Div 1 västra

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Div 1 västra

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 24 Oct 2019, 09:38 Efter halva serien ser det ut så här efter mötena mellan de fem i topp i poäng:
bois 7
Grums 11(!)
Borlänge 3
Lindlöven 2
Skövde 7

Några reflexioner:
- Det passar Grums förträffligt att ligga på kontring och låta andra sköta spelet. Svårare att själv föra spelet mot sämre motstånd.
- bois lite sämre än väntat.
- Skövde bättre än väntat, men mött topplagen andra halvan, när spelet blivit så mycket bättre än i början. God prognos!
- Borlänge klart sämre än väntat mot topplagen.
- Lindlöven dalat betänkligt, när man fick möta topplagen andra halvan. Får svårt att hålla platsen?

Det stora hotet mot topp 3-5 är Nyköping? Jag tror det!
7 poäng är mer än jag förväntad mig av Skövde på de 4 matcherna mot topplagen. Det som svider är ju såklart förlusterna mot Sura och Linden, med 6 poäng där så hade vi legat 2a! (Jag vet att andra lag också tappat "onödiga poäng", men ändå).

Att Nyköping är största hotet är inte omöjligt. Men man får ju inte glömma Forshaga heller som var topptippat inför säsongen. Jag tror dock att Grums kommer få det tuffare nästa halva, när alla vet om från start att de inte är ett lag man bör underskatta.

Så jag tror att Grums dalar ner något i tabellen och blir inblandade i striden tillsammans med Lindlöven och Forshaga, medans vi vinner några på raken nu och drar ifrån strecket! (Önsketänkande också, givetvis)
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Marcus, så sant med Forshaga! Laget får absolut inte glömmas bort, men jag tycker nog att laget är överskattat och upplever lite laget som i nivå med Grums. När Grums och Forshaga överträffade alla förväntningar förra säsongen och gjorde det så bra, så bortser man lite från deras svagheter och åtminstone jag upplever hajpen med Värmlandslagen som ett slags glädjerus över de oväntade framgångarna, när man på allvar störde - och stör! - de tippade topplagen. Vi får se var det slutar!

Det lag som hamnar i radarskuggan är Skövde. Som vanligt, höll jag på att säga.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Här kommer lite flera siffror att fundera över.

För att ta en femteplats i västra serien sedan säsongsstarten 14/15 (starten för fyra serier) så ser det ut så här:
18/19 34 poäng
17/18 43
16/17 39
15/16 43
14/15 36
Snitt 39 poäng. Skövde har nu 20 poäng. Samma igen och det blir 40 poäng, vilket verkar rimligt säkert för att klara plats fem. Eller? En hel del talar för att det kan krävas mer än 40 poäng. Jag tror nämligen att det är sju lag som kommer att skilja ur sig den andra halvan och fightas om de fem platserna och det är att Nyköping tillkommer utöver Forshaga. De sju lagen kommer plocka poäng av de övriga fem och det blir fight ända in i kaklet om den femte platsen. Stalltips, det krävs minst 42 poäng. Tror jag alltså...
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Mariestad förlorar lite överraskande dagens match hemma mot Köping efter sudden med 2 - 3. Grums vinner derbyt mot Forshaga med 3 - 2.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Div 1 västra

Post by Niklas Hjalmarsson »

Ja det var ingen rolig upplevelse! :shifty:
Kan man inte tro att de bara hade tagit 11 poäng innan detta!
Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Div 1 västra

Post by Per-Erik Odh »

Enligt stats plockade Nyköping ut målvakten mellan 49.30 till 54.28. Fem minuter det och mållöst åt bägge håll.
Kan detta stämma?
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Div 1 västra

Post by Niklas Hjalmarsson »

Nu blir det byte av ishall i Nyköping!
Inte säkert att det blir sändning ens, tur man bestämde sig för att köpa matchen då :oops: :evil:
Silly season is just another season!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Niklas Hjalmarsson wrote: 13 Nov 2019, 19:05 Nu blir det byte av ishall i Nyköping!
Inte säkert att det blir sändning ens, tur man bestämde sig för att köpa matchen då :oops: :evil:
Vad har hänt??
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Div 1 västra

Post by Niklas Hjalmarsson »

Gunwaldh Johansson wrote: 13 Nov 2019, 19:50
Niklas Hjalmarsson wrote: 13 Nov 2019, 19:05 Nu blir det byte av ishall i Nyköping!
Inte säkert att det blir sändning ens, tur man bestämde sig för att köpa matchen då :oops: :evil:
Vad har hänt??
Det var isen som inte höll måttet då de spelat handboll i helgen så den ville inte frysa riktigt tydligen!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Sju omgångar kvar och här är ett försök till hur det landar kring femteplatsen. Det är tre lag det gäller (jag räknar bot Malung) med Skövde på 29 poäng, Nyköping på 20 poäng och Forshaga på 18 poäng. Skövde har tveklöst det svåraste programmet kvar med möte mot alla fyra före i tabellen. Nyköping har kvar Lindlöven (H) av de fyra och Forshaga har kvar Borlänge (H).

Skövde har fördelen att möta både Forshaga och Nyköping hemma och att de två matcherna blir nyckelmatcher är givet.

