Tränare

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Tränare

Post by Per-Erik Odh »

Det har ju varit lite gnäll nu om Hellas, den hockey han vill spela och hans coachning samt att han har hjälp av juniortränaren Viktor von Haugwitz. Alla har naturligtvis sin rätt att klaga men jag väljer nog att se förklaringar istället för fel så här kommer det några sådana.

Förra säsongen var vi i den sitsen att det behövde skakas fram en hel del pengar samtidigt som många förordade att det skulle komma in krafter utifrån som kunde förändra en del i hur hockey spelas i Skövde.

Om man vill ha in en kraft utifrån med ett nytt spelsystem samtidigt som det inte får kosta för mycket begränsas urvalet rätt fort till unga, hungriga, nytänkande tränare som inte ännu hunnit skaffa sig ett namn. Valet föll på Hellas och vi har bland annat hört hur Alexander Fornsjö berättat hur det klickade med en gång när de träffade Hellas och han berättade om sig och sitt spelsystem. Vi anställde honom och vi visste rätt väl vad vi skulle få.

Hellas försöker få Skövde IK att spela på det sätt som han förespråkar, som godkänts och som supporterled har jublat åt när de har hört om det. Det tar tid att sätta något nytt i en förening när saker och ting måste skuras ut ur väggarna först men ett tydligt bevis på att han fått spelarnas gillande och förtroende är ju att killar som Thegel och Thilander, mycket hög ettankvalitet, redan efter förra säsongen kritade på för ytterligare två år.

Att det är ett tätt samarbete mellan Hellas och Viktor von Haugwitz kan bara vara positivt. Föreningen har som uttalad målsättning att slussa in mycket egna spelare från juniorled till A-lag samtidigt som en annan hockey än vad vi kanske är vana vid ska spelas. Att då von Haugwitz samarbetar tätt med Hellas och A-lag är ju helt nödvändigt då det för att bli bra med egna juniorer är en jättefördel att killarna redan när de kommer till A-laget vet hur de ska spela.

Det börjar gnällas om utebliven coachning så fort det kommer förluster. Det känns som om det är rätt bekant. Jag har gått på matcher med SIK sedan tältets dagar och under 2000-talet följt laget intensivt och min bild är att dessa klagomål om coachningen har drabbat mer eller mindre varje tränare under 2000-talet. Jag har också en bild som säger att tränarna vet mycket väl hur de har det och vet exakt hur de ska coacha även om inte alla står och hoppar jämfota i båset.

Jag vet också hur det kan gå när inte tränarna får sköta det jobb de är anställda för att utföra. Den kanske bästa tränare vi haft under detta millenium sade just det när han lämnade in, varför har ni anställt en tränare om ni inte låter honom göra sitt jobb?

Mitt råd lyder, ge det lite tid och framför allt arbetsro om vi vill ha det resultat vi efterfrågar. Vi måste ju för tusan tro på det vi har bett om ändå. Både spelare och ledare sliter skiten ur sig för att bli bättre och ger vi dem inte den chansen är vi tillbaks i gamla spår direkt.
Last edited by Per-Erik Odh on 27 Sep 2019, 13:33, edited 1 time in total.
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Tränare

Post by Urban Stahel »

Tack för att du skriver så mycket som jag håller med om Perka :clap:
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: Tränare

Post by Jani Eriksson »

De är ett bra spelsystem.. Men kan ta upp till 3 år eller mer att få de fungera.. :) Så tålamod..

Men dock ska man kunna kräva mer från spelarna.. Mer kämpa insatser tycker jag.. :)
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tränare

Post by Per-Erik Odh »

/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tränare

Post by Göran Strid »

Jag vet inte om det just i Hellströms fall har "gnällts" eller "klagats" på coachningen utan snarast berättigade frågor utifrån det man ser och funderar omkring, när spelet inte fungerar. Alla har rätt till synpunkter så länge det inte är rena påhopp och jag tycker för min del att den lilla diskussionen som förts här på forum har varit invändningsfri vad gäller svensk "lagomnivå". Om man tänker tillbaka på tidigare tränare under åren och vad som sagts, skrivits och tyckts om dem, så sticker Hellström tveklöst ut åt det positiva hållet.

Om man jämför med andra forum, sportsidor, twitter - eller bloggar för den delen - är detta snarast rena andeviskningen.
Post Reply