Övergångar i andra lag

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Övergångar i andra lag

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote:Staffan Lundh lämnar jobbet som tränar för Mariestad och blir till huvudinstruktör vid hockeygymnasiet istället.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... ffan-lundh
Jag har ju skrivit inför reportagen på Skövde IKs hemsida under två säsonger nu och under dessa pratat med rätt många tränare i E och även en del i F. Min erfarenhet är att lejonparten av dessa är trevliga och positiva människor, inte minst vår egen Fredrik Ljunggren som jag upplever som en jättetrevlig och kunnig kille som jag tycker det skulle vara jättekul att se vad han skulle kunna få ur ett lag om han fick chans att lägga ner lite mer tid på det.

Av alla dessa tränare måste jag säga att Staffan Lundh är en av de som ändå sticker ut lite. Tränare är mästare på att dela med sig av det som vi kallar klyschor men det är inget man kan beskylla Staffan för. När man ställer en fråga eller påstår något där så levererar han oftast ett långt resonemang som tillslut leder fram till svaret. En fröjd att lyssna på.

Det finns alltid ett mer eller mindre bra verktyg för att gradera en tränare och det är via ett lags resultat. Självklart är det många parametrar som spelar in men en av de tyngsta är tränaren. Inte minst bois senaste säsong visar på hur duktig Staffan är på att få spelare att prestera. Vid ett tillfälle i vintras pratade vi lite om detta och Staffan sade då något i stil med att ”Vi måste i princip prestera personbästa i varje match för att ta poäng” Det är enligt mig rätt imponerande att se hur Staffan fick spelarna i Mariestad att också göra detta under i princip hela säsongen. För mig är detta ett mått som beskriver en duktig tränare.

Jag tror att nu när Staffan får betydligt mer tid att lägga på ungdomar och juniorer i bois kommer det att vara ett lyft för en, som jag uppfattar det, redan rätt bra verksamhet. En verksamhet som därmed drar en vinstlott. Däremot tror jag att deras representationslag drar en stor nitlott i och med detta. Det kommer att bli mycket svårt för Mariestad att hitta en tränare för en rimlig kostnad som kan ersätta Staffan. Det kommer bli spännande att se vem som tar sig ann den utmaningen och hur han kommer att lyckas?

Vem det blir tror jag kommer presenteras väldigt snart!
/Perka
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Övergångar i andra lag

Post by Krister Holm »

Per-Erik Odh wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:Staffan Lundh lämnar jobbet som tränar för Mariestad och blir till huvudinstruktör vid hockeygymnasiet istället.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... ffan-lundh
Jag har ju skrivit inför reportagen på Skövde IKs hemsida under två säsonger nu och under dessa pratat med rätt många tränare i E och även en del i F. Min erfarenhet är att lejonparten av dessa är trevliga och positiva människor, inte minst vår egen Fredrik Ljunggren som jag upplever som en jättetrevlig och kunnig kille som jag tycker det skulle vara jättekul att se vad han skulle kunna få ur ett lag om han fick chans att lägga ner lite mer tid på det.

Av alla dessa tränare måste jag säga att Staffan Lundh är en av de som ändå sticker ut lite. Tränare är mästare på att dela med sig av det som vi kallar klyschor men det är inget man kan beskylla Staffan för. När man ställer en fråga eller påstår något där så levererar han oftast ett långt resonemang som tillslut leder fram till svaret. En fröjd att lyssna på.

Det finns alltid ett mer eller mindre bra verktyg för att gradera en tränare och det är via ett lags resultat. Självklart är det många parametrar som spelar in men en av de tyngsta är tränaren. Inte minst bois senaste säsong visar på hur duktig Staffan är på att få spelare att prestera. Vid ett tillfälle i vintras pratade vi lite om detta och Staffan sade då något i stil med att ”Vi måste i princip prestera personbästa i varje match för att ta poäng” Det är enligt mig rätt imponerande att se hur Staffan fick spelarna i Mariestad att också göra detta under i princip hela säsongen. För mig är detta ett mått som beskriver en duktig tränare.

