Tidningsartiklar

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
David Johansson
Reactions:
Posts: 419
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Tidningsartiklar

Post by David Johansson »

Göran Strid wrote:
Anders Åstebro wrote: Ärligt talat så är jag allergisk mot sådana här kommunala uppköp.
Dessa 790Kkr skulle kunna användas till så mycket bättre än att köpa upp en träbarack som inte är värt mer än skrotvärdet typ, eller i detta fallet som bränsle för energiverket om ens det.
Ärligt talat så jag allergisk mot denna typ av substanslösa tyckanden från en person, som helt saknar bakgrundskunskap om hela processen fram till beslut om ishallen.

Det har varit många möten under främst de senaste två åren mellan kommunen och föreningen där varenda tänkbar faktor kring bygget har ventilerats ytterligt noggrant. Det kan jag påstå, eftrsom jag själv deltagit på ett flertal möten samt följt hela processen i övrigt på nära håll. En helt fristående värderingsman har värderat byggnaden avseende reparationsbehov, VVS, struktur med mera och kommit fram till en nivå för nödvändig inlösen, eftersom hallen skall ligga på den platsen och att det är föreningens egendom. Den nivån låg högre än vad kommunen löser in kanslibygganden för.

Det är uppenbart att all den samlade kompetens som kommunen, föreningen och fristående värderingsinstitut har, inte delar din uppfattning.

Bland annat dina citerade rader är inte bara oförskämda mot dem som gjort jobbet för att vi äntligen skall få en ishall och att föreningen får rimlig och självklar ersättning för sin egendom. De är löjeväckande, i grunden felaktiga och dessutom självmarkerande.

Göran du som är insatt, Fanns det planer på att Skövde IK skulle bygga en ny klubbstuga på Lillegården, Längst ner på Lillegården, nedanför IFK Skövdes klubbstuga, Eller har jag helt enkelt fattat fel... :)
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Tobias Thurén wrote:
Anders Åstebro wrote:
Anders Åstebro wrote:Undra vad Skövde Kommun skall göra med Skövde IK:s klubbstuga man nyss köpt för den billiga penningen 790Kkr?
Någon kommuninvånare som vet tro?
Tydligen ingen här på forumet som vet något om det eller vågar sig på en gissning vad Skövde Kommun kan tänkas använda SIK´s barack kansli till...

Men jag har fått ett par tips ang detta.
1. Efter en renovering så kanske dt kan användas till "flyktingboende".
2. Eller utan renovering som bränsle i Skövdes energiverk.
Ja, man kan ju hoppas at de inte renoverar först om det andra alternativet är på tapeten... :twisted:


Ärligt talat så är jag allergisk mot sådana här kommunala uppköp.
Dessa 790Kkr skulle kunna användas till så mycket bättre än att köpa upp en träbarack som inte är värt mer än skrotvärdet typ, eller i detta fallet som bränsle för energiverket om ens det.
Hmm.. 790 för den stora ytan i ett så centralt läge i Skövde, billigt kan jag tala om som är i byggbranschen! Tomter i den storleken och en bra bit ifrån Skövde är i samma prisklass och då pratar vi bara tomten!
Tycker att kommunen kom ohyggligt billigt undan.
Tycker du det Tobias....det är sannolikt kommunens egen mark mark vi snackar om här eller?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3792
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=407426

Hur är det nu då.....har man sålt klubbstugan 2 ggr eller är det 2 olika klubbstugor eller har man sålt nån annans klubbstuga?

:lol: :roll: :mrgreen:
Klubbstugan återköptes redan några år efter första försäljningen, så det är inte två olika klubbstugor. Lite "fånig" fråga (lånar ditt adjektiv från annat fånigt tillfälle), eller hur Niklas.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Tidningsartiklar

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote:
Niklas Hjalmarsson wrote:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=407426

Hur är det nu då.....har man sålt klubbstugan 2 ggr eller är det 2 olika klubbstugor eller har man sålt nån annans klubbstuga?

