2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Post Reply

Matchens lirare i Skövde IK

40. Carl Hjälm
5
31%
52. Felix Tengvall
0
No votes
2. Axel Abrahamsson
1
6%
3. William Johansson
0
No votes
24. Jonathan Karlsson
0
No votes
28. Axel Eriksson
0
No votes
49. Karl Jonsson
0
No votes
55. Leo Örqvist
0
No votes
68. Adam Thilander
0
No votes
80. Isac Ollas Mattsson
0
No votes
9. Jesper Andersson
1
6%
10. Jesper Emanuelsson
0
No votes
12. Erik Möller
0
No votes
13. Lukas Smith
0
No votes
16. Alexander Henriksson
0
No votes
19. Kristoffer Söder
0
No votes
20. John Frändberg
0
No votes
22. Josh Laframboise
0
No votes
23. Gustav Lindberg
0
No votes
27. Elias Andersson
0
No votes
29. Alexander Artursson
0
No votes
34. Alexander Ternblad
0
No votes
51. Emil Smedberg
4
25%
59. Oscar Johnsson
0
No votes
70. Simon Siwert
0
No votes
71. Ludvig Vännström
0
No votes
72. Tommy Lee
5
31%
 
Total votes: 16

Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Anders Edman »

Helt rätt Perka en diskussion livar alltid upp och stort av dig 👍😀
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 282
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Juha Ojajärvi »

Någon som har artikeln från MT där Ronny lipar?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Juha Ojajärvi wrote: 23 Nov 2023, 20:32 Någon som har artikeln från MT där Ronny lipar?
Jag vet inte om jag tycker han lipar men här är texten.

"Anfallsspelet var bra, men i defensiven brast ödmjukheten.

Det blev Mariestad bois fall i hemmaderbyt mot Skövde IK.

– Det känns riktigt bittert att förlora när jag tycker att vi var det bättre laget sett över 60 minuter, säger Boistränaren, Ronny Helander.

För femte gången i rad fick Skövde IK lämna Mariehus arena som ett vinnande lag. I onsdagskvällens Skaraborgsderby var Mariestad bois i stora delar det bättre laget, men med 56 sekunder kvar att spela avgjorde gästerna och vann med 4–3.

Boistränaren Ronny Helander var rejält besviken efter slutsignalen.

– Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är tom. Vi var väldigt spelförande i stora delar och Skövde slog bara ifrån sig, men det gäller att sätta dit lägen också, säger Helander och fortsätter:

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är tom.
— Ronny Helander.
– Sedan måste vi jobba hårdare i försvarsspelet än såhär. Man måste täcka skott och kan inte vara nöjd om man gör en miss defensivt. Då får man jobba hårdare i stället och det gjorde Skövde.

”Inte tillräckligt ödmjuka”
Ja, för även om det var Skövde IK som tog ledningen lutade matchbilden mer åt Mariestad bois håll. Efter att ha gjort 1–1 sent i den första perioden dominerade hemmalaget totalt under de inledande minuterna i mittenakten, gjorde 2–1 och hade bud på betydligt fler mål.

Trots att skotten i den andra perioden slutade 15–7 ledde bois ”bara” med 3–2 inför de avslutande 20 minuterna och det skulle visa sig bli kostsamt.

– Vi var inte tillräckligt ödmjuka i defensiven. Det går inte bara att spela anfallshockey. Skövde är vassa när de får lägen och vi såg virriga ut stundtals, säger Ronny Helander.

Skövde är vassa när de får lägen och vi såg virriga ut stundtals
— Ronny Helander
3–3 målet kom tidigt i den sista perioden och i en böljande avslutning avgjorde Skövde med sitt 4–3-mål med 56 sekunder kvar att spela.

– På det sista målet hade vi fem gubbar som tittar på puckföraren och det fungerar ju inte. Det två sista målen är alldeles för billiga, framför allt det sista. Den här matchen ska vi vinna, speciellt när det var derby, säger Helander.

Ni kan knappast ha varit chockade över Skövdes raka anfallsspel?

– Nej, utan när Skövde vinner pucken går de väldigt rakt. Vi tappade dem lite i första perioden. Vi gjorde det bättre i den andra- och tredje perioden, men när de börjar snurra i vår zon måste vi ta markering. Det har vi inte haft problem med tidigare och vi får inte vara så sugna på att anfalla igen, säger Ronny Helander och avslutar:

– Det går inte att spela ishockey på det viset som vi gjorde. Jag vet inte om jag och Peter (Isgren, assisterande tränare, reds. anm.) har varit otydliga, men jag tror inte det."
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Ronny: "Skövde slog bara ifrån sig...vi är det bättre laget..."
Den gode Ronny är och har alltid varit en dålig förlorare och det var han även som spelare. En raspig skiva som säkert håller ett par år till.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

Göran Strid wrote: 23 Nov 2023, 19:48
Göran Strid wrote: 21 Nov 2023, 17:55
Joakim Blomquist wrote: 21 Nov 2023, 16:49 Annars verkar folk verkligen hungra efter detta derby..😱🤔...
...Tror rebellernas hårddisk kraschat ett hundratal gånger nu pga allt tryck..
Skövde-Borlänge: Göran fem inlägg, Jocke ett inlägg... 8-)
Surahammar-Skövde: Göran sex inlägg, Jocke ett inlägg... 8-)

Och, som sagt, ett dygn kvar...och därefter många dygn, där precis allt från om det var en utvisning eller inte, om pucken var inne eller inte, om det var otur eller tur och det ena laget egentligen förtjänade att vinna, men gjorde det inte pga av att man inte kom upp i nivå(vanlig förklaring), publiken eller hemmapubliken skötte sig eller inte, om spelaren som inte visades ut borde ha visats ut, om domaren som var usel eller jättebra, varför tog man inte time out? Förlusten betyder inget nu, det är i allettan det gäller, man ligger i hårdträning just nu med mera, med mera.

