PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Bill

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Bill

Post by Admin »

PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - ???, Billingehov

Post by Krister Holm »

Vi har pratat om slaget om Skaraborg tidigare, men kommande playoffspel är nog det hetaste mötet någonsin. Eller finns det någon historienörd som kan komma på ett hetare derby tidigare? Ska hur som bli ruggigt kul, må bästa lag vinna!
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - ???, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Häftigt!
Håkan Peterson
Reactions:
Posts: 197
Joined: 09 Sep 2017, 19:10

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Håkan Peterson »

Lapp på luckan ?

Tryck i Billingehov !

Årets mach - så här långt. Jag tror SIK har en bra chans att överraska. trycket ligger på bois.
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 765
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Kristian Eriksson »

Blir spännande detta! Förhoppningsvis mycket spännande.

Krister Holm, jag har följt Skövde IK sedan mitten på 90talet och kan väl inte komma på ett hetare derby (för egen del). Möjligtvis det efter att ni ramlat ut AS. Blir nog en hel del folk på torsdag, men jag tror att det blir ganska långt ifrån fullt.


Kommer Sebastian Persson?
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Krister Holm »

Ni som är intresserade av lite läsning inför derbyt kan kolla in bois hemsida. Där ligger just nu en intervju uppe med Kristoffer Bennemyr-Porath (vice ordf Rebellerna och skribent hockeyettan) och kl 19 kommer det upp en intervju med Mikael Mjörnberg (hockeysverige.se och hockeynews.se).
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Per-Erik Odh »

Krister Holm wrote:Ni som är intresserade av lite läsning inför derbyt kan kolla in bois hemsida. Där ligger just nu en intervju uppe med Kristoffer Bennemyr-Porath (vice ordf Rebellerna och skribent hockeyettan) och kl 19 kommer det upp en intervju med Mikael Mjörnberg (hockeysverige.se och hockeynews.se).
Och matchstället hade Stoffe skruvat på ;)
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Per-Erik Odh »

KH är otrolig. Frågan man ställer sig, är han på riktigt när han slänger sig på telefonen för att snacka derby med tränare som inte har ett skit med saken att göra. Jaja, det finns ingen enskild person som gör så mycket som Krister när det gäller att hausa derbyna. Blir det ett nytt rekord i antal artiklar nu?

Och Skövde, jo men dom finns på Instagram minsan :ugeek:
/Perka
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Krister Holm »

Per-Erik Odh wrote:KH är otrolig. Frågan man ställer sig, är han på riktigt när han slänger sig på telefonen för att snacka derby med tränare som inte har ett skit med saken att göra. Jaja, det finns ingen enskild person som gör så mycket som Krister när det gäller att hausa derbyna. Blir det ett nytt rekord i antal artiklar nu?

Och Skövde, jo men dom finns på Instagram minsan :ugeek:
Jag vill inte göra samma jobb varje gång utan försöker hitta lite nya grepp. Och då jag tycker det är intressant att höra utomstående ge sin syn, åsikterna färgas ju inte av klubbtillhörighet då. Och tränarna är ju dom som borde vara mest kunniga, så den expertisen är ju lite unik också. Jag förstod inte om du gillade det nya greppet eller inte?
Thomas Borén
Reactions:
Posts: 74
Joined: 13 Jun 2015, 10:36

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Thomas Borén »

Två dagar kvar, tipsen går rakt igenom i samma riktning, play off är play off och derby är derby men Mariestad tar det. Ungefär så låter det på de flesta håll.

Bara hoppas våra gubbar knyter näven i fickan, gnisslar tänder o väser mellan tänderna att snacka ni bara så ska ni på se på fan sen :twisted:

Bjussar på lite positivt tänkande.

Mariestad har fyra raka segrar men.... Första derbyt i år tyckte jag vi var väl så bra. Ledning 1-0 o det såg hur bra ut som helst. Sen idiotiska utvisningar med Sjögrens puck out från egen zon upp i nätet bakom bois målvakt som satte oss i 3 mot 5. Sen gled matchen iväg. Trots det kämpar vi oss tillbaka o uppe på 4-3 innan nästa utv-orgie kom med Backs idiot-puck-out o sen var det kört. Där och då kunde jag satt en bra slant på att Skövde och Mariestad skulle spela rätt jämnt framöver. Så bra såg Skövde ut i oktober. Sen hade vi en rejäl svacka (för mig oförklarligt djup och lång) från mitten nov till början januari och i den perioden spelades alla andra tre derbyn. Mariestad klart bättre där men det är rätt många matcher sen dess och det var ett styrkeförhållande lagen emellan som fanns då men inte är samma nu.