:lol: :roll: :mrgreen:
Klubbstugan återköptes redan några år efter första försäljningen, så det är inte två olika klubbstugor. Lite "fånig" fråga (lånar ditt adjektiv från annat fånigt tillfälle), eller hur Niklas.
Varför är frågan fånig?
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3792
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

David Johansson wrote:
Göran Strid wrote:
Anders Åstebro wrote: Ärligt talat så är jag allergisk mot sådana här kommunala uppköp.
Dessa 790Kkr skulle kunna användas till så mycket bättre än att köpa upp en träbarack som inte är värt mer än skrotvärdet typ, eller i detta fallet som bränsle för energiverket om ens det.
Ärligt talat så jag allergisk mot denna typ av substanslösa tyckanden från en person, som helt saknar bakgrundskunskap om hela processen fram till beslut om ishallen.

Det har varit många möten under främst de senaste två åren mellan kommunen och föreningen där varenda tänkbar faktor kring bygget har ventilerats ytterligt noggrant. Det kan jag påstå, eftrsom jag själv deltagit på ett flertal möten samt följt hela processen i övrigt på nära håll. En helt fristående värderingsman har värderat byggnaden avseende reparationsbehov, VVS, struktur med mera och kommit fram till en nivå för nödvändig inlösen, eftersom hallen skall ligga på den platsen och att det är föreningens egendom. Den nivån låg högre än vad kommunen löser in kanslibygganden för.

Det är uppenbart att all den samlade kompetens som kommunen, föreningen och fristående värderingsinstitut har, inte delar din uppfattning.

Bland annat dina citerade rader är inte bara oförskämda mot dem som gjort jobbet för att vi äntligen skall få en ishall och att föreningen får rimlig och självklar ersättning för sin egendom. De är löjeväckande, i grunden felaktiga och dessutom självmarkerande.

Göran du som är insatt, Fanns det planer på att Skövde IK skulle bygga en ny klubbstuga på Lillegården, Längst ner på Lillegården, nedanför IFK Skövdes klubbstuga, Eller har jag helt enkelt fattat fel... :)
Tanken fanns tidigare men föll bort bland annat av kostnadsskäl och att föreningen såg det som ett klart bättre alternativ att komma in i nya hallen, när nya ytor erbjuds mellan den nuvarande hallen och den nya. Detta av många skäl, till exempel rent marknadsmässiga, lokalmässiga, praktiska, organisatoriska och ekonomiska. Det var dessa faktorer som främst övervägdes och då föll alterntivet med ny klubbstuga.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3792
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote:
Göran Strid wrote:
Niklas Hjalmarsson wrote:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=407426

Hur är det nu då.....har man sålt klubbstugan 2 ggr eller är det 2 olika klubbstugor eller har man sålt nån annans klubbstuga?

:lol: :roll: :mrgreen:
Klubbstugan återköptes redan några år efter första försäljningen, så det är inte två olika klubbstugor. Lite "fånig" fråga (lånar ditt adjektiv från annat fånigt tillfälle), eller hur Niklas.
Varför är frågan fånig?
Det vet du mycket väl. Sluta tjafsa om det nu är du snäll. ;)
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Tidningsartiklar

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote:
Niklas Hjalmarsson wrote:
Göran Strid wrote:
Niklas Hjalmarsson wrote:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=407426

Hur är det nu då.....har man sålt klubbstugan 2 ggr eller är det 2 olika klubbstugor eller har man sålt nån annans klubbstuga?

:lol: :roll: :mrgreen:
Klubbstugan återköptes redan några år efter första försäljningen, så det är inte två olika klubbstugor. Lite "fånig" fråga (lånar ditt adjektiv från annat fånigt tillfälle), eller hur Niklas.
Varför är frågan fånig?
Det vet du mycket väl. Sluta tjafsa om det nu är du snäll. ;)
Mmmm, får väl vänta och se vem som kokat soppan denna gången!

