SIK:s årsmöte

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

SIK:s årsmöte

Post by Per-Erik Odh »

Då har Skövde IK haft sitt årsmöte. Det var relativt välbesökt kändes det som.
Årets resultat är historiskt bra. Resultat är på 355 754 kronor vilket betyder att vi har ett eget kapital på 203 373 kronor. För att klara elitlicensen krävs det ju ett eget kapital på 200 000 tusen så att vända ett minus på kring 150 till ett plus på dryga 200 är bra.
I styrelsen avgick PR, Kenne, Dahné och Lenartsson.
Nya blev Petra Sivefeldt, Andreas Birgersson, Rickard Sjöberg, Anna Lerjeus och Mårten Samuelsson. (ursäkta eventuella felstavningar av namnen)
Fornsjö fortsätter som ordförande.
Ekman, Brunstedt och Dahl går in på sitt andra år.

Nu ångar vi vidare med tillförsikt mot säsongen 19/20 :thumbup:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: SIK:s årsmöte

Post by Göran Strid »

Föreningen har gjort ett hästjobb med sitt villkorade sparbeting för att få fortsatt elitlicens. Det är inte bara "bra" som Perka skriver, det är imponerande. Hatten av! Nu gäller det bara att inte slå sig till ro utan verkligen jobba med att öka intäkterna och fortsätta leta tjyvläckage, något som de ansvariga säkert är medvetna om!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: SIK:s årsmöte

Post by Gunwaldh Johansson »

Riktigt starkt jobbat av klubben. Bara att fortsätta att jobba så här. :clap:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: SIK:s årsmöte

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 11 Jun 2019, 19:53 Föreningen har gjort ett hästjobb med sitt villkorade sparbeting för att få fortsatt elitlicens. Det är inte bara "bra" som Perka skriver, det är imponerande. Hatten av! Nu gäller det bara att inte slå sig till ro utan verkligen jobba med att öka intäkterna och fortsätta leta tjyvläckage, något som de ansvariga säkert är medvetna om!
Ja det är hårt jobb som gäller för SIK och alla hockeyettan klubbar för nu måste man ju gneta ihop 500 000 i eget kapital.
Personligen tycker jag det är vansinnigt. En ekonomi i ordning är en självklarhet men kravet till nästa säsong som säger 500 000 i eget kapital är vansinnigt då det spänner över alla klubbar oavsett om de omsätter 2 eller 15 miljoner. En procentsats hade antagligen varit betydligt mer rättvist?
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: SIK:s årsmöte

Post by Per-Erik Odh »

Per-Erik Odh wrote: 11 Jun 2019, 21:43
Göran Strid wrote: 11 Jun 2019, 19:53 Föreningen har gjort ett hästjobb med sitt villkorade sparbeting för att få fortsatt elitlicens. Det är inte bara "bra" som Perka skriver, det är imponerande. Hatten av! Nu gäller det bara att inte slå sig till ro utan verkligen jobba med att öka intäkterna och fortsätta leta tjyvläckage, något som de ansvariga säkert är medvetna om!
Ja det är hårt jobb som gäller för SIK och alla hockeyettan klubbar för nu måste man ju gneta ihop 500 000 i eget kapital.
Personligen tycker jag det är vansinnigt. En ekonomi i ordning är en självklarhet men kravet till nästa säsong som säger 500 000 i eget kapital är vansinnigt då det spänner över alla klubbar oavsett om de omsätter 2 eller 15 miljoner. En procentsats hade antagligen varit betydligt mer rättvist?
Rättelse. Kravet på eget kapital höjs stegvis upp till en halv miljon. Ettanklubbarna skall ha 300 000 i eget kapital när bokslut görs för 19/20.
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: SIK:s årsmöte

Post by Göran Strid »

Ja, kapitalkraven är ”vansinniga” och helt verklighetsfrämmande. Positivt eget kapital skall det vara och ordning i ekonomin. Punkt slut. Vi får se vad som händer framöver, men det finns nog tyvärr anledning att tro att klubbarna får leva med detta ett tag, tills verkligheten kommer ifatt även dem i förbundet, som inte förstår eller vill förstå.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: SIK:s årsmöte

Post by Marcus Lundgren »

Per-Erik Odh wrote: 11 Jun 2019, 21:43
Göran Strid wrote: 11 Jun 2019, 19:53 Föreningen har gjort ett hästjobb med sitt villkorade sparbeting för att få fortsatt elitlicens. Det är inte bara "bra" som Perka skriver, det är imponerande. Hatten av! Nu gäller det bara att inte slå sig till ro utan verkligen jobba med att öka intäkterna och fortsätta leta tjyvläckage, något som de ansvariga säkert är medvetna om!
Ja det är hårt jobb som gäller för SIK och alla hockeyettan klubbar för nu måste man ju gneta ihop 500 000 i eget kapital.
Personligen tycker jag det är vansinnigt. En ekonomi i ordning är en självklarhet men kravet till nästa säsong som säger 500 000 i eget kapital är vansinnigt då det spänner över alla klubbar oavsett om de omsätter 2 eller 15 miljoner. En procentsats hade antagligen varit betydligt mer rättvist?
Problemet med en procentsats är att det förmodligen hade drabbat de klubbar som har hög omsättning även om det inte nödvändigtvis innebär stor omsättning kring a-laget, ska du till exempel bli drabbad då för att du har ett j20 lag högt upp, vilket (antar jag) ökar omsättningen?

