Div 1 västra

Ishockey i allmänhet och Skövde HC i synnerhet
Post Reply
Göran Strid
Reactions:

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Sex matcher spelade av andra halvan. Skövde 18 poäng 31-11. bois 13 poäng 24-15. Vem såg detta för dryga månaden sedan? Skövde 2.0 spelar en blixtrande snabb, rak hockey med varierande avslut från pang-på till hittepålösningar i rasade fart som kollrar bort motståndaren. Den strukturerade häxpipe-hockeyn firar triumfer på löpande band. Har vi någonsin sett flera avslut/skapade målchanser? Skillnaden på spelet är anmärkningsvärd jämfört med både förra säsongen och början av serien till det vi ser nu. Kritikstormen - allt var uselt - har övergått till en unison lovsång (gäller även externa kommentatorer) och det är välförtjänt.

Skillnaden i spelsätt mellan Skövde och Mariestad är också påtaglig. Två helt olika spelstilar. bois spelstil kan liknas vid humlor i glaset som surrar runt med fast grepp om pucken och hamnar ofta på utsidan. Dessa olika spelstilar blir spännande att följa i allettan! A pro på allettan, hur många lag är överlägsna Skövde och går inte att rubba? Inget av det jag sett. Inte ens Karlskrona.
Joakim Blomquist
Reactions:

Post by Joakim Blomquist »

Göran Strid wrote: 30 Nov 2023, 10:31 Sex matcher spelade av andra halvan. Skövde 18 poäng 31-11. bois 13 poäng 24-15. Vem såg detta för dryga månaden sedan? Skövde 2.0 spelar en blixtrande snabb, rak hockey med varierande avslut från pang-på till hittepålösningar i rasade fart som kollrar bort motståndaren. Den strukturerade häxpipe-hockeyn firar triumfer på löpande band. Har vi någonsin sett flera avslut/skapade målchanser? Skillnaden på spelet är anmärkningsvärd jämfört med både förra säsongen och början av serien till det vi ser nu. Kritikstormen - allt var uselt - har övergått till en unison lovsång (gäller även externa kommentatorer) och det är välförtjänt.

Skillnaden i spelsätt mellan Skövde och Mariestad är också påtaglig. Två helt olika spelstilar. bois spelstil kan liknas vid humlor i glaset som surrar runt med fast grepp om pucken och hamnar ofta på utsidan. Dessa olika spelstilar blir spännande att följa i allettan! A pro på allettan, hur många lag är överlägsna Skövde och går inte att rubba? Inget av det jag sett. Inte ens Karlskrona.
Jag har också funderat i de banorna.. hur bra står sig Skövde ik mot de bästa från södra? Är inte så säker på att de är mycket bättre än yttersta toppen i västra faktiskt.
Ska bli mycket intressant att följa 😎
Joakim Blomquist
Reactions:

Är det någon gång man bör värva spets inför en Alletta så är det nog nu. På backsidan ser det lite tunt ut, trots att Frändberg alltid levererar när han får chansen, då verkar det som han inte riktigt har förtroendet. Filip Forsmark lämnar Tranås, där det inte har gått bra, men det är ju en back som besitter stora kunskaper, inte minst offensivt. Helt utan kontrakt. Tror han skulle både passa in i och tillföra massor för Skövde.

På forwardssidan, som jag i och för sig tycker har både bredd och spets, så kan jag ändå inte annat än att tycka man borde åtminstone slå Forshaga och Skager en signal bara för att kolla läget. Han kan ju inte vara nöjd med att få möta lag i fortsättningsettan?! Det lär ju inte utveckla honom direkt.. Linus Skager är en gudabenådad spelare som skulle lyfta vilket lag som helst i Allettan.

