och nog vore det bra om föreningarna får besked åtminstone på den punkten. Sedan detta med publik. Stalltipset just nu får bli att det tillåts träningsmatcher utan publik och från oktober tävlingsmatcher med begränsat antal åskådare. 500 kanske och det för HE? För HA 1 000 personer och för SHL 2 500? Vild gissning, men tills vi inte vet, får detta duga. Eller, man gör ingen skillnad alls på serierna? Sannolikt inte, för man kan nog komma gå på arenans storlek och begränsa antalet till avståndet mellan stolar och rader. Det skulle betyda att det på Billingehov tillåts 500 -1 000 personer och i till exempel Ängevi ishall i Forshaga 150 personer? Och på Hovet 4 000 personer? Vem vet, hoppas vi vet snart, helst om några veckor, annars kör det ihop sig på allvar vad gäller planeringen och inte minst ekonomin för föreningarna!

Som om det inte vore nog med dessa gissningar, så kompliceras det av de olika scenarier Folkhälsomyndigheten har presenterat i veckan och de eventuella snabba åtgärder som måste vidtas. Nedstängning av vissa regioner för några veckor eller månader och därmed följande reserestriktioner? Spelpaus? Jag är inte avundsjuk på dem som tvingas ta diverse beslut på många nivåer runt om vårt land. Och då tänker jag ändå bara på hockey.

Bo "Kulon" Lennartsson är död. En av Hockeysveriges verkliga profiler i allmänhet och i Färjestad och Karlstad i synnerhet. Jag hade förmånen att lära känna honom när jag var lagvärd för Färjestad under en träningsturnering i Skövde. Vi hade mer eller mindre regelbunden kontakt även efter turneringen och maken till sympatisk, social och hockeykunnig människa får man leta efter och som dessutom hade kloka svar på svåra frågor i våra samtal och delade med sig av sina kunskaper. Bo gick bort alldeles för tidigt.

Magert med hockeynyheter i övrigt, men alltid lika trevligt att få besök av en liten fågel som häromdagen landade på balkongräcket och viskade sådant som man vill höra men inte trodde man skulle få höra...!

Till sist, Trump skryter med sitt fantastiska resultat efter att "best ever" ha "krossat"  demenstestet "Montreal Cognitive Assessment, MOCA". Han hade tydligen max 30 poäng och har man minst 26 poäng, så lider man inte av demens. Jag gjorde testet av nyfikenhet, eftersom det verkar ha varit en bedrift att nå maxpoäng.Testet görs på ca 10 minuter och innehåller bland annat följande komplicerade uppgifter:
- Rita av en tecknad kub
- Rita en klocka med alla klockslag och som med minut- och timvisare också visar 11:10
- Nämn minst 11 ord som börjar på "F" under en minut- Namnge djuren som visas på en bild och djuren är en noshörning, ett lejon och en dromedar
- Tala om vilken dag det är, vilket datum det är och var man befinner sig just nu, med mera (ger hela 6 poäng av de 30 möjliga)
- Upprepa meningen som läses upp "Jag vet att det är Johan som skall få hjälp idag".

Läkarna skall ha sagt till presidenten (enligt presidenten) att det var "otroligt och väldigt sällan någon gör det du just gjort". Jahapp, då vet vi det. Jodå, jag hade också 30 poäng som alla andra som inte är dementa.

Och därmed tar jag en paus och återkommer den 7 augusti. Även jag vill ha "semester" och vistas på annan ort (Öland) en tid framöver. Och såg nu att antalet besökare på tråden slog rekord denna vecka! I Jantelagens land framför andra får man inte skriva vad jag gör just nu, nämligen vad glad jag blir och har därmed kanske lyckats nå dit jag ville, nämligen vidga horisonten i den tid vi lever i och då på ett forum som egentligen bara borde(?) handla om hockey, men som är just en del av den tiden vi lever i. 

