Nya Skövde IK

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Nya Skövde IK

Post by Per-Erik Odh »

Styrdokument och det är ju viktigt!

http://skovdeik.se/dokument/skovde_ik_s ... 2019_3.pdf
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Nya Skövde IK

Post by Göran Strid »

Snyggt dokument! Genomarbetat! Logisk uppbyggnad! Riktigt bra!

Men - och ett stort men - det är nu det svåra börjar, nämligen att på riktigt förankra dokumentet genom hela föreningen och i alla korridorer och i alla omklädningsrum och på läktaren och i kiosker och i biljettluckan och på kansliet och hos föräldrar och att tillämpa vad som står.

Lycka till!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Nya Skövde IK

Post by Gunwaldh Johansson »

Skövde IK inbjuder till presskonferens – historia skrivs
På torsdag den 28/11 kl. 18.30 inbjuder Skövde IK till presskonferens.

Ska bli intressant att både höra och se vad klubben ska göra.

https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=151094
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Nya Skövde IK

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote: 25 Nov 2019, 16:53 Skövde IK inbjuder till presskonferens – historia skrivs
På torsdag den 28/11 kl. 18.30 inbjuder Skövde IK till presskonferens.

Ska bli intressant att både höra och se vad klubben ska göra.

https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=151094
Oj vad spännande. Som jag läser det så måste det vara något positivt!

Har det någon gång tidigare bjudits in till presskonferens fyra dagar innan?

Snacka om att det ska spekuleras :mrgreen:

Sammanslagningen/samarbete med någon av grannklubbarna i lägre division?

Något med damhockeyn?

Ekonomiskt, kanske ska ta över drift av hovet?

Ett långsiktigt sponsoravtal?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Nya Skövde IK

Post by Göran Strid »

Övertagandet av driften har varit på agendan redan under min tid och tiden dessförinnan. Lagts på is många gånger pga taskig ekonomi (inte minst tunga amorteringar på mångåriga skulder) under alla år och för många intressenter, för föreningskrävande och naturligtvis det välkända "så har vi aldrig gjort". Men varför inte?

En våt dröm är naturligtvis ett långsiktigt och kraftfullt avtal med en stor sponsor. Vi har som bekant Volvos två ben i Skövde, som sedan tidernas begynnelse givit i princip "kaffepengar" och skyllt på att besluten om sponsring tas "någon annanstans" också det ett välkänt begrepp.

Kommunen skulle gå in? Knappast med tanke på det ekonomiska läget och dess utveckling. Men om det i kombination med första stycket - så...?

Till sist, en av Villas absolut topp-ledande personer(!) sade till mig för några år sedan:
- Er förbannelse är storföretagen med Volvo spetsen. Ni kommer aldrig få det lokala understöd ni skulle behöva. Vi har inget Volvo, utan vår styrka är alla småföretagen, som var och ett bidrar med sina 10 000-50 000 kr och det gör de för de vill vara med på vår elitverksamhet i kombination med vårt breda engagemang för ungdomarna i kommunen.

Tänkvärda ord.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Nya Skövde IK

Post by Marcus Lundgren »

Ett damlag lär väl vara bästa chansningen hittills skulle jag tro!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Nya Skövde IK

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 25 Nov 2019, 21:36 Ett damlag lär väl vara bästa chansningen hittills skulle jag tro!
Inte omöjligt, men lite väl pretentiös förhandsannonsering för en sådan sak?
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Nya Skövde IK

Post by Krister Holm »

Göran Strid wrote: 25 Nov 2019, 23:07
Marcus Lundgren wrote: 25 Nov 2019, 21:36 Ett damlag lär väl vara bästa chansningen hittills skulle jag tro!
Inte omöjligt, men lite väl pretentiös förhandsannonsering för en sådan sak?
Det håller jag med dig om Göran!
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Nya Skövde IK

Post by Marcus Lundgren »

Krister Holm wrote: 25 Nov 2019, 23:08
Göran Strid wrote: 25 Nov 2019, 23:07
Marcus Lundgren wrote: 25 Nov 2019, 21:36 Ett damlag lär väl vara bästa chansningen hittills skulle jag tro!
Inte omöjligt, men lite väl pretentiös förhandsannonsering för en sådan sak?
Det håller jag med dig om Göran!
Det beror väl på, ska man göra det så ska man väl göra det ordentligt och då är det väl en "big deal" antar jag! :)
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Nya Skövde IK

Post by Per-Erik Odh »

Lyssnat på Mjörnbergs Trashtalk precis och där har de uppe nyheten och spekulerar lite. Ingen av dem har minsta aning men fyra teorier lägger de fram.
  • Ta in damhockeyn i SIKs organisation igen. Samtidigt så vet de inte om man kan kalla det historiskt då damhockeyn redan en gång ingått i SIK.
  • Någon form av satsning på juniorhockey.
  • Namnbyte till Skaraborgs Ishockey Klubb, skojar de om.
  • Bli farmarklubb åt bois men skulle det ske lovade Mjörnberg att han skulle vända på klacken och överge division ett hockeyn.
Namnbyte till Skaraborgs IK, ja kanske det. Kan man mynta #Lokalvärldsklass, kan man väl hitta på något sådant och det rimmar väl med klubbens vision.

Damhockeyn, Håller med om att det inte är historiskt men ändå har det snacket förekommit så kanske.

Juniorsatsning, ja varför inte.

Farmarklubb åt bois, nej det kommer inte hända.
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Nya Skövde IK

Post by Göran Strid »

När jag läser Perkas funderingar kring morgondagens presskonferens kommer jag tänka på uppkastet för många år sedan, när man försökte kläcka idéer om hur man skulle göra skaraborgshockeyn bättre. Eftersom ingen i församlingen ansåg att det ens vore värt att försöka välja huvudort för hockeyn, så kom det förlösande förslaget att slå ihop föreningarna och bygga ett slags ishockeycentrum "mitt på" och det var Låstad gärde, för där fanns det dessutom billig mark att bygga på. Resten av församlingen tyckte inte att man skulle gå vidare med det förslaget...
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Nya Skövde IK

Post by Gunwaldh Johansson »

Gissar på att man gör en satsning på juniorsidan. För ett övertagande av Billingehov tror jag blir allt för kostsam för klubben.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Nya Skövde IK

Post by Gunwaldh Johansson »

Ny tid på dagens presskonferens kl. 19.30
https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=151258
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Nya Skövde IK

Post by Niklas Hjalmarsson »

Gunwaldh Johansson wrote: 28 Nov 2019, 12:56 Ny tid på dagens presskonferens kl. 19.30
https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=151258
Konstigt att varsla om en ny tid så tätt inpå, var det ingen som kunde komma? :roll:
Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Nya Skövde IK

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote: 28 Nov 2019, 16:16
Gunwaldh Johansson wrote: 28 Nov 2019, 12:56 Ny tid på dagens presskonferens kl. 19.30
https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=151258
Konstigt att varsla om en ny tid så tätt inpå, var det ingen som kunde komma? :roll:
Som jag tror då. Pressrummet ligger väldigt närma omklädningsrummet och det är träning till 18.20. Det blir inte bra med en massa spring i korridoren av kreti o pleti samtidigt som en massa spelare.
Alt. två är väl att Fornsjö eller någon som bör vara med fått något privat hinder som sinkar en timme.
Intresse bör finnas, det handlar ju om Skaraborgs stolthet SIK och inte bonkargänget från förorten 8-)
/Perka
Post Reply