2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Anders Åstebro »

Marcus Lundgren wrote:Efter att ha sett highlightsen nu så kan man ju konstatera att iaf vid målen så har de ju flyt med studsarna också, sen säger jag inte att det inte var utklassning ändå. Men det hade kanske inte dragit iväg så snabbt iaf.

Det var utklassning Marcus!
Inget snack om den saken tyvärr!
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Rickard Dahl »

Gällande händelserna på isen är nog det mesta sagt. Vi fick en lektion som heter duga. Synd att vi inte hade gjort läxan och kunde stå upp någorlunda (även om genomklappningen till stor del var en produkt av Trojas spel). Återigen så släpper vi högfrekvent in baklängesmål i korta sekvenser (extra tydligt ikväll), utan styrkan att lyckas motverka innan det är försent. Idag kostade det ju oss segern direkt och resterande 57 min var en smärtsam transportsträcka. Snacka om reality check... :(

Till skillnad från vad andra säger tycker jag att publiksiffran på 1600-ish åskådare är riktigt dålig. Ja menar, Kumla drog lika mycket i höstas, visserligen med gratis inträde, men ska det verkligen spela så stor roll? :shock: Idag snackar vi ju ändå om säsongens absolut hetaste match hittills, med allt att vinna för SIK (nåja). Jag tycker marknadsföringen är bristfällig, visste marginalpubliken ens om att det var match idag? Speciellt mtp att många nu är lediga och troligtvis inte får höra det av jobbarkompisar o dyl, som kanske är fallet annars. Här måste klubben bli mycket bättre på att synas och höras!

Desto roligare var det att vi slog tittarrekord på webb-tvn idag! :D Desto tråkigare att det visade sig bli en av de svåraste matcherna att kommentera hittills. Jag vill ju tro att jag lyckades, men det var riktigt, riktigt svårt att upprätta någon typ av värdighet (objektivitet) idag. Allt kändes ju bara som ett enda stort elände. För er som kikade, feedback mottages tacksamt!

Och gällande Anders Å, vad fan håller du på med? Så jävla tröttsamt.
Johannes Saarikari
Reactions:
Posts: 96
Joined: 09 Oct 2016, 14:05

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Johannes Saarikari »

David Johansson wrote:Törs man fråga om det var Skövde som var anskrämligt dåliga? Eller Troja som var bra (kanske för bra för denna serien) Eller mitt emellan?

Deras sista 4 mål gjorde de i Powerplay, Var det Skövde som inte hängde med? eller gjordes inte jobbet...spontant utifrån fick jag intrycket av att jobbet ej gjordes

Glädjeämnet i kväll måste ju ha varit att bois slog Upphaussade Vimmerby borta :roll:

Skövde anskrämligt dåliga nej! Var de ej med från start.. Jo
Men svårt att ens börja kampa om situationerna när man inte hinner hämta andan och är överkörd.
Man får ett hårt tryck på sig som inte slutar, Troja bra tunga över alla formationer.
Tycker alla Skövde spelare kämpar hårt och försöker. Men motståndet är överlägset idag.

bois tre poäng!! Bra.
Troja kommer att stöta på patrull men man får störa ut dem och det tror jag iaf att bois både orkar och har kunskapen att göra.
Såg man inte minan redan innan start från Skövde håll!?
Man säger hela tiden att man har sitt egna spel att tänka på i första hand och bryr sig inte så mkt om motståndaren...

Nog om det jag är åskådare och bäst så!
Trevligt med bra motstånd i alla matcher på hovet nu framöver. Kanhända må det tilltala mer folk ur huse.
Kämpa på SIK
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Anders Åstebro »

Johannes Saarikari wrote: Kämpa på SIK
Ja du Johannes.....
Nog lär SIK få kämpa, och det tror jag de kommer att göra riktigt ordentligt i fortsättningen.
För denna överkörning av Troja som de fick uppleva vill de inte skall hända någon mer gång denna säsong kan jag tro.
Det skall heller inte behöva bli så, då det inte är sådan skillnad mellan dessa div1 lag i denna Alletta.
Last edited by Anders Åstebro on 28 Dec 2016, 10:18, edited 1 time in total.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Per-Erik Odh »

Lite mer reflektioner från gårdagen.
"Troja ultras" stod det på flaggan och det dröjde inte många minuter innan den förste av dem stod med bar överkropp :lol:
Jag tänkte mest att de där ser ju ut att ha bröst och bringor som hälsenan på en gråsparv ;)
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:Lite mer reflektioner från gårdagen.
"Troja ultras" stod det på flaggan och det dröjde inte många minuter innan den förste av dem stod med bar överkropp :lol:
Jag tänkte mest att de där ser ju ut att ha bröst och bringor som hälsenan på en gråsparv ;)
:D Vilken liknelse du fick till där Perka...

