(T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Post Reply
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

(T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Admin »

(T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by Gunwaldh Johansson »

0-0 Skott: 8-7
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by Gunwaldh Johansson »

2 - 1 Skott: 10 - 6
R. Gustavsson
O. Forsmark
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by Marcus Lundgren »

Tack för informationen!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by Gunwaldh Johansson »

2 - 4 slut Skott: 7 - 10 sammanlagt 25 - 23 pub: 403
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by Gunwaldh Johansson »

Det finns en del att slipa på innan seriestarten. Man drar på sig allt för många onödiga utvisningar.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by Marcus Lundgren »

Inte bra.. Men jag hade låga förväntningar sen innan, och dom har ju inte blivit högre av träningsmatcherna hittills!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by Per-Erik Odh »

En första där det bjuds på mängder av chanser av bägge lagen. Lite spelövertag av Forshaga.

I andra dröjer det väl bara kring två minuter innan Forshaga gör mål. Någonstans i mitten av matchen får Skövde med sig en avvaktande utvisning och krigar på. Jag ser inte om vi hinner få in en sjätte utespelare men det tror jag då det blir en förhållandevis lång sekvens. Jag blir lite förvånad att domaren inte blåser när Forshaga är på pucken nere i hörnet men det är nog riktigt av domaren eftersom de aldrig är i närheten av att få något som kan uppfattas som kontroll. SIK krigar in pucken och motståndarna är irriterade på domaren. När Skövde lite senare i perioden får spela boxplay är Back vaken och bryter Forshagas försök att spela upp pucken. Forsmark kommer stormande framför Skövdes avbytarbås, Back ser honom och lägger en macka på Forsmarks blad och han behöver bara raka in pucken i mål. Forshaga drar dessutom på sig en utvisning i sitt pp och Skövde får därför spela powerplay slutminuten av andra. I slutsekunderna är inte Skövde riktigt med på att den utvisade Forshagaspelaren kommer in och Forshaga får ett bra läge att kvittera men det rinner ut i sanden.

I tredje är det dåligt försvarsspel och det känns som att killarna i SIK mest vill få till ett till mål. Forshaga får flera bra kontringslägen och det är väl på ett sådant de kvitterar. Av bara farten gör också gästerna ett ledningsmål. Skövde tar time out med kanske en minut kvar. Trygg instruerar killarna om hur avslutet skall tas ser det ut som på taktiktavlan. Men SIK får inte till det med sex utespelare utan istället punkterar Forshaga matchen med mål i tom bur. Enligt mig är deras seger helt rättvis i en för övrigt mycket snäll träningsmatch.

Jag tycker att Skövde gör en arbetsmässig bra insats. Thegel är fortsatt planens lirare som jag ser det och spelar mycket moget och hittar sina medspelare med fantastiska passningar. Kedjan med Thegel, Planeby och Nyman är mycket sevärd. Libelin var rätt snäll idag och gjorde några fina offensiva utflykter. Ahokas spelar ett moget backspel både defensivt och offensivt men några av puckarna han lägger på mål känns på tok för ärliga och ingenting som skymmer deras målvakt. Det känns som att vi som lag är bäst när vi har pucken i anfallzon. Jag tycker också att det känns som vi jobbar mer färdigt och för varandra än om man till exempel jämför med förra säsongen.

Backmässigt känns vi tunna och ibland lite valpiga. Motståndarforwards kommer förbi med pucken i sin ägo på tok för enkelt många gånger. Vi släpper även till många lägen där Forshaga blir två mot en eller tre mot två. Hoppas vi gör en spelmässigt bättre insats i returmötet om en vecka. Vi får ge det här laget lite tid att utvecklas!
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by Göran Strid »

Tack Perka för referatet!

Bilden framstår som allt tydligare efter hand som träningsmatcherna avverkas. Vi skall alltså ha fortsatt låga förväntningar och i första hand hoppas på att spelet utvecklas till det bättre och att ha fokus kring sistaplatsen till allettan, om ens det efter att ha läst igenom den samlade textmassan på diverse håll.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: (T) 2018-09-05 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingeho

Post by peter johansson »

Finns väl både ris och ros efter den näst sista matchen tycker att det framåt var väldigt bra fart framförallt i period 1 & 2 och framförallt av 2 kedjor och det är den med Thegel,Planeby och Nyman och den med Hv-junisarna och Erlandsson däremot blir man lite besviken på den med Back,Forsmark och Henriksson som inte får ut ett dyft enligt mig och den stora bristen i den kedjan tycker jag är att man måste ha in en annan center där Forsmark vill väldigt mycket men får inte ut någonting tyvärr det är ingen playmaker som skulle behövas här och det första som jag skulle gjort är att testa Hugo Borg där som har ett helt annat tänk som center än Forsmark och det andra är ju att få in en helt ny center men då handlar det om ekonomi och där vet jag inte hur läget ser ut.

När det gäller försvarssidan så ser det svajigt ut framförallt bakåt i egen zon där man petar för mycket inte jobbar klart och helt enkelt kladdar för mycket,spela ett enklare spel ett tråkigare spel som gör så att vi inte hamnar i olustiga situationer som det många gånger blir dessutom så är ju vissa skadebenägna så som Nicklasson som är bort igen vet ej hur länge men samtidigt har ju Albin Andersson lagt av så hur som så måste det in en back till för komplettera den som är i dag.

jag tycker i dag att vi har en riktigt komplett femma och det är den första med Valliant,Ahokas,Nyman,Planeby och Thegel som är en riktigt bra enhet men vi behöver fler.

Till sist målvaktssidan så är dom helt okej men det känns inte som några matchvinnare men det är klart att det stundtals svajiga försvarsspelet bidrar till lite osäkert även för målisarna men vi hoppas på bättring nu när serien drar igång om en vecka med bortamatch mot bois HUA !!!!

Summa summarum så tycker jag i dag att vi inte är något allettanlag men killarna får gärna motbevisa mig framöver och ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel för det känns i dag så finns det fyra lag som är i en klass för sig nämligen Borlänge,bois,Lindlöven,Tranås ocg sedan känns det som att Köping har något intressant på gång som jag har som 5:e lag just nu men som sagt jag ser gärna att grabbarna i Skövde IK motbevisar mig och tar den där sista femteplatsen ;) ;)


Till sist en undran när det gäller Thegel och PP varför sätter man honom inte på vänstersidan i stället för höger där jag tycker att han kommer mer till sin rätt med sitt fina direktskott det var ju där han gjorde stor succe när han kom till SIK första gången och då kan man ju slå dom här fina diagonalpassen och då kommer även Nyman mer till sin rätt just i PP !!

Det var lite tankar från mig och önska samtidigt grabbarna i SIK ett stort lycka till ;) :D
Post Reply