2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Post Reply
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 765
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Kristian Eriksson »

2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

I det läget vi satt oss i är detta en oerhört viktig match. Vi tävlar nu om placeringspoäng och med vetskap om vart vi står denna säsong så är de antagligen vansinnigt viktiga i kampen om att undvika negativt kval till våren.
En förlust och helt plötsligt har Forshaga kontakt. En seger och vi har möjlighet att klättra både en och två platser under de avslutande matcherna.
Kriga Skövde Kriga!
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Per-Erik Odh wrote: 04 Dec 2018, 21:19 I det läget vi satt oss i är detta en oerhört viktig match. Vi tävlar nu om placeringspoäng och med vetskap om vart vi står denna säsong så är de antagligen vansinnigt viktiga i kampen om att undvika negativt kval till våren.
En förlust och helt plötsligt har Forshaga kontakt. En seger och vi har möjlighet att klättra både en och två platser under de avslutande matcherna.
Kriga Skövde Kriga!
Som du säger en extremt viktig match! Tänk om vi kunde få lite utdelning för spelet som ändå visas upp i perioder varje match...
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Sitter och läser inför matchen i hockeyettan i allmänhet. Viktor Wänghult hux flux på väg till Karlskrona och Kumla spelar en viktig match - bland annat för Skövde och Forshaga ikväll. Karlskrona som för övrigt tog tag i en kille från Helsingborg och en från Kalix i helgen varav en nu skadad och inte återkommer på ett bra tag. Med all respekt, och nu Viktor Wänghult???

Hockeyettan status är noll och spelare kissar på sig i upphetsningen att få chansen i HA oavsett speltid, något HA givetvis vet om och HA:s respekt för HE är noll. Dessutom som lealösa spelare, glömt är ett ansvar för egen klubb. Så vemodigt.

För övrigt, Skövde vinner ikväll! Och när kommer beskedet om att någon lämnar laget för spel i AE? Eller Karlskrona? KHK med sin nye tränare på sin tid har ju prövat tidigare med ungdomsrovet, när det gällde Skövde och KHK.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Det var ju inte säsongens bästa match detta och det känns som att vi skall vara väldigt nöjda med två poäng, Forshaga var definitivt bra mycket närmre än vi att vinna på ordinarie tid. Skövdes bäste spelare idag var tveklöst Fagerblom!

Viss är det enskilda spelare som kommer ut då och då och gör ett bra byte eller en bra individuell prestation men det var väl bara under några minuter efter Forshagas ledningsmål som Skövde som lag försökte ta tag i det på allvar. Annars såg det mest sömning ut.

Henriksson placerar pucken fint när han sätter kvitteringspucken. Men det är ju en efter ett längre byte trött Thegel som ligger bakom chansen. Henrik är trött men fortsätter att jobba och stressar fram ett läge där Forshagaspelaren blir av med pucken till honom och han får visa vilken briljant passningsläggare han är där han hittar en framstormande Alexander. Henriksson är ju för övrigt ytterst nära att sätta ytterligare en direkt efter tekningen som följer målet.

Kul att Oskar Back fick bli matchvinnare även om målet inte var något konstverk i sig. Jag tycker han var en av de spelare som gjorde något fler bra krigarbyten än genomsnittet.

Det där flygande slagskottet från Forshaga i tredje perioden som ”tog i ribban”. Jag uppfattade det faktiskt som att det tog i inneribban. Nu var det ju inga protester efter men faan vet.

Något vi skall vara nöjda med i dagens match var effektiviteten. Två mål på sexton skott på mål är helt okej.
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Niklas Hjalmarsson »

3 skott på första perioden hur är det möjligt att få iväg så lite ens?

I andra perioden spelar SIK TVÅ powerplay och får iväg 5 (!!!) skott, på hela perioden! :shock:
Silly season is just another season!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Niklas Hjalmarsson wrote: 06 Dec 2018, 00:10 3 skott på första perioden hur är det möjligt att få iväg så lite ens?