Jag tror inte vare sig Jocke - som tydligen har sparat på krutet till derbyt - eller Anders behöver vara oroliga för att det inte kommer att skrivas på just denna tråd framöver. 8-)
Och jag som trodde jag täckte ämnena som skulle diskuteras, men tji fick jag. Bussresor eller inte förr i tiden och huruvida det var två eller tre bussar eller inte till Mariestad poppade plötsligt upp och blev till sist huvudämnet på tråden och matchen försvann. :o :crazy: :lol:
😂😂😂
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

Göran Strid wrote: 23 Nov 2023, 22:12 Ronny: "Skövde slog bara ifrån sig...vi är det bättre laget..."
Den gode Ronny är och har alltid varit en dålig förlorare och det var han även som spelare. En raspig skiva som säkert håller ett par år till.
Raspiga skivor verkar vara grejen i Marsta.. tänker mest på en viss kramande orm...
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by peter johansson »

Joakim Blomquist wrote: 24 Nov 2023, 00:57
Göran Strid wrote: 23 Nov 2023, 22:12 Ronny: "Skövde slog bara ifrån sig...vi är det bättre laget..."
Den gode Ronny är och har alltid varit en dålig förlorare och det var han även som spelare. En raspig skiva som säkert håller ett par år till.
Raspiga skivor verkar vara grejen i Marsta.. tänker mest på en viss kramande orm...
Ja du Jocke kan det månne vara en anaconda du menar eller är det rent av en B O A :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 189
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Lars Hildegard »

Per-Erik Odh wrote: 23 Nov 2023, 21:28 – Det går inte att spela ishockey på det viset som vi gjorde. Jag vet inte om jag och Peter (Isgren, assisterande tränare, reds. anm.) har varit otydliga, men jag tror inte det."
Det måste kännas skönt för Ronny att det inte var hans och Peters fel att bois förlorade. :eh:
Erik Karlsson
Reactions:
Posts: 85
Joined: 05 May 2019, 20:29

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Erik Karlsson »

Jag tittar på bois spelare för spelare och inser att det laget är på pappret sjukt starkt. Taskigt nog förlorade man mot ett lag som enligt tränaren spelar ett katastrofalt tråkigt spel.

På en bois blogg där man med sin ”expertis” bedömer lagen skall Skövde inte vara nära tre poäng…
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Anders Edman »

Abris skotttäckning när det bara är några sekunder kvar är vad jag kallar uppoffring och visar att valet av C.et på bröstet va ett helt rätt val 🤜
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

peter johansson wrote: 24 Nov 2023, 06:03
Joakim Blomquist wrote: 24 Nov 2023, 00:57
Göran Strid wrote: 23 Nov 2023, 22:12 Ronny: "Skövde slog bara ifrån sig...vi är det bättre laget..."
Den gode Ronny är och har alltid varit en dålig förlorare och det var han även som spelare. En raspig skiva som säkert håller ett par år till.
Raspiga skivor verkar vara grejen i Marsta.. tänker mest på en viss kramande orm...
Ja du Jocke kan det månne vara en anaconda du menar eller är det rent av en B O A :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
😂😂😂
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Joakim Blomquist »

Anders Edman wrote: 24 Nov 2023, 15:17 Abris skotttäckning när det bara är några sekunder kvar är vad jag kallar uppoffring och visar att valet av C.et på bröstet va ett helt rätt val 🤜
Tänkte på det också. Helt rätt! 💪💪💪
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 189
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Lars Hildegard »

Lars Hildegard wrote: 24 Nov 2023, 06:54 Det måste kännas skönt för Ronny att det inte var hans och Peters fel att bois förlorade. :eh:
Jag har tittat på Highlights några gånger (kunde inte se matchen live) och jag måste säga att jag är otroligt förvånad att Blomberg (back i två(?) veckor) är inne när Skövde gör 3-4 med mindre än en minut kvar. Hans backspel på målet är så dåligt så han nog inte platsat i J18. Det ser ut som om han täcker tekningscirkeln och lämnar backkollegan själv med 2 man.

Givetvis ska inte Ronny och Isgren känna någon skuld för detta, eftersom Blomgren helt säkert bytte in sig själv. :think:

Men vi får inte glömma att Blomberg är en kul prick och det är också viktigt i vissa lag. :thumbup:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Joakim Blomquist wrote: 24 Nov 2023, 17:09
Anders Edman wrote: 24 Nov 2023, 15:17 Abris skotttäckning när det bara är några sekunder kvar är vad jag kallar uppoffring och visar att valet av C.et på bröstet va ett helt rätt val 🤜
Tänkte på det också. Helt rätt! 💪💪💪
Jag var inte med på det riktigt när det var irl i Katrinhallen men nu när jag ser bilderna i efterhand är det ju bara att buga för en sådan prestation. Där ser man verkligen vad han offrar sig för laget våran kapten :clap:
/Perka
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 767
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: 2023-11-22 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Kristian Eriksson »

Anders Edman wrote: 22 Nov 2023, 21:38 Undrar om inte det var exakt vad Jonsson gjorde vid första derbyt också, men han lär sig väl får vi hoppas. Kommer att bli sevärda derbyn i allettan och med mer tryck från publiken och kanske ordnar Rebellerna en invationsresa till marsta då. Vi hade ju 3 bussar + massor av bilar för några år sedan. Blir det av så anmäler jag mig här och nu 👍
Varsågod Anders, bara att skicka din bindande anmälan till telefonnumret på flyern, detta gäller ni andra med så sjunger vi Skövde IK till 3 poäng!

Image
Post Reply