SIK-podden

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: SIK-podden

Post by Rickard Dahl »

Göran Strid wrote:
Per-Erik Odh wrote: Tack Simon, det känns tryggt att ni admin justerar när ni blir varse felaktigheter :) Vi är nog många som varmt uppskattar eliteprospect för den fantastiska datakälla det är och blir mer eller mindre upprörda över felaktigheter beroende på nonchalans.
Vad bra att det blev en justering! Det är ju inget ohemult krav att förvänta sig rätta värden på en hemsida som EP och att Skövde IK:s hemsida också visar rätta värden på sina spelare.

Nu till en lite mera tyngre och viktigare del och det är mina än så länge obesvarade frågor på denna tråd till föreningen som alltså återigen lyder:
- Vem eller vilka sköter hemsidan? Just nu? Kommande säsong? Marknadsidé? Reportage? Referat? Krönikor?
- Kommer det bli webbsändningar kommande säsong?
- Något om kommande invigning av ishallen? När? Arrangemang?
Vi jobbar för fullt med att lösa webb-tv:n till årets säsong. Vi vet dock inte i vilken form den kommer bli av riktigt än, varför vi har valt att inte gå ut med någon publik info.

Hemsidan är såvitt jag vet oförändrad, men frågetecken återstår givetvis (t.ex. då jag antagligen inte kommer ha möjlighet att skriva inför-reportage nästa år), men det är frågor som, från min sida, får återupptas när semesterperioden är till ända. Även för en hockeynörd som en annan är Juli en månad som i mångt och mycket handlar om annat.

Så gäller även Marknadsgruppen som just nu har ett kortare sommaruppehåll. Men vi har b.la., precis som förra året, fördelat ansvaret för våra sociala kanaler, där framför allt A-laget får gå i bräschen med support från ungdomssidan, och med assistans + information utskick från Marknadsgruppen.

I övrigt kan jag inte säga annat än att det är febril aktivitet kring mycket, men att Juli också är en månad för återhämtning.

Hoppas detta bringade lite klarhet i alla fall.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: SIK-podden

Post by Göran Strid »

Tack för svar Rickard! Varför jag ställde mina frågor beror på att säsongen närmar sig med stormsteg och att det tidigare nämnts att till exempel invigningen av hallen skulle ske i mitten av augusti. Dessutom går ju laget på is bara om några veckor.

Hoppas det löser sig med webbsändningarna!
Emil Ljungberg
Reactions:
Posts: 28
Joined: 08 Oct 2014, 18:29

Re: SIK-podden

Post by Emil Ljungberg »

I dagarna har vi släppt två nya avsnitt! Perfekt som uppladdning inför premiären i eftermiddag, heja Skövde!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: SIK-podden

Post by Per-Erik Odh »

Har precis avslutat er införpodd och spontant så känns det som att jag nästan kunde hämtat min inspiration till min krönika där. Det är nästan sjukt vad vi har hittat många gemensamma punkter och i mycket tycker nästan samstämmigt :D
Om nu någon annan som tagit del av både krönika och podd tänker lite samma så är det alltså inte så!

Hinner man med nästa podd innan derbyt tro?
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: SIK-podden

Post by Marcus Lundgren »

Emil Ljungberg wrote:I dagarna har vi släppt två nya avsnitt! Perfekt som uppladdning inför premiären i eftermiddag, heja Skövde!
Elakt av er att släppa podd när jag inte har tid att lyssna på flera dagar! (OBS, Ironi)
Får återkomma någon gång nästa vecka med respons även om det förmodligen hinner spelas två matcher av serien innan jag har tid att lyssna på den :)
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: SIK-podden

Post by Rickard Dahl »

Per-Erik Odh wrote:Har precis avslutat er införpodd och spontant så känns det som att jag nästan kunde hämtat min inspiration till min krönika där. Det är nästan sjukt vad vi har hittat många gemensamma punkter och i mycket tycker nästan samstämmigt :D
Om nu någon annan som tagit del av både krönika och podd tänker lite samma så är det alltså inte så!

Hinner man med nästa podd innan derbyt tro?
Great minds think alike! ;) Riktigt roligt att bilden är så samstämmig, och jag hoppas det är fler som är med oss!