Men jag förstår din poäng.

Helt klart så är det ju så att 500k (om ett par år) är väldigt mycket pengar för många klubbar.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: SIK:s årsmöte

Post by Per-Erik Odh »

SIKs årsmöte på tisdag och jag tog del av handlingarna idag. Tänker inte föregripa något men det är skönt att det som med all rätt såg så mörkt ut i höstas istället landade i svarta siffror. :thumbup:

Nu blir det spännande att se hur pass omsättning det blir på ledamöterna i styrelsen?

Och is hade vi dessutom i B-hallen. Hade jag ingen aning om men det är naturligtvis också positivt att ståta med när det är sommar :)
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: SIK:s årsmöte

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 10 Jun 2021, 16:48 SIKs årsmöte på tisdag och jag tog del av handlingarna idag. Tänker inte föregripa något men det är skönt att det som med all rätt såg så mörkt ut i höstas istället landade i svarta siffror. :thumbup:
Har läst. En enastående insats bakom kulisserna. Det ligger mycket arbete bakom. Hatten av! :clap:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: SIK:s årsmöte

Post by Per-Erik Odh »

En kort rapport från årsmötet.

Tror vi var sexton personer där?

Vi gjorde ett plus på drygt 70.000. Vi har under året kraftigt skurit i kostnaderna och fått en hel del i kompensation från staten. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
Dahl och Brunstedt har valt att inte ställa upp för omval och istället valdes en person in som kommer att vara ungdomsansvarig. En post som formellt saknats i flera år. Tyvärr missade jag namnet. Det betyder att styrelsen minskas med en person men det är enligt önskemål från styrelsen. Fornsjö valdes om som ordförande. En ny valberedning tillsattes också.

Budgetförslaget och verksamhetsplanen för kommande verksamhetsår godkändes efter några frågor kring utbildningskostnader för ungdomsledare.

Nästa säsong blir det ju färre matcher i grundserien men i allettan kommer det bli fler matcher då lagen skall mötas fyra gånger. I praktiken innebär detta att vi får tre hemmamatcher mer under säsongen. Under coronaåret har sponsorintäkterna minskat en del men förhoppningen är att vi ska hämta hem det tappet och detta innebär att vi i budgetförslaget för nästa år ökar intäkterna en del jämfört med året som gått.

Anledningen till att Dahl avgår är att han har fått mindre fritid och fått välja mellan styrelsearbetet och webbteven för att räcka till.

Tycker personligen att det känns som att vi kan gå in i det nya året med rätt stor tillförsikt.
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: SIK:s årsmöte

Post by Marcus Lundgren »

Per-Erik Odh wrote: 15 Jun 2021, 19:20 En kort rapport från årsmötet.

Tror vi var sexton personer där?

Vi gjorde ett plus på drygt 70.000. Vi har under året kraftigt skurit i kostnaderna och fått en hel del i kompensation från staten. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
Dahl och Brunstedt har valt att inte ställa upp för omval och istället valdes en person in som kommer att vara ungdomsansvarig. En post som formellt saknats i flera år. Tyvärr missade jag namnet. Det betyder att styrelsen minskas med en person men det är enligt önskemål från styrelsen. Fornsjö valdes om som ordförande. En ny valberedning tillsattes också.

Budgetförslaget och verksamhetsplanen för kommande verksamhetsår godkändes efter några frågor kring utbildningskostnader för ungdomsledare.

Nästa säsong blir det ju färre matcher i grundserien men i allettan kommer det bli fler matcher då lagen skall mötas fyra gånger. I praktiken innebär detta att vi får tre hemmamatcher mer under säsongen. Under coronaåret har sponsorintäkterna minskat en del men förhoppningen är att vi ska hämta hem det tappet och detta innebär att vi i budgetförslaget för nästa år ökar intäkterna en del jämfört med året som gått.

Anledningen till att Dahl avgår är att han har fått mindre fritid och fått välja mellan styrelsearbetet och webbteven för att räcka till.

Tycker personligen att det känns som att vi kan gå in i det nya året med rätt stor tillförsikt.
Tack för rapporten!

Följande är inte menat som kritik, utan enbart en undran.
Hur kommer det sig att Skövde "bara" går 70.000 plus då vi ser så andra klubbar (Tranås. Mariestad osv.) göra väldigt bra resultat, när de har pratat så har det kännts som att kostnader till viss del kapats "av sig självt" under corona (ungdomarna spelade ju till exempel inte) och att stöden verkar ha varit fullgod i sin ersättning för uteblivna slantar?

