Skövde IK 2015/2016

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Magnus Hallberg »

Anders Edman wrote:Ok ett sista inlägg då. Jag rekommenderar varmt alla de som läser här att gå in på Joakim Blomqvists Facebook sida och läsa vad han skriver där. Bättre kan det inte sammanfattas!!! Over and out !!!
Har kikat och det är en klockren känsla som både jag, och många som jag pratar med, som tidigare varit flitiga besökare av Billingehov uttrycker.

Något måste göras, ytterligare en säsong med Fredrik i båset och folk kommer nog dra öronen åt sig ännu mer. Det finns ju absolut ingenting som talar för att vi skulle se en sportslig utveckling till nästa år. Är så sjukt trött på den sportsliga styrningen av Skövde IK just nu. Samma snack varje år, samma misslyckade varje år. Vad beror det på?
Det kanske är så att Hasse gjort sitt som sportchef också? Kanske dags för nytänk där också? Känns som han mest försöker kratta manegen till pöjken just nu...

Som någon annan skrev, lägg eventuella pengar på en bra tränare som kan lyfta ett mediokert lag hellre än en billig som varken har en plan B eller C när det går emot. Nu handlar det om att bygga upp sportsligt förtroende från grunden och det känns väldigt avlägset just nu... Vet att flera säkert inte håller med, men ser hellre spel inne fortsättningsserie med ett vinnade lag med chans på playoff än ett stryklag i allettan varje år. Tror faktiskt det skulle dra mer publik till och med, definitivt inte mindre, folk vill se vinnare oavsett vilka som står på andra sidan planen.
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 282
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Juha Ojajärvi »

Per-Erik Odh wrote:
Juha Ojajärvi wrote:Ja Erkgärds är helt klart den spelare som borde få lämna först.
Jag antar (vet) att han är bäst betald av alla och för den summan
pengar har man inte direkt fått valuta.
Rätt kul att kolla statistik. Enligt statistiken så ligger Erkgärds på topp placeringar i både grundserien och Allettan. Inte dåligt av en spelare som sågas :lol:
Precis. Står det hur många minuter han spelat? Eller att han gjorde ett hattrick mot Forshaga?
Hade vaktmästaren stått på point varje PP hade han också haft någon poäng.
För en spelare som hade xx.xxx kr i månaden ifjol kan jag vänta mig lite mer än vad jag sett i år.
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Rickard Dahl »

Per-Erik Odh wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:
Oscar Soljamo wrote:Men vill se mer rakt och rejält spel från Erkgärds sida, jag vet, han kan och han är skicklig men visa det nu när det gäller. Men känns som at Erkgäds är bättre
på bortaplan än hemma?

Min pappa hörde från en sponsor att Ljungren sitter löst i båset, och Spaak har är ju ledig så varför inte...?
Anders Spaak har väl fortfarande kontrakt med Grästorp. Skulle gissa på att han förlänger med Grästorp. Skulle Fredrik får sluta så gissar jag på att Greger Wallette blir ny tränare.
Jag tycker det är rätt vansinnigt om Fredrik får gå så länge vi inte har ekonomi att anställa en annan tränare på heltid!
Nu har vi investerat tre säsonger i Fredrik och det har enligt mig ett stort värde.

Skall vi hitta en tränare som verkligen gör skillnad krävs det med stor säkerhet att vi kan anställa en sådan på heltid. Det skulle tveklöst också innebära klubbens största personalkosnad.
Javisst till en heltidsanställd tränare om vi kan finansiera det. I annat fall ska vi vara rädda om det vi har!
Nu vet vi ju inte ens hur Fredriks tankar går. Han kanske inte orkar en säsong till. Som jag känner Fredrik så har han fokus på utmaningarna den kommande en och en halv veckan precis som en tränare skall ha.

Det gäller att kombinera sina drömar med realistiskt genomförbara saker!

