Hockeyns framtid - utredning

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Hockeyns framtid - utredning

Post by Göran Strid »

Efter en översiktlig granskning, vill jag nog säga både "bra" och "äntligen"! Ett genomtänkt förslag som borde gå igenom i de flesta delar. Utmärkta tankar vad gäller ned- och uppflyttning och bantning av hockeyettan. Skapar nytt intresse kring hockeyn, tror jag. Samtidigt får jag erkänna att jag var skeptisk - rent av negativ - till en enmansutredare i dessa svåra frågor, som skulle kunna göra de flesta nöjda - även kända revirpinkare som det finns gott om på alla nivåer, inte minst i SHL. Jag hade fel och medger utan omsvep, detta är en utmärkt utredning!

https://hockeynews.se/external-articles/268380/
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyns framtid - utredning

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 23 Nov 2018, 18:21 Efter en översiktlig granskning, vill jag nog säga både "bra" och "äntligen"! Ett genomtänkt förslag som borde gå igenom i de flesta delar. Utmärkta tankar vad gäller ned- och uppflyttning och bantning av hockeyettan. Skapar nytt intresse kring hockeyn, tror jag. Samtidigt får jag erkänna att jag var skeptisk - rent av negativ - till en enmansutredare i dessa svåra frågor, som skulle kunna göra de flesta nöjda - även kända revirpinkare som det finns gott om på alla nivåer, inte minst i SHL. Jag hade fel och medger utan omsvep, detta är en utmärkt utredning!

https://hockeynews.se/external-articles/268380/
Finns mycket intressant där. För ettans del vet vi ju att den på grund av de ekonomiska förutsättningarna är den för bred. En bantning av antal lag är en anpassning till verkligheten.
Jag gillar att förslaget garanterar rörelse mellan divisionerna varje säsong.
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Hockeyns framtid - utredning

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 23 Nov 2018, 18:21 Efter en översiktlig granskning, vill jag nog säga både "bra" och "äntligen"! Ett genomtänkt förslag som borde gå igenom i de flesta delar. Utmärkta tankar vad gäller ned- och uppflyttning och bantning av hockeyettan. Skapar nytt intresse kring hockeyn, tror jag. Samtidigt får jag erkänna att jag var skeptisk - rent av negativ - till en enmansutredare i dessa svåra frågor, som skulle kunna göra de flesta nöjda - även kända revirpinkare som det finns gott om på alla nivåer, inte minst i SHL. Jag hade fel och medger utan omsvep, detta är en utmärkt utredning!

https://hockeynews.se/external-articles/268380/
Och jag håller absolut inte med!

Med det nya förslaget så åker ju alltid ett lag ur sin serie till förmån för ett lag som inte behövt bevisa sig själv mot den de ersätter.
Enligt mig så är det alldeles självklart att de 14 bästa är de som ska spela i shl (och de 14 som är bäst efter det ska spela i allsvenskan) och detta säkerställs helt enkelt inte med det systemet som nu är föreslaget.

Det SKA vara svårt att gå upp en serie, och som vi sett de senaste åren så byts lag ut när det är dags ändå så jag förstår inte vad problemet är?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyns framtid - utredning

Post by Göran Strid »

Marcus, festligt! Håller inte alls med dig i detta! Äntligen dags för en förändring till det bättre, även om alla inte kan få allt vad man vill!:D
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyns framtid - utredning

Post by Per-Erik Odh »

SLA har pratat med Lars Trygg om det nya seriesystemet. Tyvärr ligger det på plussidorna men kort tycker Lars att förslaget i grunden är positivt. Han varnar dock för de ekonomiska aspekterna då tre serier ger längre resor och därmed ökade kostnader. Lars tycker också det är lite snålt att bara ett ettanlag går upp i Allsvenskan varje säsong.
/Perka
Post Reply