(T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

(T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Admin »

(T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Inför: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=144663
Livesändning:
Matchreferat: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=144700
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Göran Strid »

Klockan går och det börjar närma sig! Träningsmatcherna börja gälla lite mer och snart dags för seriepremiär. Alltså kan man förvänta sig att få lite mer klart för sig hur spelet kommer att se ut, när det blir allvar. Vad är då bättre att spela cup och möta bois, som får mer av tävlingskaraktär. Jag kommer för min del att lägga mindre vikt vid resultatet och mer vikt vid att försöka vad i spelet som är bättre, lika eller sämre än bois. Det borde kunna ge en viss vägledning inför säsongen och det gäller också matchen mot Forshaga, ett spännande lag!

Till exempel:
- Erövring av puck och vad man gör med den erövringen
- Tekningar - mycket intressant!
- Spelet framför mål i båda riktningarna
- Spelvändningarna och hur fort man kommer in i anfallszon
- Disciplinerat och ordnat försvarsspel
- Målvaktsspelet och eventuella returer

Jag för min del kommer inte att lägga krut på PP och BP - det får komma senare. Likaså skott och skärpa i avslut - det får också komma senare.

PS. Bra "inför" som vanligt Perka! Nog verkar denne tränare vara lättintervjuad... ;) DS
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 30 Aug 2019, 14:48 Klockan går och det börjar närma sig! Träningsmatcherna börja gälla lite mer och snart dags för seriepremiär. Alltså kan man förvänta sig att få lite mer klart för sig hur spelet kommer att se ut, när det blir allvar. Vad är då bättre att spela cup och möta bois, som får mer av tävlingskaraktär. Jag kommer för min del att lägga mindre vikt vid resultatet och mer vikt vid att försöka vad i spelet som är bättre, lika eller sämre än bois. Det borde kunna ge en viss vägledning inför säsongen och det gäller också matchen mot Forshaga, ett spännande lag!

Till exempel:
- Erövring av puck och vad man gör med den erövringen
- Tekningar - mycket intressant!
- Spelet framför mål i båda riktningarna
- Spelvändningarna och hur fort man kommer in i anfallszon
- Disciplinerat och ordnat försvarsspel
- Målvaktsspelet och eventuella returer

Jag för min del kommer inte att lägga krut på PP och BP - det får komma senare. Likaså skott och skärpa i avslut - det får också komma senare.

PS. Bra "inför" som vanligt Perka! Nog verkar denne tränare vara lättintervjuad... ;) DS
Absolut många intressanta skeenden i en match du nämner som speciellt på försäsong tål att studeras. Lik förbannat vet man att när det blir match mot bois vill man ha en seger så fruktansvärt mycket och man kommer jubla glatt över varenda tackling som delas ut hur dåligt timad och onödig den än är.

Tack för beröm Göran. Jupp, Hellas är kanonlätt att prata med hittills och det finns inget som säger att inte det kommer att fortsätta vara så. Fjärde intervjun nu och den tredje i ishallen och jag har känt mig full av energi och glädje efter varenda gång. Underbar känsla när det blir kul igen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 30 Aug 2019, 15:10 Tack för beröm Göran. Jupp, Hellas är kanonlätt att prata med hittills och det finns inget som säger att inte det kommer att fortsätta vara så. Fjärde intervjun nu och den tredje i ishallen och jag har känt mig full av energi och glädje efter varenda gång. Underbar känsla när det blir kul igen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Vad jag blir glad av att du skriver detta! :thumbup:
Magnus Hagman
Reactions:
Posts: 312
Joined: 30 Jan 2014, 21:41

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Magnus Hagman »

Kanon kul att vi får inför reportage. Mycket bra jobbat Perka.
Vore kul om någon kunde skriva lite om matchen här mellan perioderna. Har tyvärr ingen möjlighet att se matchen idag.
Hejja Siken!
Richard Augustsson
Reactions:
Posts: 166
Joined: 31 Jan 2014, 15:55