Och går det bra i Allettan så flödar det in cash...
Anders Edman
Reactions:

Post by Anders Edman »

Håller helt med dig i dina funderingar JB. Skager tänkte jag på igår under matchen. Ring han och kolla läget så fort som möjligt. Någon kommer att nypa honom, var så säkra. På backsidan om ekonomin tillåter hade jag gärna sett 2 nytillskott inför allettan. Vi är tunna där.
peter johansson
Reactions:

Post by peter johansson »

Joakim Blomquist wrote: 30 Nov 2023, 19:32 Är det någon gång man bör värva spets inför en Alletta så är det nog nu. På backsidan ser det lite tunt ut, trots att Frändberg alltid levererar när han får chansen, då verkar det som han inte riktigt har förtroendet. Filip Forsmark lämnar Tranås, där det inte har gått bra, men det är ju en back som besitter stora kunskaper, inte minst offensivt. Helt utan kontrakt. Tror han skulle både passa in i och tillföra massor för Skövde.

På forwardssidan, som jag i och för sig tycker har både bredd och spets, så kan jag ändå inte annat än att tycka man borde åtminstone slå Forshaga och Skager en signal bara för att kolla läget. Han kan ju inte vara nöjd med att få möta lag i fortsättningsettan?! Det lär ju inte utveckla honom direkt.. Linus Skager är en gudabenådad spelare som skulle lyfta vilket lag som helst i Allettan.

Filip Forsmark går till Lindlöven!

https://www.kmhockey.se/2023/11/30/avsl ... lettanlag/
Göran Strid
Reactions:

Post by Göran Strid »

Problemen med snedsitsen i laget med alla forwards och få backar visar sig nu. Laget behöver en back till och Forsmark hade varit bra. Men en forward till i överflödet - redan nu 17 forwards (2 skador)? Fager vore mumma och skulle passa bra in i laget som laget spelar. Men nu sitter man i en rävsax eftersom truppen redan är så stor tillsammans med sin obalans. Och en stor trupp kostar. Situationen är knepig. Kanske några utlåningar och en back in kan vara lösningen? Jag skulle nog överväga en sådan lösning.

Men vi har i alla fall två toppmålvakter och när hade vi det...! :clap: Fyra och femma i statistiken och avståndet till Sandberg minskar stadigt... 8-)
Joakim Blomquist
Reactions:

peter johansson wrote: 01 Dec 2023, 05:54
Joakim Blomquist wrote: 30 Nov 2023, 19:32 Är det någon gång man bör värva spets inför en Alletta så är det nog nu. På backsidan ser det lite tunt ut, trots att Frändberg alltid levererar när han får chansen, då verkar det som han inte riktigt har förtroendet. Filip Forsmark lämnar Tranås, där det inte har gått bra, men det är ju en back som besitter stora kunskaper, inte minst offensivt. Helt utan kontrakt. Tror han skulle både passa in i och tillföra massor för Skövde.

Filip Forsmark går till Lindlöven!

https://www.kmhockey.se/2023/11/30/avsl ... lettanlag/
Hade mina misstankar att han skulle gå dit.. dock obekräftade uppgifter. Kostar ju inget att lyfta luren..
Joakim Blomquist
Reactions:

Göran Strid wrote: 01 Dec 2023, 10:24 Problemen med snedsitsen i laget med alla forwards och få backar visar sig nu. Laget behöver en back till och Forsmark hade varit bra. Men en forward till i överflödet - redan nu 17 forwards (2 skador)? Fager vore mumma och skulle passa bra in i laget som laget spelar. Men nu sitter man i en rävsax eftersom truppen redan är så stor tillsammans med sin obalans. Och en stor trupp kostar. Situationen är knepig. Kanske några utlåningar och en back in kan vara lösningen? Jag skulle nog överväga en sådan lösning.

