2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by peter johansson »

Ja jag var inte på matchen heller pga jobb men kan snabbt konstatera att det är en helt onödig tackling när dessutom pucken är på en helt annan plats nä det ser ut som att Libelin ska "trycka till den där BOISAREN" sedan kanske han inte är ute efter att skada men det tar illa och matchstraffet är inget att säga om en väldigt konstig handling om ni frågar mig !! Hoppas Filip kryar på sig ordentligt en hockeykrigare som jag gärna sett i SIK f.ö !!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Det har ju från olika håll och i olika ordalag påståtts att Libelin spelade vårdslöst/farligt även innan krocken/tacklingen. Något som man enligt min mening gör i syfte att förstärka stämpeln som skurk man gett honom.

Här kan en i vilket fall se den inspelade matchen och då med fördel de tio första minutrarna så kan en göra sig en egen bedömning om Valiant är vårdslös/farlig eller inte. Vore kul om någon kunde kommentera hans spel?

https://play.staylive.se/hockeyettan-tv/w/14134
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

Per-Erik Odh wrote: 07 Nov 2018, 12:40 Det har ju från olika håll och i olika ordalag påståtts att Libelin spelade vårdslöst/farligt även innan krocken/tacklingen. Något som man enligt min mening gör i syfte att förstärka stämpeln som skurk man gett honom.

Här kan en i vilket fall se den inspelade matchen och då med fördel de tio första minutrarna så kan en göra sig en egen bedömning om Valiant är vårdslös/farlig eller inte. Vore kul om någon kunde kommentera hans spel?

https://play.staylive.se/hockeyettan-tv/w/14134
Jag skall vara ärlig Perka

Jag står i hörnet neranför bois klacken, och därifrån jag står så ser det först ut som en vanlig tackling som går illa, Sedan i Pausen är det personer framför mig på som spelar upp klippet från hockeyettan sändningen, i sina telefoner, och då ser jag hur ful den verkligen är, Kollar sändningen hemma sedan, och inser att han måste ha gjort det med flit. axeln/ armen åker upp-- varför? köper inte att han har den för att ta emot sig som vissa hävdar, han är fullt medveten om vad han gör,

Jag tänkte aldrig på Om Bäckström bara åkte runt och tacklade mer än vanligt innan dess

Men Samtidigt tycker jag att ni inte skall glömma att han hade faktiskt sådana saker för sig både i Norge och när han var i Teg, dessutom grejen på Erik Olsson i PO förra året var inte heller vacker, så att om personer tycker han är en BAD GUY tycker jag att man kan förstå,
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Lite ny info i textform har tillkommit under P4.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7083563

De har pratat med Ronny Rockstar och enligt det kommer inte bois att anmäla Libelin som ju var deras första besked.
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

Per-Erik Odh wrote: 07 Nov 2018, 16:03 Lite ny info i textform har tillkommit under P4.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7083563

De har pratat med Ronny Rockstar och enligt det kommer inte bois att anmäla Libelin som ju var deras första besked.
Han är ändå avstängd i kväll, eftersom det var ett Matchpenalty, samt att domarna ALLTID rapporterar MatchPenalty så att rapport finns

Men helt korrekt av Mariestad att inte anmäla, då jag anser att domarna skall göra detta och inte klubbarna själva
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

David Johansson wrote: 07 Nov 2018, 16:16
Per-Erik Odh wrote: 07 Nov 2018, 16:03 Lite ny info i textform har tillkommit under P4.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7083563

De har pratat med Ronny Rockstar och enligt det kommer inte bois att anmäla Libelin som ju var deras första besked.
Han är ändå avstängd i kväll, eftersom det var ett Matchpenalty, samt att domarna ALLTID rapporterar MatchPenalty så att rapport finns

Men helt korrekt av Mariestad att inte anmäla, då jag anser att domarna skall göra detta och inte klubbarna själva
Ne vad det blir för straff påverkas nog inte av detta. Däremot har det väl ett visst symbolvärde att bois backar från det tidigare uttalandet kan jag tycka.
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Olycklig krock eller ful tackling? – Disciplinnämnden avgör
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7086595
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Göran Strid »

