Igen har det hänt!

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Igen har det hänt!

Post by Anders Åstebro »

Och det kommer hända igen!... :evil:

I machosporten ishockey så ges det och tas smällar i tacklingar
där ute på isen.

Ibland så är ”olyckan” framme och en tackling renderar till att ge
Konsekvenser mot kroppsdelar som man skall vara extremt försiktiga
med.

Sitter på bibblan nu och läste om smällen Ludvig Collberg fick under de
tre sista minuterna av matchen mot Piteå.
En just tackling i egen zon vid sarghörnet rednderade till ett otäckt
jack i ansiktet där okbenet lyste vitt när sjukvårdaren tittade till honom.

Collbeg hade ont i huvudet efter smällen han fick, men ville ut på isen igen,
och sjukvårdaren tejpade honom för att det skulle sys efter matchen.
Två byten ytterligare gjorde Collbeg innan huvudvärken satte stopp för vidare spel.

Men va F*N!!!
Har man inte kärt sig något alls på sina kurser, utbildningar och av den information
pm hur man bör hantera smällar mot huvudet??? :evil:

Svar:
Tydligen inte! :evil:
Samma fel upprepas gång på gång tyvärr..

Hade Collberg åkt på ytterligare en tackling under något av de två bytena han gjorde efter
den smällen så hade risken varit stor arr hans hockey karriär varit över.
Kanske mer än så faktiskt.

Lika dant var det när Thegel åkte på den där oppen-ice tacklingen i derbymatchen
i Katrinhallen för flera år sedan.

Det är ta mig tusan helt makalöst nonchalant av ledarna i ett lag att låta en spelare extra isen igen
så strax efter en smäll emot huvudet.. :evil:

Skärpning!
Det är faktiskt spelarnas väl och ve det handlar om först och främst.
Inte att försöka jaga ifatt ett 1-4 underläge!!!

Riktigt dåligt, men jag är inte ett dugg förvånad faktiskt.
Det ligger den där machostämpeln över hockeyn att
””Det som inte dödar, det härdar””

När skall man lära sig att hantera smällar mot huvudet tro?
Skall det behövas något liknande och ytterligare en tackling
med kanske dödlig utgång för att de tre cynapserna som tycks
finnas i hjärnan på ledarna i båset skall vakna till liv??? :shock:

F*n trot!
Så är det nog, för något annats sätt kan man inte tolka det på. :?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Igen har det hänt!

Post by Per-Erik Odh »

Tror nog att de flesta ledare och spelare har rätt kopplingar så det är inte där det brister. Det handlar nog mer om att de flesta gör dumma beslut när adrenalinet flödar.
Ska man komma tillrätta med sådant här vill det helt enkelt till beslut ristade i sten som är tagna i lugn och ro och inte i stridens hetta.
Ett stenhårt beslut som tar bort handlingsfriheten i match kring om spelaren med en möjlig hjärnskada skall spela vidare.
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Igen har det hänt!

Post by Anders Åstebro »

Perka,
Vilka/vilken är det som tar dumma beslut pga adrenalinet??
Spelaren skall inte ta detta beslutet då en spelare i princip alltid underdriver
sin känsla efter en dito smäll.
Det är sjukvårdaren och lag ledaren som skall ta det och allt detta har de fått utbildning på.
Denna diskussion hade vi för länge sedan då Thegel åkte på sin propp.
Den gemensamma nämnaren i dessa fall är bois sjukvårdare.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Igen har det hänt!

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:Perka,
Vilka/vilken är det som tar dumma beslut pga adrenalinet??...
...
Det vet jag inte men kan man ta ett dumt beslut i stridens hetta (dåligt omdöme i vissa situationer visar vi alla någon gång) så är det väl ändå en bra väg att gå genom att minska möjigheten till ett omdömelslöst beslut?
/Perka
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Igen har det hänt!

Post by peter johansson »

Bara att instämma i det du skriver Anders !
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Igen har det hänt!

