Hockey

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Hockey

Post by Ingvar Persson »

Är lite osäker på detta, men jag har för mig att bois sköter hela ishallen själva och debiterar kommunen för detta. därav blir omsättningen betydligt större. har även för mig att jag vid något tillfälle hört att bois gör en vinst på detta förfarandet. Hur stor den vinsten är har jag ingen aning om men jag tror att den vinsten är betydande då förmodligen en del av detta arbete göres av frivillig personal till en mycket låg kostnad för bois. Om det skulle ligga lite sanning i dettas så är det mycket smart gjort av bois och kanske något att ta efter för SIK.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Hockey

Post by Marcus Lundgren »

Omsättning är alltid svårt att kolla på o h det var jag medveten om, det är mer vinster jag funderar över..
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Hockey

Post by Krister Holm »

Per-Erik Odh wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:
Per-Erik Odh wrote:
Marcus Lundgren wrote:
Krister Holm wrote:bois gick en dryg halvmiljon plus, men kunde varit uppåt miljonen om man velat...
http://www.mariestadbois.se/nyhet-plus- ... alv-miljon
Imponerande! Det är ju inte annat än att man undrar vad som skiljer Mariestad och Skövde, då Skövde generellt har bättre publiksiffror och även haft mindre spelarbudget de senaste åren än bois har (Enligt vad jag hört)..
Visst är det ett bra resultat de gör. Som ett svar på din fråga Marcus kan man nämna omsättningen där Skövde omsätter något på 6 miljoner medan Mariestad omsätter 10,5 miljoner.

Varför det är så kan man ju fundera över men vi vet ju att de lär ju inte ha högre publikintäkter än oss. Jag vet inte vad Mariestad har för spelarbudget men att den är högre än SIKs glunkades det om redan för två år sedan och därefter har SIK dessutom sänkt sin spelarbudget med flera hundra tusen enligt bokslutet. Lönekostnaderna för personal har också minskat.
Reklamintäkter?
Driftsbidrag från kommun?
Gissa vidare?
Enligt denna länk så är Mariestads spelarbudget på 1 150 000 denna säsong.
http://mariestadstidningen.se/sport/201 ... d-for-bois
Enligt samma länk var den 1 100 000 förra säsongen. Då vete håken hur det ligger till för då var Skövdes kostnad för detsamma? ca 1 330 000. Frågetecken eftersom att i den posten ingick både spelare och ledare.
Kan avslöja att bois inte gjort av med hela sin spelarbudget de senaste 3-4 åren i alla fall. Detta år hade man 200 000 kr kvar av lönebudgeten enligt bokslutet.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockey

Post by Per-Erik Odh »

/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockey

Post by Per-Erik Odh »

/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockey

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote:
Per-Erik Odh wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:Det kan komma nytt licensförslag!
http://www.hockeysverige.se/2017/06/03/ ... um=twitter
Helt vansinnigt. Se till att lev efter de regler som finns idag först.
Är det någon som inser vad mycket svårare det blir att avancera i seriesystemet om detta förslag blir verklighet?
Det kommer inte finnas många lag i div 1 som kan uppfylla kravet på att ha 500 000 på banken. Skulle gissa på ca 10 av dagens 48.
Nu har de klubbat igenom förslaget.

http://www.hockeysverige.se/2017/06/17/ ... t-kapital/
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockey

Post by Göran Strid »

Detta beslut med nya licenskraven saknar motstycke vad gäller trovärdighet och utan verkligetsuppfattning. Hur många lag i SHL, HA och HE kommer klara detta? Och på vilket sätt utvecklar det svensk hockey? Enmansutredare utan remissrunda. Ja jisses, så pinsamt för inblandade.
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: Hockey

Post by Jani Eriksson »

Vad innebär exakt eget kapital?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockey

Post by Göran Strid »

Jani Janpah Pahankala wrote:Vad innebär exakt eget kapital?
Eget kapital är skillnaden mellan en organisations tillgångar och skulder. Om tillgångarna överstiger skulderna, så är det ett positivt kapital och omvänt ett negativt kapital.
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: Hockey

Post by Jani Eriksson »

Göran Strid wrote:
Jani Janpah Pahankala wrote:Vad innebär exakt eget kapital?
Eget kapital är skillnaden mellan en organisations tillgångar och skulder. Om tillgångarna överstiger skulderna, så är det ett positivt kapital och omvänt ett negativt kapital.
Så Skövde är med andra ord inte ens i närheten av kravet som förbundet ställer.. Om man inte räknar med försäljningen på klubbstugan förstås..
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Hockey