Känns som Skövde IK är bättre på fastighetsaffärer än hockey! ;)
Silly season is just another season!
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Göran Strid,

Du om någon som fd ordförande i klubben bord kunna besvara den enkla frågan jag kommer med här och nu.

Står klubbstugan på Skövde IK:s mark eller är det Skövde Kommuns mark vi snackar om här?

Kan du som fd ordförande ge oss ett klart svar på denna enkla fråga eller måste jag bemöda mig att ställa samma fråga till Skövde Kommun för att få ett svar?
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Anders Åstebro wrote:Göran Strid,

Du om någon som fd ordförande i klubben bord kunna besvara den enkla frågan jag kommer med här och nu.

Står klubbstugan på Skövde IK:s mark eller är det Skövde Kommuns mark vi snackar om här?

Kan du som fd ordförande ge oss ett klart svar på denna enkla fråga eller måste jag bemöda mig att ställa samma fråga till Skövde Kommun för att få ett svar?
Som den pensionär du är Göran Strid så har jag full förståelse för att du inte hunnit svara på den enkla fråga.
Pensionärer i Görans ålder brukar ha fullt upp, jag vet då jag har en svärmor som är fyllda 80 och har häcken full om dagarna... ;)

Okey!
Svaret på den ställda frågan är att kommunen givetvis äger marken.
Kommunen har "köpt" SIK´s barack kansli för att riva den givetvis.
Ja, den kan ju inte stå kavar då det skall byggas en fullgod isyta där.

Frågan som jag ställer mig är....

Varför köper kommunen in en barack för 790.000 kr som står på deras egen mark????

Vet ni vad man kan få för 790.ooo kr inom Skövde Kommun?

Man kan till exempelvis ge 197,5 åldringar mat en månad som inte har ett uns av ören på sitt bankkonto som bor på ett äldreboende!

Det är rätt så mycket det om man tänker till en aning.......väldigt mycket faktiskt...

Men istället väljer Skövde Kommun att "köpa in" en barack på sin egen tomt för 790Kkr för at riva den!

Grattis alla kommuninvånare och alla de gamlingar som är i behov av ett äldreboende!

Kapitalförstöring i högsta grad skulle jag vilja kalla det!


Jag skiter fullkomligt i SIK i det här ärendet! (de får sin extra isyta hur som helst)

Jag tänker kommunal omsorg och vård!
790Kkr är värt så mycket mer i omsorgen än en riven barack!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3792
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Anders, du bör nog tagga ner en smula. Du babblar mot bättre vetande och detta med kansliet är inget unikt, tvärtom. Mina sista ord i denna i och för sig meningslösa frågeställning du har lyder som följer:

Utdrag ur Plan- och Bygglagen (2010:900): "...En fastighetsägare kan kräva inlösen av hela eller en del av sin fastighet när vissa beslut leder till att användningen av fastigheten synnerligen försvåras. Fastighetsägaren kan också kräva inlösen när mark i en detaljplan läggs ut för vissa allmänna eller gemensamma ändamål..."

Det bör tilläggas för tydlighets skull att både kommunen och föreningen var fullständigt överens om att inlösen skulle ske i enlighet med vad lagen säger.

Andra placeringsalternativ utreddes också för den nya ishallen, men de alterntiven förkastades, eftersom det blivit avsevärt dyrare än nu gällande lösning och hade med mycket stor marginal överstigit kostnaden för inlösen av kansliet. Totalt alltså den billigaste lösningen för kommunen.

Detta räcker i sig, men det är så att det varje dag i hela landet sker mängder med inlösen enligt ovanstående citerade lag. Inte minst när kommuner bygger ut och nya vägar och järnvägar byggs. Huvuddelen av de fastgheter som löses in rivs av praktiska skäl och inte minst kostnadsskäl och så sker alltså inom hela riket (och den civiliserade världen i övrigt).

Om du tycker Plan- och Bygglagen är felaktig, bör du arbeta för att ändra den. Lycka till.