Mariestad startade Allettan med tre segrar vi med tre förluster. Efter det så har faktiskt lagen gått relativt jämnt. Tre poäng mer till Mariestad på de senaste 15 matcherna. Det är fasiken inte stor skillnad.

Vi har dippat lite tyngre i vissa matcher men till skillnad från föregående år har vi också tagit ett par tunga skalper. 5-1 i Boden o 3-0 i Östersund. Den typen av bortasegrar har vi inte varit bortskämda med i tidigare allettor.

Moralen är precis som förra året stor i matcherna. Ett antal underlägen har hämtats upp, ett par sköna kvitteringar efter plockad målvakt. Det ges inte upp i matcherna.

Tim har spelat upp sig rejält sista månaden, håller dessutom många skott o släpper få returer. Given i mål på torsdag enligt mig.

Powerplay har varit grymt bra, Thegel inte helt optimal i sin position men det fungerar. Albin brutal på blå och Olsson gör det bra på vänstersidan. Även Blomberg har en rejäl bössa.

Bra målvakt och bra powerplay räcker långt. Kan Siken hålla derby- och PO-nerver i skick. Spela tufft, hårt men på rätt sida gränsen med minimalt med utv så finns det en chans, absolut. Så jäkla stor skillnad är det inte mellan lagen.

Nu jävlar.....

Heja di röe!!!!!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Niklas Hjalmarsson »

Thomas Borén wrote:Två dagar kvar, tipsen går rakt igenom i samma riktning, play off är play off och derby är derby men Mariestad tar det. Ungefär så låter det på de flesta håll.

Bara hoppas våra gubbar knyter näven i fickan, gnisslar tänder o väser mellan tänderna att snacka ni bara så ska ni på se på fan sen :twisted:

Bjussar på lite positivt tänkande.

Mariestad har fyra raka segrar men.... Första derbyt i år tyckte jag vi var väl så bra. Ledning 1-0 o det såg hur bra ut som helst. Sen idiotiska utvisningar med Sjögrens puck out från egen zon upp i nätet bakom bois målvakt som satte oss i 3 mot 5. Sen gled matchen iväg. Trots det kämpar vi oss tillbaka o uppe på 4-3 innan nästa utv-orgie kom med Backs idiot-puck-out o sen var det kört. Där och då kunde jag satt en bra slant på att Skövde och Mariestad skulle spela rätt jämnt framöver. Så bra såg Skövde ut i oktober. Sen hade vi en rejäl svacka (för mig oförklarligt djup och lång) från mitten nov till början januari och i den perioden spelades alla andra tre derbyn. Mariestad klart bättre där men det är rätt många matcher sen dess och det var ett styrkeförhållande lagen emellan som fanns då men inte är samma nu.

Mariestad startade Allettan med tre segrar vi med tre förluster. Efter det så har faktiskt lagen gått relativt jämnt. Tre poäng mer till Mariestad på de senaste 15 matcherna. Det är fasiken inte stor skillnad.

Vi har dippat lite tyngre i vissa matcher men till skillnad från föregående år har vi också tagit ett par tunga skalper. 5-1 i Boden o 3-0 i Östersund. Den typen av bortasegrar har vi inte varit bortskämda med i tidigare allettor.

Moralen är precis som förra året stor i matcherna. Ett antal underlägen har hämtats upp, ett par sköna kvitteringar efter plockad målvakt. Det ges inte upp i matcherna.

Tim har spelat upp sig rejält sista månaden, håller dessutom många skott o släpper få returer. Given i mål på torsdag enligt mig.

Powerplay har varit grymt bra, Thegel inte helt optimal i sin position men det fungerar. Albin brutal på blå och Olsson gör det bra på vänstersidan. Även Blomberg har en rejäl bössa.

Bra målvakt och bra powerplay räcker långt. Kan Siken hålla derby- och PO-nerver i skick. Spela tufft, hårt men på rätt sida gränsen med minimalt med utv så finns det en chans, absolut. Så jäkla stor skillnad är det inte mellan lagen.

Nu jävlar.....

Heja di röe!!!!!
Riktigt bra summerat faktiskt, tyvärr ;)
Silly season is just another season!
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by peter johansson »

Krister Holm wrote:Ni som är intresserade av lite läsning inför derbyt kan kolla in bois hemsida. Där ligger just nu en intervju uppe med Kristoffer Bennemyr-Porath (vice ordf Rebellerna och skribent hockeyettan) och kl 19 kommer det upp en intervju med Mikael Mjörnberg (hockeysverige.se och hockeynews.se).

