2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Per-Erik Odh wrote: 06 Nov 2018, 13:29 Till o börja med, hoppas Filip Engqvist kryar på sig. Det finns ingen som vill att saker och ting skall sluta med hjärnskador.

Sedan till tacklingen som slutade så olyckligt. Man kan se den här.

http://www.hockeysverige.se/mikael-mjor ... tt-tackla/

Mariestad hävdar att Valiant åkt omkring och sökt detta i tio minuter. Lyssna på länken nedan. Om det är så kan man lika gärna säga detta om säkert ett ytterligare tiotal spelare jämt fördelat över bägge lagen. Det var ett derby och det är många spelare som vill visa att de är på plan för att kriga. Som jag ser det är det ren otur att smällen blir som den blir och det kunde lika gärna varit Engqvist som träffat en Skövdespelare. Det är Filip som kommer bakifrån och som därför är den som har bäst uppsikt över situationen. Bör inte det faktumet lägga en hel del av ansvaret på Filip för att det över huvud taget blir en kollision?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7083563

I intervjun hävdar Mariestadstränaren att Valiant går ganska styggt på Filips huvud. Något som jag personligen tycker är rätt överdrivet. Som jag uppfattar det på filmklippet är det i övre delen av bröstet som axeln tar och det är nog snarare så att det är omruskandet av Filip eller smällen mot isen som ger traumat mot huvudet.

Kanske är det till och med så att Mariestad släppte ut Engqvist på isen ett antal matcher för tidigt på isen? Kanske en dum fråga men ändå kan den i sammanhanget vara berättigad.

Med största sannolikhet kommer Libelin bli avstängd ett antal matcher och så kanske det ska vara när konsekvenserna blir såpass allvarliga men att ge Libelin all skit för det som hände känns för mig orättvist. Än en gång, hoppas att Filip kryar på sig snabbt och att han kommer tillbaka till hockeyn.

Backbristen blir värre och värre.

Varsågod o skjut mig nu.
Fullständigt onödig tackling av Libelin han borde kunnat undvikt den. Skulle gissa på minst 3 matcher avstängning men kanske till och med upp till 6 - 7 matcher.
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

OBS Att det inte är en checking to the head han får Matchstraffet för utan domarna bedömer det som en Interference
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Bäckström: Klart jag har lite ångest
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7083722
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

David Johansson wrote: 06 Nov 2018, 16:37 Finns uppenbart "nyktra" SIKare som anser att ett sådant tilltag inte hör hemma på en hockeyrink, heders åt dem

Att påstå att det inte är en medveten sak, är så löjligt, så man baxnar,

Engqvist satte in en tackling på just Bäckström cirka 10 sek innan i Skövdes zon,

Nu är det i alla fall utdömt Matchpenalty vilket gör att han är med Automatik avstängd nästa match


Domaren ändrade straffet från Game Misconduct till Matchpenalty, under matchens gång, vilket han knappast inte gjort om han ansåg det bara vara en olycklig tackling att han ändrar efteråt tyder på att han tycker den var avsiktlig

Ena linjemannen står ju vid Sargen bara en meter från situationen
Sådär i förbifarten bara David men vem är det av mig och Jani som inte skulle varit nykter eller är det helt enkel så att man automatiskt räknas som onykter om man har en annan åsikt än dig?

Att påstå att det inte är en medveten sak är löjligt så då baxnar skriver du. Tycker du tar till rätt ordentliga överord där. Senast jag läste Mjörnbergs blogg till exempel så beskriver han hur han vevat Bobbo Vikings klipp om och om igen och han kunde ändå inte säga säkert vad han tyckte om situationen så att det skulle vara så uppenbart, det är rätt mycket överord.