Till sist, det känns ju inte helt bra att du raljerar över att jag inte svarat under dagen. Jag har inte sett ditt inlägg förrän nu, men kom inte och påstå att jag inte svarar på direkta frågor i den mån jag bedömer dem som sakliga. Det har jag gjort efter bästa förmåga sedan forum fanns på nätet. I detta fall har jag gjort ett undantag för du har inte varit juste i dina utfall, helt grundlösa och direkt felaktiga tyckanden och synpunkter, där du saknar till och med basal bakgrundskunskap. Punkt från mig.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Göran Strid,

Så du menar att det är okey att man både får en nybakad kaka och samtidigt få betalt av kakan som var?

LoL.
Ja du snackar om att tagga ner....
Nej det tänker jag absolut inte göra då detta handlar om något så viktigt som att förvalta kommunens och kommuninvånarnas slantar.


Den där lagen är helt okey i sig när det gäller om kommunen måste lösa in en fattighet vid något planerar bygge.
Men vad är det som händer här tycker du?

SIK får till sig en fullgod isyta, ett kansli inne i detta nybygge. eller hur?
Och sedan skall man få 790.ooo för en barack som inte är mer värt än typ en spottstyver som skal rivas!!!

Nä du Göran, det där köper jag inte för fem öre faktiskt.

Det handlar inte om att ändra lagen, det handlar om moral och etik!
Vilket tycks saknas i denna affär!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5336
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Tycker nog att du har fel här Anders.
Om man väljer att hänvisa till moral och etik så kan man bara ställa sig upp och buga för SIK och vad de åstadkommit för kommunens invånare.
Det är dessutom så att hade inte kommunen varit duktiga hade Skövde varit en kommun med 20000 invånare utan allt vad kringutrustning typ Arena, fotbollsanläggningar, Billingehov, softbool, högskola, GSP med mera, med mera.
Jämför vad kommun betalar nu jämfört med vad fått betala för tillexempel annan mark nere i Haslum till exempel.
Sorry Anders men nu är du fel ute.
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

""Haslum""....?!?!?

Ja vad man betalar där är sannolikt för en bebolig husbyggnad förhoppningsvis.
Här handlar det om en träbarack som är ett kansli som skall ersättas med ett kansli inne i den nya byggnationen som det nya Billingehov innebär.

Ja inser du inte skillnaden eller det faktum Perka, ja då är det bara sorgligt i så fall.

790.ooo kr från den kommunala kassan kan och borde användas till betydligt mer nyttigare göromål än att köpa ut en träbarack!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5336
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Det.finns en uppsjö av fastigheter som kommunen har köpt och rivit för att komma åt marken!
Vad tror du att de betalat för alla fastigheter de köpt i Hasslum och sedan rivit?
Vad har de betalat för åkermarken i Stallsiken.
Hur mycket har kommunen lagt ut för marken som det spelas golf på.
Bara några exempel där.
Tycker kommun gör en helt okej affär när de betalar 3, 4, 5 hundra mindre än vad kansliet värderats.
Var glad istället :D
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:Det.finns en uppsjö av fastigheter som kommunen har köpt och rivit för att komma åt marken!
Vad tror du att de betalat för alla fastigheter de köpt i Hasslum och sedan rivit?
Vad har de betalat för åkermarken i Stallsiken.
Hur mycket har kommunen lagt ut för marken som det spelas golf på.
Bara några exempel där.
Tycker kommun gör en helt okej affär när de betalar 3, 4, 5 hundra mindre än vad kansliet värderats.
Var glad istället :D
Det finns säkert en uppsjö av exempel på vad kommunen har betalt för rivningskåkar i Haslum.
Men det hör knappast hit i denna diskussionen.

Nej jag blir inte glad över att kommunen köper en kansli barack för 790.ooo kr för att riva den för att sedan bygga en ishall med kansli och vad det sedan innebär.

Visst kan jag vara glad som en SIK supporter, men inte som en invånare i allmänhet i Skövde Kommun.
Och där om så är det en betydligt skillnad faktiskt!
Post Reply