Bra jobbat KH intressant läsning och kul att läsa vad objektiva tränare tycker om lagen bra jobbat där ;)
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Jani Eriksson »

Thomas Borén wrote:Sen hade vi en rejäl svacka (för mig oförklarligt djup och lång) från mitten nov till början januari och i den perioden spelades alla andra tre derbyn.
När man skickade iväg i mitt tycke Skövde bästa spelare Forsling och så samtidigt åkte man på med riktigt mycket skador.. Forsmark Niklasson Wiklund m.m.. De är ju inte konstigt att de sket sig.. Men man borde ha spelat upp sig lite sen dess kan man tycka..

Ändå bra skrivit av dig Thomas.. Jag gillade att läsa det.. :D Men jag tippar fortfarande 2-0 till Mariestad.. :D
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Simon Henriksson »

Jani Janpah Pahankala wrote:
Thomas Borén wrote:Sen hade vi en rejäl svacka (för mig oförklarligt djup och lång) från mitten nov till början januari och i den perioden spelades alla andra tre derbyn.
När man skickade iväg i mitt tycke Skövde bästa spelare Forsling och så samtidigt åkte man på med riktigt mycket skador.. Forsmark Niklasson Wiklund m.m.. De är ju inte konstigt att de sket sig.. Men man borde ha spelat upp sig lite sen dess kan man tycka..

Ändå bra skrivit av dig Thomas.. Jag gillade att läsa det.. :D Men jag tippar fortfarande 2-0 till Mariestad.. :D
Precis Jani, det var där det började. Tyvärr så var det inte Skövde som skickade iväg Forsling, utan tvärtom, helt rätt av Forsling dessutom, ännu en gång fick man skämmas över denna ledning. Hur som helst, man fixade ingen ersättare åt en förväntad toppspelare, samt ingen ersättare för Niklasson. Där är två stora orsaker till att serielunken gick desto sämre kontra allas förväntningar. Jag tror inte att Olsson var någon direkt ersättare till Forsling utan man var nog på jakt efter ett tillskott till Allettan ändå. Jesper Erlandsson som kastades in de 2 första matcherna i Allettan mot Mariestad förstod jag mig inte heller på, speciellt inte om man blickar ut till Tibro exempelvis där Wänghult tokdominerar, 55 poäng på 36 matcher. En kille som hade varit en nyckelspelare till Playoffmatcherna nu. Tyvärr så landade Skövde ingen back heller som de uttalade sig om, märkligt.

För mig har det varit en bedrövlig säsong, underprestationer och misslyckanden.
Jag vart väldigt nöjd när Mariestad valde Skövde, hoppas för en gång skull att de visar lite vilja och inte blir överkörda i första perioden. Nu har de verkligen allt att vinna, det vore så jävla kul att knappa Mariestad på fingrarna när de har varit så överlägsna tidigare.

Framåt SIKEN!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: PO1 1:3 2018-03-01 19:00 Skövde IK - Mariestad bois HC,

Post by Göran Strid »

Man märker att det finns en slags bitterhet och besvikelse men ändå förhoppningar inför derbyt. Det är inte konstigt alls för jag med flera fick uppfattningen och känslan att det skulle bli bättre (för vilken gång i ordningen?) denna säsong. Hampus Forsling är och förblir en gåta varför han skildes från laget. Så klart att det måste bero på inte bara en part av två. Tråkigt hursomhelst för han hade säkert kunnat vara med och bidra till bättre resultat, precis som en back för ersättning av alla skador (för att inte tala om en center!). Nu är det historia och nu inträder sanningens ögoblick. "Om vi spelar som vi ska, så slår vi alla lag i ettan" har det sagts av Kämpe. Låt oss hoppas att det tillfället kommer nu! Vinner Skövde på torsdag kommer jättetrycket "Hektor" på bois att då plötsligt ta två raka och det kan bli spännande värre. Inte minst för att det finns ett antal unga spelare även i det laget och dessutom ett antal omdömeslösa vildhjärnor av äldre årgång, som nu måste visa vem som är bäst och nu protestera i ändlöst pladder mot varje domslut mer än någonsin (om det nu är möjligt?).

Oddsen för en sammantagen vinst för bois är nog inte så låg som man kan tro. Betänk det som Thomas (Borén) helt riktigt skriver, att de senaste 15 omgångarna så har bois tagit futtiga tre poäng mer än Skövde...men visst bois borde vinna detta, eller...?
Post Reply