Årsmötet 2018

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Årsmötet 2018

Post by Göran Strid »

Igår var det årsmöte. Hur avlöpte det? Resultat med mera? Ny styrelse? Någon som var där och kan skriva några rader? Blev Hasse avtackad? Vad jag förstått har det inte nämnts något om det i SLA?
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Årsmötet 2018

Post by Gunwaldh Johansson »

Göran Strid wrote:Igår var det årsmöte. Hur avlöpte det? Resultat med mera? Ny styrelse? Någon som var där och kan skriva några rader? Blev Hasse avtackad? Vad jag förstått har det inte nämnts något om det i SLA?
Var inte där men läste lite i SLA. Här har du en länk till SLA. Tyvärr så måste man vara premunant för att läsa den.
Man gick ca 33 000 plus förra säsongen men är 150 000 back ändå.
https://sla.se/sport/2018/06/12/skovde- ... nen-pa-sig
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Årsmötet 2018

Post by Per-Erik Odh »

Årets resultat i resultaträkningen var plus på 33.112 kronor. Vi är vad jag förstår back 152.000 vilket då är en minskning jämfört med föregående år på de 33.000. Med risk då för att jag inte tolkar årsbokslutet rätt :?:

Hade naturligtvis hoppats på att vi skulle vara noll men vis av erfarenhet inte väntat mig mer än förhoppningsvis svarta siffror. I det perspektivet känns det ändå okej.

Möller och Tina avgick ur styrelsen. Har ingen vetskap om vad deras uppgifter varit under året men att Tina lagt ned ett hästjobb i ishallen råder det ju ingen tvekan om. Får hoppas att hon fortsätter en del med det arbetet!

Nya i styrelsen blev Rickard Dahl, som ju knappast behöver någon närmare beskrivning för oss SIK nördar. Ny i styrelsen valdes också Marie Ekman samt en tredje person som jag tyvärr inte uppfattade vem det var. I vilket fall som helst utökades således styrelsen med en person.

Marie lämnar ju en del av sina politiska uppdrag i Skövde kommun nu i vinter och får därmed en del tid över till annat. Det öppnar upp för henne att engagera sig i SIK. Jag inbillar mig att hennes kontaktnät ihop med Fornsjös kontaktnät är gigantiskt och det kan bara vara positivt. Hon har ju naturligtvis en enorm erfarenhet i hur Skövde kommun fungerar rent praktiskt och det bör vara en styrka det med.

Koorp och Brunstedt gjorde en rokad också vilket innebär att Koorp numera är suppleant och Brunstedt ledamot.

Martin Claeson hade inget att anmärka på i sin revision vad jag förstod och stannar kvar på sitt uppdrag som revisor.

Fornsjö sitter kvar som orförande ytterligare ett år. Sitt tredje alltså. Jag tänker att det betyder antingen att han är väldigt plikttrogen eller så ser han verkligen en ljus framtid och vill vara med och styra skeppet på den resan. Det kan ju naturligtvis också vara så är att det är en kombination av de båda!

Hasse avtackades för lång och trogen tjänst. 29 år ihop vilket ju är fantastiskt. Han fick något växande grönt i en avlång kruka och om jag nu hörde det rätt även ett livstids medlemskap i SIK samt en sittplats på Billingehov. Rätta mig någon om jag fattat det fel?
Hasse höll ett litet tacktal och lämnade över sin tjänst till egentligen två personer, Trygg och Lundström, med uppmaningen att jobba hårt för då kommer det resultat.

Citerar en mening ur versamhetsberättelsens kommentarer om ekonomin: "Det innebär bland annat åtstramning på kostnadssidan, men det kommer att ske på ett sådant sätt att den växande ungdomsverksamheten inte drabbas"
Detta ser vi ju rätt tydligt återspeglas i årets A-lag. Ungdomsverksamheten är viktig och om jag fattar det rätt så har den vuxit fyra år i rad nu. Det är en investering som måste bära frukt tänker jag men det finns ingen anledning att tro på något annat heller.

Där var det en liten sammanfattning Göran :D
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Årsmötet 2018

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: Där var det en liten sammanfattning Göran :D
Jag tackar ödmjukast och bugar Perka! :D
- Intressant ny styrelse! Brett kontaktnät vilket är livsviktigt!
- Man undrar hur mycket spelarbudgeten bantats? Rätt mycket med tanke på vilka som lämnat och vilka som tillkommit, gissar jag. Med hänsyn till det negativa kapitalet, finns det inget alternativ än att göra så och man får hoppas att det räcker för att klara sista kontrollåret, för sedan är det slut med sådant.

Det känns lite grand som att föreningen närmar sig sanningens ögonblick och kommande verksamhetsår blir avgörande för föreningen framtida utveckling.