Så går mina tankar.
Andelstränaren? ;)

Skämt åsido, jag förstår vad du menar, och delvis håller jag med dig, man får inte ta ytterligare risker ekonomiskt. Min idé är, precis som andra nämnt, att man istället för att lägga pengar på en toppspelare lägger dem på en tränare så att det går jämt ut (på ett ungefär). Jag tror det skulle ge bättre valuta för den pengen. Ett exempel jag ofta tänker utefter är hur det skulle varit om Fredrik (eller varför inte A Lundström, liknande meriter) basat över ett "bottenlag" likt Grästorp, och hur de hade lyckats jämfört med en mer meriterad herre likt A Spaak. Hur det gick för Lundström vet vi. Och tänk då vad A Spaak skulle kunna göra med ett bättre material?

Dessutom tror jag en förändring är nödvändig nu, annars kommer publiken svika i än större grad. Det är i alla fall min profetia. Årets lag hade ju en enorm potential i min mening, och med Fredrik känns det som att han inte lyckas förmedla sina utmärkta tankar om hur hockey bör spelas till sina spelare. Det är absolut ingenting personligt mot Fredrik, tycker han är en riktig toppenkille, så ett tränarbyte hoppas jag inte resulterar i ett Skövde IK helt utan honom. Känns som att hans kunskaper kan passa väl på andra håll, kanske som assisterande, eller varför inte som juniortränare igen?

Angående Hasse så tycker jag att han borde tacka för sig nu, vill ha in ett annat tänk kring lagbyggen (då det inte fungerat med nuvarande strategi uppenbarligen).
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Simon Henriksson »

Redan innan denna säsong så skrev jag att båda herrarna Ljunggren borde ses över. Nu är vi där igen. Man brukar säga att början är den viktigaste delen i arbetet. Största felet till misslyckande enligt mig ligger i grund och botten, styrelsen och tränarna har fullt ansvar för hela Skövde IK och dess resultat. Prio nummer ett måste vara att börja bygga ifrån grunden igen. Hasse har nu varit sportchef i (8 år?). Under dessa år har vi sett misslyckande på misslyckande. Lovord, ekonomi, värvningar, förväntningar, playoff, det har inte gått på räls direkt. Åtgärder måste vidtas, det arbetet skulle börjat igår.

Ja, ekonomin kommer den heller inte bli bättre när dessa sportsliga resultat återupprepas. Publiken som är den starkaste inkomstkällan börjar svika, och det förstår vi alla varför. I år har det inte varit över 2000 personer på en seriematch.
Jag känner till flertalet sponsorer som har slutat att finansiera Skövde då styrelsen år på år har redovisat sin ansvarslösa ekonomi. För att vinna tillbaka eller skaffa nya sponsorer så tror jag att det bästa alternativet är att få nytt blod i föreningen. Ge dessa personer 1-2 år att övertyga sponsorerna med bra resultat, på så vis kan vi få nya och samtidigt få tillbaka de avhoppande.

När vi väl har fått en grund att stå på så bör tränare prioriteras. Helst en tränare som går efter prestationer och vågar bänka de som inte presterar och spelar de som har mest vilja.

Även på spelarsidan innan säsongen var jag skeptiskt mot Erkgärds då jag inte hade något emot att han lämnar Skövde. Jag tycker fortfarande som då, hans vilja är inte alltid på topp. Det är mer en finlirare som presterar mot sämre lag, men när Skövde möter mycket bättre motstånd så blir han genast osynlig. På de första träningarna i början i denna säsong så var det bedrövligt att se Erkgärds träna. Han ansträngde sig absolut minst i laget och tyvärr är det därför han inte spelar högre upp än Division 1. Det som var mest påfrestande var att ingen av tränarna reagerade. Här måste någon sätta ned foten, och det ganska rejält. En träning ska vara hård och utvecklande, det är ingen allmänhetens åkning.

