Ekonomi!!

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6067
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Ekonomi!!

Post by Gunwaldh Johansson »

"Det rationella hade varit att lägga ner klubben"
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9463885
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5325
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Vilken chock för Jensen att upptäcka att skulden var på 6.750 000 kr när han trodde att den var på 450 000 kr :o

Kvarvarande skuld idag, 5.190 000 kr är ju en rätt ordentlig förbättring och det ser ju betydligt ljusare ut när man betat av 1.560 000. Med den takten skall det väl kunna fixa sig...

Men dryga fem miljoner i skuld alltså. Det är betydligt (typ fyra miljoner) mer än vad åtminstone jag trodde. Om någon sätter en slant på att de kommer göra KK så är nog inte oddsen sådär jättehöga. Mitt tips är att det tråkigt nog går åt skogen för dem.

Det vill nog till att de lyckas hyra ut logerna och det kanske kan fungera om de tar sig till AS :roll: Lycka till önskar jag!
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Ekonomi!!

Post by Ingvar Persson »

Hur stor får skulden vara innan Hockeyförbundet sätter stopp för klubben.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6067
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Ekonomi!!

Post by Gunwaldh Johansson »

Ingvar Persson wrote:Hur stor får skulden vara innan Hockeyförbundet sätter stopp för klubben.
Tror inte det finns någon summa på när förbundet rycker in.
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Ekonomi!!

Post by Krister Holm »

Gunwaldh Johansson wrote:
Ingvar Persson wrote:Hur stor får skulden vara innan Hockeyförbundet sätter stopp för klubben.
Tror inte det finns någon summa på när förbundet rycker in.
Det finns inga krav än från hockeyförbundet på div 1, elitlicensen inför först from säsongen 14/15. Har man minus efter den säsongen så har man ytterligare ett år på sig att komma i balans.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5325
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Nu kommer jag inte ihåg säkert men visst är det så att elitlicensen börjar gälla i ettan från och med nästa säsong?
Där är det väl en drös av kriterier som skall uppfyllas antar jag men jag är rätt säker på att det tidigare sagts att ett tungt kriterie är att klubben inte får ha negativt eget kapital två år följande på varandra. I så fall är ju frågan om år ett räknas som 2014/15. I så fall har Hästen drygt två år på sig att lösa problemen. Är det så att man räknar år ett som 2012/13 så är det nog oerhört svårt att få fem miljoner i skuld omvandlat till ett positivt kapital.

Någon som vet eller tror sig veta hur det ligger till?
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5325
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Krister Holm wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:
Ingvar Persson wrote:Hur stor får skulden vara innan Hockeyförbundet sätter stopp för klubben.
Tror inte det finns någon summa på när förbundet rycker in.
Det finns inga krav än från hockeyförbundet på div 1, elitlicensen inför först from säsongen 14/15. Har man minus efter den säsongen så har man ytterligare ett år på sig att komma i balans.
Haha, där kom det svar innan jag han posta :lol:
/Perka
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Ekonomi!!

Post by Krister Holm »

Per-Erik Odh wrote:Haha, där kom det svar innan jag han posta :lol:
Dom kallar mig Saida! ;-)

Jag tror liksom du att det ska oerhört mycket till för att ta in ett underskott på över 5 millar på två år. De har ju bara hämtat in 300 000 i år och det förutsätter ju kvalseriespel. Då har ändå Fahlander och Johan Karlsson pumpat in en bra bit över en miljon, kanske ännu mer som inte kommit fram.
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: Ekonomi!!

Post by Magnus Hallberg »

På tal om ekonomi är det ju rent av bedrövligt om det stämmer rakt av som skrivits i SLA om Siks renovering av Viphyllan. Förstår om andra föreningar går i taket över detta. Hur skulle det se ut om alla gjorde likadant och gjorde arbeten på "sina" anläggningar och senare fakturerade kommunen för detta?

Inte direkt den publicitet som Skövde IK behöver efter senaste årens storm när man fortfarande jobbar på att bygga trovärdighet mot sponsorer och publik! Skämmas borde man göra...
Last edited by Magnus Hallberg on 09 Feb 2014, 13:21, edited 1 time in total.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6067
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Ekonomi!!