Läste att polisen var på Billingehov osså en sväng för att ta hand om överförfriskade Trojanska supportrar.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Per-Erik Odh »

Inte för att jag orkar bry mig men eftersom saken diskuterades tidigare i denna tråd så kan det kanske vara intressant för en del av er att ta del av innehållet i ett mail som en vän, som är en grym paragraftolkare, skickat mig igår. Eftersom det är många lån just nu mellan olika division ett klubbar är ju frågan intressant även av den anledningen. Kanske är det till och med någon som blir lockad och ställer en fråga till förbundet kring detta!

”Hej,

Tittar i "Tävlingsbestämmelser 2016/2017", Svenska Ishockeyförbundet, Förbundsstyrelsen 2016-04-08, Reviderade 2016-05-30.

Förefaller som kapitel 4:4 och 4:5 är relevanta kring detta med spelares "lån" respektive "övergångar" mellan föreningar inom en och samma säsong.

Av "§ 4:4 SPELARÖVERGÅNG/SPELARAVTAL" framgår bl.a.:

"Spelare som representerar en förening enligt TB 4:1, kan under tiden 16 maj 2016 – 15 februari 2017, byta förening om alla tre parter är överens. Med detta avses att spelaren, den förening spelaren representerar och den nya föreningen har skrivit på avtal om övergång och nytt spelaravtal."

Det är således möjligt att representera fler än en förening under en och samma säsong.

Vidare framgår att efter fullgjord övergång kan ny övergång ej genomföras innan spelaren varit registrerad under 4 dagar för den nya föreningen:
"Vid en fullgjord övergång till ny förening kan spelaren ej genomföra en ny övergång innan den föregående har varit registrerad under en period om 4 dagar (inklusive helgdagar)."

Utöver dessa 4 dagar tillkommer viss handläggningstid (som kan vara upp till fem arbetsdagar):
"Expeditionsavgifterna betalas på plusgiro eller bankgiro till administratören innan ärendet expedieras. Avtal om övergång som sänts in för registrering ska av respektive förbund handläggas skyndsamt och expedieras senast fem arbetsdagar från den dag expeditionsavgiften är erlagd."

Av "§ 4:5 UTLÅNING OCH ÖVERÅRIGA SPELARE" framgår (under "A - UTLÅNING AV SPELARE – POJK/HERRSPELARE", avsnitt "Seniorspelare – herr utlåning:") bl.a.:

"Seniorspelare tillhörande HE kan lånas ut till Division 2/Division 3 för spel i seniorlaget."

Seniorspelare kan således lånas ut 'två nivåer' till lägre serie, men hittar dock inget om att spelare kan lånas ut mellan föreningar inom HE.

Att det, som uppges i denna nyhet, skulle vara fråga om ett "lån" av spelare förefaller alltså felaktigt:
http://www.troja-ljungby.com/troja-lanar-spelare/

Det bör vara en "övergång".

Denna sida redovisar många övergångar (och i flertalet fall redovisar också föreningar att det är fråga om "övergångar" när det sker mellan olika lag inom HE:
http://www.eliteprospects.com/?status=l ... leagueid=3

Denna tidning talar om "lån", vilket jag inte ser är möjligt att genomföra utifrån gällande tävlingsbestämmelser, eller missar jag något?
http://www.smalanningen.se/article/troj ... a-centrar/
Mysko...

Men uppenbarligen kan de göra en förnyad övergång efter att ha varit registrerade i fyra dagar och efter att förbundet handlagt ärendet (inom maximalt fem arbetsdagar).
Om nyheten om ett "lån" av spelare som finns på Trojas webbsida stämmer så är det nog ganska klart att de ställer upp med två spelare som inte får spela...

...så det måste helt klart vara fråga om en övergång eftersom lån till HE endast får ske från SHL och från HA.”


Sen tycker jag att min väns avslutande knorr är en riktig höjdare :lol:

"...eller kanske SIK kan be Grästorp skicka över en filmsekvens på den av förbundet undertecknade övergången... ;-)"
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Per-Erik Odh »

Om det var lite svårt att hänga med då.
Det är alltså okej enligt reglerna för spelare att lånas ut en eller två divisioner ned men det står inget som ger okej att låna på tvärs. Vad gäller i så fall? Eftersom det sägs vad som är okej bör det andra alltså inte vara okej!
I sådant fall bör det vara fråga om en övergång och då står det rätt klart och tydligt vad som gäller för transaktionen både ekonomiskt och tidsmässigt och då kan man ju fundera över det.

Vi har ju läst om liknande fall i andra lagsporter och hur en seger kan övergå i en förlust och vice versa när man använt sig av spelare som inte är klara.
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 418
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by David Johansson »

Per-Erik Odh wrote:Om det var lite svårt att hänga med då.
Det är alltså okej enligt reglerna för spelare att lånas ut en eller två divisioner ned men det står inget som ger okej att låna på tvärs. Vad gäller i så fall? Eftersom det sägs vad som är okej bör det andra alltså inte vara okej!
I sådant fall bör det vara fråga om en övergång och då står det rätt klart och tydligt vad som gäller för transaktionen både ekonomiskt och tidsmässigt och då kan man ju fundera över det.