Helt avgörande blir att vända till positivt kapital och att kunna hänga kvar i ettan. Jag vill tro att den nya hallen kommer kunna bidra positivt till ett önskat resultat. Såväl sponsormässigt som sportsligt!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Årsmötet 2018

Post by Gunwaldh Johansson »

Per-Erik Odh wrote:Årets resultat i resultaträkningen var plus på 33.112 kronor. Vi är vad jag förstår back 152.000 vilket då är en minskning jämfört med föregående år på de 33.000. Med risk då för att jag inte tolkar årsbokslutet rätt :?:

Hade naturligtvis hoppats på att vi skulle vara noll men vis av erfarenhet inte väntat mig mer än förhoppningsvis svarta siffror. I det perspektivet känns det ändå okej.

Möller och Tina avgick ur styrelsen. Har ingen vetskap om vad deras uppgifter varit under året men att Tina lagt ned ett hästjobb i ishallen råder det ju ingen tvekan om. Får hoppas att hon fortsätter en del med det arbetet!

Nya i styrelsen blev Rickard Dahl, som ju knappast behöver någon närmare beskrivning för oss SIK nördar. Ny i styrelsen valdes också Marie Ekman samt en tredje person som jag tyvärr inte uppfattade vem det var. I vilket fall som helst utökades således styrelsen med en person.

Marie lämnar ju en del av sina politiska uppdrag i Skövde kommun nu i vinter och får därmed en del tid över till annat. Det öppnar upp för henne att engagera sig i SIK. Jag inbillar mig att hennes kontaktnät ihop med Fornsjös kontaktnät är gigantiskt och det kan bara vara positivt. Hon har ju naturligtvis en enorm erfarenhet i hur Skövde kommun fungerar rent praktiskt och det bör vara en styrka det med.

Koorp och Brunstedt gjorde en rokad också vilket innebär att Koorp numera är suppleant och Brunstedt ledamot.

Martin Claeson hade inget att anmärka på i sin revision vad jag förstod och stannar kvar på sitt uppdrag som revisor.

Fornsjö sitter kvar som orförande ytterligare ett år. Sitt tredje alltså. Jag tänker att det betyder antingen att han är väldigt plikttrogen eller så ser han verkligen en ljus framtid och vill vara med och styra skeppet på den resan. Det kan ju naturligtvis också vara så är att det är en kombination av de båda!

Hasse avtackades för lång och trogen tjänst. 29 år ihop vilket ju är fantastiskt. Han fick något växande grönt i en avlång kruka och om jag nu hörde det rätt även ett livstids medlemskap i SIK samt en sittplats på Billingehov. Rätta mig någon om jag fattat det fel?
Hasse höll ett litet tacktal och lämnade över sin tjänst till egentligen två personer, Trygg och Lundström, med uppmaningen att jobba hårt för då kommer det resultat.

Citerar en mening ur versamhetsberättelsens kommentarer om ekonomin: "Det innebär bland annat åtstramning på kostnadssidan, men det kommer att ske på ett sådant sätt att den växande ungdomsverksamheten inte drabbas"
Detta ser vi ju rätt tydligt återspeglas i årets A-lag. Ungdomsverksamheten är viktig och om jag fattar det rätt så har den vuxit fyra år i rad nu. Det är en investering som måste bära frukt tänker jag men det finns ingen anledning att tro på något annat heller.

Där var det en liten sammanfattning Göran :D
Om jag fattat rätt så måste man gå med minst 300 000:- i vinst denna säsong för att inte bli tvångs nedflyttad till div 2 om man klarar av att hålla sig kvar i ettan. För det var väl att man måste ha 150 000 i eget kapital för att få spela i ettan.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Årsmötet 2018

Post by Gunwaldh Johansson »

Det krävs att man går med 350 000 i vinst för att få behålla elitlicensen! Undrar hur detta ska gå till egentligen.
https://www.skovdenyheter.se/article/el ... n-positiv/
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Årsmötet 2018

Post by Göran Strid »

Det behövs ingen matematisk professur för att räkna ut att det nödvändiga resultatet nästa år på ca plus 300 000 kr finns att hämta i just spelarbudgeten, där jag gissar att neddragningen är ungefär så stor med tanke på vad som lämnat och vad som tillkommit. Det finns inte så mycket annat att spara på mer än marginellt. En osäker faktor är vad som kan komma in på sponsorsidan och där borde det bli lite bättre framöver? Å andra sidan fick jag den hårda vägen lära mig att talesättet "kösster det nött" verkligen gäller i Västergötland eller för den delen "gratis ä gött". Under för många möten under åren med sponsorer i området, så återkom ständigt frågan "och vad får vi för det?" eller "bara tre årskort...sex vill vi allt ha" varvid det plötsligt blev ett nollsummespel. Ack ja, men det kanske är andra positiva vindar nu? Får hoppas på det!