Riis är också en kille som inte levt upp till förväntningarna, dock så kämpar han, men han gör det förgäves. Han misslyckas väldigt ofta i sin forechecking och fastnar i sargerna. Tång har tyvärr varit en säkerhetsrisk för det mesta och tar alldeles för okloka utvisningar. Två spelare som jag gärna vill se förlängning med är Alengård och Rundqvist. Jag tycker att Rundqvist har högst lägstanivå i hela laget, det är en otroligt detaljrik och smart hockeyspelare. Kolla bara på tekningarna hur han styr upp hela laget och säger vem som får pucken om han vinner tekningen. Han har stor nytta av sin fina skridskoteknik dessutom och varje pass han slår är stenhård och sitter på bladet. Jag pratade med Anton Karlsson som lirade med David Rundqvist förra året i Karlskoga. Han sa att Adam och David precis sig lika och skickliga, bara att David är snabbare på rören. Rundqvist verkar väldigt underskattad här inne, personligen är det en favorit.

Så tycker jag.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Marcus Lundgren »

Rickard Dahl wrote:
Per-Erik Odh wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:
Oscar Soljamo wrote:Men vill se mer rakt och rejält spel från Erkgärds sida, jag vet, han kan och han är skicklig men visa det nu när det gäller. Men känns som at Erkgäds är bättre
på bortaplan än hemma?

Min pappa hörde från en sponsor att Ljungren sitter löst i båset, och Spaak har är ju ledig så varför inte...?
Anders Spaak har väl fortfarande kontrakt med Grästorp. Skulle gissa på att han förlänger med Grästorp. Skulle Fredrik får sluta så gissar jag på att Greger Wallette blir ny tränare.
Jag tycker det är rätt vansinnigt om Fredrik får gå så länge vi inte har ekonomi att anställa en annan tränare på heltid!
Nu har vi investerat tre säsonger i Fredrik och det har enligt mig ett stort värde.

Skall vi hitta en tränare som verkligen gör skillnad krävs det med stor säkerhet att vi kan anställa en sådan på heltid. Det skulle tveklöst också innebära klubbens största personalkosnad.
Javisst till en heltidsanställd tränare om vi kan finansiera det. I annat fall ska vi vara rädda om det vi har!
Nu vet vi ju inte ens hur Fredriks tankar går. Han kanske inte orkar en säsong till. Som jag känner Fredrik så har han fokus på utmaningarna den kommande en och en halv veckan precis som en tränare skall ha.

Det gäller att kombinera sina drömar med realistiskt genomförbara saker!

Så går mina tankar.
Andelstränaren? ;)

Skämt åsido, jag förstår vad du menar, och delvis håller jag med dig, man får inte ta ytterligare risker ekonomiskt. Min idé är, precis som andra nämnt, att man istället för att lägga pengar på en toppspelare lägger dem på en tränare så att det går jämt ut (på ett ungefär). Jag tror det skulle ge bättre valuta för den pengen. Ett exempel jag ofta tänker utefter är hur det skulle varit om Fredrik (eller varför inte A Lundström, liknande meriter) basat över ett "bottenlag" likt Grästorp, och hur de hade lyckats jämfört med en mer meriterad herre likt A Spaak. Hur det gick för Lundström vet vi. Och tänk då vad A Spaak skulle kunna göra med ett bättre material?

Dessutom tror jag en förändring är nödvändig nu, annars kommer publiken svika i än större grad. Det är i alla fall min profetia. Årets lag hade ju en enorm potential i min mening, och med Fredrik känns det som att han inte lyckas förmedla sina utmärkta tankar om hur hockey bör spelas till sina spelare. Det är absolut ingenting personligt mot Fredrik, tycker han är en riktig toppenkille, så ett tränarbyte hoppas jag inte resulterar i ett Skövde IK helt utan honom. Känns som att hans kunskaper kan passa väl på andra håll, kanske som assisterande, eller varför inte som juniortränare igen?

Angående Hasse så tycker jag att han borde tacka för sig nu, vill ha in ett annat tänk kring lagbyggen (då det inte fungerat med nuvarande strategi uppenbarligen).
Jag håller med dig, framförallt om Tränarposten, som sagt, jag hade hellre sett en annan tränare än att ha råd med Erkgärds Tex..
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Oscar Soljamo »

Vi får inte kräva allt för mycket. Viktigaste är ändå ekonomin och vi ser ni i Allsvenskan. 4 Lag ligger illa till. Där vill vi inte hamna igen. Se långsiktigt. Om kanske två tre år kan vi se mot playoff och kval till Allsvenskan.