Post by Gunwaldh Johansson »

Magnus Hallberg wrote:På tal om ekonomi är det ju rent av bedrövligt om det stämmer rakt av som skrivits i SLA om Siks renovering av Viphyllan. Förstår om andra föreningar går i taket över detta. Hur skulle det se ut om alla gjorde likadant och gjorde arbeten på sina anläggningar och senare fakturerade kommunen för detta?

Inte direkt den publicitet som Skövde IK behöver efter senaste årens storm när man fortfarande jobbar på att bygga trovärdighet mot sponsorer och publik! Skämmas borde man göra...
Kan bara hålla med.
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Ekonomi!!

Post by Claes-Göran Berg »

Magnus Hallberg wrote:På tal om ekonomi är det ju rent av bedrövligt om det stämmer rakt av som skrivits i SLA om Siks renovering av Viphyllan. Förstår om andra föreningar går i taket över detta. Hur skulle det se ut om alla gjorde likadant och gjorde arbeten på sina anläggningar och senare fakturerade kommunen för detta?

Inte direkt den publicitet som Skövde IK behöver efter senaste årens storm när man fortfarande jobbar på att bygga trovärdighet mot sponsorer och publik! Skämmas borde man göra...
Har en fundering här...

Sen när blev Billingehov Skövde IK:s anläggning???
Trodde att det är Skövde kommun som driver Billingehov men jag kan ju ha fel :shock:

Sen om det stämmer är det ju inte snyggt gjort...
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: Ekonomi!!

Post by Magnus Hallberg »

Claes-Göran Berg wrote:
Magnus Hallberg wrote:På tal om ekonomi är det ju rent av bedrövligt om det stämmer rakt av som skrivits i SLA om Siks renovering av Viphyllan. Förstår om andra föreningar går i taket över detta. Hur skulle det se ut om alla gjorde likadant och gjorde arbeten på sina anläggningar och senare fakturerade kommunen för detta?

Inte direkt den publicitet som Skövde IK behöver efter senaste årens storm när man fortfarande jobbar på att bygga trovärdighet mot sponsorer och publik! Skämmas borde man göra...
Har en fundering här...

Sen när blev Billingehov Skövde IK:s anläggning???
Trodde att det är Skövde kommun som driver Billingehov men jag kan ju ha fel :shock:

Sen om det stämmer är det ju inte snyggt gjort...

Du fattar vad jag menar med sina anläggningar om du vill förstå... Men la dit ett citationstecken för säkerhets skull...
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Ekonomi!!

Post by Claes-Göran Berg »

Magnus Hallberg wrote:
Claes-Göran Berg wrote:
Magnus Hallberg wrote:På tal om ekonomi är det ju rent av bedrövligt om det stämmer rakt av som skrivits i SLA om Siks renovering av Viphyllan. Förstår om andra föreningar går i taket över detta. Hur skulle det se ut om alla gjorde likadant och gjorde arbeten på sina anläggningar och senare fakturerade kommunen för detta?

Inte direkt den publicitet som Skövde IK behöver efter senaste årens storm när man fortfarande jobbar på att bygga trovärdighet mot sponsorer och publik! Skämmas borde man göra...
Har en fundering här...

Sen när blev Billingehov Skövde IK:s anläggning???
Trodde att det är Skövde kommun som driver Billingehov men jag kan ju ha fel :shock:

Sen om det stämmer är det ju inte snyggt gjort...

Du fattar vad jag menar med sina anläggningar om du vill förstå... Men la dit ett citationstecken för säkerhets skull...
Nä riktigt fattar jag nog inte...
Södermalms IP har en VIP, vem har byggt den?
Arena Skövde har en VIP, vem har byggt den?
Billingehov har en VIP, vem har byggt den?
Alla tre arenorna har kommunen som huvudman...
Men jag behöver ju inte fatta ;)
Återigen... Om det stämmer är det ju inte snyggt gjort
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5325
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Du har en poäng där Clabbe :D

Eller egentligen två då du påpekar att du kanske inte fattar ;)
/Perka
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Ekonomi!!

Post by Claes-Göran Berg »

Per-Erik Odh wrote:Du har en poäng där Clabbe :D

Eller egentligen två då du påpekar att du kanske inte fattar ;)
Ja jag brukar inte ljuga Perka... :)
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Post Reply