Tidningsartiklar

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 23 Dec 2018, 10:46 Tack Peter :D Den jag saknar är Därth :|
Jag håller med dig om hemsidan och det tror jag även de som har hand om det gör men de behöver hjälp helt enkelt?
Vi är många hockeytokar här i Skövde, det borde finnas några styckna andra som kan tänka sig att skriva. Det är inte så svårt, det är kul och det får en att känna sig delaktig på något sätt.
Word! God Jul!
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Tidningsartiklar

Post by peter johansson »

Göran Strid wrote: 23 Dec 2018, 11:34
Per-Erik Odh wrote: 23 Dec 2018, 10:46 Tack Peter :D Den jag saknar är Därth :|
Jag håller med dig om hemsidan och det tror jag även de som har hand om det gör men de behöver hjälp helt enkelt?
Vi är många hockeytokar här i Skövde, det borde finnas några styckna andra som kan tänka sig att skriva. Det är inte så svårt, det är kul och det får en att känna sig delaktig på något sätt.
Word! God Jul!
Förlåt mig jag glömde Därth i all hast :oops: :oops: tror sjutton att man saknar honom massor också ;) ;)
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Här har det helt flippat ur, så jävla tråkigt :bois:

https://www.aftonbladet.se/a/ngezGo
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Tidningsartiklar

Post by Marcus Lundgren »

Jag förstår inte hur det är möjligt?! Vi har (förmodar jag) billigaste truppen vi haft sen urminnestider, ändå ett klart godkänt publiksnitt och ändå lyckas vi inte betala räkningarna?!?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Marcus Lundgren wrote: 04 Jan 2019, 13:55
Jag förstår inte hur det är möjligt?! Vi har (förmodar jag) billigaste truppen vi haft sen urminnestider, ändå ett klart godkänt publiksnitt och ändå lyckas vi inte betala räkningarna?!?
Hade vi haft fredagspremiären mot Lindlöven som blev inställd hade vi haft pengar att betala dessa tror jag.
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Tidningsartiklar

Post by Niklas Hjalmarsson »

Vet inte hur det är i andra kommuner men, om man tittar på utdraget de gjort på radio Skb verkar det ju vara horribelt dyrt att bedriva träning/match i Billingehov!?!?
Silly season is just another season!
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Tidningsartiklar

Post by Gunwaldh Johansson »

Niklas Hjalmarsson wrote: 04 Jan 2019, 18:51 Vet inte hur det är i andra kommuner men, om man tittar på utdraget de gjort på radio Skb verkar det ju vara horribelt dyrt att bedriva träning/match i Billingehov!?!?
På denna länk så kanske du finner svar på dina frågor. Den är för 2018.
https://www.skovde.se/globalassets/_201 ... n-2018.pdf
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

SLA har pratat ekonomi med Fornsjö vilket man kan läsa om idag.

Jag tycker att Fornsjö förklarar läget rätt bra.

Naturligtvis tar SLA upp detta med att SIK måste göra ett riktigt bra ekonomiskt resultat denna säsong?
"Vi ligger i fas men det kommer att bli ett arbete ändå in på målsnöret. Så är det helt klart. Vi kommer att lämna in en halvårsrapport till hockeyettan inom några veckor där vi redovisar resultatet för första hälften av säsongen och det blir en fingervisning för hur resultatet sedan kommer att bli", säger Fornsjö.

Jag har tidigare gnällt om Fornsjös halsduk när han synts några gånger tidigare som klubbens ordförande. På dagens bild har han en halsduk i de rätta färgerna som klart och tydligt syns. Exakt så skall Skövde IKs ordförande synas i officiella sammanhang. Mycket bra där Alexander :thumbup:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Jag hoppas innerligt att detta klarar sig, men det ser tufft ut. Att klara 350 000 kr i resultat och dessutom nu klara att betala 150 000 kr till kommunen är en verklig utmaning. Det är i och för sig sorgligt att kommunen under så många år (decennier) mer eller mindre rånat pengar av idrottsföreningarna och deras ungdomsverksamhet och inte förstått värdet av den idéella verksamheten. Jag kommer ihåg att vi under min tid jämförde ungdomsverksamheten och dess kostnader mellan ett stort antal kommuner. Skövde kom i botten. Det är definitivt ingen bra marknadsföring av kommunen som i olika sammanhang vill framhäva sig som ledande vad gäller utveckling och framtidstro.

Till saken då, vad jag förstår av intervjuer med mera, så verkar det kanske lösa sig, men det är nog ganska uppenbart att vissa extraordinära åtgärder kommer krävas...