Snyggt jobbat med krönikan förresten, fantastiskt kul med artiklar på skovdeik.se igen (det får gärna hålla i sig...). ;)
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: SIK-podden

Post by Rickard Dahl »

Marcus Lundgren wrote:
Emil Ljungberg wrote:I dagarna har vi släppt två nya avsnitt! Perfekt som uppladdning inför premiären i eftermiddag, heja Skövde!
Elakt av er att släppa podd när jag inte har tid att lyssna på flera dagar! (OBS, Ironi)
Får återkomma någon gång nästa vecka med respons även om det förmodligen hinner spelas två matcher av serien innan jag har tid att lyssna på den :)
Haha, vi är sluga vi. :D Gött att höra, det uppskattas alltid! Men du får skynda dig på, nästa avsnitt kanske kommer snabbare än du anar. ;)
Emil Ljungberg
Reactions:
Posts: 28
Joined: 08 Oct 2014, 18:29

Re: SIK-podden

Post by Emil Ljungberg »

Nu finns det ytterligare ett avsnitt av SIK-Podden ute! Väldigt lyssningsvärt kan jag lova, perfekt till helgen! :D
Emil Ljungberg
Reactions:
Posts: 28
Joined: 08 Oct 2014, 18:29

Re: SIK-podden

Post by Emil Ljungberg »

Under 2017 (i samband med avsnitt nr 17) började vi logga antalet nedladdningar av #SIKpodden. Vi har precis nu passerat över 6500 st nedladdningar sen dess, STORT TACK alla lyssnare! :D
/Rickard & Emil
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: SIK-podden

Post by Gunwaldh Johansson »

SIK-Podden #30 – Summerar säsongen 18/19
http://skovdeik.se/SIK-podden-30-summer ... gen-18-19/
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: SIK-podden

Post by Per-Erik Odh »

Några reflektioner efter att ha lyssnat på avsnitt 31 :ugeek:

Lite kul med några passager där Rickard drar någon egen reflektion och man förväntar sig Johans "Ja men så är det" och det istället blir helt tyst :lol: Jag antar att det betyder att Johan inte håller med i just det?
Tycker för övrigt att det är bra med egna reflektioner. Vet av egen erfarenhet att det kan vara nog så viktigt för att föra samtalet vidare.

Det lät oerhört intressant det där med videogranskningen från läktaren där det taggas intressanta sekvenser som Johan kan granska i periodpauser. Tror att en sådan sak tillför en extra dimension i coachperspektivet och lär man sig att utnyttja det verktyget är det poäng att hämta där.

Vi som inte fattar bättre och vill ha Thegel ute på vingen fick en liten käftsmäll då det låter på Johan som att han tänker utnyttja honom som center? Antar att det är rätt då även Kempe gjorde så och en tränare är naturligtvis bra mycket bättre på att göra den bedömningen än oss läktarcoacher.

Vi fick ju även bekräftat vad många av oss redan gissat, nämligen att träningsmatchen mot Hammarby dagen innan seriepremiären utgår. Om jag fattade rätt kommer det istället bli en hemmamatch mot Grästorp?

Det pratades en del om detta med fysträning och vikten av det och att nu ska det bli bättre med detta. Ursäkta mig men det är inte förstå sommaren jag hör det och det verkar vara lättare sagt än gjort. Det är trots allt många unga killar som kanske tänker på lite annat under sommarmånaderna? Det ligger mycket i det där Johan säger om vikten av vad man vill med sin hockey, hoppas han lyckas med målsättningen?

Vore intressant med lite fler reflektioner från den intressanta poden från några andra. Särskilt intressant att höra Rickard och Emil reflektera så här efter några dagar?

För övrigt tror jag det blir extra fina målvaktshjälmar denna säsong. Bara en sådan sak förstärker längtan efter kvalitetstiden man får på fina Billingehov :)
/Perka
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: SIK-podden

Post by Rickard Dahl »

Per-Erik Odh wrote: 06 Jul 2019, 12:49 Några reflektioner efter att ha lyssnat på avsnitt 31 :ugeek:

Lite kul med några passager där Rickard drar någon egen reflektion och man förväntar sig Johans "Ja men så är det" och det istället blir helt tyst :lol: Jag antar att det betyder att Johan inte håller med i just det?
Tycker för övrigt att det är bra med egna reflektioner. Vet av egen erfarenhet att det kan vara nog så viktigt för att föra samtalet vidare.