Det snackas om att det är konstigt att Libelin vänder ut mot sargen och inte in i banan i situationen. Hur många gånger har vi inte hört när nyförvärv presenteras i positiva ordalag att det är en irrationell spelare som bryter mönster. Behöver det vara svårare än så än att svängen faller in under kriteriet irrationelt?
Hur många gånger händer det inte förresten att vi står på läktaren och svettas floder på grund av att en spelare väljer det irrationella istället för det mycket enklare och garanterat säkrare rationella? Ert 1-3 mål till exempel är ett direkt resultat av en så kallad irrationell handling där vår back istället för att göra det rationella och passa pucken till en helt ren Skövdespelare på andra sidan istället för att helt irrationellt vända upp rätt i gapet på två Mariestadsspelare. Nej jag skulle nog påstå att Libelins sväng är ett resultat av att det gick så snabbt att han inte han tänka och i det läget är det mycket svårt att undvika kollisionen. Nu var det Engqvist som hade otur. Det kunde lika gärna varit det omvända här då vi talar om en händelse som utspelar sig under bråkdelar av en sekund.

Det påstås att Libelin varit vårdslös tidigare under matchen. Jag vill nog se de första tio minutrarna av matchen i repris innan jag säger varken bu eller bä om det och huruvida han varit vårdslösare än andra spelare. Min upplevelse från matchen är inte den i vilket fall och därför vill jag ha svart på vitt innan jag dömer en av våra bästa backar denna säsong.

Och än en gång så att det jag skriver inte skall missuppfattas. Jag tycker synd om Engquist och hoppas på en snabb comeback. Det är nog väldigt få som faktiskt jublar åt en spelare som skadas och min erfarenhet från Billingehov är att det alltid visas respekt och applåderas när en motståndare får hjälp av isen.
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

Jadu Perka

Var det inte du som skrev att Engqqvist spelade för tidigt efter sin comeback?

Vad har detta med saken att göra? så att det är Norells fel att Libelin Bäckstöm får matchstraff (helt korrekt) Att ens komma med sådant uttalande och skylla på Engqvist och Norell är rent patetiskt

Läs vad Mikael Därth Skriver på oxarnas forum han kan verkligen se objektivt på vad som hände,
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Kommer man tillbaka efter en hjärnskakning så krävs de mindre för att få en hjärnskakning.. Men spela roll de är dömt matchstraff.. Varför hålla på hitta en massa ursäkter.. De är en krock som slutar olyckligt.. Punkt..
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

Jani Eriksson wrote: 06 Nov 2018, 20:31 Kommer man tillbaka efter en hjärnskakning så krävs de mindre för att få en hjärnskakning.. Men spela roll de är dömt matchstraff.. Varför hålla på hitta en massa ursäkter.. De är en krock som slutar olyckligt.. Punkt..
Men han kom INTE tillbaka efter hjärnskakning, han gjorde uppehåll på grund av familjeskäl och den civila biten..
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Då har jag missförstått att han har haft hjärnskakning tidigare.. Då kan man bortse från just den meningen..
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

Jani Eriksson wrote: 06 Nov 2018, 21:09 Då har jag missförstått att han har haft hjärnskakning tidigare.. Då kan man bortse från just den meningen..
Han har haft hjärnskakning tidigare men för några år sedan... Precis som alla andra har han tagit den tiden på sig som han behövde

men jag förstår inte hur det ursäktar Bäckströms tackling, Eller krock som du skriver...

OBS som sagt att matchstraffet utdömdes för Interference inte Checking to the Head
Last edited by David Johansson on 06 Nov 2018, 21:24, edited 1 time in total.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

David Johansson wrote: 06 Nov 2018, 19:39 Jadu Perka

Var det inte du som skrev att Engqqvist spelade för tidigt efter sin comeback?

Vad har detta med saken att göra? så att det är Norells fel att Libelin Bäckstöm får matchstraff (helt korrekt) Att ens komma med sådant uttalande och skylla på Engqvist och Norell är rent patetiskt

Läs vad Mikael Därth Skriver på oxarnas forum han kan verkligen se objektivt på vad som hände,
Jag skyllde inte på Norell och Engqvist, jag skrev att det var typ något att det var en fråga man kunde ställa sig. Har sett repris av de första tio nu och hör ju där hur Appelgren säger att han blev hemma på grund av att han blev pappa. Vad bra, då fick vi ju svaret på den frågan.
Jag har den största respekt för vad Därth säger och tycker men det förhindrar inte att jag har en egen åsikt.
/Perka
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Som sagt då hade jag rätt angående hjärnskakning.. Behöver vi inte diskutera de mer.. även fast de är offtopic..