För övrigt, i området där jag nu bor förekommer inte den typen av frågor överhuvudtaget. Sponsorer betalar efter förmåga. Punkt slut. Liten slant eller stor slant och så får det vara bra med det.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Årsmötet 2018

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote:Det krävs att man går med 350 000 i vinst för att få behålla elitlicensen! Undrar hur detta ska gå till egentligen.
https://www.skovdenyheter.se/article/el ... n-positiv/
När IFK var på fallrepet så mobiliserades näringslivet i Skövde. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna men var det inte kring en miljon eller så som sponsorer pytsade in extra?
Äckelboisarna har ju fått ordning på en ekonomi som var i spillror till ett eget kapital kring miljonen på bara några år.
Vi själva räddade ju SIK från en kk för var det sex-sju år sedan.
Klart att det går att fixa det om man gör det riktigt!
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Årsmötet 2018

Post by Urban Stahel »

Läste på ett trovärdig forum att dom flesta i näringslivet har tröttnat på Skövde ik,tydligen har personen i fråga en inblick i alla företag och kan därmed häva ur sig detta.Det är skönt med så trovärdiga forum som så uppenbart hyser varma känslor för våran förening,man känner verkligen hur dom vurmar om oss! :roll:
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Årsmötet 2018

Post by David Johansson »

Urban Stahel wrote:Läste på ett trovärdig forum att dom flesta i näringslivet har tröttnat på Skövde ik,tydligen har personen i fråga en inblick i alla företag och kan därmed häva ur sig detta.Det är skönt med så trovärdiga forum som så uppenbart hyser varma känslor för våran förening,man känner verkligen hur dom vurmar om oss! :roll:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Årsmötet 2018

Post by Niklas Hjalmarsson »

Urban Stahel wrote:Läste på ett trovärdig forum att dom flesta i näringslivet har tröttnat på Skövde ik,tydligen har personen i fråga en inblick i alla företag och kan därmed häva ur sig detta.Det är skönt med så trovärdiga forum som så uppenbart hyser varma känslor för våran förening,man känner verkligen hur dom vurmar om oss! :roll:
Och han som ”silar mygg och sväljer kameler” missade tydligen det som skrevs på detta forum i inlägget ovan ditt, Äckelbois tror jag visst att det står......
Silly season is just another season!
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Årsmötet 2018

Post by Urban Stahel »

Niklas Hjalmarsson wrote:
Urban Stahel wrote:Läste på ett trovärdig forum att dom flesta i näringslivet har tröttnat på Skövde ik,tydligen har personen i fråga en inblick i alla företag och kan därmed häva ur sig detta.Det är skönt med så trovärdiga forum som så uppenbart hyser varma känslor för våran förening,man känner verkligen hur dom vurmar om oss! :roll:
Och han som ”silar mygg och sväljer kameler” missade tydligen det som skrevs på detta forum i inlägget ovan ditt, Äckelbois tror jag visst att det står......
Vad har det med något jag skrev att göra?Snacka om att sila som det passar :lol:
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Årsmötet 2018

Post by David Johansson »

Urban Stahel wrote:
Niklas Hjalmarsson wrote:
Urban Stahel wrote:Läste på ett trovärdig forum att dom flesta i näringslivet har tröttnat på Skövde ik,tydligen har personen i fråga en inblick i alla företag och kan därmed häva ur sig detta.Det är skönt med så trovärdiga forum som så uppenbart hyser varma känslor för våran förening,man känner verkligen hur dom vurmar om oss! :roll:
Och han som ”silar mygg och sväljer kameler” missade tydligen det som skrevs på detta forum i inlägget ovan ditt, Äckelbois tror jag visst att det står......
Vad har det med något jag skrev att göra?Snacka om att sila som det passar :lol:
Spelar det någon roll om du skrev om det eller inte? är inte det viktigaste att något skrev det... :roll: :roll:

Så kasta inte sten i glashus
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Årsmötet 2018

Post by Anders Åstebro »

Vad innebär detta inrealiteten tro?
Detta med besparingar, att skramla ihop till denna livens.


Är det som Göran S skrev tidigare att detta är något man kan
fixa genom spelarbudgeten och hoppas på att laget
räcker till för ett div1 kontrakt även nästa säsong.

Eller måste man gå ut med ”mössan i hand” igen för
att klara av dessa två ting.
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 765
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: Årsmötet 2018

Post by Kristian Eriksson »

Urban Stahel wrote:Läste på ett trovärdig forum att dom flesta i näringslivet har tröttnat på Skövde ik,tydligen har personen i fråga en inblick i alla företag och kan därmed häva ur sig detta.Det är skönt med så trovärdiga forum som så uppenbart hyser varma känslor för våran förening,man känner verkligen hur dom vurmar om oss! :roll:
Låter mycket kostigt, med tanke på att jag har tillgång till den ekonomiska rapporten från årsmötet, och den visar ju det direkt motsatta när det gäller sponsorinkäkter om man jämnför verksamhetsåret 2016/2017 och 2017/2018.
Post Reply