Ekonomi!!

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Ekonomi!!

Post by Krister Holm »

Urban Stahel wrote:
Krister Holm wrote:http://sla.se/sport/article1578021.ece

Tänk vad olika man kan se på sin förening och dess uppgift. I SIK prioriteras A-laget, i bois ungdomar och juniorer.
Med all respekt Krister,men vilket skitsnack...bois skulle aldrig lägga ner A-laget och bara satsa på ungdomarna,då skulle era produkter snart hamna i Skövde snabbare än du hinner säga fluga!Klart som fan att bois satsar fan så mycket mer på A laget än sina ungdomar.

Ni har gjort ett hästjobb med eran skuld Krister,ni är föregångare i mycket annat också.Men tagga ner lite,allt kan vända lika fort igen.
Nu var ju inte frågan om vi skulle lägga ner a-laget eller inte utan vad man prioriterar. Skövde har dåligt med pengar men lägger de de har på a-laget, de ska inte drabbas. bois har också dåligt med pengar (även om vi gjorde att väldigt bra överskott) men väljer ändå att satsa över 200000 kr på ungdomssidan. Skövde prioriterar med andra ord ner ungdomar, bois upp, är det skitsnack?!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Känslan efter årsmötet för mig är som följer.
Jättebesviken med det ekonomiska resultatet som var betydligt sämre än vad jag hade gissat. Som jag ser det så har man felbudgeterat med lite för mycket optimism. En utmaning för nya styrelsen som bara måste klaras av.
Jättepositiv till den nya styrelsen med Göran Strid i spetsen som jag vet är en ordförande med ett makalöst engagemang. Han har så rätt i det han säger att det är A-laget som är loket. Är helt övertygad om att med ett starkt lok får man även vagnarna att rulla med.
Det blir bra detta. En stor anledning till att jag tror så är att det finns inget annat alternativ!
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 413
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Ekonomi!!

Post by David Johansson »

Krister Holm wrote:
Urban Stahel wrote:
Krister Holm wrote:http://sla.se/sport/article1578021.ece

Tänk vad olika man kan se på sin förening och dess uppgift. I SIK prioriteras A-laget, i bois ungdomar och juniorer.
Med all respekt Krister,men vilket skitsnack...bois skulle aldrig lägga ner A-laget och bara satsa på ungdomarna,då skulle era produkter snart hamna i Skövde snabbare än du hinner säga fluga!Klart som fan att bois satsar fan så mycket mer på A laget än sina ungdomar.

Ni har gjort ett hästjobb med eran skuld Krister,ni är föregångare i mycket annat också.Men tagga ner lite,allt kan vända lika fort igen.
Nu var ju inte frågan om vi skulle lägga ner a-laget eller inte utan vad man prioriterar. Skövde har dåligt med pengar men lägger de de har på a-laget, de ska inte drabbas. bois har också dåligt med pengar (även om vi gjorde att väldigt bra överskott) men väljer ändå att satsa över 200000 kr på ungdomssidan. Skövde prioriterar med andra ord ner ungdomar, bois upp, är det skitsnack?!
Jag har jobbat som ledare inom idrotten i 25 år (dock fotboll, och på lägre nivå) Självklart så skall du satsa på ditt A-lag, men du kan absolut INTE strunta i ungdomslagen som naturligtvis skall ha en större bit av kakan, än vad a-laget har minst 65% skall läggas på ungdomar och max 35% på A-laget... Satsar man INTE på ungdomen, så är det stor risk att ungdomarna tröttnar, till slut så finns det inga egna ungdomar att fylla på med alls i A-laget vilket får till följd att om man måste "köpa" ihop hela sitt lag, och klubben saknar lokal förankring, vilket gör att vare sig publik eller lokala sponsorer kommer att stötta dem, Åtskilliga äro de lag som genom åren bara satsat på a-laget...var befinner de sig nu... i gärdsgårdsserien....så KH har en poäng i vad han skriver...
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Ekonomi!!