Det lät oerhört intressant det där med videogranskningen från läktaren där det taggas intressanta sekvenser som Johan kan granska i periodpauser. Tror att en sådan sak tillför en extra dimension i coachperspektivet och lär man sig att utnyttja det verktyget är det poäng att hämta där.

Vi som inte fattar bättre och vill ha Thegel ute på vingen fick en liten käftsmäll då det låter på Johan som att han tänker utnyttja honom som center? Antar att det är rätt då även Kempe gjorde så och en tränare är naturligtvis bra mycket bättre på att göra den bedömningen än oss läktarcoacher.

Vi fick ju även bekräftat vad många av oss redan gissat, nämligen att träningsmatchen mot Hammarby dagen innan seriepremiären utgår. Om jag fattade rätt kommer det istället bli en hemmamatch mot Grästorp?

Det pratades en del om detta med fysträning och vikten av det och att nu ska det bli bättre med detta. Ursäkta mig men det är inte förstå sommaren jag hör det och det verkar vara lättare sagt än gjort. Det är trots allt många unga killar som kanske tänker på lite annat under sommarmånaderna? Det ligger mycket i det där Johan säger om vikten av vad man vill med sin hockey, hoppas han lyckas med målsättningen?

Vore intressant med lite fler reflektioner från den intressanta poden från några andra. Särskilt intressant att höra Rickard och Emil reflektera så här efter några dagar?

För övrigt tror jag det blir extra fina målvaktshjälmar denna säsong. Bara en sådan sak förstärker längtan efter kvalitetstiden man får på fina Billingehov :)
Tjena Perka,

kul med den här responsen, tack för det! :) :clap:

Haha, ja så kanske det var (kan inte dra mig det till minnes så direkt). Det bjuder jag på i såna fall. ;) Jo precis, våra instick och reflektioner blir en viktig del för att hålla det igång, dessa kommer i stort sett alltid spontant och vi vet därför sällan vart samtalet ska föra oss. Men brukar bli en hyfsad riktning i alla fall (speciellt den här gången, då Hellas inför avsnittet utmålade sig själv till sidospårs-kung ;) ).

Gällande Thegel, ja så blir det nog, tycker Johan la fram rätt goda argument för det i avsnittet. Sen får man ju inte glömma av en viktig del, vad vill spelaren själv? Fick uppfattningen att Thegel vill gå som center. Inte mig emot om han pytsar in 40 poäng ännu en gång. :)

Hoppas också att sommarträningen bär frukt i år!

Egna reflektioner ja.. det där är rätt intressant. Ofta är mycket av samtalet ur min hjärna rätt fort efter avslutande. Och eftersom man ändå är med i det brukar det inte bli att jag lyssnar på avsnitten själv i efterhand (förutom vid redigering och korrektur då givetvis). :) Brukar landa i om avsnittet kändes bra eller dåligt, vilket oftast resulterar i bra får jag säga, men inte så mycket mer.

Spännande hint om målvaktsmasker, nu blir man nyfiken! :)
Last edited by Rickard Dahl on 10 Jul 2019, 22:59, edited 1 time in total.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: SIK-podden

Post by Göran Strid »

Ett mycket bra avsnitt! Det finns massor att kommentera, men en sak som särskilt lyser igenom är tankarna och svaren på individen kontra laget och hur det förhållandet kan utvecklas till att skapa ett så bra lag som möjligt. Här var Hellströms svar på de frågorna klart intressanta och upplyftande. Jag kommer då osökt in på mina tankar när jag lyssnar och det är mina egna ofta långa och högst varierande samtal med flera tränare i Skövde under dryga två decennier och det är att ingen tränare är den andra lik liksom och utan andra jämförelser i övrigt.

Hellströms svar och kommentarer på den ständiga frågan om Thegel skall spela center eller forward var tydlig och klargörande. Thegel lyfter andra spelare med sitt centerspel och gjorde flera poäng än vad han gjort tidigare i sina säsonger i Skövde. Här tystade han åtminstone mig.

Glädjande besked med om hockeygymnasiet, som går från två till tre år och att ökat elevantal från 16 till 25. Oerhört viktigt för föreningens utveckling!

En ökad satsning på styrka så att man bättre klarar närkampsspelet och inte minst forecheckingen med 2-1-2, som man vill förbättra och att sedan inte minst att orka ta fighten framför kassen och få flera skitmål med sig än vad som varit fallet. Klart spännade att följa detta under säsongen!

