Skövde IK 2022/23

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
Ulf Andersson
Reactions:
Posts: 32
Joined: 05 May 2014, 21:02

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Ulf Andersson »

Tack för detta admin :thumbup:
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6086
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Gunwaldh Johansson »

Tränaren Per Ljusteräng vore kanske något för Skövde nu när han lär lämna Hanhals som drar sig ur kvalet till Div 1.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3799
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Göran Strid »

Säsongen är slut. Inte ens nära att se fram emot träningsmatcher och tävlingsmatcher. Och innan dess kommer det vara mycket att fundera på och det gäller inte bara för supportrar utan mera och viktigare för Skövde IK:s ledning. Jag tänker inte tjata igen det jag skrev i starten på¨denna tråd, men en sak kan jag inte låta bli och det är föreningens trovärdighet. Skall det finnas en trovärdighet måste man tala klartext om vart man vill och tala om varför man väljer den ena eller andra vägen. Gör man det kommer vi supportrar att ta det! Inte svårare än så.

Som supporter med hygglig kunskap om föreningen tycker jag ändå till och tänker så här om vad som bör göras:
- En förutsättningslös och bred analys av föreningens verksamhet. Hur har utvecklingen varit de senaste åren och nu senaste säsongen. Varför blev det som det blev och det gäller oavsett bra eller dåliga utfall inom olika verksamhetsområden.
- Efter fastlagd inriktning baserad på ekonomiska, organisatoriska och sportsliga förutsättningar måste det offentliggöras! Ju tidigare desto bättre. Varför är det viktigt? Jo, för att sponsorer vill veta tidigt och det gäller även för presumtiva spelare som funderar på sin framtid, vara kvar i föreningen eller komma till föreningen. Klockan går redan nu.
- Vilka tränare vill vi har kvar och vilka tränare vill vara kvar? Vilka spelare vill föreningen ha kvar och vilka spelare vill vara kvar?
- Alldeles oavsett kommande inriktning förutsätter jag att man allvarligt granskar för- och nackdelar med ett bibehållande av den traditionsenliga förvaltningen av Skövde IK:s verksamhet. För att ta bladet från munnen, den förvaltningen har inte utvecklat föreningen en enda centimeter framåt. Och det har det inte gjort på många år. Det har suttit och sitter i väggarna. Halvdolda långsiktiga skulder med sugande avbetalningsplaner under lång tid - vi talar om decennier från 80-talet - "så har vi aldrig gjort", "så har vi alltid gjort", "du vet inte hur man leder just vår förening", "kom inte här och tro att du vet".
- En fluga gör ingen sommar, utan det krävs en närmast dramatisk utvädring av gammal luft och in med nya externa - och tuffa! - krafter på de flesta nivåer. Jag är dessutom ganska övertygad om att de ekonomiska villkoren för att höja nivån inte behöver bli särskilt mycket större för att lyfta nivån. Ett lysande exempel på det är Surahammar och för all del även Mariestad som inte för så många år sedan var nära både sportslig och ekonomisk krasch. Bägge föreningar med sina A-lag befinner sig idag på en högre nivå än Skövde IK och det är man trots att man inte haft ett dugg bättre förutsättningar.
- Det finns och har funnits många goda krafter i föreningen! Pröva kanske andra arbetsuppgifter, som är annorlunda, spännande och utmanande i föreningen!
- Väljer man att satsa mot en högre nivå - vilket vi alltså ännu inte vet - så måste det ske ett nytänk på sportsliga sidan och tittar man på A-laget så kommer det inte räcka med att bibehålla nuvarande stora egenrekrytering. Det duger till ett hyggligt bra lag i ettan men inte längre. Gamla och behjärtansvärda meriter räcker inte och unga spelare som inte utvecklas kommer inte lyfta laget. Det är nödvändigt att trampa lite på gasen och tänka bortom boxen och inte minst satsa stenhårt på research vilka man vill plocka in i truppen. Med bästa vilja i världen kan man inte påstå att den delen lyckades denna säsong. Inte minst när det gäller skadade och sköra spelare, något som var känt redan före säsongen. Ett klart underbetyg! Jag tycker att här gavs inte tränare med flera rättvisa och rimliga förutsättningar. Varför man till exempel inte ersatte Martin Olsson direkt eller för den delen i någon mån ens försökte vässa truppen inför allettan är för mig en gåta. Man borde ha sett det vi alla andra såg, nämligen att allettan skulle bli svår att ens försöka nå den åttonde platsen.

Nu väntar vi med spänning på föreningens kommande steg! Och som sagt, klockan går.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1346
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2022/23

Post by peter johansson »

Göran Strid wrote: 19 Mar 2022, 19:35 Säsongen är slut. Inte ens nära att se fram emot träningsmatcher och tävlingsmatcher. Och innan dess kommer det vara mycket att fundera på och det gäller inte bara för supportrar utan mera och viktigare för Skövde IK:s ledning. Jag tänker inte tjata igen det jag skrev i starten på¨denna tråd, men en sak kan jag inte låta bli och det är föreningens trovärdighet. Skall det finnas en trovärdighet måste man tala klartext om vart man vill och tala om varför man väljer den ena eller andra vägen. Gör man det kommer vi supportrar att ta det! Inte svårare än så.

