Hockey

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Hockey

Post by Rickard Dahl »

Anders Åstebro wrote:
Rickard Dahl wrote:Sebastian Collberg trejdad till NY Islanders nu i kväll tillsammans med ett draftval, i utbyte för stjärnan Tomas Vanek (till Habs). Som SIKare och Rangers-anhängare kan man ju inte säga annat än att Habs gick vinnande ur den trejden! :)
Ja vad skall man tro om detta skifte då.
Jag förlitar mig på min jobbarkompis och den inbitne Frölundait och NHL kännare som han är, som påstår att Sebbe har vart en "supertalang" i fyra år nu, men nu mer är han en i mängden och knappt det i SHL.

Blir nog till att hålla med Jimmy Olofsson och Mikael "Boa" Andersson om det de skriver om detta på Oxarnas forum.

Sebbe kanske borde ha stannat kvar där bortom pölen och kämpat sig till lite erfarenhet och muskler i AHL istället för att harva i Frölunda.
Han är ju hur som helst på rätt "kust" nu för spel i NYI framarlag vad det nu kan heta.
Utan att vara närmare insatt i just Frölunda, så måste jag hålla med din jobbarkompis. Collberg har stagnerat totalt, och har ju faktiskt inte bevisat ett skit som seniorspelare. Läste runt på twitter igår, där vissa Islanders-fans var entusiastiska över att få en supertalang till laget (Deltagande i tre JVM ser bra ut på eliteprospects), men som snabbt blev tillrättavisade av svenskar med bättre koll. Collberg kan nog bli en okej SHL-spelare på sikt, men jag tror inte han klarar sig i NHL. Och det säger jag inte för att han är Boisare, känns t ex som att Friberg är i en liknande sits, även om han har bevisat en del som seniorspelare. Mycket p.g.a. att han tillhör ett av ligans bästa lag.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Hockey

Post by Anders Åstebro »

Rickard Dahl wrote:....Friberg är i en liknande sits, även om han har bevisat en del som seniorspelare. Mycket p.g.a. att han tillhör ett av ligans bästa lag.
Det hörs ju allt som oftast åsikter om vad som är "rätt eller fel" i att spela i SHL eller AHL.
Åsikterna varierar, men min åsikt är att skall man klara sig väl som en inom ett område så är det nog bäst att verka inom det också.
Visst, är man något utöver det vanliga så klarar man sig oftast alltid bra (där finns det undantag som bekräftar regeln), men är man bara en "medelmåtte supertalang" så gäller det nog att arbeta sig in i rollen och få den erforderliga erfarenhet som krävs.
Tycker att Friberg gjorde helt rätt i att stanna kvar, om han nu hade något alternativ, för att skaffa sig erfarenhet på alla plan om han skall fortsätta däröver.

Om man gör en jämförelse med AHL och AS så tror jag att AHL väljs alla dagar i veckan av en ung spelare som vill utvecklas.
Gör man samma jämförelse med AHL kontra SHL (med dåligt med istid) så borde det förra vara mer lockande än det senare av samma anledning som jag angett tidigare.
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Hockey

Post by Rickard Dahl »

Anders Åstebro wrote:
Rickard Dahl wrote:....Friberg är i en liknande sits, även om han har bevisat en del som seniorspelare. Mycket p.g.a. att han tillhör ett av ligans bästa lag.
Det hörs ju allt som oftast åsikter om vad som är "rätt eller fel" i att spela i SHL eller AHL.
Åsikterna varierar, men min åsikt är att skall man klara sig väl som en inom ett område så är det nog bäst att verka inom det också.
Visst, är man något utöver det vanliga så klarar man sig oftast alltid bra (där finns det undantag som bekräftar regeln), men är man bara en "medelmåtte supertalang" så gäller det nog att arbeta sig in i rollen och få den erforderliga erfarenhet som krävs.
Tycker att Friberg gjorde helt rätt i att stanna kvar, om han nu hade något alternativ, för att skaffa sig erfarenhet på alla plan om han skall fortsätta däröver.