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:
Anders Åstebro wrote:Perka,
Vilka/vilken är det som tar dumma beslut pga adrenalinet??...
...
Det vet jag inte men kan man ta ett dumt beslut i stridens hetta (dåligt omdöme i vissa situationer visar vi alla någon gång) så är det väl ändå en bra väg att gå genom att minska möjigheten till ett omdömelslöst beslut?
Perka,
Direktiven är tagna i lugn och ro sedan många år tillbaks i tiden när det gäller smällar mot huvudet.
och det finns med i ledarutbildningen hur man skall gå tillväga.
Tyvärr så har man inte anammat det ordentligt uti små klubbarna så som i bois exempelvis.
För hade man gjort det så hade detta aldrig hänt anno 2018 genom att man riskerar en spelares väl och ve.

Vad hade det "kostat" att hålla en spelare på bänken några minuter och observera honom efter en smäll mot huvudet?
peter johansson wrote:Bara att instämma i det du skriver Anders !
Tack Peter!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Igen har det hänt!

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:
Per-Erik Odh wrote:
Anders Åstebro wrote:Perka,
Vilka/vilken är det som tar dumma beslut pga adrenalinet??...
...
Det vet jag inte men kan man ta ett dumt beslut i stridens hetta (dåligt omdöme i vissa situationer visar vi alla någon gång) så är det väl ändå en bra väg att gå genom att minska möjigheten till ett omdömelslöst beslut?
Perka,
Direktiven är tagna i lugn och ro sedan många år tillbaks i tiden när det gäller smällar mot huvudet.
och det finns med i ledarutbildningen hur man skall gå tillväga.
Tyvärr så har man inte anammat det ordentligt uti små klubbarna så som i bois exempelvis.
För hade man gjort det så hade detta aldrig hänt anno 2018 genom att man riskerar en spelares väl och ve.

Vad hade det "kostat" att hålla en spelare på bänken några minuter och observera honom efter en smäll mot huvudet?
peter johansson wrote:Bara att instämma i det du skriver Anders !
Tack Peter!
Jag vet inte vart du vill komma Anders. Men jag uppfattar det som du tyckte jag har fel i det jag skrev om att man måste rista i sten för att förhindra omdömeslöshet. Vad är lösningen då?
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Igen har det hänt!

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote: Jag vet inte vart du vill komma Anders. Men jag uppfattar det som du tyckte jag har fel i det jag skrev om att man måste rista i sten för att förhindra omdömeslöshet. Vad är lösningen då?
Vart jag vill komma?!?
Det är väl rätt så tydligt! (Hoppas jag)

Att det är dags för ledarna i båset, tränare och sjukvårdare, att ta det ansvar som man har fått till sig under sin utbildning de senaste 10 åren (minst), så att dessa riskfyllda moment undviks i framtiden och att man sätter spelarnas väl och ve framför resultatet på isen.

Det måste inte till något som är "ristat i sten" för att göra detta. (Det kanske det redan finns iofs, vad vet jag)
Det enda som behövs är att man följer de riktlinjer som gäller för huvudskador som man har fått lära sig i sin utbildning som ledare.
Vilket jag med säkerhet vet att de har fått (framför allt tränarna) och vilket de borde använda sig av om de har gjort sin hemläxa.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Igen har det hänt!

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:
Per-Erik Odh wrote: Jag vet inte vart du vill komma Anders. Men jag uppfattar det som du tyckte jag har fel i det jag skrev om att man måste rista i sten för att förhindra omdömeslöshet. Vad är lösningen då?
Vart jag vill komma?!?
Det är väl rätt så tydligt! (Hoppas jag)

Att det är dags för ledarna i båset, tränare och sjukvårdare, att ta det ansvar som man har fått till sig under sin utbildning de senaste 10 åren (minst), så att dessa riskfyllda moment undviks i framtiden och att man sätter spelarnas väl och ve framför resultatet på isen.

