Ekonomi!!

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

Ingvar Persson wrote:Anders

I Din grundliga genomgång av ekonomin så kunde jag inte hitta något svar på min fråga.
Utöver backresultatet för den gångna säsongen. Finns det i ingången av den nya säsongen även obetalda släpande fakturor att reglera?.
Du kan ju alltid slå en signal till Hasse och fråga, eller hans polare som brukar göra så, Peter exempelvis.
Tids nog så får du hur som helst läsa det i SLA om det finns några. :roll:
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

Magnus Hallberg wrote:Måste säga att för min del håller jag med Åstebro i det här, tycker det är rent ut förjävligt att man sitter i en skuldsituation igen. Att man inte kan lasta den nya styrelsen är absolut sant, men ge er fan på att jag lastar den styrelse som nu avgår!
Allt man dyrt och heligt gått ut och lovat om att sköta ekonomin var tydligen bara "blaha". Nä, är så sjukt besviken just nu så hela hockeysuget försvann... Tycker Mjörnberg sammanfattar det hela bra på sin blogg. Over and out, kanske ses på hovet i höst om suget kommer tillbaka...

Magnus, jag förstår att du är besviken precis som jag själv är på detta.
Och visst skall man lasta avgående styrelse för detta, men då skall man ta i beaktande om möjligheterna och ställa sig frågan Varför?

Varför har inte det som utlovats efter rekonstruktionen efterlevts?

Ordförande Kronberg var tydlig på vad som gällde när man pratade med honom efter mötet om rekonstruktionen.

1. Nu har det sagt mig att han har varit "frånvarande" på klubben en längre tid.
2. Det har även sagts mig att han inte är nöjd med utvecklingen inom klubben då han inte fått till den ekonomiska styrning som han har begärt efter rekonstruktionen.

Efter detta så kan man ställa frågan Varför? igen och undra om han har blivit motarbetad.
Motarbetad av vad kan man ju undra då?
Ja, i de frågor som jag tidigare visade i skrift.

1. Man säkrar den föreningsekonomiska biten som helhet, och tryggar dess säkerhet och överlevnad.
2. Man budgeterar och chansar på sportliga framgångar i hopp om at detta skall generera de pengar som behövs.

Det kanske är på så vis att han fick stryka på foten på punkt nr 1 för att övriga med mandat att bestämma i frågan ansåg att punkt nr 2 var viktigare.

Svaret på den frågan eller andra svar lär komma fram den dagen jag själv kan få ett samtal med Kronberg.
Han vet vad han ville, han vet vad han "lovade" han vet varför det inte blev som det blev, och ingen annan än Kronberg själv kan svara på frågan sanningsenligt.

Vi ses på Hovet då SIK krossar FBK. ;)
Tobias Thurén
Reactions:
Posts: 300
Joined: 01 Feb 2014, 09:52

Re: Ekonomi!!

Post by Tobias Thurén »

Så vad jag förstår har SIK ca 400000 i skuld nu? Jobbigt som tusan givetvis men att lägga sej ner och dö, kanske gå på matcher om man orkar inte köpa korv i kiosken osv.. Som sann siksupporter kommer jag göra motsatsen, köpa två korvar, köpa årskort och kolla på siktv när jag inte kan vara på plats. Och sen så finns det faktisk klubbar med större röda siffror än vad SIK har i vårat närområde. Så stå upp för SIK istället för att gräva ner er.!
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Ekonomi!!

Post by peter johansson »

Drygt 200000 står det ju på hemsidan !!
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Ekonomi!!

Post by Ingvar Persson »

peter johansson wrote:Drygt 200000 står det ju på hemsidan !!
Dessa drygt 200.000 var ju resultatet för den avslutade säsongen.

Så vitt jag vet så har inte SIK några förfallna och släpande räkningar för den nya säsongen.
Robin Larsson
Reactions:
Posts: 68
Joined: 23 Feb 2014, 21:18

Re: Ekonomi!!

Post by Robin Larsson »

Man kan ju helt klart säga att årets SIK har en enorm press på sej.Går det dåligt så är det riktigt illa nästa gång det ska redovisas bokslut,med tanke på att så mycket hängde på publik och några sämre matcher i allettan i våras.(vad hade hänt om man inte tagit sej till allettan?)Men tror inte någon behöver vara orolig då många anser att årets SIK är stora favoriter. 8-)
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Ekonomi!!