Trevlig helg!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Vad skall man säga? Under veckan kommer det ena meddelandet efter det andra. En sanslöst bra debattartikel, skriven av Jonas Gardell, som gör den synnerligen träffsäkra jämförelsen med Ullared och att inte få sjunga till gitarr om man har en fest. Att man samtidigt ser galna köer och kroppsliga gnidanden på allehanda barer, svettiga kroppsnära slagsmål om billiga strumpor i Sveriges köphandelsmekka Ullared och kroppsdelstäta stränder som tydligen är ok och samtidigt tomma läktare...ja, det är inte underligt att folk med ansvar inom sport- och nöjesvärlden blir vansinniga. När man sedan viftar bort de berättigade frågorna med arroganta svar om att bestämmelserna är som de är och att man nu(!) skall "titta" på frågan, ja då får man förstå att det börjar koka på allvar.

Ansvariga har inte förstått villkoren för kultur- och sportvärlden och det skrämmer ordentligt. Att nöjesvärlden inklusive idrotten är ett bondeoffer är klart för alla och det är förfärligt och skadar allvarligt trovärdigheten hos dem som bestämmer, både myndigheter och regeringen. Alltså, ingen ifrågasätter nog de allmänna bestämmelserna om distans, maxantal, inte nysa, inte jobba om man är sjuk och så där, men för jösse namn bestämmelserna skall gälla för allt och alla, om respekten skall finnas kvar! Som en känd kommunistledare (Hermansson) en gång sa "nå´n jävla ordning får det ändå vara". Regeringen och den offentliga sektorn i övrigt styrs med den hjärndöda stuprörsmetoden och där samverkan och samråd och att se till helheten verkar vara något oerhört svårt. Det verkar vara viktigare att pinka departementsrevir likt taxen, än att se till helheten för det allmännas bästa. Det har visat sig gång på gång att stuprörsmetoden inte fungerar. Varje utredning om denna galenskap som inte inte fungerar i kris, stoppas direkt i byrålådan. Inom Försvarsmakten bygger all ledningsfilosofi på att självklart förkasta stupröret och istället bygga på samråd och helheten innan svåra beslut fattas och man har viss tid på sig, något vi skall vara tacksamma för om och när något inträffar.

Hockey då, ja allt pekar nog mot att vi får räkna med fortsatta tomma läktare ett tag. Truppen ser riktigt bra ut med de senaste tillskotten som Werner, Wallin och Santesson. Den siste hade jag slutat hoppas på med tanke på hans ständiga byten av klubb. Bra att han väljer att stanna en säsong i ett lag, både för hans egen utveckling och självklart för laget! Wallin till laget kommer säkert bli bra - för visst är det en duktig målvakt - men nu gäller det att få till en harmoni mellan de båda målvakterna och nog har en viss herr Fagerblom fått en del att fundera på, som han inte kände till när han skrev på. Här har Ljunggren och kompani en utmaning, tror jag, för förra årets lösning med två likvärdiga målvakter var inte särskilt lyckad, om man skall vara ärlig. Backbesättningen med nu det senaste tillskottet i Werner ser riktigt bra ut. Forwardssidan är mer än bra och Thegel slipper denna säsong att ta allt ansvar, med tanke på tillskotten, inte minst centern Martin Olsson med sin rutin. Tänk dessutom att äntligen få se Thegel som forward och inte som center - det var och är en nödlösning! Jag vet fuller väl att jag ständigt under alla år varit optimist om laget kommande säsong, men visst är det så att laget denna säsong är bättre än förra säsongen. Problemet är bara att det finns flera lag som också blivit bättre...

Två träningsmatcher mot både Mariestad och Dalen, där den sista matchen spelas mot Dalen den 16 sept för att sedan möta samma lag den 4 okt i seriepremiären. Lite galet blev det väl där, men ingen kan lastas för det utom elaka Väsby, som "stal" platsen och alla hot det laget fått utstå från mogna KHK-supportrar. Inte klokt egentligen och lika korkat som när jag fick ett otäckt hot skrivet på en lapp på vindrutan efter en match, när Palmberg gick från Skövde till Mariestad någon gång 2011/12 (?). Ett KHK som nu knuffar Dalen till västra gruppen. Ack ja.

Och så förpassades alltså KHK till Hockeyettan, även det ett bondeoffer, för det hade aldrig hänt om laget hetat Frölunda, Modo, Färjestad eller Djurgården med motsvarande läge. Lycka till Väsby!