Vi har ju läst om liknande fall i andra lagsporter och hur en seger kan övergå i en förlust och vice versa när man använt sig av spelare som inte är klara.
Efter ditt Kursiva inlägg ovan så blev jag osäker om vad som gäller, så jag Mailade förbundet, och det är korrekt det du skriver att det handlar om övergång mellan klubbarna om bägge klubbarna spelar i ettan, de kan inte låna av varandra, ( Begreppet lån fanns inte utan de kallade det för dispenser)

Jag utgår ifrån att dessa bägge var spelklara för Troja i matchen mot er

i § 4.2 står följande

Undantag: Om spelaren beviljats tillfälligt speltillstånd (godkännande) från SIF är detta giltigt i 10 dagar. Inom dessa dagar ska originalhandlingen insändas till administratören. Om inte originalhandlingen insänts till administratören inom nämnda period förfaller registreringen.

Förmodligen så är det dessa 10 dagar det handlar om i detta fall, så att det är en övergång under 10 dagar, men alla räknar det som ett lån... :)

Meningen under

Avtalet upphör automatiskt vid utgången av den avtalstid som är angiven i spelaravtalet
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Per-Erik Odh »

David Johansson wrote:
Per-Erik Odh wrote:Om det var lite svårt att hänga med då.
Det är alltså okej enligt reglerna för spelare att lånas ut en eller två divisioner ned men det står inget som ger okej att låna på tvärs. Vad gäller i så fall? Eftersom det sägs vad som är okej bör det andra alltså inte vara okej!
I sådant fall bör det vara fråga om en övergång och då står det rätt klart och tydligt vad som gäller för transaktionen både ekonomiskt och tidsmässigt och då kan man ju fundera över det.

Vi har ju läst om liknande fall i andra lagsporter och hur en seger kan övergå i en förlust och vice versa när man använt sig av spelare som inte är klara.
Efter ditt Kursiva inlägg ovan så blev jag osäker om vad som gäller, så jag Mailade förbundet, och det är korrekt det du skriver att det handlar om övergång mellan klubbarna om bägge klubbarna spelar i ettan, de kan inte låna av varandra, ( Begreppet lån fanns inte utan de kallade det för dispenser)

Jag utgår ifrån att dessa bägge var spelklara för Troja i matchen mot er

i § 4.2 står följande

Undantag: Om spelaren beviljats tillfälligt speltillstånd (godkännande) från SIF är detta giltigt i 10 dagar. Inom dessa dagar ska originalhandlingen insändas till administratören. Om inte originalhandlingen insänts till administratören inom nämnda period förfaller registreringen.

Förmodligen så är det dessa 10 dagar det handlar om i detta fall, så att det är en övergång under 10 dagar, men alla räknar det som ett lån... :)

Meningen under

Avtalet upphör automatiskt vid utgången av den avtalstid som är angiven i spelaravtalet
Tack David!

Ja du har förmodligen rätt i ditt antagande.
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Göran Strid »

En intressant grej från matchen är att vid åtminstone två - nästan tre - av Trojas mål hade man två egna spelare framför Skövdes målvakt, som störde och skymde. Inte lät att se pucken då. Smart och effektivt.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1841
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote:En intressant grej från matchen är att vid åtminstone två - nästan tre - av Trojas mål hade man två egna spelare framför Skövdes målvakt, som störde och skymde. Inte lät att se pucken då. Smart och effektivt.
Såg precis samma sak på era Highlights Göran, de målen som Marmeladen "ska ta", är inte så j@vla självklara att ta som man kan tycka om man bara tittar på matchen i realtid då man lätt missar sånna detaljer som "skymningar av målvakt" o.dyl.
Silly season is just another season!
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Jani Eriksson »

Med andra ord fusk för reglerna är så idiotiska :(
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote:
Göran Strid wrote:En intressant grej från matchen är att vid åtminstone två - nästan tre - av Trojas mål hade man två egna spelare framför Skövdes målvakt, som störde och skymde. Inte lät att se pucken då. Smart och effektivt.
Såg precis samma sak på era Highlights Göran, de målen som Marmeladen "ska ta", är inte så j@vla självklara att ta som man kan tycka om man bara tittar på matchen i realtid då man lätt missar sånna detaljer som "skymningar av målvakt" o.dyl.
Jo jag reagerade också på det men då tänker jag att det är ju backarnas jobb att plocka bort dessa gubbar!

Mer positivt då om ingen redan skrivit det. Att flera spelare går ned för att täcka skott när det står 1-7 måste betecknas som positivt!
/Perka
Jan-Erik Karlsson
Reactions:
Posts: 125
Joined: 02 Mar 2014, 18:04
Location: Ljungby

Re: 2016-12-27 19:00, Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billinge

Post by Jan-Erik Karlsson »

Jani Janpah Pahankala wrote:Med andra ord fusk för reglerna är så idiotiska :(
Menar du att Troja har fuskat så tycker jag du ska anmäla detta till förbundet.
Post Reply