Div 1 västra

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Div 1 västra

Post by Marcus Lundgren »

Krister Holm wrote:
Jyrki Sarlomo wrote:Går bra för Skaraborgslagen nu,tänk om man kunde få till ett "allstarlag" från SIK o Mariestad,med de mest tongivande och poängstarka spelarna vid nåt uppehåll för nån cup med kanske något SHL lag? vore det inte något? några matcher i Skövde och några i Mariestad,skulle ju eventuellt bidra med lite i kassan och samtidigt vara ett skyltfönster för skaraborgshockeyn.
Bara en tanke,men tänk om...
Kul idé! Två femmor från vardera klubb då i så fall? Vilka skulle vara med tycker ni?
Från Skövde:

Back Sjögren Selin

Lindgren Nicklasson

Blomberg Forsmark Thegel

Lundgren Bäckström

PT i mål!

Boisarna får du ta ut ;)
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Gunwaldh Johansson wrote:
Jyrki Sarlomo wrote:Går bra för Skaraborgslagen nu,tänk om man kunde få till ett "allstarlag" från SIK o Mariestad,med de mest tongivande och poängstarka spelarna vid nåt uppehåll för nån cup med kanske något SHL lag? vore det inte något? några matcher i Skövde och några i Mariestad,skulle ju eventuellt bidra med lite i kassan och samtidigt vara ett skyltfönster för skaraborgshockeyn.
Bara en tanke,men tänk om...
Det har faktiskt hänt en gång då man spelade mot HV 71 i Billingehov och vann med 7 - 6 tror jag det var. Borde vart antagligen i slutet av 80-talet eller i början av 90-talet.
Matchen spelades 20/12 - 1990 och Team SLA vann med 6 - 5.
Micke Därth har hjälpt till med informationen om matchen.
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1 ... ed_comment
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1 ... ed_comment
Jyrki Sarlomo
Reactions:
Posts: 244
Joined: 07 Oct 2014, 18:01

Re: Div 1 västra

Post by Jyrki Sarlomo »

Snart 27 år sen,tycker verkligen att det vore kul att rivalerna med hatkärlek till varandra skulle kunna göra nåt sånt,själv är jag SIK:are i ben och märg,men vi har en klubb norröver,som har fostrat en hel del duktiga spelare så har även SIK gjort,så om man slår ihop dessa två plantskolor så kan det bli jäkligt spännande så jag tycker verkligen att man borde göra ett försök,och inte två femmor från vardera lag för det finns två duktiga ledare som borde kunna ta ut de spelare som presterar,sen skulle det även vara kul med skills competition innan seriestart,kanske inför nästa säsong?
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Div 1 västra

Post by Niklas Hjalmarsson »

Jyrki Sarlomo wrote:Snart 27 år sen,tycker verkligen att det vore kul att rivalerna med hatkärlek till varandra skulle kunna göra nåt sånt,själv är jag SIK:are i ben och märg,men vi har en klubb norröver,som har fostrat en hel del duktiga spelare så har även SIK gjort,så om man slår ihop dessa två plantskolor så kan det bli jäkligt spännande så jag tycker verkligen att man borde göra ett försök,och inte två femmor från vardera lag för det finns två duktiga ledare som borde kunna ta ut de spelare som presterar,sen skulle det även vara kul med skills competition innan seriestart,kanske inför nästa säsong?
Oj vågar du skriva så?
Ännu en match med/mot derbyrivalen...
Derbyna är ju så många och uttjatade att vissa knappt vill mötas i samma serie längre, om man läser på vissa forum!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Ett gemensamt lag mot ett elitlag diskuterades någon gång kring millenieskiftet och jag minns att responsen var positiv i alla läger och matchen skulle spelas under juluppehållet, man rann ut i sanden av skäl som jag inte kommer ihåg. Jag tycker idén är klart intressant och skulle så klart dra publik. En match i arenan som tar mest publik, dvs Billingehov och man delar på intäkterna. Coacherna tar ut laget och delar på ansvaret under matchen. Bara för det vore det värt att se matchen eller när Törnqvist kramar om en Skövdespelare för ett snyggt mål...! För att inte tala om mixade femmor...! Ett sådant lag skulle klara sig bra i HA, tror jag.