Men vi har i alla fall två toppmålvakter och när hade vi det...! :clap: Fyra och femma i statistiken och avståndet till Sandberg minskar stadigt... 8-)
Ja utlåningar vore ju en lösning på det hela. Att ha två så bra målvakter känns otroligt tryggt. Har vi någonsin haft det så beställt på målvaktssidan?
Joakim Blomquist
Reactions:

Anders Edman wrote: 30 Nov 2023, 21:37 Håller helt med dig i dina funderingar JB. Skager tänkte jag på igår under matchen. Ring han och kolla läget så fort som möjligt. Någon kommer att nypa honom, var så säkra. På backsidan om ekonomin tillåter hade jag gärna sett 2 nytillskott inför allettan. Vi är tunna där.
👍Enig!
Anders Edman
Reactions:

Post by Anders Edman »

Vilken målvaksduo vi har i år. Kan bli tungan på vågen för att nå ett play-off till våren. Och det vore ju fantastiskt roligt att få uppleva…..
Anders Edman
Reactions:

Post by Anders Edman »

Skrev ett inlägg på fel tråd och det kanske jag gör nu också ? Men det gör jag jävlar i mig inte om, admin låste och kastade bort nyckeln (så stod det bokstavligen) med blixtens hastighet. Och det enda felet var att jag inte använde befintlig matchtråd. Inga påhopp eller annat som kunde uppfattas stötande i mitt innehåll. Ville bara öppna en tråd ang 1957 matchen. Tack för det väldigt trevliga bemötandet Mr.admin (not) nu tas väl det här inlägget bort också….vi får se hur snabbt det går ?
Nu skiter jag i att skriva mer här och Mr.admin kan gå en kvällskurs i hur man bemöter folk som inte lägger sina tyckanden i rätt tråd 🤬
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Anders Edman wrote: 01 Dec 2023, 15:12 Skrev ett inlägg på fel tråd och det kanske jag gör nu också ? Men det gör jag jävlar i mig inte om, admin låste och kastade bort nyckeln (så stod det bokstavligen) med blixtens hastighet. Och det enda felet var att jag inte använde befintlig matchtråd. Inga påhopp eller annat som kunde uppfattas stötande i mitt innehåll. Ville bara öppna en tråd ang 1957 matchen. Tack för det väldigt trevliga bemötandet Mr.admin (not) nu tas väl det här inlägget bort också….vi får se hur snabbt det går ?
Nu skiter jag i att skriva mer här och Mr.admin kan gå en kvällskurs i hur man bemöter folk som inte lägger sina tyckanden i rätt tråd 🤬
Nu får jag allt försvara admin här. Du får väl för helvete acceptera att admin städar och rättar och påpekar när det blir fel utan att du för den skull måste gå i taket. Hur skulle det se ut om det vore det omvända, att det fick vara ren anarki här?
Och sedan det här obligatoriska "Nu skiter jag i att skriva här". :bois:
/Perka
peter johansson
Reactions:

Post by peter johansson »

Anders Edman wrote: 01 Dec 2023, 15:12 Skrev ett inlägg på fel tråd och det kanske jag gör nu också ? Men det gör jag jävlar i mig inte om, admin låste och kastade bort nyckeln (så stod det bokstavligen) med blixtens hastighet. Och det enda felet var att jag inte använde befintlig matchtråd. Inga påhopp eller annat som kunde uppfattas stötande i mitt innehåll. Ville bara öppna en tråd ang 1957 matchen. Tack för det väldigt trevliga bemötandet Mr.admin (not) nu tas väl det här inlägget bort också….vi får se hur snabbt det går ?

Jag hoppas att du omprövar ditt beslut här Anders du har många bra tankar om mycket och en av de flitigaste på detta forum ;) Jag tycker att dom bara enkelt kunde tala om att du skrev i fel tråd och hänvisa dig till rätt tråd i stället så enkelt!
Anders Edman
Reactions:

Post by Anders Edman »

Site Admin
Re: 1957 matchen mot Dalen !
Report
Post 01 December 2023, 14:37

Tråd stängd & låst, nyckeln kastad. Använd befintlig matchtråd!
Anders Edman
Reactions:

Post by Anders Edman »

Hörde jag nåt Perka ????????
Post Reply