Det måste inte till något som är "ristat i sten" för att göra detta. (Det kanske det redan finns iofs, vad vet jag)
Det enda som behövs är att man följer de riktlinjer som gäller för huvudskador som man har fått lära sig i sin utbildning som ledare.
Vilket jag med säkerhet vet att de har fått (framför allt tränarna) och vilket de borde använda sig av om de har gjort sin hemläxa.
Aha, din lösning är alltså att fortsätta med det som du menar inte fungerar. Bra där :D
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Igen har det hänt!

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:Aha, din lösning är alltså att fortsätta med det som du menar inte fungerar. Bra där :D
Min lösning?!? :?

Snarare som så att det är förbundets lösning!
Men att inte ledare och tränare har tagit till sig den på sina håll.
Och i det här fallet så är den gemensamma nämnaren de positioner i båset
som har "felat" här på lokal nivå.

Vilket är mycket beklämmande med tanke på det material, den diskussion och det förhållningsätt man
har fått till sig under de drygt tio år som man har hållit på att behandla just smällar emot huvudet.

Och då syftar jag inte på hur man tar hand om en redan konstaterad hjärnskakning utan just den möjligheten att
den kan vara frågan om hjärnskakning i just det uppkomna händelsen.
Det att man skall ta det säkra före det osäkra i jakten på sportsliga framgång i "stridens hetta och adrenalinets" namn.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Igen har det hänt!

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:
Per-Erik Odh wrote:Aha, din lösning är alltså att fortsätta med det som du menar inte fungerar. Bra där :D
Min lösning?!? :?

Snarare som så att det är förbundets lösning!
Men att inte ledare och tränare har tagit till sig den på sina håll.
Och i det här fallet så är den gemensamma nämnaren de positioner i båset
som har "felat" här på lokal nivå.

Vilket är mycket beklämmande med tanke på det material, den diskussion och det förhållningsätt man
har fått till sig under de drygt tio år som man har hållit på att behandla just smällar emot huvudet.

Och då syftar jag inte på hur man tar hand om en redan konstaterad hjärnskakning utan just den möjligheten att
den kan vara frågan om hjärnskakning i just det uppkomna händelsen.
Det att man skall ta det säkra före det osäkra i jakten på sportsliga framgång i "stridens hetta och adrenalinets" namn.
Och vad är det då för fel med att rista regler i sten?
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Igen har det hänt!

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:Och vad är det då för fel med att rista regler i sten?
Hmm, svårt det där tydligen....

Har jag skrivit någonstans att det skulle vara fel att "rista regler i sten"?
Har för mig att jag skrev:
""(Det kanske det redan finns iofs, vad vet jag)""

Med efterföljande meningar:
""Det enda som behövs är att man följer de riktlinjer som gäller för huvudskador som man har fått lära sig i sin utbildning som ledare.
Vilket jag med säkerhet vet att de har fått (framför allt tränarna) och vilket de borde använda sig av om de har gjort sin hemläxa.""

Under det årtionde man i ledarutbildningen har fått till sig detta så borde det också ha hänt något i praktiken vid dito sammanhang kan man tycka.
Tyvärr så verkar det inte ha gjort det på en denna lokala "elitsatsande" nivå som både SIK och bois spelar på.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Igen har det hänt!

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:
Per-Erik Odh wrote:Och vad är det då för fel med att rista regler i sten?
Hmm, svårt det där tydligen....

Har jag skrivit någonstans att det skulle vara fel att "rista regler i sten"?
Har för mig att jag skrev:
""(Det kanske det redan finns iofs, vad vet jag)""

Med efterföljande meningar:
""Det enda som behövs är att man följer de riktlinjer som gäller för huvudskador som man har fått lära sig i sin utbildning som ledare.
Vilket jag med säkerhet vet att de har fått (framför allt tränarna) och vilket de borde använda sig av om de har gjort sin hemläxa.""

Under det årtionde man i ledarutbildningen har fått till sig detta så borde det också ha hänt något i praktiken vid dito sammanhang kan man tycka.
Tyvärr så verkar det inte ha gjort det på en denna lokala "elitsatsande" nivå som både SIK och bois spelar på.
Svaret på din fråga :D
Anders Åstebro wrote: Det måste inte till något som är "ristat i sten" för att göra detta.
/Perka
Post Reply