2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Björn Fröberg
Reactions:
Posts: 144
Joined: 29 Jan 2014, 23:48

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Björn Fröberg »

Fantastiskt rolig match idag. Känns som det var evigheter sen man fick lämna Billingehov efter ett derby med så här skön känsla. Vilken hockey-fest :D
Mail: sikwebbtv@gmail.com
Twitter: @Bjorn_Froberg @SIKWebbTv
#SIKWebbTv
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Rickard Dahl »

Hade inga vidare förhoppningar när jag begav mig till hovet idag, med derby-historiken så väl som annan statistik färskt i minnet. Men jävlar vilken skön eftermiddag det blev ändå! :D

Första perioden var ju verkligen något i hästväg, ett fantastiskt ställningskrig där båda lagen verkligen spände bågen. Och vilka känslor sedan, wow! Varför kan inte varje match vara så här? :) Känslorna sprudlade även på kommentatorsplats, troligtvis den roligaste matchen vi fått äran att kommentera hittills, vilket sannerligen märks väl på det HL-klipp som kablades ut efter matchen. :lol:
Jag tycker jag fick till det ganska bra när jag sa det att videomaterialet från den första perioden kan användas i vilken reklamfilm som helst för Hockeyettan (om man nu får för sig att göra en sådan). ;)

I övrigt en härlig målvaktsmatch, där Marmenlind hade det betydligt svettigare, men där Ljung verkligen kom upp stort några gånger. Det hörs också på HL-klippet, men jag tyckte lite synd om honom vid 2-1-målet då räddningen han ju gör är bortom denna värld. Helt fantastisk.

Gällande domarna har jag många gånger berömt J Magnusson, och jag står fast vid min åsikt att det är en av ettans absolut bästa domare. Men idag hade han ingen bra dag. Framför allt märktes det i tredje perioden, då han i min mening tog en alldeles för passiv linje och lät en rad regelvidriga förseelser passera. Huruvida det i det långa loppet var jämt och rättvist lagen emellan låter jag vara osagt, men för mig är det helt obegripligt hur han kan fria Lögdals "omkulldragning" av Henriksson i en sekvens efter 2-1, eller för den delen Björklunds cross-checking på Appel framför SIK-kassen med en minut kvar. Eller varför inte "holding the stick"-utvisningen när Oskar Back frenetiskt fick jobba ut pucken med skridskon då hans klubba hölls fast av en motståndare. Den förstnämnda är helt i paritet med Sjögrens onödiga cross-checking i den första perioden, men också i samma klass med den cross-checking som Thörnqvist delade ut på Alexander Henrikssons efter dennes sena tackling (helt korrekt dömd ska sägas) på Lögdal, även den obestraffad.

Totalt sett kan man väl säga så här. Jag är verkligen en fanatiker av fysiska matcher likt denna, och tycker att ribban då ska vara högre, men idag var den alldeles för hög. För visst är det väl lite konstigt att SIK hade sin enda chans i PP efter drygt 3 minuters spel (och bois endast sin tredje och sista med knappt halva matchen kvar)? Matchens karaktär till trots.

Gällande efterspel så känns det ju mer än lovligt tröttsamt att se det gamla "motivation slår klass"-kortet lyftas fram på diverse håll. Nog för att SIK behövde poängen mer, men något jättestor skillnad rent poängmässigt är det ju inte mellan lagen än. Borde man inte istället föra ett resonemang kring varför motivationen i sådant fall saknades? och inte framhäva det som att det då är helt okej att torska, och samtidigt förminska vinnarnas insats? Är det verkligen helt otänkbart att lagets (i det här fallet Mariestad) prestation (märk väl på skillnaden prestation vs motivation) i allra högsta grad påverkades av en för dagen allert motståndare?

Avslutningsvis, fan vad gött att få vara BÄST I SKARABORG! :D :D
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Urban Stahel »

Om Mjörnberg skriver så,ja då är det så(fast inte om det är negativt)... :D
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Marcus Lundgren »

Btw så var Sjögren inte offside i läget där han kom fri..
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Anders Åstebro »

Vem blev matchens bästa/flesta målskytt?? ;)
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Per-Erik Odh »

Är det någon som vet vilket nummer det var som vann på 50/50 lotten?
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote:Är det någon som vet vilket nummer det var som vann på 50/50 lotten?
Ja det är det fler som undrar!
Silly season is just another season!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Niklas Hjalmarsson »

Bäst i Skaraborg trots förlust känns dock som en liten tröst i alla fall!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Göran Strid »

