Ljusmanifestation

Här finner du information om Rebellernas anordnade supporterresor & aktiviteter. Du har även möjlighet att ragga medresenärer om du åker i egen bil. Men tänk på att det är både roligare och oftast billigare att vara medlem och följa med Rebellernas Hockeybuss
Post Reply
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Ljusmanifestation

Post by Anders Åstebro »

Har ni i Rebellernas styrelse inte funderat på att göra någon sorts manifestation till söndagens hemmamatch mot Surahammar för att visa sitt deltagande för offren i skolmorden i Trollhättan?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ljusmanifestation

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:Har ni i Rebellernas styrelse inte funderat på att göra någon sorts manifestation till söndagens hemmamatch mot Surahammar för att visa sitt deltagande för offren i skolmorden i Trollhättan?
Händelsen i Trolhättan är oerhört tragisk och helt förkastlig. Det är mycket i Sverige, Europa och världen som är helt uppåt väggarna fel och som det borde manifesteras emot. Att manifestera mot våld kan de flesta ställa upp på. Att manifestera mot en enskild händelse, hur otäck den är är, är politik. Det anser åtminstone jag.

Det är med stor säkerhet inte rätt att blanda ihop politik och division ett hockey så det hoppas jag att vi kan låta bli hur vacker än tanken kan vara. Låt oss vara nöjda med saker som att Skövde IK stöttar barnkliniken på Skaraborgs sjukhus eller att Grästorp i gårdagens match stöttade Rosa Bandet. Så snälla Anders, blanda inte in politik för det kommer bara att så split och det är ingen bekänt av i dessa sammanhang!

För övrigt spelar inte Skövde hemma mot Sura på söndag.
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ljusmanifestation

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:
Anders Åstebro wrote:Har ni i Rebellernas styrelse inte funderat på att göra någon sorts manifestation till söndagens hemmamatch mot Surahammar för att visa sitt deltagande för offren i skolmorden i Trollhättan?
Händelsen i Trolhättan är oerhört tragisk och helt förkastlig. Det är mycket i Sverige, Europa och världen som är helt uppåt väggarna fel och som det borde manifesteras emot. Att manifestera mot våld kan de flesta ställa upp på. Att manifestera mot en enskild händelse, hur otäck den är är, är politik. Det anser åtminstone jag.

Det är med stor säkerhet inte rätt att blanda ihop politik och division ett hockey så det hoppas jag att vi kan låta bli hur vacker än tanken kan vara. Låt oss vara nöjda med saker som att Skövde IK stöttar barnkliniken på Skaraborgs sjukhus eller att Grästorp i gårdagens match stöttade Rosa Bandet. Så snälla Anders, blanda inte in politik för det kommer bara att så split och det är ingen bekänt av i dessa sammanhang!

För övrigt spelar inte Skövde hemma mot Sura på söndag.
Generellt sett så spelar det väl ingen större roll vilken division sportmässigt vi talar om, ja med tanke på att du nämnde div1 hockey.
Och visst är det förnämligt att man som SIK stöttar barnkliniken på KSS, och som i Grästorp det Rosa Bandet, men det är inte riktigt det som det handlar om här och nu eller hur?

Konstaterar två saker Perka:
* Att du är rädd att det skall så split.
Det är inte jag.

* Att du ser händelsen i Trollhättan som ett politiskt dåd.
Det håller jag med dig om.

Jag ville bara ställa frågan då den ligger i tiden, och där man har i dagarna fått än mer klart för sig att det är skillnad från person till person, och händelser och händelser för somliga här i samhället om vad saker är och betyder.

Tackar för svaret Perka, men håller lika lite med dig i sak om detta som jag gör med det ställningstagandet som vissa andra personer gör på sina håll i ämnet på platser närma oss.

Nu lämnar jag detta där hän.
Tack å hej för mig å trevlig Allhelgonahelg!
/Xoog
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ljusmanifestation

Post by Anders Åstebro »

Jag vill bara understryka det ovanstående att Tillsammans kan man göra mycket.
Jag la idag märket till när jag kikade på den avslutande omgången i fotbollsallsvenskan att MFF hade texten "Tillsammans" tyckte på
framsidan av sina tröjor.
Det kopplade jag delvis ihop med Tillsammanskapet som lokalt blommar där ute i samhället.

http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll ... -trojorna/

http://www.mff.se/tillsammans
Björn Fröberg
Reactions:
Posts: 144
Joined: 29 Jan 2014, 23:48

Re: Ljusmanifestation

Post by Björn Fröberg »

Seriöst!
Ska detta bli ett politiskt forum är jag nr.1 att hoppa av!
Mail: sikwebbtv@gmail.com
Twitter: @Bjorn_Froberg @SIKWebbTv
#SIKWebbTv
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ljusmanifestation

Post by Anders Åstebro »

Björn Fröberg wrote:Seriöst!
Ska detta bli ett politiskt forum är jag nr.1 att hoppa av!
Seriöst!
Nej Björn Fröberg,

Min tanke var inte att det skall bli något "politiskt forum".
Min tanke var att se om intresset fanns för att återkoppla det idrottsliga intresset med samhällsnytta.

Men tydligen är inte så fallet då somliga verkar vara fullkomligt livrädda för att engagera sig, eller låta engagera en supporterförening eller en div1 i ishockey klubb i Skaraborg för detta ändamål som påverkar så många där ute i samhället.

Okej, jag har fattat vinken av vad både du och Perka vill säga, så jag avstår från vidare kommentarer tills vidare i framtiden.
Men det skulle vara mycket intressant varför ni två är så livrädda för en sådan sak?

/Xoog
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Ljusmanifestation

Post by Rickard Dahl »

Björn Fröberg wrote:Seriöst!
Ska detta bli ett politiskt forum är jag nr.1 att hoppa av!
Nr 2...

Det som hände i Trollhättan var på alla sätt och vis otroligt hemskt, och jag kan förstå din tanke Anders. Men som Perka säger är det mycket här i världen som är upp mot väggarna fel, och vart skulle gränsen dras i sådant fall? Var sak har sin plats.
Post Reply