PS. Kommer osökt att tänka på arbetet med att få kommunen att förstå betydelsen av en ny ishall, som påbörjades för ca 20 år sedan. Det var som att inledningsvis prata med en vägg, men kampen gav tack och lov till sist resultat. DS
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

SLA har haft ett snack med Albin Lindgren vilket renderat en stor artikel på förstasidan av dagens sportsidor.
Albin spelar denna säsong i Norska Stjernen. Det går knackigt för laget men Albin låter inte missnöjd för egen del då han får stort förtroende och mycket speltid. Åtta mål och åtta assist hittills under säsongen. Bland annat mål i senaste matchen och man blir ju inte jätteförvånad när det står att det skedde genom ett mäktigt slagskott. Det är ju liksom Albins signum :thumbup:
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

SLA har pratat med Fornsjö vilket redovisas i dagens SLA. Citerar rakt ur tidningen

"Att få en sådan undanskymd placering i ettan är sämre än vad som presterats på många år, men det är inget som SIK-ledningen känner någon större oro över.

– Nej, vi är i början på en resa där klubben gjort stora förändringar rörande sin organisation och även hur vi jobbar med verksamheten. Målet är att skapa ett lag med fler egna produkter och tålamod och kontinuitet är nyckelord, fortsätter Fornsjö.

När det gäller hockeylag i ettan handlar det ofta om ekonomi och här skall det tas beslut om elitlicens. Skövde IK uppvisade negativt eget kapital på 150 000 kronor förra året och måste nu göra ett plus på 350 000 kronor för att uppnå kravet på 200 000 i eget kapital.
Kommer ni att klara av att uppfylla det kravet?

– Ja, säger Fornsjö och fortsätter:
– Visst, likviditeten just nu är ansträngd, men allt pekar på att vi totalt sett kommer att göra ett bra ekonomiskt resultat. Vi har jobbat hårt och har kapat 1,6 miljoner i kostnader och det är väl inte dåligt på en budget på sju miljoner.


En ekonomi i balans, en satsning på den egna verksamheten som skall syfta till att det fostra fler lokala spelare är vad som gäller.

– Vi har allsvenskan som en vision, men har absolut inte satt upp något tidsmål. Det får ta den tid det tar och ske när klubben och verksamheten är mogen, säger SIK:s ordförande.

Inför säsongen satsade SIK på en helt ny ledning. Johan Hellström som huvudtränare med ansvar för ishockeygymnasiet, Lars Trygg som sportchef och Anders Lundström som klubbchef.
Hur nöjda är ni från styrelsen med deras arbete?

– Klart att man hade velat nå ett bättre sportsligt resultat, men alla vet vad som gäller och de gör ett bra jobb och det känns inspirerande att gå vidare.

Johan Hellström har ett treårskontrakt och det kommer att rulla vidare.

– Johan gör det bra och är viktig för hockeygymnasiet där vi glädjande nog har ett ökat söktryck till nästa läsår, säger Alexander Fornsjö.

Så även om säsongen tog slut tidigt intygar Fornsjö att andan är god och att resan fortsätter.

– Vi ser ju också vilket stort intresse vi har för våra matcher, Vi har ett publiksnitt på 1 000 personer och det är vi mycket tacksamma för. Sedan kan man ju alltid önska sig större sponsorintäkter.

Det har hörts frågor om era publiksiffror, att det inte har varit så mycket publik på plats som siffrorna visar.

– Vi redovisar de platser som är betalda och sedan är det väl så att alla inte är besatta, förklarar Alexander Fornsjö. "
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Har läst och förstått. Låter betryggande och då måste vi ju alla lita på det skrivna, eller hur? :| Vi kan nu alltså börja spåna om kommande trupp för fortsatt spel i ettan, men ett år till med en medioker trupp som hamnar näst-näst sist i en högst medioker vårserie kommer utmana de flesta supportrar och sponsorer vad gäller engagemang, tror jag. Den eviga frågan om att gasa och bromsa samtidigt angående ekonomin kommer gälla mer än någonsin nästa säsong! Måtte det finnas tillräckligt många talanger kring Hertig Johans Torg, Stöpen och Borgunda kyrkby, som är tillräckligt bra... ;)
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Tidningsartiklar

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 22 Feb 2019, 18:26 Har läst och förstått. Låter betryggande och då måste vi ju alla lita på det skrivna, eller hur? :| Vi kan nu alltså börja spåna om kommande trupp för fortsatt spel i ettan, men ett år till med en medioker trupp som hamnar näst-näst sist i en högst medioker vårserie kommer utmana de flesta supportrar och sponsorer vad gäller engagemang, tror jag. Den eviga frågan om att gasa och bromsa samtidigt angående ekonomin kommer gälla mer än någonsin nästa säsong! Måtte det finnas tillräckligt många talanger kring Hertig Johans Torg, Stöpen och Borgunda kyrkby, som är tillräckligt bra... ;)
Glöm inte Timmersdala!

Gör man bara som jag sagt tusen gånger så kommer det gå bra. Lägg de pengarna vi har på spets, bredda med j20 spelare. Många av juniorerna är lika bra som den bredd vi under så många år värvat in helt i onödan
Post Reply