Post by Marcus Lundgren »

Just nu är väl kravet bara att man ska ligga på plus, så det borde man väl klara av antar jag
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockey

Post by Per-Erik Odh »

Jani Janpah Pahankala wrote:
Göran Strid wrote:
Jani Janpah Pahankala wrote:Vad innebär exakt eget kapital?
Eget kapital är skillnaden mellan en organisations tillgångar och skulder. Om tillgångarna överstiger skulderna, så är det ett positivt kapital och omvänt ett negativt kapital.
Så Skövde är med andra ord inte ens i närheten av kravet som förbundet ställer.. Om man inte räknar med försäljningen på klubbstugan förstås..
Jo Skövde är visst i närheten. Vi har ju under 200 i negativt kapital och 500 skall ju gälla från 2022.
/Perka
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: Hockey

Post by Jani Eriksson »

Per-Erik Odh wrote:
Jani Janpah Pahankala wrote:
Göran Strid wrote:
Jani Janpah Pahankala wrote:Vad innebär exakt eget kapital?
Eget kapital är skillnaden mellan en organisations tillgångar och skulder. Om tillgångarna överstiger skulderna, så är det ett positivt kapital och omvänt ett negativt kapital.
Så Skövde är med andra ord inte ens i närheten av kravet som förbundet ställer.. Om man inte räknar med försäljningen på klubbstugan förstås..
Jo Skövde är visst i närheten. Vi har ju under 200 i negativt kapital och 500 skall ju gälla från 2022.
700 som fattas.. de tycker jag inte är i närheten.. men visst man har ju klubbstugan.. då är man ju 100 plus över 500.. :D
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Hockey

Post by Krister Holm »

Jani Janpah Pahankala wrote:
Per-Erik Odh wrote:
Jani Janpah Pahankala wrote:
Göran Strid wrote:
Jani Janpah Pahankala wrote:Vad innebär exakt eget kapital?
Eget kapital är skillnaden mellan en organisations tillgångar och skulder. Om tillgångarna överstiger skulderna, så är det ett positivt kapital och omvänt ett negativt kapital.
Så Skövde är med andra ord inte ens i närheten av kravet som förbundet ställer.. Om man inte räknar med försäljningen på klubbstugan förstås..
Jo Skövde är visst i närheten. Vi har ju under 200 i negativt kapital och 500 skall ju gälla från 2022.
700 som fattas.. de tycker jag inte är i närheten.. men visst man har ju klubbstugan.. då är man ju 100 plus över 500.. :D
Är inte dom intecknade redan och det är efter det man har -185000?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockey

Post by Göran Strid »

Krister Holm wrote:
Är inte dom intecknade redan och det är efter det man har -185000?
Som sagt, jag vet inte mycket om Skövdes ekonomi numera, men nog finns det anledning att åtminstone säga följande mot bakgrund av bois och Kristers förment artiga men "förtjusta" frågor kring Skövdes ekonomi i skenet av bois plusresultat denna säsong.

Jag skulle alltså vilja rekommendera herrarna i bois att åtminstone titta på det där ordet "ödmjukhet", när det gäller föreningars ekonomi. Jag kom till Skövde 1994 och då gick visan om bois usla ekonomi och att man också framöver under flera år kraftfullt dopade laget med monopolpengar man inte hade, något som nästan saknade motstycke till och med på den tiden. Rätt ut över avgrunden. Konkurs och omstart. Sedan full fart mot nästan ny krasch och jätteskulder och först för några år sedan fått budgeten på fötter med inte minst kommunens hjälp. Bra gjort med ett bra jobb av styrelse med flera under senare år, men som sagt, kom inte och klappa er på bröstet, för bois har mycket att fundera på under de senaste decennierna, när det gäller ekonomiskt samvete och hantera slantarna på rätt sätt. Rätt skall vara rätt och därmed sagt. Därmed inte sagt att man idag inte gör det bra, men som sagt när Krister och övriga supportrar just passerat pubertal ålder, så var bois ekonomiska äventyr en allmän fråga som många pratade om och skrattade åt. Allt kommer och går.

Alltså, det smakar illa, när man från Boishåll förnumstigt förklarar som något slags upphöjt eget uttalat föredöme att det gäller att hålla i slantarna och berätta för dom som inte förstår genom att uttrycka "skillnaden är hur man håller i pengarna".
Post Reply