Post by Marcus Lundgren »

David Johansson wrote:
Krister Holm wrote:
Urban Stahel wrote:
Krister Holm wrote:http://sla.se/sport/article1578021.ece

Tänk vad olika man kan se på sin förening och dess uppgift. I SIK prioriteras A-laget, i bois ungdomar och juniorer.
Med all respekt Krister,men vilket skitsnack...bois skulle aldrig lägga ner A-laget och bara satsa på ungdomarna,då skulle era produkter snart hamna i Skövde snabbare än du hinner säga fluga!Klart som fan att bois satsar fan så mycket mer på A laget än sina ungdomar.

Ni har gjort ett hästjobb med eran skuld Krister,ni är föregångare i mycket annat också.Men tagga ner lite,allt kan vända lika fort igen.
Nu var ju inte frågan om vi skulle lägga ner a-laget eller inte utan vad man prioriterar. Skövde har dåligt med pengar men lägger de de har på a-laget, de ska inte drabbas. bois har också dåligt med pengar (även om vi gjorde att väldigt bra överskott) men väljer ändå att satsa över 200000 kr på ungdomssidan. Skövde prioriterar med andra ord ner ungdomar, bois upp, är det skitsnack?!
Jag har jobbat som ledare inom idrotten i 25 år (dock fotboll, och på lägre nivå) Självklart så skall du satsa på ditt A-lag, men du kan absolut INTE strunta i ungdomslagen som naturligtvis skall ha en större bit av kakan, än vad a-laget har minst 65% skall läggas på ungdomar och max 35% på A-laget... Satsar man INTE på ungdomen, så är det stor risk att ungdomarna tröttnar, till slut så finns det inga egna ungdomar att fylla på med alls i A-laget vilket får till följd att om man måste "köpa" ihop hela sitt lag, och klubben saknar lokal förankring, vilket gör att vare sig publik eller lokala sponsorer kommer att stötta dem, Åtskilliga äro de lag som genom åren bara satsat på a-laget...var befinner de sig nu... i gärdsgårdsserien....så KH har en poäng i vad han skriver...
bois har en jättefin ungdomssida, det säger jag inte emot. Men jag tycker att det från vissa håll låter som det är så stor skillnad på bois och Skövde, om man kollar i a-lagen så hittar man i Skövde:
8 med SIK som moderklubb
+4 från "Närområdet" (vilket jag antar i kostnader spelar ganska stor roll eftersom de oftare har jobb/bostad/kontaktnät)
I Mariestad:
5 med bois som moderklubb
+ 7 från "närområdet"
(utgått ifrån eliteprospects, kan ha missat eller räknat fel nånstans;))

Vad jag vill få fram är iaf. att på vilket sätt är Skövde IK så jääävla kass på att lyfta fram spelare?
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Ekonomi!!

Post by Urban Stahel »

Krister Holm wrote:
Urban Stahel wrote:
Krister Holm wrote:http://sla.se/sport/article1578021.ece

Tänk vad olika man kan se på sin förening och dess uppgift. I SIK prioriteras A-laget, i bois ungdomar och juniorer.
Med all respekt Krister,men vilket skitsnack...bois skulle aldrig lägga ner A-laget och bara satsa på ungdomarna,då skulle era produkter snart hamna i Skövde snabbare än du hinner säga fluga!Klart som fan att bois satsar fan så mycket mer på A laget än sina ungdomar.

Ni har gjort ett hästjobb med eran skuld Krister,ni är föregångare i mycket annat också.Men tagga ner lite,allt kan vända lika fort igen.
Nu var ju inte frågan om vi skulle lägga ner a-laget eller inte utan vad man prioriterar. Skövde har dåligt med pengar men lägger de de har på a-laget, de ska inte drabbas. bois har också dåligt med pengar (även om vi gjorde att väldigt bra överskott) men väljer ändå att satsa över 200000 kr på ungdomssidan. Skövde prioriterar med andra ord ner ungdomar, bois upp, är det skitsnack?!
Ni prioriterar givetvis erat A lag precis som alla andra lag gör,du får det att låta som att bara ni satsar på ungdomarna.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Urban Stahel wrote:
Krister Holm wrote:
Urban Stahel wrote:
Krister Holm wrote:http://sla.se/sport/article1578021.ece

Tänk vad olika man kan se på sin förening och dess uppgift. I SIK prioriteras A-laget, i bois ungdomar och juniorer.
Med all respekt Krister,men vilket skitsnack...bois skulle aldrig lägga ner A-laget och bara satsa på ungdomarna,då skulle era produkter snart hamna i Skövde snabbare än du hinner säga fluga!Klart som fan att bois satsar fan så mycket mer på A laget än sina ungdomar.