Återigen, ingen kritik. Jag förstår såklart att många inom klubben har jobbat oerhört hårt, och 70.000 är inte på något sätt dåligt :thumbup:
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: SIK:s årsmöte

Post by Urban Stahel »

Marcus Lundgren wrote: 15 Jun 2021, 20:21
Per-Erik Odh wrote: 15 Jun 2021, 19:20 En kort rapport från årsmötet.

Tror vi var sexton personer där?

Vi gjorde ett plus på drygt 70.000. Vi har under året kraftigt skurit i kostnaderna och fått en hel del i kompensation från staten. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
Dahl och Brunstedt har valt att inte ställa upp för omval och istället valdes en person in som kommer att vara ungdomsansvarig. En post som formellt saknats i flera år. Tyvärr missade jag namnet. Det betyder att styrelsen minskas med en person men det är enligt önskemål från styrelsen. Fornsjö valdes om som ordförande. En ny valberedning tillsattes också.

Budgetförslaget och verksamhetsplanen för kommande verksamhetsår godkändes efter några frågor kring utbildningskostnader för ungdomsledare.

Nästa säsong blir det ju färre matcher i grundserien men i allettan kommer det bli fler matcher då lagen skall mötas fyra gånger. I praktiken innebär detta att vi får tre hemmamatcher mer under säsongen. Under coronaåret har sponsorintäkterna minskat en del men förhoppningen är att vi ska hämta hem det tappet och detta innebär att vi i budgetförslaget för nästa år ökar intäkterna en del jämfört med året som gått.

Anledningen till att Dahl avgår är att han har fått mindre fritid och fått välja mellan styrelsearbetet och webbteven för att räcka till.

Tycker personligen att det känns som att vi kan gå in i det nya året med rätt stor tillförsikt.
Tack för rapporten!

Följande är inte menat som kritik, utan enbart en undran.
Hur kommer det sig att Skövde "bara" går 70.000 plus då vi ser så andra klubbar (Tranås. Mariestad osv.) göra väldigt bra resultat, när de har pratat så har det kännts som att kostnader till viss del kapats "av sig självt" under corona (ungdomarna spelade ju till exempel inte) och att stöden verkar ha varit fullgod i sin ersättning för uteblivna slantar?

Återigen, ingen kritik. Jag förstår såklart att många inom klubben har jobbat oerhört hårt, och 70.000 är inte på något sätt dåligt :thumbup:
Nu tillkommer väl ytterligare 1 bidrag om jag har förstått rätt,men visst är det skillnad på 70000 och 400000 drygt som bois gick pluss.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: SIK:s årsmöte

Post by Gunwaldh Johansson »

En stor skillnad är att Mariestad hade en omsättning på10,5 miljoner kr mot Skövdes 6,2 miljoner kr. Men Skövde har 2 elitlag i handboll att tampas om sponsorpengarna så det är inte så lätt att gå så mycket i plus som Mariestad.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: SIK:s årsmöte

Post by Göran Strid »

Gunwaldh Johansson wrote: 16 Jun 2021, 05:08 En stor skillnad är att Mariestad hade en omsättning på10,5 miljoner kr mot Skövdes 6,2 miljoner kr. Men Skövde har 2 elitlag i handboll att tampas om sponsorpengarna så det är inte så lätt att gå så mycket i plus som Mariestad.
Föreningen tappade 500 000 kr i sponsorstöd jämfört med 19/20. Det är väldigt mycket pengar vid en omsättning på 6,2 milj. Jag har ingen aning om hur sponsorstödet påverkats hos andra hockeyföreningar, men nog är det extra knepigt i en förhållandevis liten ort som Skövde med två elitlag i handboll och två föreningar i fotboll resp hockey på nivå tre. Det är sannolikt ganska lätt att bestämma sig för prioriteringarna i sponsorstöd när företagens kassa sinar.

Marcus, jag tror att detta kan vara delvis ett svar på dina funderingar.

För övrigt var jag i Skövde nyligen och häpnade över alla förändringar som skett på några år. Jag tappade hakan när jag såg vad som skett på Billingehov med omnejd. Förutom alla nya rondeller i "rondellernas stad" och nya etapper i Trädgårdsstaden, vilken elegant entré med vidhängande restaurang med ursnygg interiör och fräsch meny! Och genom öppna glasytor såg man rätt in i Billingehov! Snacka om bingo för Skövde IK! Jag kommer direkt tänka på tipsvinsten för Coop, när Systembolaget tog plats dörren bredvid för några år sedan. Detta sagt utan några jämförelser i övrigt! Så nog har Skövde IK alla förutsättningar rent lokalt med nytt fint kansli, ny ishall, nya omklädningsrum och allt detta övriga att kunna mäta sig med och överträffa de allra flesta föreningar på toppnivå i ettan och även i allsvenskan! Det känns mycket bra!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: SIK:s årsmöte

Post by Per-Erik Odh »

Enligt yr så kommer morgondagens årsmöte vara kanske det hetaste SIK någonsin haft :o
/Perka
Post Reply