2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matches lirare i Skövde IK

40. Carl Hjälm
0
No votes
52. Felix Tengvall
0
No votes
2. Axel Abrahamsson
0
No votes
3. William Johansson
0
No votes
24. Jonathan Karlsson
0
No votes
28. Axel Eriksson
0
No votes
49. Karl Jonsson
0
No votes
55. Leo Örqvist
0
No votes
68. Adam Thilander
0
No votes
80. Isac Ollas Mattsson
0
No votes
9. Jesper Andersson
0
No votes
10. Jesper Emanuelsson
0
No votes
12. Erik Möller
1
11%
13. Lukas Smith
1
11%
16. Alexander Henriksson
0
No votes
19. Kristoffer Söder
0
No votes
20. John Frändberg
0
No votes
23. Gustav Lindberg
0
No votes
27. Elias Andersson
0
No votes
29. Alexander Artursson
0
No votes
34. Alexander Ternblad
6
67%
51. Emil Smedberg
1
11%
59. Oscar Johnsson
0
No votes
70. Simon Siwert
0
No votes
71. Ludvig Vännström
0
No votes
72. Tommy Lee
0
No votes
 
Total votes: 9

Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Micke Därth wrote: 05 Feb 2024, 17:36
Joakim Blomquist wrote: 05 Feb 2024, 14:08 Håller helt med om matchbilden. Jag tror nog skickligheten finns men att det är dags för våra spelare som vi vet har en högre i sig att steppa upp, som Juha sa i sändningen; börja skita ner sig.
Tycker t ex en lirare som Lindberg gått ner sig otroligt. Åker på en skridsko. Henriksson försöker men får inte ut någonting alls. Det är flera som bör ta sig i kragen; Lee, Jesper A, Smith, i viss mån Söder.

Vi vet ju vad de kan...
Jag vidhåller att Vimmerby var det klart bättre laget och som man brukar säga "gjorde SIK dåliga", och det var väl kanske inte världens bästa uppladdning med Visby på fredag och serieledaren på söndag. Men det är ju som det är. Bara att ladda om till fredag och vinner de där kanske alla är bra igen?
Jo men jag håller med om att Vimmerby var klart bättre. Men om våra spelare som dittills varit ledande presterar/presterat vad de kan så hade det kanske inte varit så tydligt om ens bättre..?
Nej men såna uppladdningar får man nog bara köpa. Det blir ungefär samma för samtliga lag.

Ja vinner de på fredag så är nog chansen i alla fall större att fler får bra betyg. För upp ett snäpp måste de nog, inte bara för derbyt, utan för en lång vår...

Och det vill vi väl alla ha?!
Micke Därth
Reactions:
Posts: 327
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Micke Därth »

Joakim Blomquist wrote: 05 Feb 2024, 20:14 Ja vinner de på fredag så är nog chansen i alla fall större att fler får bra betyg. För upp ett snäpp måste de nog, inte bara för derbyt, utan för en lång vår...

Och det vill vi väl alla ha?!
Jag tror att man bara behöver backa en match, till Visby borta, för att hitta vilken nivå som laget behöver hitta för att ta poäng eller vinna på fredag. På två dagar har inte ledande spelare blivit våldsamt sämre än tidigare, men kanske motståndet bara avslöjar att det är jävligt svårt även för ledande spelare i denna tuffa serie. Det är trots allt förbannat jämnt och kanske fem-sex lag spelar om att undvika de två sista platserna om några veckor, så jämnt är det. Och jag har inga problem att hitta den tanken i alla fall.

Sen finns det alltid saker att förbättra såklart, som till exempel att grusa ner sig framför mål, men om motståndaren är så bra så de inte släpper in någon där får man ta det och försöka med plan b, och det tycker jag SIK försökte väldigt bra mot Vimmerby. Upp på backen och skott, bara det att Vimmerby täckte skott som inget annat lag jag sett i hallen den här säsongen.

En liten jämförelse:
SIK blir automatiskt inte tio resor bättre för att de vinner en match i Allettan, precis som de inte blir tio resor sämre av en förlust, men för SIK precis som för Tranås (om vi ska jämföra med ett i mina ögon jämlikt exempel) har de precis som SIK haft blandade resultat i Allettan: F 1-3, F 4-5, V 5-1, V 4-0, F 3-4, V 5-4 (S), V 5-2, F 5-6, F 3-4 (S), V 5-2, V 3-2 (S), F 1-2.

Men Tranås har 17 poäng (12m), och SIK har 12 (11m).

Och om jag nu minns rätt:

- SIK hade en rejäl målchans i slutet mot Mariestad (2-3). Kunde varit +1p, -1p för Mariestad.
- Söder & Axel har en dubbelchans i sudden, spelet vänder och mål för Karlskrona borta. +1p
- SIK gör en djävulsk upphämtning h mot Tranås från 1-4 till 4-4 och Karl Jonsson har ett skutt i undersidan av ribban i sudden. 1p (+2p)
- Två minuter kvar mot Halmstad och Lindberg prickar kryssribban. +1p.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, med lite medgång och flyt hade SIK kunnat ha 4 p mer och 16 p precis som Tranås med sex poäng ner till strecket (Karlskrona/Mariestad), och medgång och flyt har inget att göra med vem som spelar ihop eller vilka uppspel som har gått snett, om laget har släppt två snabba mål bakåt eller två långsamma, de har torts allt varit jävligt nära att ta fler poäng och ligga två platser upp i serien med två segrars marginal till kvalstrecket. Efter en förlust på forum har både jag (och andra) lätt att kritisera enskilda spelare och kombinationer och spelsätt och målvaktsval, men... Vad exakt blir bättre av det annat än att man för tillfället blir av med sin besvikelse (som ändå är dubbelt så stor hos spelarna). Dags att pusha lite istället, tycker jag.

Rent hypotetiskt resonemang, såklart, men om det som grinat emot i mina fyra exempel borde rimligen SIK ha lite sparkapital hos Fru Fortuna och kanske kan hamna på den hett efterlängtade playoff-platsen med lite stolpe in de sista sju matcherna? F'n tro't.
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Anders Edman »

Mycket välformulerat och bra Micke 👍
Post Reply