Ni har gjort ett hästjobb med eran skuld Krister,ni är föregångare i mycket annat också.Men tagga ner lite,allt kan vända lika fort igen.
Nu var ju inte frågan om vi skulle lägga ner a-laget eller inte utan vad man prioriterar. Skövde har dåligt med pengar men lägger de de har på a-laget, de ska inte drabbas. bois har också dåligt med pengar (även om vi gjorde att väldigt bra överskott) men väljer ändå att satsa över 200000 kr på ungdomssidan. Skövde prioriterar med andra ord ner ungdomar, bois upp, är det skitsnack?!
Ni prioriterar givetvis erat A lag precis som alla andra lag gör,du får det att låta som att bara ni satsar på ungdomarna.
Och framförallt får Krister det att låta som man helt struntar i våra ungdomar vilket naturligtvis är helt fel.
Ta bara en sådan sak som att Göran berättade att det är två områden som prioriteras, ekonomi och en extra isyta. När det gäller ekonomi så är det ju A-lagets framgångar som genererar i särklass mest pengar. Då är det rätt tänkt av Göran att vara tydlig med att det är loket.
När det gäller extra isyta är det ju i allra högsta grad för att underlätta för ungdomarna så att få det att låta som (som jag tycker i vilket fall som helst) att ungdomarna skulle få det sämre är helt felaktigt.
En klubb är allt från den minsta knatte upp till A-lag och det är naturligtvis Göran medveten om.
/Perka
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Edman »

Valet av Göran Strid som ny (gammal) ordförande är klockrent. Att Skövde IK får in en sådan kraft som verkligen lever och andas Skövde IK i ur och skur är en jätteresurs. Bara det sättet som Göran tar hand om t.ex nya spelare som kommer till klubben, visar dom runt, berättar om Skövde etc visar på ett enormt stort engagemang. Och tänk på vilken styrka att ha en ordförande som inte bara kommer att synas i och kring Billingehov utan även inne hos spelarna i deras omklädningsrum. De kommer med andra ord att veta hur vår ordförande ser ut ;) . Att vi sen får en ordförande som är oerhört marknadsorienterad och som håller sig up to date med vad som händer och sker i och kring vår förening är ju ännu ett plustecken att sätta på Göran Strids konto. Jag personligen är helt övertygad om att med dig Göran som ordförande så kommer Skövde IK att ta nästa steg och gå vidare framåt i sin utveckling som ishockeyklubb :) . Jag önskar dig all lycka till Göran i din framtida roll som ny ordförande i Skövde IK.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

http://sla.se/sport/article1578021.ece?service=refresh

Jag är inte lika övertygad som dig här Edman att SIK kommer ta några steg framåt.

""Ekonomi och Skövde IK har inte varit någon bra kombination de senaste åren."
Jag vill påstå att den kombinationen har alltid eller väldigt ofta varit en dålig sådan.

""Jag tror inte jag har sett den här klubben med ett enda plusresultat någonsin. Så det är inget sensationellt, säger Göran Strid""



""– Det är inte bra men det är hanterbart.""

Hur många gånger genom åren har man inte hört denna klyscha när det gäller Skövde IK´s ekonomi?
Allt för många gånger enligt mig, och till slut så var det inte hanterbart längre och då blev det en rekonstruktion.

Skövde IK har balanserat på ruinens brant allt för många gånger genom årens lopp, och jag var tydligen dum nog att tro det skulle bli en helomvändning av det ekonomiska tänket efter rekonstruktionen.
Att man skulle prioritera föreningens ekonomi i helhet som helhet än att fortsätta att balansera med några hundra tusen i röda siffror och tycka att det är hanterbart.

En strikt ekonomisk styrning var AoO efter rekonstruktionen sa den dåvarande ordförande Kronberg.
- Det har man bevisligen misslyckats med!