Till sist, kanske en lösning kan vara att spela hockey- och fotbollsmatcherna på parkeringsplatsen i Ullared? Och alla handbolls- och innebandymatcher inne i Mall of Scandinavia eller för den delen Elins Esplanad? Då måste det vara tillåtet även med publik. 

Trevlig helg!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Det är nog fler än jag som är förvirrade. Vad gäller egentligen? Håll distansen! Ingen publik! Kultur-och nöjesvärlden jagas med blåslampa av polisen om någon gör fel enligt förordningen! Handla på Ullared! Sitt ner bredvid någon annan på tåget eller flygplanet i några timmar! Börja skolan och åk buss, men håll distansen! Använd munskydd, men det gör nog ingen nytta! Eller kanske det gör det? Besök Kolmården och Skansen, men inte Astrid Lindgrens värld eller Liseberg! På något sätt känns det som att det kunde räcka med pandemin i sig, men att vi ändå kunde erbjudas en ledstång att hålla i form av enhetliga regler, men den ledstången finns inte mer än för några steg för att sedan ta slut.

Trösterikt då att hockeysäsongen ändå verkar komma igång med träningsmatcher. Efter lite halvstrul blir det nu match på söndag mot Mariestad, den enda praktiska lösningen som fanns efter Enköpings avhopp. Känns lite sådär med ytterligare en match mot rivalen, men det får vi ta när det blev som det blev. En förlust för något lag kommer sedvanligt att förklaras med att det är tidigt på säsongen och att man är inne i en tung träningsperiod och en vinst förklaras med att det visserligen är tidigt på säsongen, men en vinst är en vinst!

För min del kommer jag att lägga krut på att granska individens agerande mer än lagets spel. Var placeras Thegel? Särskilt de nya spelarna skall bli kul att se. Skridskoåkning? Klubbteknik? Placering? En spelare som jag särskilt skall titta på är förstås Martin Olsson och då hans allmänna agerande över hela banan samt passningarna. Trevligt för övrigt att Mariestad ordnar till en webbsändning för hockeylängtande supportrar! Det tackar vi för!

Trevlig helg!

PS. Kom för en stund sedan beskedet att inställda matchen mot Enköping att man flyttar fram bortamötet mot Mariestad till söndag 16/8 istället för den 20/9 som den skulle spelas. En match mindre med andra ord mot rivalen. Klokt! DS.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hav tröst!

Post by Göran Strid »

Dags för avslut! Nu känns det som att det är läge att sätta punkt för "Hav tröst". Tråden tog sin början i mars, när vi alla var i ett slags chocktillstånd och visste varken ut eller in. Idrott? Hockey? Blir det någon säsong? Hur länge kommer detta att hålla på? Jag tryckte lite på tangenterna och i avsaknad av att prata med någon just då om till exempel hockeyn och kommande säsong. Tänkte ett steg till och sökte en egen tröst i raderna om att vi måste se framåt och försökte också rikta blicken på andra sidan sargen och så gav det ena det andra.

Nu närmar vi oss säsongen på allvar, som faktiskt verkar bli av och andra trådar få ta över mina och andras funderingar. Och visst ser det ut som att Skövde IK har något intressant på gång. Det tycker för övrigt inte bara jag utan även experter som till exempel parhästarna Mikael Mjörnberg och Henrik Skoglund i Hockeysverige. Får vi sedan möjlighet att köpa rabatterade paket till webbsändningarna, något som verkar vara på gång så blir det ännu bättre!

Tack för visat intresse och uppskattande mail och telefonsamtal och flera besök på tråden än vad jag någonsin kunde drömma om. Lite kul också att andra än bara Skövde-supportar hört av sig och då inte bara från Skaraborg. Sådant glädjer givetvis en gammal åsiktsmaskin som lider av skrivklåda!

Trevlig helg!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hav tröst!

Post by Per-Erik Odh »

Tack för tankarna du delat med dig :)
/Perka
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

Re: Hav tröst!

Post by Admin »

Tack för trevlig läsning Göran! Ser fram emot fortsättning i annan tråd (dock helst utan pandemi)

Trevlig helg på dig
Post Reply