Post by Gunwaldh Johansson »

Robin Larsson wrote:Man kan ju helt klart säga att årets SIK har en enorm press på sej.Går det dåligt så är det riktigt illa nästa gång det ska redovisas bokslut,med tanke på att så mycket hängde på publik och några sämre matcher i allettan i våras.(vad hade hänt om man inte tagit sej till allettan?)Men tror inte någon behöver vara orolig då många anser att årets SIK är stora favoriter. 8-)
Seriens stora favoriter är Vimmerby och Mariestad. Skövde får slåss med Tranås, Västervik och Borlänge om dom 2 övriga platserna till allettan.
Tobias Thurén
Reactions:
Posts: 300
Joined: 01 Feb 2014, 09:52

Re: Ekonomi!!

Post by Tobias Thurén »

Gunwaldh Johansson wrote:
Robin Larsson wrote:Man kan ju helt klart säga att årets SIK har en enorm press på sej.Går det dåligt så är det riktigt illa nästa gång det ska redovisas bokslut,med tanke på att så mycket hängde på publik och några sämre matcher i allettan i våras.(vad hade hänt om man inte tagit sej till allettan?)Men tror inte någon behöver vara orolig då många anser att årets SIK är stora favoriter. 8-)
Seriens stora favoriter är Vimmerby och Mariestad. Skövde får slåss med Tranås, Västervik och Borlänge om dom 2 övriga platserna till allettan.
Helt rätt Robin, framgång genererar mer pengar i form av mer publik och ökad kioskförsäjling mm. Och jag blir inte bara besviken om SIK nu inte blir topp 2 jag blir även förvånad. Laget som SIK ställer upp med iår är riktigt riktig bra!
Gunwaldh, skämtar du?
Robin Larsson
Reactions:
Posts: 68
Joined: 23 Feb 2014, 21:18

Re: Ekonomi!!

Post by Robin Larsson »

Gunwaldh Johansson wrote:
Robin Larsson wrote:Man kan ju helt klart säga att årets SIK har en enorm press på sej.Går det dåligt så är det riktigt illa nästa gång det ska redovisas bokslut,med tanke på att så mycket hängde på publik och några sämre matcher i allettan i våras.(vad hade hänt om man inte tagit sej till allettan?)Men tror inte någon behöver vara orolig då många anser att årets SIK är stora favoriter. 8-)
Seriens stora favoriter är Vimmerby och Mariestad. Skövde får slåss med Tranås, Västervik och Borlänge om dom 2 övriga platserna till allettan.

Jasså det säger du Gunwald. :lol:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Robin Larsson wrote:Man kan ju helt klart säga att årets SIK har en enorm press på sej.Går det dåligt så är det riktigt illa nästa gång det ska redovisas bokslut,med tanke på att så mycket hängde på publik och några sämre matcher i allettan i våras.(vad hade hänt om man inte tagit sej till allettan?)Men tror inte någon behöver vara orolig då många anser att årets SIK är stora favoriter. 8-)
Man får väl "glädja" :roll: sig åt att det finns lag i närområdet som har betydligt större skulder Robin. För väljer man den approachen så kan man ju faktiskt vara riktigt jävla skadeglad idag även fast man är Skövdesupporter till skillnad från dig :lol:

Nej du Robin och alla andra som frossar i siffrorna. Det gäller nog både för din och min klubbs supportrar att vara lite ödmjuk inför verkligheten just nu. Nästa år kan inte ni räkna med några Collbergpengar eller Dalle eller Staffan. Ni ska nog se om ert eget hus för det är till syvende och sist betydligt skakigare.

Det är tur att vi har derbyna om man tänker ekonomi :ugeek:
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

Tobias Thurén wrote:Så vad jag förstår har SIK ca 400000 i skuld nu? Jobbigt som tusan givetvis men att lägga sej ner och dö.........................
.............Och sen så finns det faktisk klubbar med större röda siffror än vad SIK har i vårat närområde. Så stå upp för SIK istället för att gräva ner er.!
Vem har sagt något om att lägga sig och dö?
Men att stötta något i överkant när man märker att det inte är som det borde vara efter den chans man fick att överleva efter en rekonstruktion, nej det ligger mig inte för Tobias.

Jag gjorde det en gång när det var på det berömda håret att SIK skulle gå omkull och puttade in ett antal tusenlapper till något som kunde varit ett svart hål då.
Fick till och med rådet att inte betala in just då, men hade redan gjort det.

Att det finns klubbar i närområdet som har rödare siffror än SIK har väl knappast med detta att göra och är en otrolig dum jämförelse och glädjeämne för somliga.
Detta handlar om SIK före och efter en rekonstruktion och inget annat.