En avsättning i ett sparande för framtiden var också en viktig del i det hela enligt Kronberg.
- Det har man också bevisligt misslyckats med!

Och då ställer jag frågan...
Varför har man misslyckats med detta då alla och en var i klubben visste vad det var som gällde efter att klubben fick livbojen kastad om halsen och blev räddad upp på torra land?

Har svårt att tro att om inte en driven företagsledare som Kronberg som ordförande har lyckats få SIK på rätt köl med de givna förutsättningar som fanns efter rekonstruktionen, så har jag svårt att se att en fd militär och ordförande skall få till den ekonomiska styrning som behövs i klubben.

Skövde IK har haft många kombinationer av fd militärer och kommunalråd som ordförande och de har likt Göran Strid knutit näven och sagt att "nu jävlar...."
Och en del av dem har fått vara med om riktiga bra sportsliga resultat, men när väl resultaträkningen skall presentera på nästkommande årsmöte så har deltagarna där mötts av både röda och friserade siffror.
Robin Larsson
Reactions:
Posts: 68
Joined: 23 Feb 2014, 21:18

Re: Ekonomi!!

Post by Robin Larsson »

Orsakerna till minusresultatet var avsevärt minskade sponsorintäkter och mindre publik i slutet på allettan fick vi veta.Samarbetet med BAES ett misslyckande?Och tänk vilken brakförlust det blivit om man inte tagit sej till allettan. :shock:
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Ekonomi!!

Post by Gunwaldh Johansson »

Stort minus bara år efter rekonstruktionen
http://www.hockeysverige.se/mikael-mjor ... ruktionen/
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Jag tänker såhär. Ja, det är riktigt illa att man återigen visar minus siffror. Men vi kan ju inte lasta pågående styrelse för dessa utan vi måtste ju ha förtroende och vara hoppfulla till dem. Om vi inte tror att de kan lösa de ekonomiska problemen så lär ingen annan göra det och vad är då alternativet? Lägga sig ner o dö!

Nej jag sätter mitt hopp till att Göran och company med understöd av kanslipersonalen löser detta.

Jag läser Mjörnbergs blogg.
http://www.hockeysverige.se/mikael-mjor ... ruktionen/

Efter att han ondgort sig klart över läget, vilket säkert många andra också gör, så nämner han en sak som ju understryker det den nye ordföranden sagt, nämligen att A-laget är loket. Han spekulerar ju i att det nya serieupplägget skall generera mer pengar och det rimmar med Görans uttalande om prio på A-laget.

Vi har lyckats att ro iland projektet med andelsspelaRen och med andra ord har vi fått en trupp som på papperet är slagkraftigare än budgeterat. Det rimmar också med det.

Om jag fattade saken rätt igår så kommer även 30-års jubileumet och Färjestadsmatchen att komma ovanpå. Rätt hanterat bör väl det ge möjligheterna att få rätt mycket pengar in också.

Visst finns det positiva saker att lyfta fram som gör att man kan tro på en ekonomisk vändning. Jag väljer i vilket fall som helst stötta den nya styrelsen helhjärtat :D
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Ekonomi!!

Post by Ingvar Persson »

Undrar om SIK har obetalda fakturor i dagsläget.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Ekonomi!!

Post by Anders Åstebro »

Svårt att lasta en ny styrelse för det gångna resultatet Perka, men likväl så har den "nygamle" ordförande suttit på samma stoll tidigare och det har gått ut samma klyschor i mängder både innan och efter det att han har varit ordförande. "Det är hanterbart."

Tycker MM´s kommentarer om detta är klockrena, och kan inte sammanfattas bättre än vad han har gjort.

MM skriver inget om att A-laget skall vara ett lok, han tror bara att serieupplägget kan spela SIK i händerna.
Men visst skall A-laget vara ett sorts lok för den klubb som de representerar, men frågan är då till vilket pris man skall låta det loket dra klubben framåt?

Som jag sagt till dig tidigare, och skrivit här så tror jag att det finns två ekonomiska vägar som har funnits valbara.
Lätt beskrivet i dessa två meningar:
1. Man säkrar den föreningsekonomiska biten som helhet, och tryggar dess säkerhet och överlevnad.
2. Man budgeterar och chansar på sportliga framgångar i hopp om at detta skall generera de pengar som behövs.