Jag tror att nu när Staffan får betydligt mer tid att lägga på ungdomar och juniorer i bois kommer det att vara ett lyft för en, som jag uppfattar det, redan rätt bra verksamhet. En verksamhet som därmed drar en vinstlott. Däremot tror jag att deras representationslag drar en stor nitlott i och med detta. Det kommer att bli mycket svårt för Mariestad att hitta en tränare för en rimlig kostnad som kan ersätta Staffan. Det kommer bli spännande att se vem som tar sig ann den utmaningen och hur han kommer att lyckas?

Vem det blir tror jag kommer presenteras väldigt snart!
Tack för det objektiva och mycket läsvärda inlägget Perka! Jag tror att styrelsen gjort rätt val, inte bara i satsningen på att bygga ett framgångsrikt lag långsiktigt av egna talanger, utan också i vem som ska ta hand om den satsningen. Det finns alldeles för många lag i div 1 (läs främst F-serien) som lägger sina pengar på spelare utifrån och tror att det ska vara frälsningen. Inte undra på att det ena efter det andra laget får ekonomiska problem, och då inte bara F-lagen, utan också andra lag som dras med i hetsjakten med ökade spelarlöner som följd.

Kan också lägga till att precis som du så tror jag på en snabb lösning av tränarfrågan, tror inte de släppt detta om det inte redan var klart.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Övergångar i andra lag

Post by Per-Erik Odh »

Ett riktigt höftskott då!
Anders Lundström???

Tror det inte själv men det är trots allt "bara" Sveriges tredjeliga vi spekulerar kring.
/Perka
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Övergångar i andra lag

Post by Rickard Dahl »

Per-Erik Odh wrote:Ett riktigt höftskott då!
Anders Lundström???

Tror det inte själv men det är trots allt "bara" Sveriges tredjeliga vi spekulerar kring.
Då känns det troligare med #17 F Johnsson!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Övergångar i andra lag

Post by Gunwaldh Johansson »

Per-Erik Odh wrote:Ett riktigt höftskott då!
Anders Lundström???

Tror det inte själv men det är trots allt "bara" Sveriges tredjeliga vi spekulerar kring.
Gissar på Karl Helmersson istället.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Övergångar i andra lag

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote:
Per-Erik Odh wrote:Ett riktigt höftskott då!
Anders Lundström???

Tror det inte själv men det är trots allt "bara" Sveriges tredjeliga vi spekulerar kring.
Gissar på Karl Helmersson istället.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... vudtranare
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Övergångar i andra lag

Post by Gunwaldh Johansson »

Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Övergångar i andra lag

Post by Gunwaldh Johansson »

Ännu en spelare som har skrivit på ett nytt kontrakt med Mariestad. Forwarden Mathias Mörk.
http://hockeyettan.com/2014/03/27/21-ar ... -forlanga/
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Övergångar i andra lag

Post by Gunwaldh Johansson »

Filip Blomqvist har skrivit på för Mariestad.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... estad-bois

Lycka till Filip.
Last edited by Gunwaldh Johansson on 30 Mar 2014, 17:45, edited 1 time in total.
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Övergångar i andra lag

Post by Rickard Dahl »

Gunwaldh Johansson wrote:Filip Blomqvist har skrivit på för Mariestad.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... estad-bois
Känns för jävligt! :evil: Ännu en talang som slarvades bort. Kan inte låta bli att återblicka på de skäl som angavs när Filip slutade;
"Skälet är att Filip inte får tiden att räcka till då hans studier på högskolan upptar mycket tid.". Varför var inte bara alla parter ärliga? Hade mildrat stanken från denna soppa nu! :roll:
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: Övergångar i andra lag

Post by Jani Eriksson »

Rickard Dahl wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:Filip Blomqvist har skrivit på för Mariestad.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... estad-bois
Känns för jävligt! :evil: Ännu en talang som slarvades bort. Kan inte låta bli att återblicka på de skäl som angavs när Filip slutade;
"Skälet är att Filip inte får tiden att räcka till då hans studier på högskolan upptar mycket tid.". Varför var inte bara alla parter ärliga? Hade mildrat stanken från denna soppa nu! :roll:
ändå hade han tid att pendla till grästorp :P
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Övergångar i andra lag