Sedan tycker jag som många andra att det blir för mycket med två derbyn på försäsongen, två under en grundserie, två i en alletta, två i ett play-off motsvarande. Det kan bli uppåt åtta matcher, ungefär som när Tre-Kronor som möter Finland eller andra europeiska lag tråttinåtti gånger under en säsong och det är som sagt för mycket i mina ögon. Det är ju bara att se på matchernas karaktär numera och spelarnas falnande glöd till och med när ett derby gäller något.
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Div 1 västra

Post by Krister Holm »

Usch vilket mission impossible jag gav mig själv här nu! Ta ut två Boisfemmor blir stört intill omöjligt, vi har framför allt på forwardssidan en ruggigt stark bredd så hur jag än gör så kommer jag att vara tvungen att peta spelare som egentligen är alldeles för bra för att bli det. Men har jag sagt A får jag säga B kanske, men jag fegar ändå och sätter upp två formationer: En uppställning där jag går på dagsform och en uppställning där jag plockar ut de spelare som kanske är de bästa sett över tid.

FEMMOR I BÄST DAGSFORM
Sandberg

Hernod-Collberg
Norlöv-Eddie-Thörnqvist

Högbom-Alba
Filip Engqvist-Linus Engqvist-Semjonovs

FEMMOR MED DE KANSKE BÄSTA SPELARNA
Sandberg

Hernod-Högbom
Norlöv-Eddie-Thörnqvist

Alba-Frick
Erik Olsson-Oskar Olsson-Semjonovs

Att få lämna utanför spelare som Hägg och Lucas Larsson helt gör ont, de skulle kunna vara toppline-spelare i många hockeyettanlag och de är i 5 matcher av 10 lika bra som många av de andra spelarna. Kan man inte få sno några av era platser?

Att vi skulle kunna hävda oss i allsvenskan med detta lag är jag övertygad om! Speciellt som att vi skulle bli helt omöjliga att matcha emot då vi har två helt olika spelstilar representerade! :-D
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Div 1 västra

Post by Göran Strid »

Krister Holm wrote: Att vi skulle kunna hävda oss i allsvenskan med detta lag är jag övertygad om! Speciellt som att vi skulle bli helt omöjliga att matcha emot då vi har två helt olika spelstilar representerade! :-D
Bra då att det finns en spelstil som är konstruktiv och attraktiv att titta på med alla sina varianter, nämligen Skövdes, för det var väl det du åsyftade, antar jag? Snyggt!
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Div 1 västra

Post by Krister Holm »

Göran Strid wrote:
Krister Holm wrote: Att vi skulle kunna hävda oss i allsvenskan med detta lag är jag övertygad om! Speciellt som att vi skulle bli helt omöjliga att matcha emot då vi har två helt olika spelstilar representerade! :-D
Bra då att det finns en spelstil som är konstruktiv och attraktiv att titta på med alla sina varianter, nämligen Skövdes, för det var väl det du åsyftade, antar jag? Snyggt!
Njae jag skulle snarare kalla Skövdes ledord för riskminimering medan bois är våga och vinn. Jag vet vilken jag föredrar!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Div 1 västra

Post by Niklas Hjalmarsson »

Krister Holm wrote:
Göran Strid wrote:
Krister Holm wrote: Att vi skulle kunna hävda oss i allsvenskan med detta lag är jag övertygad om! Speciellt som att vi skulle bli helt omöjliga att matcha emot då vi har två helt olika spelstilar representerade! :-D
Bra då att det finns en spelstil som är konstruktiv och attraktiv att titta på med alla sina varianter, nämligen Skövdes, för det var väl det du åsyftade, antar jag? Snyggt!
Njae jag skulle snarare kalla Skövdes ledord för riskminimering medan bois är våga och vinn. Jag vet vilken jag föredrar!
Nu vet jag inte om skövde spelar så här i år, inte på det jag sett iallafall men...
Silly season is just another season!
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Div 1 västra

Post by Krister Holm »

Niklas Hjalmarsson wrote:
Krister Holm wrote:
Göran Strid wrote:
Krister Holm wrote: Att vi skulle kunna hävda oss i allsvenskan med detta lag är jag övertygad om! Speciellt som att vi skulle bli helt omöjliga att matcha emot då vi har två helt olika spelstilar representerade! :-D
Bra då att det finns en spelstil som är konstruktiv och attraktiv att titta på med alla sina varianter, nämligen Skövdes, för det var väl det du åsyftade, antar jag? Snyggt!
Njae jag skulle snarare kalla Skövdes ledord för riskminimering medan bois är våga och vinn. Jag vet vilken jag föredrar!
Nu vet jag inte om skövde spelar så här i år, inte på det jag sett iallafall men...
Kanske inte i senaste derbyt (7-3)! :-D
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Lindlövens Max Lalander blev stor matchjälte i den tidiga seriefinalen mot Mariestad. Max gjorde 4 mål när man vann med 5 - 4 efter straffar.
Håkan Peterson
Reactions:
Posts: 197
Joined: 09 Sep 2017, 19:10

Re: Div 1 västra

Post by Håkan Peterson »

En högst personlig analys efter halvtid i västra hockeyettan....