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Richard Augustsson »

Nån som vet hur kedjorna ser ut idag??
Pertti Pahankala
Reactions:
Posts: 149
Joined: 09 Jan 2015, 19:36

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Pertti Pahankala »

0-1 48 sek Santesson, 1-1 efter första
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Per-Erik Odh »

Skövde kommer ut väldigt bra och får ett tidigt ledningsmål. Stärkta av det äger man spelet. Sedan slarvas det lite i egen zon och Mariestad kvitterar. Efter deras kvitteringsmål tar Mariestad över. Vi får ett pp men det funkar inte. Vi klarar inte av att få in pucken i anfallszon och de gånger vi får in den klarar vi inte av att ställa upp något spel. Mariestad får ett pp i slutminuterna och spelar ganska bra. Jag tror att det är i deras pp eller eventuellt i sekvensen innan så har bois ett jätteläge med helt rent in i mål men avslutet missar buren. Bröderna Engqvist har även de ett flygande anfall där den ena slår ett stenhårt inlägg in framför mål där den andre kommer stormande och styr riktigt snyggt men även det utanför målramen.
Skövde är definitivt värda sitt mål men vi skall vara glada att bois inte fick träff på någon av chanserna jag beskrev ovan.
1-1 Inför andra.

Kämpa Skövde Kämpa!
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Göran Strid »

Skövde har en slags tydlighet och lugn i sitt spel i första perioden, som nog inte fanns förra säsongen. Svårt att ta på, men återkommer.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Göran Strid »

Inget snack, detta är ett annat Skövde, påstår jag efter andra perioden jämfört med förra säsongen vid denna tid.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Per-Erik Odh »

3-3 efter andra och detta är en helt öppen historia.
Skövdes 2-1 är frukten av ett helt underbart spel i anfallszon. En delikatess.
Sedan gör Mariestad två pp mål och så långt är det klasskillnad i just den spelformen. Det är svårt att inte ge lite cred till dem för deras spel där.
Men Skövdes 3-3 kommer också i pp och det är också en riktig delikatess de lux. Santesson är ett guldägg.
Det börjar kännas lite smågrinigt här mot slutet av perioden och det är roligt.
Jag tycker att Skövde gör det riktigt bra såhär långt. :clap: :thumbup: :clap:

KRIGA!
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Gunwaldh Johansson »

5 - 3 Slut
Last edited by Gunwaldh Johansson on 30 Aug 2019, 20:15, edited 1 time in total.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Göran Strid »

Grattis bois till segern, men den betyder mindre denna kväll. Spelet på isen var desto intressantare. En sak är klar och det är ett annat och bättre Skövde än vi sett tidigare. Av de olika saker jag tittade på ikväll, så är inte bois bättre. Snarare är Skövde lite bättre i en sak och det är lugnet och strukturen, inte minst i spelet i vändningarna, något som överraskar och som var riktigt svagt förra säsongen. Att sedan PP var avgörande, får man bjuda på just nu.

bois kommer få jobba för sin tippade förstaplats i serien och Skövdes aktier att ta en plats bland de fem har ökat. Lite grand känns det som att det är mycket snack och lite verkstad när det gäller bois och tvärtom när det gäller Skövde.

Superintressant med de två återstående matcherna!

Btw, en riktigt bra kommentator på webb-sändningen. Lugn, saklig och lagom neutral. Snyggt!
Magnus Hagman
Reactions:
Posts: 312
Joined: 30 Jan 2014, 21:41

Re: (T) 2019-08-30 kl. 19:00 Mariestad bois – Skövde IK, Marieshus Arena (Ica Oxen cup)

Post by Magnus Hagman »

Verkar som Siken gjort en bra match ändå. Kanon bra!
När Thilander och Forsmark är med igen så kommer dom ju knappast bli sämre.....😀
Tack för rapporterna👍
Post Reply