Corona och ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 21 Nov 2020, 15:12
Per-Erik Odh wrote: 21 Nov 2020, 08:28
Marcus Lundgren wrote: 21 Nov 2020, 02:51
Per-Erik Odh wrote: 20 Nov 2020, 23:48
Gunwaldh Johansson wrote: 20 Nov 2020, 23:09
Göran Strid wrote: 20 Nov 2020, 18:39 Så kom beskedet om bidragen för tredje kvartalet. 22 000 kr till Skövde IK. Över 200 000 kr till Borlänge, 0 kr(?) till Mariestad, 72 000 till Köping, Nybro 152 000 kr, Tranås 10 000 kr, Vimmerby 16 000 kr, Boden 334 000 kr. Halmstad 0 kr.
Nu får vi se vad ansökan för fjärde kvartalet ger, en ansökan som skall in i januari och där uteblivna publikintäkter vägs in. Borde gynna Skövde.
Det var 4 lag från div 1 Västra som inte sökte något bidrag. Mariestad var ett av dom.
Men å andra sidan, hockeyettan fick idag strax över 30 miljoner idag och av dessa ska Skövde ha 4,6%. Vi snackar 1.4 miljoner och det är oavsett hur läget än är en ansenlig summa!
Får man fråga hur du vet det? Jag menar alltså inte att jag inte tror dig eller så, utan bara hur denna procent har tagits fram?
Det beräknas utifrån förra säsongens publiksiffror.
Du kan bland annat läsa om det i hockeyettans supportergrupp på Facebook.
Intressant information och då är det alltså redan klart med slantarna för utebliven publik? På vilket sätt kommer detta att påverka ansökan för det fjärde kvartalet som skall vara inne i januari och vars beslut om bidrag grundas bl a på uteblivna publikintäkter under okt-dec?

Mina siffror är hämtade från Riksidrottsförbundets uppdatering igår em och avser således Q3.
De siffrorna du hänvisar till Göran hör inte ihop med de 30 miljonerna.

30 miljoner fördelas utifrån beräknat inkomstbortfall för uteblivna publikintäkter q3 och q4.

Siffrorna du visar är en annan pott som fördelas utifrån uteblivna intäkter under sommaren. Hade vi till exempel haft kvar vår bilbingo och den ställts in så hade vi sökt pengar ur den potten. Den potten var tydligen något på 12 miljoner. Det innebär att det är ca 42 miljoner som delas ut.

Läste precis om Malung. Deras ekonomi bygger på intäkter från dansbandsveckan, ett jättejippo som återkommer varje år men som ställdes in i somras. Även om de inte är med i siffrorna ovan så fick de mest av alla ur den potten som alltså är en annan. De fick över 4 miljoner.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Per-Erik Odh wrote: 22 Nov 2020, 09:25 .....
....
Läste precis om Malung. Deras ekonomi bygger på intäkter från dansbandsveckan, ett jättejippo som återkommer varje år men som ställdes in i somras. Även om de inte är med i siffrorna ovan så fick de mest av alla ur den potten som alltså är en annan. De fick över 4 miljoner.
Obs att siffran om Malung inte är något jag kollat upp om det stämmer!
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Corona och ekonomi

Post by Marcus Lundgren »

Per-Erik Odh wrote: 22 Nov 2020, 11:36
Per-Erik Odh wrote: 22 Nov 2020, 09:25 .....
....
Läste precis om Malung. Deras ekonomi bygger på intäkter från dansbandsveckan, ett jättejippo som återkommer varje år men som ställdes in i somras. Även om de inte är med i siffrorna ovan så fick de mest av alla ur den potten som alltså är en annan. De fick över 4 miljoner.
Obs att siffran om Malung inte är något jag kollat upp om det stämmer!
Jag läste en artikel om det också (orkar inte leta upp den nu) så det lär nog stämma.

Dock ska ju tilläggas att Malung verkar vara en stor förening med flera grenar. Kommer inte ihåg exakt vilka det var men det var ett helt gäng olika sporter samlade under en föreningsflag, så de 4 miljonerna ska ju spridas ut på de olika sporterna också.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

När det gäller Malung så är det inställda dansbandsveckan som är orsaken till bidraget.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Inte ett inlägg om ekonomi men eftersom det är denna tråd vi har om Corona så....

Varför är hockeyspelare så överrepresenterade i statistiken när det kommer till covid, eller är de inte det? En högst relevant fråga faktiskt då matcher ställs in till höger och vänster. Matematiken går helt enkelt inte ihop för mig?

I Sverige har fram till den 26/11 ca 2,45 procent av befolkningen haft covid.

I hockeyettan finns det ca 1400 spelare i hela Sverige.