De flesta är överens om att det var en ful tackling. Nog om det. Sedan kan man nog tycka att det har dragit iväg både här och där i kommentarer, som inte riktigt motsvarar tacklingen i sig och att den säkert medför ett längre straff. Jag menar med detta att det under årens lopp har varit väl så hårda och onödiga tacklingar som renderat hårda straff och skador. Här går inget lag fritt och det gäller således både Skövde och bois. bois är sannerligen inte Guds bästa barn, när det gäller fula tacklingar och jag tycker nog vi skall ha ett rimligare perspektiv på Libelins tackling. Visst, den var ful och säkert medveten, men nog bör vi se det hela i ett större perspektiv. Killen får sitt straff och han förtjänar det, men nog så?
Jonna Bennemyr-Porath
Reactions:
Posts: 14
Joined: 29 Jan 2014, 22:53

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Jonna Bennemyr-Porath »

Jag kan inte läsa hela artikeln, någon som har lust att lägga ut den åt mig?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Jonna Kristiansson Porath wrote: 13 Nov 2018, 21:27 Jag kan inte läsa hela artikeln, någon som har lust att lägga ut den åt mig?
Libelin Bäckström/Valiant stängdes av direkt efter matchstraff i derbyt mot Mariestad bois Hockey. Detta efter att ha tacklat Filip Engqvist som fick utgå med hjärnskakning. Totalt blir straffet fyra matchers avstängning.


Libelin Bäckström/Valliant missar två matcher till.

Skövde IK:s tränare Johan Hellström kommenterar:

– Han har redan varit avstängd i två matcher. Nu missar han matchen mot Kumla på onsdagen och även söndagens hemmamatch mot Borlänge.

Vad har du att säga om straffet?

– Generellt tycker jag det är bra med hårda straff för den här typen av förseelser. Vi vill inte ha den här typen av tacklingar inom ishockeyn och det vet jag att Libelin också tycker. Sedan är det bara att beklaga att det blev så här.

Under avstängningen har SIK lånat in Max Kardevall från HV 71 J20. Han kommer även att spela mot Köping på onsdagskvällen.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Såhär uppfattar jag straffet, rätta mig gärna om jag har fel?

Tre matcher är väl mer eller mindre standard det minsta straff man kan få vid liknande händelser? Sedan lägger de om jag uppfattar det rätt på ytterligare matcher om man räknas som återfall?
Stämmer detta är fyra matcher det lägsta straffet Libbelin kunde få.
I så fall, vad drar man för slutsats av detta som av en del beskrevs ungefär som ett mordförsök medan andra tyckte det var en olyckshändelse?
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

Då ha i alla fall tävlingskommitten som granskat ärendet slagit fast att det INTE var en krock, hade de bedömt det som en krock så hade han spelat mot Lindlöven, då hade han inte fått fyra matcher
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Skönt att veta att man ibland ser rätt.. Lägsta straffet..
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Per-Erik Odh wrote: 13 Nov 2018, 22:26 Såhär uppfattar jag straffet, rätta mig gärna om jag har fel?

Tre matcher är väl mer eller mindre standard det minsta straff man kan få vid liknande händelser? Sedan lägger de om jag uppfattar det rätt på ytterligare matcher om man räknas som återfall?
Stämmer detta är fyra matcher det lägsta straffet Libbelin kunde få.
I så fall, vad drar man för slutsats av detta som av en del beskrevs ungefär som ett mordförsök medan andra tyckte det var en olyckshändelse?
Lägsta straffet om de hade ansett att det var en olyckshändelse hade väl varit ingen avstängning alls?

Om de anser att den är med uppsåt så tycker jag 4 matcher är för lite.
Om de anser att det är en krock så anser jag att 4 matcher är för mycket.

Så jag vet inte hur dom har tänkt..
Post Reply