Som supporter med hygglig kunskap om föreningen tycker jag ändå till och tänker så här om vad som bör göras:
- En förutsättningslös och bred analys av föreningens verksamhet. Hur har utvecklingen varit de senaste åren och nu senaste säsongen. Varför blev det som det blev och det gäller oavsett bra eller dåliga utfall inom olika verksamhetsområden.
- Efter fastlagd inriktning baserad på ekonomiska, organisatoriska och sportsliga förutsättningar måste det offentliggöras! Ju tidigare desto bättre. Varför är det viktigt? Jo, för att sponsorer vill veta tidigt och det gäller även för presumtiva spelare som funderar på sin framtid, vara kvar i föreningen eller komma till föreningen. Klockan går redan nu.
- Vilka tränare vill vi har kvar och vilka tränare vill vara kvar? Vilka spelare vill föreningen ha kvar och vilka spelare vill vara kvar?
- Alldeles oavsett kommande inriktning förutsätter jag att man allvarligt granskar för- och nackdelar med ett bibehållande av den traditionsenliga förvaltningen av Skövde IK:s verksamhet. För att ta bladet från munnen, den förvaltningen har inte utvecklat föreningen en enda centimeter framåt. Och det har det inte gjort på många år. Det har suttit och sitter i väggarna. Halvdolda långsiktiga skulder med sugande avbetalningsplaner under lång tid - vi talar om decennier från 80-talet - "så har vi aldrig gjort", "så har vi alltid gjort", "du vet inte hur man leder just vår förening", "kom inte här och tro att du vet".
- En fluga gör ingen sommar, utan det krävs en närmast dramatisk utvädring av gammal luft och in med nya externa - och tuffa! - krafter på de flesta nivåer. Jag är dessutom ganska övertygad om att de ekonomiska villkoren för att höja nivån inte behöver bli särskilt mycket större för att lyfta nivån. Ett lysande exempel på det är Surahammar och för all del även Mariestad som inte för så många år sedan var nära både sportslig och ekonomisk krasch. Bägge föreningar med sina A-lag befinner sig idag på en högre nivå än Skövde IK och det är man trots att man inte haft ett dugg bättre förutsättningar.
- Det finns och har funnits många goda krafter i föreningen! Pröva kanske andra arbetsuppgifter, som är annorlunda, spännande och utmanande i föreningen!
- Väljer man att satsa mot en högre nivå - vilket vi alltså ännu inte vet - så måste det ske ett nytänk på sportsliga sidan och tittar man på A-laget så kommer det inte räcka med att bibehålla nuvarande stora egenrekrytering. Det duger till ett hyggligt bra lag i ettan men inte längre. Gamla och behjärtansvärda meriter räcker inte och unga spelare som inte utvecklas kommer inte lyfta laget. Det är nödvändigt att trampa lite på gasen och tänka bortom boxen och inte minst satsa stenhårt på research vilka man vill plocka in i truppen. Med bästa vilja i världen kan man inte påstå att den delen lyckades denna säsong. Inte minst när det gäller skadade och sköra spelare, något som var känt redan före säsongen. Ett klart underbetyg! Jag tycker att här gavs inte tränare med flera rättvisa och rimliga förutsättningar. Varför man till exempel inte ersatte Martin Olsson direkt eller för den delen i någon mån ens försökte vässa truppen inför allettan är för mig en gåta. Man borde ha sett det vi alla andra såg, nämligen att allettan skulle bli svår att ens försöka nå den åttonde platsen.

Nu väntar vi med spänning på föreningens kommande steg! Och som sagt, klockan går.
Mycket bra inlägg Göran :thumbup: :thumbup:
Ulf Andersson
Reactions:
Posts: 32
Joined: 05 May 2014, 21:02

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Ulf Andersson »

Mycket kloka ord Göran, kan bara hoppas att något går i uppfyllelse...
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6086
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Gunwaldh Johansson »

Fredrik Ljunggren får lämna som tränare för Skövde IK.
https://sverigesradio.se/artikel/tranar ... -skovde-ik

Skulle gärna kunna tänka mig Mikael Kvarnström som ny tränare. Han tränar för tillfället Narvik.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5347
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote: 25 Mar 2022, 12:35 Fredrik Ljunggren får lämna som tränare för Skövde IK.
https://sverigesradio.se/artikel/tranar ... -skovde-ik

Skulle gärna kunna tänka mig Mikael Kvarnström som ny tränare. Han tränar för tillfället Narvik.
Om jag har fattat det rätt så är Kvarnas tjej från Skövde och svärföräldrarna bor i stan? Det är väl sådana saker man får titta och trycka på om vi ska få någon namnkunnig tränare som inte kostar skjortan.