Vi hamnar på plats 5, om Borlänge tar 3 poäng i Kumla ikväll och det är 4 poäng upp till 1:a platsen. 6 ner till 6:e platsen.

Lindlöven är det lag som överraskat på mig, i övrigt så är det små marginaler melllan lag 1-5 så deras inbördes placeringar är inte så mycket att kommentera.

Vi hade de lag som ligger i slutet av tabellen - tidigt i serien och det tror jag var himla bra (tur). Vårt speediga spelsystem fungerade utmärkt i de miljöerna och vi var ofta i toppen av tabellen.

Jag tycker inte truppen är tunn - som en del kommentat - utan snarare förmågan (eller viljan) från tränarna att coacha laget i olika situationer som uppkommer.
Grunden för framgång i år är just det speediga spelsystemet. Mycket fart och rörlighet. Det går så fort ibland att skärpan inte hinner med. Tycker dock den sakta blir bättre och bättre.

Skulle gärna se mer kyla i uppkomna lägen. Å andra sidan är det vad varje tränare vill se, eller hur? För chanserna kommer....

I början trampande 1:a femman med Sjögren, Back och Selin mycket luft. Att dela på den och få en ny förstaformation gav en rad segrar i mitten av första halvan.
Laget fungerade ett tag väldigt bra med jämna femmor och målen kom bra fördelat.

Jag tror effektiviteten kommer förbättras. Hoppas Kämpe kör på med det framgångsrika spelsystemet. Det senare kommer verkligen behövas i Allettan. Där kommer det gå fortare....
Hoppas också Kämpe ”vågar” prova en del spelare i nya roller. På så sätt se om det går att få ut mer ur varje spelare. Jag tror det!

Hade Borlänge, Grums och Arboga som lag att varna för. Borlänge har levt upp till detta men jag tror (En)köping kommer vara största hotet mot lagen ovan sträcket.

Vi slutar på en 3:e plats när det är över på luciadagen. Å är väl förberedda inför Allettan.

Jepp, så är det!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Div 1 västra

Post by Gunwaldh Johansson »

Här har dom skrivit fel tid på 0 - 5 målet i Arbogas kross mot Surahammar med 0 - 6. För man kan knappast göra 2 mål på samma tid. Eller att man dubbelbokförde 0 - 4 målet och att matchen slutade 0 - 5.
http://stats.swehockey.se/Game/Events/347646
Håkan Peterson
Reactions:
Posts: 197
Joined: 09 Sep 2017, 19:10

Re: Div 1 västra

Post by Håkan Peterson »

Gunwaldh Johansson wrote:Här har dom skrivit fel tid på 0 - 5 målet i Arbogas kross mot Surahammar med 0 - 6. För man kan knappast göra 2 mål på samma tid. Eller att man dubbelbokförde 0 - 4 målet och att matchen slutade 0 - 5.
http://stats.swehockey.se/Game/Events/347646
Såg det också. Nu är det justerat.
Målen kom 44:56 resp. 46:54. Så det blev 0-6... vilket glädjer vissa :D

15 utvisningar i sista perren. Totalt 80 minuter......
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Div 1 västra

Post by Per-Erik Odh »

Surahammars IF är naturligtvis inte nöjda med första halvan av serien. Jarno Pikkarainen, en av klubbens trotjänare som spelare, kom sent i förra månaden in som assisterande tränare men redan nu, endast efter några dagar, står det klart att Jarno tar över huvudansvaret och Joakim Lundholm samt Conny Strömberg kliver av.

http://idrottonline.se/SurahammarsIF-Is ... kildavagar

Ny energi i motståndarnas spelarbås innebär antagligen att söndagens bortamatch helt plötsligt blivit en riktig tuff uppgift?
/Perka
Post Reply