Olofström. Mörrum. Kallinge. Nybro. Lag som inte för så länge Sedan sattsade stort. Var är dom nu? Kallinge får förvisso spela playoff men dom andra lagen. Dit vill jag inte att SIK ska hamna. Vi är ju då tom sämre än förorten! Skövde gör det ändå smart.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Claes-Göran Berg »

Oscar Soljamo wrote:Vi får inte kräva allt för mycket. Viktigaste är ändå ekonomin och vi ser ni i Allsvenskan. 4 Lag ligger illa till. Där vill vi inte hamna igen. Se långsiktigt. Om kanske två tre år kan vi se mot playoff och kval till Allsvenskan.

Olofström. Mörrum. Kallinge. Nybro. Lag som inte för så länge Sedan sattsade stort. Var är dom nu? Kallinge får förvisso spela playoff men dom andra lagen. Dit vill jag inte att SIK ska hamna. Vi är ju då tom sämre än förorten! Skövde gör det ändå smart.
Vad gör Skövde IK smart Oscar???
Vill gärna ha ett utförligt svar på det...
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Oscar Soljamo »

Att man inte köper in spelare hur som hellst och riskera ekonomin som tex olofström. Enkelt Kort svar.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Claes-Göran Berg »

Oscar Soljamo wrote:Att man inte köper in spelare hur som hellst och riskera ekonomin som tex olofström. Enkelt Kort svar.
Jo men tjena...
Välkommen till verkligheten Oscar...
Delårsrapport på åtta månader och ett eget kapital på elva tusen???
Jo tack det går bra nu :lol:
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 767
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Kristian Eriksson »

Claes-Göran Berg wrote:
Oscar Soljamo wrote:Att man inte köper in spelare hur som hellst och riskera ekonomin som tex olofström. Enkelt Kort svar.
Jo men tjena...
Välkommen till verkligheten Oscar...
Delårsrapport på åtta månader och ett eget kapital på elva tusen???
Jo tack det går bra nu :lol:
Och med ditt inlägg menar du alltså att Skövde IK spräckt sin spelarbudget!? För inkomsterna har kommit som planerat... eller!?
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Claes-Göran Berg »

Kristian Eriksson wrote:
Claes-Göran Berg wrote:
Oscar Soljamo wrote:Att man inte köper in spelare hur som hellst och riskera ekonomin som tex olofström. Enkelt Kort svar.
Jo men tjena...
Välkommen till verkligheten Oscar...
Delårsrapport på åtta månader och ett eget kapital på elva tusen???
Jo tack det går bra nu :lol:
Och med ditt inlägg menar du alltså att Skövde IK spräckt sin spelarbudget!? För inkomsterna har kommit som planerat... eller!?
Var ditt svar riktat till mig Spock eller?
Om så var finns det ju mer än spelarbudgeten i föreningen...
Ja det hoppas jag ju att dom har om man bortser från publikintäkterna för där är det ju ett
stort MINUS i den budgeten enligt de publiksiffrorna vi sett på Billingehov.
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Oscar Soljamo »

Hellre eget kapital på 11 tusen än att ligga där Olofström ligger!!!

Visst hade det gärna funnits mer pengar i kassan men det är som det är.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1748
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Urban Stahel »

Kollar på Tibro och ser en lirare som har det lilla extra som alla stora hockeylirare har...ja jag snackar om hockey frillan..nr 12 Norton Gren lär bli en stor stjärna,tro mig.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1748
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Urban Stahel »

Urban Stahel wrote:Kollar på Tibro och ser en lirare som har det lilla extra som alla stora hockeylirare har...ja jag snackar om hockey frillan..nr 12 Norton Gren lär bli en stor stjärna,tro mig.
Meao värva killen snarast!
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Skövde IK 2015/2016

Post by Rickard Dahl »

Oscar Soljamo wrote:Hellre eget kapital på 11 tusen än att ligga där Olofström ligger!!!

Visst hade det gärna funnits mer pengar i kassan men det är som det är.
Olofström har inte genomfört någon rekonstruktion. Kan vara bra att nämna i sammanhanget.
Post Reply