Tack för de här åren Fredrik och hoppas du finns kvar i juniorverksamheten framöver.
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6086
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Gunwaldh Johansson »

Enligt SLA ska den forna Mariestad tränaren Staffan Lundh vara aktuell som tränare för Skövde.
https://www.sla.se/2022/03/25/uppgifter ... -over-SIK/
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3799
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Göran Strid »

Tack Fredrik för din insats under de här två åren! Jag tycker inte du fick rättvisande förutsättningar för att helt lyckas den senaste säsongen. Hoppas du kan vara kvar och lösa andra viktiga uppgifter i föreningen.

Om SLA:s uppgifter stämmer, så vore det naturligtvis ett klipp över förväntan med Staffan Lundh som ny tränare. Vi får tydligen vänta och se tills Vimmerby spelat färdigt?

Ett till "om"; Staffan Lundh som tränare - och utifrån kommande med utmärkt cv - skulle definitivt sända positiva signaler till de flesta om Skövde IK:s vägval. T ex spelare, supportrar, ledare, föreningsfolk, sponsorer med flera.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5347
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 25 Mar 2022, 13:13 Tack Fredrik för din insats under de här två åren! Jag tycker inte du fick rättvisande förutsättningar för att helt lyckas den senaste säsongen. Hoppas du kan vara kvar och lösa andra viktiga uppgifter i föreningen.

Om SLA:s uppgifter stämmer, så vore det naturligtvis ett klipp över förväntan med Staffan Lundh som ny tränare. Vi får tydligen vänta och se tills Vimmerby spelat färdigt?

Ett till "om"; Staffan Lundh som tränare - och utifrån kommande med utmärkt cv - skulle definitivt sända positiva signaler till de flesta om Skövde IK:s vägval. T ex spelare, supportrar, ledare, föreningsfolk, sponsorer med flera.
Personligen är jag väldigt positiv till Staffan, om det nu är han och jag håller med om att ett sådant namn, om han får rätt förutsättningar, sänder positiva signaler.

Risken då, ja vi såg ju hur det gick när Appelgren försökte i Skövde att sådana övergångar ses väldigt snett på från många i bägge lägren.

Det jag tänker om SLAs nyhet är att hur kan de få fått i den, förutsatt att det är sant, utan att någon i den inre cirkeln glappar?

Utan att veta funderar jag också över det kloka i att snack kontrakt med en tränare mitt i ett kvalspel? I mina öron låter det feltajmat.

I mina öron låter det mer som rena spekulationer i detta läget. Typ att Jan på SLA pratat med någon insatt som sagt att, jomen Staffan vore så klart spännande, utan mer substans än så.

Den som lever får se men väldigt kul när spekulationerna börjar. Silly season :thumbup:
/Perka
peter johansson
Reactions:
Posts: 1346
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2022/23

Post by peter johansson »

Staffan Lundh till SIK vore ju skitkul om det nu stämmer :o :shock: ;) Ett riktigt bra vägval om ni frågar mig en erfaren tränare med ett mycket bra kontaktnät och som säkert kan locka hit en hel del spelare en tränare som jag velat ha hit ett flertal år nu och hoppas nu som du säger Perka att man inte (misshandlar) honom på samma sätt som Andreas Appelgren som jag också ville ha hit men han fick aldrig chansen om jag fattat det rätt. Nä detta är en riktigt bra början på silly season OM det nu stämmer detta med Staffan ;) ;)
Ulf Andersson
Reactions:
Posts: 32
Joined: 05 May 2014, 21:02

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Ulf Andersson »

Per-Erik Odh wrote: 25 Mar 2022, 12:42
Gunwaldh Johansson wrote: 25 Mar 2022, 12:35 Fredrik Ljunggren får lämna som tränare för Skövde IK.
https://sverigesradio.se/artikel/tranar ... -skovde-ik

Skulle gärna kunna tänka mig Mikael Kvarnström som ny tränare. Han tränar för tillfället Narvik.
Om jag har fattat det rätt så är Kvarnas tjej från Skövde och svärföräldrarna bor i stan? Det är väl sådana saker man får titta och trycka på om vi ska få någon namnkunnig tränare som inte kostar skjortan.

Tack för de här åren Fredrik och hoppas du finns kvar i juniorverksamheten framöver.
Ja, det vore mycket bra om Fredrik stärkte upp juniorverksamheten.... :thumbup:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3799
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Göran Strid »

Detta är väl lite av en trovärdighetsfråga för SLA, eller? Detta med källkritik är ju viktigt liksom. Inte minst i dessa dagar.
David Johansson
Reactions:
Posts: 422
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK 2022/23

Post by David Johansson »

Tror Staffan skrev ett Två års kontrakt med Vimmerby inför säsongen, Hörde i o f s i går att han har velat komma hem
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3799
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Göran Strid »

David Johansson wrote: 26 Mar 2022, 08:58 Tror Staffan skrev ett Två års kontrakt med Vimmerby inför säsongen, Hörde i o f s i går att han har velat komma hem
Onekligen lite skillnad på 25 min och dryga tre tim i bilen och dagspendling resp veckopendling (i planerade två år).
Post Reply