Post by Göran Strid »

Rickard Dahl wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:Filip Blomqvist har skrivit på för Mariestad.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... estad-bois
Känns för jävligt! :evil: Ännu en talang som slarvades bort. Kan inte låta bli att återblicka på de skäl som angavs när Filip slutade;
"Skälet är att Filip inte får tiden att räcka till då hans studier på högskolan upptar mycket tid.". Varför var inte bara alla parter ärliga? Hade mildrat stanken från denna soppa nu! :roll:
Rickard, hur vet du att han "slarvades bort"? Hur vet du att inte "alla parter var ärliga"? På vilket sätt finns "stanken"? Har du hört alla inblandade parter? För min del hade jag varit betydligt varsammare med orden. Väldigt allvarliga anklagelser du kommer med Rickard. Hoppas du har mycket under fötterna och tydligen vet väldigt mycket mer än jag vet.

Filip Blomqvist, lycka till i din nya förening, men jag hade nog inte trott på just bois.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Övergångar i andra lag

Post by Per-Erik Odh »

Rickard Dahl wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:Filip Blomqvist har skrivit på för Mariestad.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... estad-bois
Känns för jävligt! :evil: Ännu en talang som slarvades bort. Kan inte låta bli att återblicka på de skäl som angavs när Filip slutade;
"Skälet är att Filip inte får tiden att räcka till då hans studier på högskolan upptar mycket tid.". Varför var inte bara alla parter ärliga? Hade mildrat stanken från denna soppa nu! :roll:
Det var väl inte mer än en part som var oärlig som jag uppfattade det åtminstone.
Det var Filip som angav att studierna satte stop!
Det var väl Filip som helt plötsligt bara uteblev!
Det var Filip som helt plötsligt fick tid att tillbringa två extratimmar om dagen i bil när han hittade Grästorp!
I mina ögon och baserat på den kunskapen så är det bara en part som stinker och det är tråkigt att det blev såhär
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Övergångar i andra lag

Post by Marcus Lundgren »

Rickard Dahl wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:Filip Blomqvist har skrivit på för Mariestad.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... estad-bois
Känns för jävligt! :evil: Ännu en talang som slarvades bort. Kan inte låta bli att återblicka på de skäl som angavs när Filip slutade;
"Skälet är att Filip inte får tiden att räcka till då hans studier på högskolan upptar mycket tid.". Varför var inte bara alla parter ärliga? Hade mildrat stanken från denna soppa nu! :roll:
Helt ärligt, jag är glad att han skrivit på för Mariestad, han platsade inte i skövde förra året och hade inte karaktär att kämpa sig till en plats
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Övergångar i andra lag

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:
Rickard Dahl wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:Filip Blomqvist har skrivit på för Mariestad.
http://www.mariestadbois.se/nyheter.asp ... estad-bois
Känns för jävligt! :evil: Ännu en talang som slarvades bort. Kan inte låta bli att återblicka på de skäl som angavs när Filip slutade;
"Skälet är att Filip inte får tiden att räcka till då hans studier på högskolan upptar mycket tid.". Varför var inte bara alla parter ärliga? Hade mildrat stanken från denna soppa nu! :roll:
Det var väl inte mer än en part som var oärlig som jag uppfattade det åtminstone.
Det var som angav att studierna satte stop!
Det var väl Filip som helt plötsligt bara uteblev!
Det var Filip som helt plötsligt fick tid att tillbringa två extratimmar om dagen i bil när han hittade Grästorp!
I mina ögon och baserat på den kunskapen så är det bara en part som stinker och det är tråkigt att det blev såhär
"Det krävs två för att dansa tango" sägs det, men här så har det nog varit fler i tangoringdansen.
Det jag vill ha sagt är att det finns en orsak till varför Filip valde att göra som han gjorde som det sägs att han har gjort.
Post Reply