I andra perioden spelar SIK TVÅ powerplay och får iväg 5 (!!!) skott, på hela perioden! :shock:
Är inte så svårt. Man skjuter men träffar inte mål eller så kommer någon i vägen för skottet. Man kanske får i väg 10 - 15 skott men man måste ju träffa mål om det ska räknas som skott på mål. Eller så stör motståndaren så man inte kan skjuta.
Last edited by Gunwaldh Johansson on 06 Dec 2018, 07:22, edited 1 time in total.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Det märktes att det var 2 lag med ganska dåligt självförtroende som mötes. Skövde får vara rätt glada att man får med sig 2 poäng. Bara att hoppas att man kan avsluta grundserien bra.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Niklas Hjalmarsson »

Gunwaldh Johansson wrote: 06 Dec 2018, 06:45
Niklas Hjalmarsson wrote: 06 Dec 2018, 00:10 3 skott på första perioden hur är det möjligt att få iväg så lite ens?

I andra perioden spelar SIK TVÅ powerplay och får iväg 5 (!!!) skott, på hela perioden! :shock:
Är inte så svårt. Man skjuter men träffar inte mål eller så kommer någon i vägen för skottet. Man kanske får i väg 10 - 15 skott men man måste ju träffa mål om det ska räknas som skott på mål. Eller så stör motståndaren så man inte kan skjuta.
Ja eller så är det nån ”ny” som räknar skotten åt sekretariatet? 😎
Silly season is just another season!
Håkan Peterson
Reactions:
Posts: 197
Joined: 09 Sep 2017, 19:10

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Håkan Peterson »

Efter Forshagamatchen...

I grunden har vi ett bra försvarsspel. Jag tycker det fungerar och målvakterna har bra stöd utifrån.
Det är när spelet ska vändas det hackar.
Oftast är passningsmottagaren utan fart och i 8 av 10 fall felvänd. Resultatet blir att vi för sällan kommer in i anfallszon med fart och innan motståndarna hunnit organisera sig. Likaså ytterst få direktskott (felvända igen).

Jag är tämligen övertygad om att vi kan prestera betydligt bättre bara vi får första passet ur egen zon till forward med fart. Det kommer att ge helt nya möjligheter.

Å så gör vi bra att aldrig (okej så, sällan) är alla forwards bakom förlängda i anfallszon, ej heller det där onödiga rundandes av motståndarkassen när spelet vänder eller vid burskydd.

Å så kortare byten! Igår vad det vid flera tillfällen några spelare knappt tog sig till båset.

Jag vet inte om ni tycker det är rätt att skriva om sina synpunkter vad gäller spelet här på forumet. Tacksam om jag fick lite feedback.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Håkan Peterson wrote: 06 Dec 2018, 13:20 ...
...

Jag vet inte om ni tycker det är rätt att skriva om sina synpunkter vad gäller spelet här på forumet. Tacksam om jag fick lite feedback.
Jag personligen tycker det är utmärkt att dela med sig av sina synpunkter kring spelet här på forumet :)

Du nämner till exempel detta med förstapasset som blir bäst om det går till en forward med fart framåt. Det var ett antal gånger igår som passet istället gick till en forward som redan vänt hem. Jag funderar också varför man ser det så ofta?
Min högst personliga uppfattning är att det finns en oro bland spelarna för att på något sätt öppna upp sig bakåt.
/Perka
Håkan Peterson
Reactions:
Posts: 197
Joined: 09 Sep 2017, 19:10

Re: 2018-12-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Håkan Peterson »

Per-Erik Odh wrote: 06 Dec 2018, 13:33
Håkan Peterson wrote: 06 Dec 2018, 13:20 ...
...

Jag vet inte om ni tycker det är rätt att skriva om sina synpunkter vad gäller spelet här på forumet. Tacksam om jag fick lite feedback.
Jag personligen tycker det är utmärkt att dela med sig av sina synpunkter kring spelet här på forumet :)

Du nämner till exempel detta med förstapasset som blir bäst om det går till en forward med fart framåt. Det var ett antal gånger igår som passet istället gick till en forward som redan vänt hem. Jag funderar också varför man ser det så ofta?
Min högst personliga uppfattning är att det finns en oro bland spelarna för att på något sätt öppna upp sig bakåt.
Tack Per-Erik,
Så har vi samma uppfattning, det jag menar med ”felvänd”. Forshaga vände snabbt och tog emot passningar i fart framåt. Våra backar tycker jag klarar av detta bra.
Post Reply