Om man gör en jämförelse med AHL och AS så tror jag att AHL väljs alla dagar i veckan av en ung spelare som vill utvecklas.
Gör man samma jämförelse med AHL kontra SHL (med dåligt med istid) så borde det förra vara mer lockande än det senare av samma anledning som jag angett tidigare.
Kan bara instämma. Tycker Max gör helt rätt, och jag ser inga hinder för att han ska kunna bli en riktigt duktig AHL-lirare på sikt. Känns som att han har en spelstil (och näsa för mål ;)) som passar spelet på liten rink. Vem vet, om han i framtiden blir trejdad till ett lag med sämre forwardsuppsättning, kanske rentav en grovjobbare i en fjärdefemma likt dåtidens Samuel Påhlsson eller nutidens Marcus Krüger.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Hockey

Post by Gunwaldh Johansson »

I div 2 kvalmatchen mellan Vänersborg-Ha 74 Sävsjö står det 0-11 och 15-69 i skott (7-25, 8-44).
Last edited by Gunwaldh Johansson on 09 Mar 2014, 21:57, edited 1 time in total.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Hockey

Post by Anders Åstebro »

Gunwaldh Johansson wrote:I div 2 kvalmatchen mellan Vänersborg-Ha 74 Svärdsjö står det 0-11 och 15-69 i skott (7-25, 8-44).
Ojojoj.... :)
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Hockey

Post by Gunwaldh Johansson »

Anders Åstebro wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:I div 2 kvalmatchen mellan Vänersborg-Ha 74 Svärdsjö står det 0-11 och 15-69 i skott (7-25, 8-44).
Ojojoj.... :)
Nu har dom ändrat till 15-47 istället. Ska vara 8-22 i 2:a.

Slutade 2-12 och 26-60 i skott.
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Hockey

Post by Rickard Dahl »

Gunwaldh Johansson wrote:
Anders Åstebro wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:I div 2 kvalmatchen mellan Vänersborg-Ha 74 Svärdsjö står det 0-11 och 15-69 i skott (7-25, 8-44).
Ojojoj.... :)
Nu har dom ändrat till 15-47 istället. Ska vara 8-22 i 2:a.

Slutade 2-12 och 26-60 i skott.
Sävsjö är för bra för trean helt enkelt. När jag ser resultat som dessa förstår jag än mer vilken bra match HC Lidköping gjorde när de förlorade mot dem med uddamålet på hemmaplan härom månaden (Efter att Sävsjö avgjort med cirkus 30 sekunder kvar). Tyckte redan då att det var deras överlägset bästa match för säsongen. :)
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5339
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockey

Post by Per-Erik Odh »

Hör väl nästan inte hemma under rubriken hockey.... för fusk är för jävligt!

Gör man en sådan här grej anser jag att spelaren aldrig mer skall sätta en fot i en ishall!

http://www.hockeysverige.se/2014/03/13/ ... tchfixning
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Hockey

Post by Gunwaldh Johansson »

Det blev Rögle som tog den sista platsen i kvalserien till SHL. Det blr alltså dessa lag som slåss om 2 platser.

AIK
Djurgården
Malmö
Rögle
Västerås
Örebro

Tippar att Örebro behåller sin plats. Sen står det mellan AIK, Djurgården och Malmö om de sista platsen.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockey

Post by Göran Strid »

Gunwaldh Johansson wrote:Det blev Rögle som tog den sista platsen i kvalserien till SHL. Det blr alltså dessa lag som slåss om 2 platser.

AIK
Djurgården
Malmö
Rögle
Västerås
Örebro

Tippar att Örebro behåller sin plats. Sen står det mellan AIK, Djurgården och Malmö om de sista platsen.
Jag tippar Örebro och Djurgården.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Hockey

Post by Niklas Hjalmarsson »

Jag hoppas på Västerås och Örebro!

Tror däremot på Malmö och Djurgården!
Silly season is just another season!
jörgen ejerblom
Reactions:
Posts: 35
Joined: 10 Mar 2014, 18:19

Re: Hockey

Post by jörgen ejerblom »

Jag tippar AIK och Leksa......Nä, visst fan! Leksand är inte med i år!!

Då tippar jag AIK och Rögle........
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Hockey

Post by Gunwaldh Johansson »

I denna video finns det den forna Skövde målvakten Niclas Dyrén med som domare och Jesper Hultmans fina mål med.
http://dragskott.blogspot.se/2014/03/ar ... dsmal.html
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Hockey

Post by Gunwaldh Johansson »

Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Hockey

Post by Gunwaldh Johansson »

Last edited by Gunwaldh Johansson on 23 Mar 2014, 13:52, edited 1 time in total.
Post Reply