I åratal har man gått på den senare linjen och man har visat ett underskott i princip efter varje säsong vid årsmötet.
Det var precis detta man höll på med som bäst säsongerna innan h-vetet brakade lös och den nytillsatte ordförande Kronberg fick frågan vilka av dessa tre fakturor man skulle betala.
Det var då han, Kronberg, som den nyvalda ordförande han var, kom till insikt att detta står inte rätt till.
Resten har ni i färskt minne hoppas jag.

Problemet är att innan vi kom så långt som till en rekonstruktion så har detta levnadssätt vart vardagen för Skövde IK som klubb många, många år tillbaks i tiden.
Vi hade sportliga framgångar när vi gick upp i SHA, och jag vill mena att vi hade det även där.
Ekonomiskt borde vi ha gått riktigt bra både då vi gick upp och då vi spelade i SHA.
Men SIK fick problem....ekonomiska problem som inte kunde tyglas.

Men går man tillbaks i tiden långt innan vi nådde SHA så har SIK alltid levt på en skör tråd.
Man har alltid gjort rätt för sig, och det gjorde man så gått man kunde även vid rekonstruktionen med lite hjälp av MFx2 pengar, plus en väldigt duktig advokat som höll i rekonstruktionen.

Någon konkurs blev det inte som det blir på så många andra håll , och som bland annat hände med våra antagonister Mariestads bois för inte allt för länge sedan.

När man väl klarar av detta elddop så förväntar i alla fall jag mig att man på något sätt skall lägga om riktlinjerna för hur klubben skall bedrivas.
Man skall lämna p1(prioritet) att A-laget är ett måste lyckas lag på så hög nivå som möjligt för att klubben skall överleva, och säkra ekonomin som förening som helhet med allt vad det betyder med ekonomisk styrning och sparande.

Men nej då, samma gamla visa igen vid nästkommande årsmöte någon säsong efter en rekonstruktion.
Röda siffror, men det känns som hanterbart-----klyschor, klyschor och återigen klyschor!
Drygt 200.000 Skr back denna gång!
Inte så farligt tycker väl de mest hoppfull.
Personligen tycker jag att det är för jäkligt dåligt!
Och framförallt tycker jag att det är förjäkligt dåligt att folk och fä inte inser att det är dåligt!
Och det sagt av en(mig) som inte som inte har mer hum om ekonomi än på det personliga planet.
Skulle vilja höra en kommentar av en ekonomutbildad person av Micke Larssons kalliber om detta.

Hur som helst så får detta mig att dra öronen åt mig fullt ut.
Jag har tecknat mig för ett årskort och hade tänkt betala in det som sig bör innan Midsommar, men hade lite i baktanken att jag skulle trotts allt vänta tills efter årsmötet.

Sorry Skövde IK, ni har inte bettet er på det sätt jag hade förväntat mig av Er efter rekonstruktionen och därför är ni inte värda att få mina fattiga korvören i förskott.

Jag betalar även i fortsättningen i luckan under de matcher som jag har tid att se på.

Med vänlig hälsningar
/Anders B Åstebro
a.k.a Xoogman
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: Ekonomi!!

Post by Magnus Hallberg »

Måste säga att för min del håller jag med Åstebro i det här, tycker det är rent ut förjävligt att man sitter i en skuldsituation igen. Att man inte kan lasta den nya styrelsen är absolut sant, men ge er fan på att jag lastar den styrelse som nu avgår!
Allt man dyrt och heligt gått ut och lovat om att sköta ekonomin var tydligen bara "blaha". Nä, är så sjukt besviken just nu så hela hockeysuget försvann... Tycker Mjörnberg sammanfattar det hela bra på sin blogg. Over and out, kanske ses på hovet i höst om suget kommer tillbaka...
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Ekonomi!!

Post by Ingvar Persson »

Anders

I Din grundliga genomgång av ekonomin så kunde jag inte hitta något svar på min fråga.
Utöver backresultatet för den gångna säsongen. Finns det i ingången av den nya säsongen även obetalda släpande fakturor att reglera?.
Post Reply