Säger de igen.. Jag ser att de är krock som slutar olyckligt.. Så tycker jag.. Vad är problemet nu? Vart är min ursäkter om denna situation? Ser absolut inga..
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

Jani Eriksson wrote: 06 Nov 2018, 21:46 Som sagt då hade jag rätt angående hjärnskakning.. Behöver vi inte diskutera de mer.. även fast de är offtopic..

Säger de igen.. Jag ser att de är krock som slutar olyckligt.. Så tycker jag.. Vad är problemet nu? Vart är min ursäkter om denna situation? Ser absolut inga..
Du menar att BoiSare inte får göra Comeback ett år efter hjärnskakning men SIKare får?


Du får tycka vad du vill angående krock, men ju mer jag ser det på bilder så är jag mer övertygad om att det var en avsiktlig handling,

Ciao
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

David Johansson wrote: 06 Nov 2018, 22:02
Jani Eriksson wrote: 06 Nov 2018, 21:46 Som sagt då hade jag rätt angående hjärnskakning.. Behöver vi inte diskutera de mer.. även fast de är offtopic..

Säger de igen.. Jag ser att de är krock som slutar olyckligt.. Så tycker jag.. Vad är problemet nu? Vart är min ursäkter om denna situation? Ser absolut inga..
Du menar att BoiSare inte får göra Comeback ett år efter hjärnskakning men SIKare får?


Du får tycka vad du vill angående krock, men ju mer jag ser det på bilder så är jag mer övertygad om att det var en avsiktlig handling,

Ciao
Läs vad jag skriver istället för hitta på .. Jag skrev att har man haft en hjärnskakning förut så är de lättare att få fler.. krävs mindre smäll..
Hade jag menat annat så hade jag väl skrivit de..
Skärp dig nu..
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by David Johansson »

Jani Eriksson wrote: 06 Nov 2018, 23:16
David Johansson wrote: 06 Nov 2018, 22:02
Jani Eriksson wrote: 06 Nov 2018, 21:46 Som sagt då hade jag rätt angående hjärnskakning.. Behöver vi inte diskutera de mer.. även fast de är offtopic..

Säger de igen.. Jag ser att de är krock som slutar olyckligt.. Så tycker jag.. Vad är problemet nu? Vart är min ursäkter om denna situation? Ser absolut inga..
Du menar att BoiSare inte får göra Comeback ett år efter hjärnskakning men SIKare får?


Du får tycka vad du vill angående krock, men ju mer jag ser det på bilder så är jag mer övertygad om att det var en avsiktlig handling,

Ciao
Läs vad jag skriver istället för hitta på .. Jag skrev att har man haft en hjärnskakning förut så är de lättare att få fler.. krävs mindre smäll..
Hade jag menat annat så hade jag väl skrivit de..
Skärp dig nu..
Du skrev... "Som sagt då hade jag rätt angående hjärnskakning"

Jag förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra,

Till och Med Göran Strid anser att den är avsiktlig och att det inte är någon krock

ciao
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2018-11-05 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Ja jag hade rätt om att han haft hjärnskakning.. De har inget med krocken att göra bara att de är lättare att få en ny hjärnskakning om man haft de tidigare.. Har heller inget att göra att han gjorde comeback nu efter barn och grejer..

Jag bryr mig inte om de minsta vad Göran tycker.. Han får tycka precis vad han vill.. Och jag får tycka vad jag vill.. Du får tycka vad du vill.. Kommer fortfarande inte ändra mig om vad jag tycker angående krocken..

Något mer du tror att jag har sagt?
Post Reply