Rent statistiskt innebär det att ca 35 hockeyettan spelare haft sjukdomen sedan i våras.

Hur många lag i ettan har stängt ned sin verksamhet på grund av covid i laget under hösten?

Finns det någon här som kan få matematiken att stämma med verkligheten?

Är hockeyspelare i grupp verkligen så utsatta som antalet nedstängningar ändå indikerar, ja då skulle precis all verksamhet sättas på paus!

Är det så att det finns någon form av taktik eller vara månde bakom, då skulle någon sätta ned foten!
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Corona och ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Jag tror att lite av problemet med just hockeyn/Corona är att i denna sporten ”måste” man byta om och duscha ihop och väldigt mkt närkontakt!
Som mina jobbarkompisar som tex spelar fotboll säger att de byter om hemma och duschar hemma, sedan har de inte riktigt den närkontakten heller.
En sak jag kan tycka är att om man ska fortsätta spela hockeyn nu så skulle det vara krav med hela visir för alla, oavsett ålder!
Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Det var ju ett möte idag mellan sportcheferna i ettan. Egentligen blev det mer av ett avstämningsmöte vad jag förstått det som där ingenting av vikt beslutades.

Det ska bli ytterligare ett möte mellan sportcheferna i södra innan hela ettan tar ett nytt möte där det kommer tas beslut.

Det var någon som skrev efter mötet idag med sikte på nästa att stalltipset är att man skjuter fram starten av allettan någon vecka för att kunna avsluta grundserien.

Den som lever får se och det kommer vi ju faktiskt göra de flesta av oss. Men till vilket pris?

Kanske skulle vi isolerat riskgrupperna på ett bättre sätt och låter Corona löpa fritt bland de övriga. Då hade vi sannolikt haft flockimunitet idag och hyfsat normalt läge? Tyvärr kommer vi aldrig få ett facit på den frågan.
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Vad säger ni om detta förslaget? Tycker att det låter rätt bra.
https://hockeynews.se/articles/19759/
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Gunwaldh Johansson wrote: 19 Apr 2021, 17:01 Vad säger ni om detta förslaget? Tycker att det låter rätt bra.
https://hockeynews.se/articles/19759/
Äntligen lite sans och förnuft. En gåta i och för sig att den skallskadade bestämmelsen om lika kapital har gällt för klubbar som Vännäs, Örnsköldsvik, Boden, Mariestad och Troja. Bra!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Göran Strid wrote: 19 Apr 2021, 17:55
Gunwaldh Johansson wrote: 19 Apr 2021, 17:01 Vad säger ni om detta förslaget? Tycker att det låter rätt bra.
https://hockeynews.se/articles/19759/
Äntligen lite sans och förnuft. En gåta i och för sig att den skallskadade bestämmelsen om lika kapital har gällt för klubbar som Vännäs, Örnsköldsvik, Boden, Mariestad och Troja. Bra!
Hudiksvall tror jag inte är så förtjust i detta förslag. Dom hade en omsättning 2019/20 på 14 miljoner och 276 796 i eget kapital.
https://www.hockeyettan.se/hudikhockey/ ... _id=140256
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Skövde får 385 000 kr i Corona stöd.
https://hockeysverige.se/2021/06/28/sa- ... ran-staten
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Corona och ekonomi

Post by Gunwaldh Johansson »

Skövde IK får 59 000:- i kompensationsstöd från RF-SISU Västra Götaland. Allt enligt listan på denna länk.

https://www.mjornberg.se/2021/12/06/sex ... n-klubbar/
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote: 06 Dec 2021, 13:40 Skövde IK får 59 000:- i kompensationsstöd från RF-SISU Västra Götaland. Allt enligt listan på denna länk.

https://www.mjornberg.se/2021/12/06/sex ... n-klubbar/
Några fler exempel från listan:

IFK Skövde fotbollsklubb 1.058.000
Tymer 232.000
Skultorps idrottsförening 70.000
SAIK 77.000
Ulvåkers Idrottsförening 554.000
Skövde HF 48.000
IFK Skövde Handboll 0
Mariestad bois HC 0

Undrar hur sökkriterierna är? Med tanke på IFK Skövde fotbollsklubbs siffror är cupverksamhet säkert ett viktigt kriterie.
Uppseendeväckande att det inte är en spänn till klubbar som bois och IFK Skövde Handboll. Har de över huvud taget sökt funderar åtminstone jag?
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Corona och ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Vad innebär de nya restriktionerna egentligen rent konkret för Skövde IK?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Corona och ekonomi

Post by Göran Strid »

Ingenting förutom cuper för barn (och ungdom?), verkar det som.
Post Reply