Om man lämnar önsketänkadet åt sidan och gör ett försök till rimliga utfall i de återstående matcherna skulle det ge:
- Skövde 10 poäng, summa 39 poäng
- Nyköping 16 poäng, summa 36 poäng
- Forshaga 14 poäng, summa 32 poäng

För Skövde har jag räknat så här:
- Forshaga (H) 3
- Köping (B) 2
- Nyköping (H) 2
- bois (B) 0
- Borlänge (B) 0
- Grums (H) 3
- Lindlöven (B) 0

Alltså, det finns inte mycket utrymme för snedsteg! Om det blir mindre än 5 poäng mot Forshaga och Nyköping, så kommer det krävas 3 poäng mot Köping och sannolikt 2-3 poäng mot de tre i topp. Hua, detta blir en rysare!
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Div 1 västra

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 14 Nov 2019, 11:04 Sju omgångar kvar och här är ett försök till hur det landar kring femteplatsen. Det är tre lag det gäller (jag räknar bot Malung) med Skövde på 29 poäng, Nyköping på 20 poäng och Forshaga på 18 poäng. Skövde har tveklöst det svåraste programmet kvar med möte mot alla fyra före i tabellen. Nyköping har kvar Lindlöven (H) av de fyra och Forshaga har kvar Borlänge (H).

Skövde har fördelen att möta både Forshaga och Nyköping hemma och att de två matcherna blir nyckelmatcher är givet.

Om man lämnar önsketänkadet åt sidan och gör ett försök till rimliga utfall i de återstående matcherna skulle det ge:
- Skövde 10 poäng, summa 39 poäng
- Nyköping 16 poäng, summa 36 poäng
- Forshaga 14 poäng, summa 32 poäng

För Skövde har jag räknat så här:
- Forshaga (H) 3
- Köping (B) 2
- Nyköping (H) 2
- bois (B) 0
- Borlänge (B) 0
- Grums (H) 3
- Lindlöven (B) 0

Alltså, det finns inte mycket utrymme för snedsteg! Om det blir mindre än 5 poäng mot Forshaga och Nyköping, så kommer det krävas 3 poäng mot Köping och sannolikt 2-3 poäng mot de tre i topp. Hua, detta blir en rysare!
Det kan absolut bli tajt!

Dock har Nyköping även kvar Grums, borta.
Slår vi Forshaga och Nyköping förlorar mot Grums så tror jag att saken är klar.
Dessutom har vi spelat bättre mot de andra topplagen än mot de på pappret sämre lagen.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Yes, Nyköping har Grums kvar borta! Kom inte med i texten men med i mina gissningar om matchutgång. I den matchen tror jag 2 poäng är rimligt för Nyköping.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Göran Strid wrote: 14 Nov 2019, 11:04
Om man lämnar önsketänkadet åt sidan och gör ett försök till rimliga utfall i de återstående matcherna skulle det ge:
- Skövde 10 poäng, summa 39 poäng
- Nyköping 16 poäng, summa 36 poäng
- Forshaga 14 poäng, summa 32 poäng
Och nu har Nyköping spelat mot Grums denna lördag och jag tippade 2 poäng, men det blev "bara" en poäng. Alltså är prognosen 35 poäng för Nyköping...

Bra för Skövde, om man nu vinner mot Forshaga! Och så är Henriksson borta...och så har Forshaga sparkat Per Lundell, det trodde jag aldrig, en av de bättre tränarna i ettan! Och vad vinner Forshaga just nu på detta? Jag menar att en plats i allettan är minst sagt avlägsen - i praktiken borta. Varför inte avvakta med ett eventuellt beslut inför en fortsättningsserie?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Läser Mjörnbergs blogg om sanslösa och obegripliga avstängningar för Alexander Henriksson och Markus Persson. Tre matcher resp sex(!) matcher är verkligen ingen bra marknadsföring för HE. På webben går det inte att se händelseförloppet med Henriksson, men enligt dem som var på plats och på nära håll såg en del, så är avstängningen obegriplig. På webben kan man se förloppet med Markus P och visst, det är 5 minuter, men sex matchers avstängning?!? Obergipligt det med.

https://www.hockeysverige.se/2019/11/18 ... a-laktaren

Till allt detta, så finns det ingenstans att se uppgifter om vad disciplinnämnden har beslutat, utan det får man så småningom kanske veta eller gissa sig till eller hoppas på att ryktet tala sant. Även detta är obegripligt. I SHL och HA sköts detta hur bra som helst!

Och som inte det vore nog, så pågår cirkusen kring sponsoravtalet med ATG, där de flesta - även direkt inblandade! - fortfarande inte har en aning om vad avtalet innehåller. Här pågår för fullt vilda gissningslekar.

Nä, allt detta är verkligen inte bra för HE, när man i olika sammanhang vill profilera sig som något rent av proffsigt och aptitligt vad gäller dess verksamhet.

Det får räcka nu, men visst finns det mera som händer, till exempel rent absurd låneverksamhet mellan klubbarna och detta med en i vissa stycken pinsam provkarta på webbsändningarna, men det får räcka med detta för nu.

Hockeyettan har en del att pyssla med, om man säger så.

Något är väl bra ändå? Jo, det spelas riktigt bra och sevärd hockey på sina håll och torsdagarnas hockeystudio blir bättre och bättre i takt med att deltagarna börjar lära sig vad ettans lag är för något. Kan bli riktigt bra till slut, men mera Mjörnberg i studion tack!
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Div 1 västra

Post by Krister Holm »

Jag har synat slutstriden i kampen om allettan i den västra ettan.
https://www.kh-onside.se/2019/11/19/kh- ... tra-ettan/
Post Reply