Som sagt, ett jättebra och informativt avsnitt och lagets tränare för andra säsongen visar klart att han vet vad han vill och vet vad han pratar om!

Till sist en liiten synpunkt. Ett låååångt avsnitt på 80 minuter. Nog kunde det ha kortats en del med att denna gång spola NHL-snacket och satsa enbart på Skövde IK och dess tränare?

PS. Och inte blev det så många sidospår heller...DS. ;)
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: SIK-podden

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 11 Jul 2019, 19:02
Hellströms svar och kommentarer på den ständiga frågan om Thegel skall spela center eller forward var tydlig och klargörande. Thegel lyfter andra spelare med sitt centerspel och gjorde flera poäng än vad han gjort tidigare i sina säsonger i Skövde. Här tystade han åtminstone mig.
Nåja, jag har ingen statistik på det, men visst lär han ha gjort en stor del av dessa poäng som ytter bredvid Planeby?

Thegel är bra som center, det säger jag ingenting om. Men Thegel som ytter bredvid en bra center är för mig SOLKLART bästa lösningen.

Sen är det ju såklart som Rickard skrev, delvis upp till vad spelaren själv vill..



Om jag får kommentera NHL snacket en snabbis så är jag personligen inte alls lika förvånad som er Rickard och Emil att Tampa väljer att behålla Coburn (tror det var honom ni tog upp som jämförelse i podden om jag inte minns fel? Var några dagar sedan jag lyssnade på podden nu så ber om ursäkt om jag minns fel) Det skiljer ju 3.5-4 miljoner $ i caphit på honom och Strålman.

Och till nästa säsong (säsongen 20/21) så ska ju defensivt tongivande spelare som Sergachyov och Vasilevsky ha nya (förmodligen) feta kontrakt.

Sen har ju Tampa redan Hedman och McDonagh under långa kontrakt så man är nog inte speciellt orolig över kvaliten på backar i truppen :D
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: SIK-podden

Post by Rickard Dahl »

Marcus Lundgren wrote: 14 Jul 2019, 00:07
Göran Strid wrote: 11 Jul 2019, 19:02
Hellströms svar och kommentarer på den ständiga frågan om Thegel skall spela center eller forward var tydlig och klargörande. Thegel lyfter andra spelare med sitt centerspel och gjorde flera poäng än vad han gjort tidigare i sina säsonger i Skövde. Här tystade han åtminstone mig.
Nåja, jag har ingen statistik på det, men visst lär han ha gjort en stor del av dessa poäng som ytter bredvid Planeby?

Thegel är bra som center, det säger jag ingenting om. Men Thegel som ytter bredvid en bra center är för mig SOLKLART bästa lösningen.

Sen är det ju såklart som Rickard skrev, delvis upp till vad spelaren själv vill..



Om jag får kommentera NHL snacket en snabbis så är jag personligen inte alls lika förvånad som er Rickard och Emil att Tampa väljer att behålla Coburn (tror det var honom ni tog upp som jämförelse i podden om jag inte minns fel? Var några dagar sedan jag lyssnade på podden nu så ber om ursäkt om jag minns fel) Det skiljer ju 3.5-4 miljoner $ i caphit på honom och Strålman.

Och till nästa säsong (säsongen 20/21) så ska ju defensivt tongivande spelare som Sergachyov och Vasilevsky ha nya (förmodligen) feta kontrakt.

Sen har ju Tampa redan Hedman och McDonagh under långa kontrakt så man är nog inte speciellt orolig över kvaliten på backar i truppen :D
Tjena Markus,

kul med lite återkoppling även på NHL-delen (den fullständigt spontana som vi inte trodde skulle rendera 8 min, men som vi sen lät vara kvar ändå ;) ).

Gällande resonemanget kring Coburn vs Strålman baserade vi det på deras löner förra året, då Coburn låg på cap hit 3,7 och Strålman 4,5. Ingen större skillnad alltså. Jag såg det inte riktigt komma att Anton skulle landa ett kontrakt med högre cap hit (5,5 som han fick nu), utan trodde nog mer på en sänkning i paritet med Coburns. Förutsatt att han skulle bli kvar i Tampa alltså, med tanke på vad de ska signa med framöver som du säger. :) Intressant snack!
Post Reply