Rickard Dahl wrote:Gällande efterspel så känns det ju mer än lovligt tröttsamt att se det gamla "motivation slår klass"-kortet lyftas fram på diverse håll. Nog för att SIK behövde poängen mer, men något jättestor skillnad rent poängmässigt är det ju inte mellan lagen än. Borde man inte istället föra ett resonemang kring varför motivationen i sådant fall saknades? och inte framhäva det som att det då är helt okej att torska, och samtidigt förminska vinnarnas insats? Är det verkligen helt otänkbart att lagets (i det här fallet Mariestad) prestation (märk väl på skillnaden prestation vs motivation) i allra högsta grad påverkades av en för dagen allert motståndare?
Håller verkligen med om detta. Särskilt Rickards sista mening förtjänar eftertanke. Mer behöver inte sägas. En annan sak är om det inte också är dags att inte ständigt hänga upp sig på skottstatistiken enligt "men vi vann skotten...vi vann ju skotten överlägset, men vi sätter inte dit den...", något som återkommer om man förlorat. Lika trist och intetsägande som att "motivation slår klass" som så ofta syftar till att förminska motståndarens prestation. Jag tycker för min del att man i högre utsträckning skall se på "skarpa" avslut och inte lägga så stor vikt vid de inslängda puckarna som ofta är plockpotatis för målvakten. Om man ser till antalet skarpa avslut i högre utsträckning, så blir plötsligt värderingen av matchers utgång annorlunda.

Några exempel på vad jag menar är förlustmatcherna i höstas mot Arboga, Kumla och Grästorp, där Skövde vann skotten klart, men antalet riktigt skarpa avslut var få i relation till skottmängden.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Per-Erik Odh »

Jag håller inte med om att just begreppet "motivation slår klas" skulle försöka förminska motståndarens insats utan för mig är det nog tvärtom. Jag tycker det mer känns som ett erkännande eftersom hockey är en kampsport.
Att Mariestad hittills denna säsong har håll en högre klass, eller om man kanske skall uttrycka det som att de varit tekniskt skickligare, det är ju fakta. Det är också fakta att hockey är en kampsport och därför tolkar åtminstone jag begreppet som ett erkännande av motståndarnas storhet.
Oavsett, igår var Skövde bäst :D
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Göran Strid »

Intressant detta Perka! För mig framstår det för väldigt många som att just "klass" är lite finare och högre värderat än det mera basala begreppet "motivation" och att "kriga" sig till segern och jag är tämligen övertygad om att tyckare som skriver just så, tycker så. Dragskott - södrabloggen - är ett bra exmepel på detta."Lag A är i grunden ett bättre lag än lag B, men kan tappa poäng om lag A har en dålig dag och inte kan motivera sig..." etc, etc. Alltså, det finns alltid en förklaring till varför i grunden ett bättre lag förlorar mot ett enligt tyckaren sämre lag och det beror definitivt inte på att det "sämre" laget faktiskt vann för att man i den matchen faktiskt var bättre eller för den delen hade skarpare avslut och försvarade sig väl.

Perka, vi är överens om att vi inte är överens i denna fråga! :D
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote:Intressant detta Perka! För mig framstår det för väldigt många som att just "klass" är lite finare och högre värderat än det mera basala begreppet "motivation" och att "kriga" sig till segern och jag är tämligen övertygad om att tyckare som skriver just så, tycker så. Dragskott - södrabloggen - är ett bra exmepel på detta."Lag A är i grunden ett bättre lag än lag B, men kan tappa poäng om lag A har en dålig dag och inte kan motivera sig..." etc, etc. Alltså, det finns alltid en förklaring till varför i grunden ett bättre lag förlorar mot ett enligt tyckaren sämre lag och det beror definitivt inte på att det "sämre" laget faktiskt vann för att man i den matchen faktiskt var bättre eller för den delen hade skarpare avslut och försvarade sig väl.

Perka, vi är överens om att vi inte är överens i denna fråga! :D
Ja det är inga problem Göran :D
Det är ju inget kontroversiellt i att man tolkar ett uttryck olika :D
/Perka
Johannes Saarikari
Reactions:
Posts: 96
Joined: 09 Oct 2016, 14:05

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Johannes Saarikari »

Oavsett motivation klass osv så hämtar man inte poäng från hovet hur som helst vilket är bra. Fint o se diagonalpassningar från egen blå som hittar mottagare trots en motståndare i vägen. Klar förbättring. Bättre försvarspel från hemmamatch till hemmamatch.
#14 måste tappa en hel del energi när han inte sätter sina chanser. Mest förbannad i SIK efter miss.
Men han har ju iof energi till tusen... hoppas han börjar producera i kommande matcher.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote:
Per-Erik Odh wrote:Är det någon som vet vilket nummer det var som vann på 50/50 lotten?
Ja det är det fler som undrar!
Från kansliet!

"Hej. Nr 4784 vann 6170kr"
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2017-01-08 16:00, Skövde IK - Mariestad bois HC, Billing

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote:
Niklas Hjalmarsson wrote:
Per-Erik Odh wrote:Är det någon som vet vilket nummer det var som vann på 50/50 lotten?
Ja det är det fler som undrar!
Från kansliet!

"Hej. Nr 4784 vann 6170kr"
Tack :x
Silly season is just another season!
Post Reply