Visst kan detta bli hur bra som helst sportligt sett, vilket givetvis hade varit hur skoj som helst.
Men det handlar inte om att klara sin ekonomi på sportsliga framgångar efter en rekonstruktion.
Det handlar om säkerhet i ekonomin för klubbens överlevnad utan att chansa och riskera klubbens vara eller icke vara i framtiden.
Den eventuella sportliga framgång som en nyrekonstruerad klubb kan få måste ses som en bonus i överkant anser i alla fall jag.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Ekonomi!!

Post by Gunwaldh Johansson »

Robin Larsson wrote:Men tror inte någon behöver vara orolig då många anser att årets SIK är stora favoriter. 8-)
Jasså det säger du Robin :lol:
Det konstiga med Mariestad är att dom aldrig vill ses som favoriter i serien. Inte ens om dom skulle möta LN 70 som skulle dom vara favoriter.
Ni har nästan samma lag kvar som tog sig till play-off förra säsongen och stärkt upp laget på 2 platser. Nu ska ni bara ha in en ersättare till Davidsson som gick till Västerås.
Jag anser att Mariestads lag är bättre än förra säsongen. Skövde har stärkt upp laget på målvakt sidan och sen kompletterat dom förluster på dom övriga platserna.
Laget ser något starkare ut än förra säsongen.
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: Ekonomi!!

Post by Magnus Hallberg »

Tobias Thurén wrote:Så vad jag förstår har SIK ca 400000 i skuld nu? Jobbigt som tusan givetvis men att lägga sej ner och dö, kanske gå på matcher om man orkar inte köpa korv i kiosken osv.. Som sann siksupporter kommer jag göra motsatsen, köpa två korvar, köpa årskort och kolla på siktv när jag inte kan vara på plats. Och sen så finns det faktisk klubbar med större röda siffror än vad SIK har i vårat närområde. Så stå upp för SIK istället för att gräva ner er.!

Du Tobias, jag har följt SIK i vått och torrt i snart 15 år så kom inte och prata om att stå upp för SIK. Men det oansvariga och nonchalanta beteende som leder fram till att man har skuldsatt sig återigen bara två år efter rekonstruktionen gör att jag blir så fruktansvärt besviken på ledande personer inom SIK. Det tro fasen att det är svårt och ett jättejobb som många lägger ner på ideell basis att sköta ekonomin i en förening i hockeyettan, men inte blir det mer ok för det i mina ögon! Men man jobbar ju med för små marginaler! Bevisligen!
Efter dom löften, helt klart tomma, som man gav efter rekonstruktionen har man svikit både supportrar och sponsorer. Hoppas bara att man inte skrämmer iväg dito, för då kommer det börja braka iväg på riktigt. Om jag var sponsor, vilket jag inte är förutom att jag lägger många tusen på entré samt mat och fika varje säsong, hade jag börjat dra öronen åt mig. Tur att jag inte är sponsor med andra ord.... Kommer förmodligen stå på Hovet i höst som vanligt, men det hindrar inte att man kan vara kritisk.

Det där med att andra klubbar har mer röda siffror och att det skulle göra saken bättre tänker jag inte ens kommentera för det är så jäkla dumt.

Hoppas bara att dom sportsliga resultaten inte uteblir nästa säsong, vad händer då?

Hoppas verkligen att Göran Strid är mannen att vända skutan rätt igen!
Björn Fröberg
Reactions:
Posts: 144
Joined: 29 Jan 2014, 23:48

Re: Ekonomi!!

Post by Björn Fröberg »

Idag har HockeyEttan årsmöte. Från Mjörnbergs Twitter:

"@Mjornberg: 24 av 53 lag hade negativt eget kapital vid licensnämndens första ytliga granskning. Ouch. #hockeyettan"
Mail: sikwebbtv@gmail.com
Twitter: @Bjorn_Froberg @SIKWebbTv
#SIKWebbTv
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Ekonomi!!

Post by Urban Stahel »

Jag har funderat på hur detta med ekonomibiten kan rinna iväg ännu en gång,tydligen finns det inte någon bra stopp funktion i föreningen.Kan man inte låta en ekonom gå igenom ekonomin och ge den samme rätten att bromsa i tid?...Jag är ingen expert på området,det kanske kostar en massa att göra på detta sättet,vad vet jag.
Men om man låter någon utomstående ha insikt borde också tuffa beslut kunna tas lättare.

Jag har hellre kvar SIK i ettan som ett mittenlag än att vi dansar med djävulen år efter år och åker ut i första omgången i Allettan!

Ps varför inte ta kontakt med bois och fråga mer exakt hur dom gjorde,tror nog dom mer än gärna skulle hjälpa oss.Ibland måste man svälja stoltheten och se till det stora hela!
Post Reply